http://www.flakkeeweb.nl/(...)-brand-23062009.htmlquote:Op woensdag 24 juni 2009 09:49 schreef Peterselieman het volgende:
Er is bij Oude Tonge een Qliner van TCR/Arriva deels uitgefikt.
Wederom een integro dus
quote:Busbedrijf Qbuzz vecht vervoersbedrijven regio uit
MARKELO - Een jaar geleden kondigde Rob van Holten (53) aan met compagnon Leon Struijk de strijd aan te gaan met de grote drie uit het streekvervoer.
Hun gezamenlijke bedrijf, Qbuzz, bezat op dat moment nog niet één bus. Maar het zou de luis in de pels moeten worden van de gevestigde orde: Connexxion, Arriva en Veolia.
Binnenkort heeft Qbuzz 550 bussen op de weg en 1600 personeelsleden in dienst.
Hij heeft zich voorgenomen om in december, bij de eerste rit in zijn geboortestad Groningen, zelf achter het stuur te kruipen. "Ik heb mijn rijbewijs voor de bus niet voor niets gehaald", glimlacht Rob van Holten.
"Lijn 1 was vroeger Lijn 4 en liep door de buurt waar ik ben opgegroeid."
Rob van Holten is blij met het begin deze maand behaalde succes. Qbuzz gaat acht jaar lang het streekvervoer in Groningen en Drenthe verzorgen. Met de concessie is 93 miljoen euro per jaar gemoeid.
Arriva - dat tot op heden het streekvervoer verzorgt in Groningen en Drenthe - heeft het nakijken. Evenals Van Holtens oude werkgever, Connexxion, dat ook meedeed aan de aanbesteding.
Geheel uit het niets komt Qbuzz in het tweede jaar van zijn bestaan uit op een omzet van om en nabij de 130 miljoen euro. Vorig jaar won het nieuwe streekvervoersbedrijf al de aanbestedingen voor de regio's Zuidoost-Friesland en Rotterdam.
De start van Qbuzz ging met het nodige rumoer gepaard toen duidelijk werd dat Van Holten als voormalig vicevoorzitter van de raad van bestuur van Connexxion zijn oude werkgever zou gaan beconcurreren.
Connexxion zorgde zelf voor het startkapitaal door Van Holten een premie van ruim acht ton toe te kennen bij zijn vertrek. Dat de NS als tweede grote aandeelhouder - 49 procent - ging deelnemen in Qbuzz zorgde helemaal voor onrust bij de concurrentie.
"Het laatste jaar zijn er door Arriva en Connexxion in totaal twaalf gerechtelijke procedures tegen ons aangespannen en we hebben die allemaal gewonnen", zegt Van Holten.
"Het spel wordt hard gespeeld. We hadden het pand van Connexxion in Rotterdam willen huren, omdat alle infrastructuur daar al aanwezig was. Maar Connexxion verlengde doodleuk het huurcontract, terwijl ze de concessie kwijt waren." Hij hoopt dat de verhoudingen normaliseren nu de verantwoordelijke bestuurders bij Connexxion allemaal zijn vertrokken. De grote baas van Connexxion is nu een Fransman met wie Van Holten inmiddels een constructief gesprek zegt te hebben gehad.
Connexxion behoort tot het Franse Transdev. "Het is een filiaalbedrijf geworden", zegt Van Holten. Dat was ook de reden waarom hij er twee jaar geleden vertrok. "Geen zin om zetbaas te worden", luidde toen zijn motivatie. Ook Veolia is Frans, heeft in Breda een Franse directie, en Arriva is in Engelse handen.
Hij zegt dat Qbuzz de aanbesteding in het noorden heeft gewonnen op kwaliteit. "Wij waren niet de goedkoopste, qua prijs lagen de aanbiedingen niet ver uit elkaar. We hebben ervoor gekozen geen prijsvechter te worden, maar kwaliteitsstrijder. Dat was een principiële keuze. Onze organisatie is duurder dan die van concurrenten. We werken decentraal. Onze afdelingen klantenservice en de verkeersleiding zitten fysiek bij elkaar, op locatie in onze vervoersregio's. "Wij luisteren écht naar wat onze mensen zeggen. Mijn compagnon Leon Struijk en ik komen zeker twee keer per week op de vestigingen en praten rechtstreeks met het personeel."
Gaat nogal moeilijk met een gelede trekbus.quote:Op woensdag 24 juni 2009 13:31 schreef blup het volgende:
Ik kwam gisteravond nog een geschaarde AG300 tegen, waren tegelijkertijd vanaf 2 kanten de busbaan opgedraaid.. Eentje dacht wel even achteruit te rijden..Mooi om te zien...
Ik heb me altijd al afgevraagd waarom er geen knopje opzit waarbij de achterwielen niet mee sturen maar tegensturen waardoor vreemde achteruit manoeuvres mogelijk worden.quote:Op woensdag 24 juni 2009 13:36 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Gaat nogal moeilijk met een gelede trekbus.
