gebrokenglas | zondag 7 juni 2009 @ 19:38 |
Kun je met een auto (12 volts accu) een vrachtwagen (24volt) jumpstarten? Ik bedoel: als je de startkabels plus op plus en min op min zet heb je direct een potentiaal verschil de verkeerde kant op toch? Als je 2 auto's bij de hand hebt, zou je dan iets kunnen uithalen om de vrachtwagen te starten? Beide accu's kunnen dan in serie, maar dan moet je ze loskoppelen van de auto's. En ze ontladen bij het starten dan in een oogwenk?!? | |
Lord_Vetinari | zondag 7 juni 2009 @ 19:40 |
Nee. | |
Meddo | zondag 7 juni 2009 @ 19:41 |
twee kabels gebruiken ![]() | |
Rosbief | zondag 7 juni 2009 @ 19:42 |
Kickstarten bedoel je? Lijkt me niet, denk niet dat er een kickstarter op vrachtwagens zit. | |
IJsblock | zondag 7 juni 2009 @ 19:43 |
quote:Of 2 auto's ![]() | |
wwwever | zondag 7 juni 2009 @ 19:43 |
quote:en 2 accu's ![]() | |
mighty_myte | zondag 7 juni 2009 @ 19:44 |
Beide niet aan te raden. De electronica van een 12v auto is niet berekend op zo'n voltage. Je dash, motor-computer etc kunnen er van kapot gaan. Lampjes kunnen het wel even hebben. En de accu van een auto (ook 2) is niet krachtig genoeg om een vrachtwagen te starten. De startmotor van een auto is al rond de 2 kilowatt, die van een vrachtwagen makkelijk 10 kW. die krijg je niet rond met zo'n kleine accu's. | |
vannelle | zondag 7 juni 2009 @ 19:52 |
Dat wordt dus aanduwen...... | |
erikkll | zondag 7 juni 2009 @ 19:54 |
quote:opslepen met een stevige auto maakt meer kans dan met startkabels, gok ik ![]() | |
fraggie1975 | zondag 7 juni 2009 @ 20:01 |
werkt alleen als je de accu's van 2 diesels pakt , die in serie zet , los gekoppeld van de auto's. (en dan kan je wss de diesels aandouwen..) | |
Athmozz | zondag 7 juni 2009 @ 20:07 |
in een vrachtwagen zitten volgens mij (maar ik kan mis zijn) sowieso 2 accu's van 12V in serie, alleen zijn dat dan accu's die 1000A kunnen leveren, terwijl in een zware wagen er maar accu's van 500A zitten... Met 4 zware wagens en 6 startkabels zou moeten kunnen lukken ![]() 2 in serie gaat gewoon niet lukken, want de accu van een diesel zal nog steeds te zwaar zijn om de dieselmotor van een truck te starten. Sowieso nooit een wagen van je accu starten zonder zelf je motor draaiend te hebben, anders kan je inderdaad aanduwen ![]() | |
Papierversnipperaar | zondag 7 juni 2009 @ 20:53 |
Haal 1 van de accu's uit de vrachtwagen. Stop hem in de auto. Start de auto (eventueel met hulp van de originele auto accu) Laat de auto 20 minuten lopen. Herhaal het geheel met de andere vrachtwagenaccu. Accu's zijn wat opgeladen, stop de accu's terug in de vrachtwagen. | |
KosterT | zondag 7 juni 2009 @ 21:16 |
Ik denk dat het best mogelijk is. De startmotor van een vrachtwagen zal ongeveer 500 A bij 24 V trekken, terwijl een startmotor van een auto hoogstens 500 A bij 12 V levert. Gewoon in serie zetten moet dus best kunnen. En als je er voor zorgt dat de auto geen aarde maakt (banden isoleren mits droog) dan zijn 3 startkabels voldoende. Eén van plus vrachtwagen naar plus auto 1, een van min auto 1 naar plus auto 2, en een van min auto 2 naar min vrachtwagen. Als het gewoon een lege accu is van de vrachtwagen zou het best kunnen. | |
vannelle | zondag 7 juni 2009 @ 21:46 |
Dan maak je een stroomkring van minimaal 24 volt (ik ga er even van uit dat de vrachtwagenaccu niet helemaal leeg is) en dat gaat de auto-electronica niet leuk vinden! | |
KosterT | zondag 7 juni 2009 @ 21:55 |
quote:Op zich gaat dat prima, maar het moeten wel ongeveer gelijke accu's zijn die allebei even veel geladen zijn. Niet een of andere gare 206 en een dikke amerikaan of zo, dan gaat het inderdaad fout. Maar anders wordt die 24 V ongeveer gelijk verdeelt over beide accu's hoor. Maar met nieuwere auto's met allerlei elektronica kun je misschien voor de zekerheid beter één van de polen in de auto's los koppelen. | |
Fer | zondag 7 juni 2009 @ 22:23 |
Zijn die accu's niet al leeg voordat die truck klaar is met voorgloeien? | |
gebrokenglas | zondag 7 juni 2009 @ 22:28 |
quote:Dit zal inderdaad de beste oplossing zijn. Ja nu je het zegt geloof ik ook dat een vrachtwagenaccu bestaat uit 2x 12V exemplaren in serie. | |
Papierversnipperaar | zondag 7 juni 2009 @ 22:34 |
quote:Er bestaan ook 24V accu's. Accu staat voor accummulator: optellen. Een x aantal cellen in serie. Iedere cel levert ongeveer 2V. | |
Turquaz52 | maandag 8 juni 2009 @ 00:54 |
quote:Meeste Trucks hebben geen gloeibougies maar een gloeidingk in de luchtinlaat.. neem aan dat deze minder stroomtrekt dan normaal.. Correct me if i'm wrong ![]() | |
RealZeus | maandag 8 juni 2009 @ 01:25 |
Als ik al die capriolen zie die er uit gehaald moeten worden , het lijkt me handiger om de truckservice te bellen. | |
jeroen25 | maandag 8 juni 2009 @ 15:17 |
quote:Drie kabels. ![]() | |
Bartholomeus | maandag 8 juni 2009 @ 15:44 |
Een vrachtwagen heeft gewoon 2X12v mensen, niks nieuws onder de zon. Overstarten met een personenwagen schijnt wel te kunnen, als de accu's van de vrachtwagen niet helemaal leeg zijn, en de vrachtwagenmotor niet al te groot. Er is namelijk nogal een verschil tussen een 9-liter 6pittertje of een dikke 16-liter V8. Geen persoonlijke ervaring mee trouwens, wij hebben op de zaak gewoon een starthulp ![]() | |
2cv | donderdag 11 juni 2009 @ 23:55 |
Verzamel een kudde auto's en evenveel sleepkabels, hoop dat de vrachtwagen een handbak heeft in plaats van een automaat en trekken maar. | |
blup | vrijdag 12 juni 2009 @ 00:33 |
Op ten duur zal de vrachtauto starten, maar je auto zal boem zeggen denk ik. | |
Roops | vrijdag 12 juni 2009 @ 09:01 |
Mij is altijd geleerd dat je dieselvoertuigen niet kan aanduwen/aantrekken vanwege de gloeibougies | |
Parzival | vrijdag 12 juni 2009 @ 09:05 |
ik dacht dat jumpstarten het volgende was.. rennen naast de auto met de deur open.. (zeg maar de auto aanduwen).. als je vaart hebt in de auto springen, in zn 3e versnelling zetten en koppeling 'langzaam opkomn' laten'.. en dat die dan start.. lijkt me heeeeeeel moelijk met een vrachtwagen.. | |
gias | vrijdag 12 juni 2009 @ 11:09 |
quote:inderdaad. Als de vrachtwagen eenmaal loopt gaat deze dus ook stroom produceren welke ook op de stroom kring komt te staan. Ik zou het niet doen, grote kans dat je je zekeringskast opnieuw kan gaan indelen. quote:Ligt eraan hoeveel stroom je nog hebt. Als er genoeg stroom is om voor te gloeien moet het wel lukken. Vroegah kostte het nog veel tijd, tegenwoordig is het in luttele seconden al genoeg voorgegloeid. (afhankelijk dus van de auto en de techniek die erin zit.) | |
Roops | vrijdag 12 juni 2009 @ 11:42 |
quote:Ah daar is de missing link ![]() |