Ik ben daarom ook volledig bekeerd tot gelede duwbussen.
En juist het ontbreken van die installatie zorgt ervoor dat Van Hool buiten België, Frankrijk en Amerika om steeds minder gelede bussen kan afzetten.quote:Op woensdag 24 juni 2009 14:16 schreef blup het volgende:
[..]
Ik heb me altijd al afgevraagd waarom er geen knopje opzit waarbij de achterwielen niet mee sturen maar tegensturen waardoor vreemde achteruit manoeuvres mogelijk worden.
Wat een onzin.quote:Op woensdag 24 juni 2009 13:36 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Gaat nogal moeilijk met een gelede trekbus.
Ik ben daarom ook volledig bekeerd tot gelede duwbussen.
quote:Op woensdag 24 juni 2009 14:31 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
En juist het ontbreken van die installatie zorgt ervoor dat Van Hool buiten België, Frankrijk en Amerika om steeds minder gelede bussen kan afzetten.
Wat een moeilijke manier van zeggen dat ze een kleinere draaicirkel (zouden) hebben.quote:Gelede duwbussen hebben een iets minder grote draaicirkel.
Ik had blijkbaar iets fout gezegd, ik ben blijkbaar die incidenten met de Den Oudsten B93 waarbij tijdens een bocht de geleding op slot raakte vergeten.quote:Op woensdag 24 juni 2009 15:43 schreef BeefRWijker het volgende:
Wat tegenstrijdig is aangezien een geduwde bus makkelijk schaart en een trekbus niet.
Ik heb ook ooit begrepen dat gelede Citaro's helemaal niet meesturen juist vanwege die
aangedreven achteras en dat je daarom bochten juist ruim moet nemen.
Ik moet eerder denken aan Afrikaanse bussen als het gaat om houtje-touwtje.quote:Op woensdag 24 juni 2009 16:00 schreef BeefRWijker het volgende:
[ afbeelding ]
En weer een houtje-touwtje bus onderweg om ontbrekende onderdelen ergens in de provincie op te pikken.
quote:Op woensdag 24 juni 2009 16:03 schreef Peterselieman het volgende:
Het is wel zo dat de geduwde gelede bakken de neiging hebben om de bochten af te snijden, zodat je ze ruimer aan moet snijden.
Je bracht iets als volkomen vanzelfsprekends waar ieder normaal denkend mens kan bedenken dat dat niet zo is.quote:
Ik zou 't niet weten wat jij allemaal vergeten bent.quote:ik ben blijkbaar die incidenten met de Den Oudsten B93 waarbij tijdens een bocht de geleding op slot raakte vergeten.
Hoezo dat?quote:Op woensdag 24 juni 2009 16:18 schreef RealZeus het volgende:
[..]
En het lijkt me best kut rijden als het glad is.
Die van Mercedes in ieder geval wel.quote:Op woensdag 24 juni 2009 16:03 schreef Peterselieman het volgende:
Het is wel zo dat de geduwde gelede bakken de neiging hebben om de bochten af te snijden,
Ik heb begrepen dat de Scania geledes wel meesturen. Of dat ook werkelijk waar is weet ik niet.quote:zodat je ze ruimer aan moet snijden.
Waarschijnlijk omdat het een puur mechanisch (passief) en uiterst simpel systeem is.quote:Op woensdag 24 juni 2009 14:16 schreef blup het volgende:
[..]
Ik heb me altijd al afgevraagd waarom er geen knopje opzit waarbij de achterwielen niet mee sturen maar tegensturen waardoor vreemde achteruit manoeuvres mogelijk worden.
Tegen de tijd dat deze daar als tweede- of derdehands aankomen zal dat ongetwijfeld het geval zijn.quote:Op woensdag 24 juni 2009 16:01 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik moet eerder denken aan Afrikaanse bussen als het gaat om houtje-touwtje.
Bullshit. Qbuzz hanteert net zoals alle andere OV bedrijven de CAO OV. Dat kan ook niet anders. Verschil is wel dat Qbuzz niet het maximaal mogelijke uitbesteedt aan toerboeren die wel met een goedkopere CAO rijden...quote:Op woensdag 24 juni 2009 13:13 schreef Ofyles2 het volgende:
Qbuzz is een OV-bedrijf dat deels in handen is van de NS, dat verklaart waarom ze gunstigere CAO's kunnen voorleggen in tegenstelling tot andere vervoerders.
Dat kan ik bevestigenquote:Op woensdag 24 juni 2009 17:05 schreef BeefRWijker het volgende:
Nieuwe 'Afrikaanse' bussen zijn evenwel gebouwd als tanks, zonder enige poespas.
Ik wist niet dat de bussen zo snel afgeschreven werdenquote:Op woensdag 24 juni 2009 18:39 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Dat kan ik bevestigenZitten ook hele beste deuren in
Ik hoorde dat er een boek op de markt is met alles wat jij WEL weet?quote:Op woensdag 24 juni 2009 18:48 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik wist niet dat de bussen zo snel afgeschreven werden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |