abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 juni 2009 @ 09:49:13 #176
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70314362
Er is bij Oude Tonge een Qliner van TCR/Arriva deels uitgefikt.

Wederom een integro dus
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 24 juni 2009 @ 10:12:01 #177
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_70314959
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 09:49 schreef Peterselieman het volgende:
Er is bij Oude Tonge een Qliner van TCR/Arriva deels uitgefikt.

Wederom een integro dus
http://www.flakkeeweb.nl/(...)-brand-23062009.html
quote:
Busbedrijf Qbuzz vecht vervoersbedrijven regio uit

MARKELO - Een jaar geleden kondigde Rob van Holten (53) aan met compagnon Leon Struijk de strijd aan te gaan met de grote drie uit het streekvervoer.
Hun gezamenlijke bedrijf, Qbuzz, bezat op dat moment nog niet één bus. Maar het zou de luis in de pels moeten worden van de gevestigde orde: Connexxion, Arriva en Veolia.

Binnenkort heeft Qbuzz 550 bussen op de weg en 1600 personeelsleden in dienst.

Hij heeft zich voorgenomen om in december, bij de eerste rit in zijn geboortestad Groningen, zelf achter het stuur te kruipen. "Ik heb mijn rijbewijs voor de bus niet voor niets gehaald", glimlacht Rob van Holten.

"Lijn 1 was vroeger Lijn 4 en liep door de buurt waar ik ben opgegroeid."

Rob van Holten is blij met het begin deze maand behaalde succes. Qbuzz gaat acht jaar lang het streekvervoer in Groningen en Drenthe verzorgen. Met de concessie is 93 miljoen euro per jaar gemoeid.

Arriva - dat tot op heden het streekvervoer verzorgt in Groningen en Drenthe - heeft het nakijken. Evenals Van Holtens oude werkgever, Connexxion, dat ook meedeed aan de aanbesteding.

Geheel uit het niets komt Qbuzz in het tweede jaar van zijn bestaan uit op een omzet van om en nabij de 130 miljoen euro. Vorig jaar won het nieuwe streekvervoersbedrijf al de aanbestedingen voor de regio's Zuidoost-Friesland en Rotterdam.

De start van Qbuzz ging met het nodige rumoer gepaard toen duidelijk werd dat Van Holten als voormalig vicevoorzitter van de raad van bestuur van Connexxion zijn oude werkgever zou gaan beconcurreren.

Connexxion zorgde zelf voor het startkapitaal door Van Holten een premie van ruim acht ton toe te kennen bij zijn vertrek. Dat de NS als tweede grote aandeelhouder - 49 procent - ging deelnemen in Qbuzz zorgde helemaal voor onrust bij de concurrentie.

"Het laatste jaar zijn er door Arriva en Connexxion in totaal twaalf gerechtelijke procedures tegen ons aangespannen en we hebben die allemaal gewonnen", zegt Van Holten.

"Het spel wordt hard gespeeld. We hadden het pand van Connexxion in Rotterdam willen huren, omdat alle infrastructuur daar al aanwezig was. Maar Connexxion verlengde doodleuk het huurcontract, terwijl ze de concessie kwijt waren." Hij hoopt dat de verhoudingen normaliseren nu de verantwoordelijke bestuurders bij Connexxion allemaal zijn vertrokken. De grote baas van Connexxion is nu een Fransman met wie Van Holten inmiddels een constructief gesprek zegt te hebben gehad.

Connexxion behoort tot het Franse Transdev. "Het is een filiaalbedrijf geworden", zegt Van Holten. Dat was ook de reden waarom hij er twee jaar geleden vertrok. "Geen zin om zetbaas te worden", luidde toen zijn motivatie. Ook Veolia is Frans, heeft in Breda een Franse directie, en Arriva is in Engelse handen.

Hij zegt dat Qbuzz de aanbesteding in het noorden heeft gewonnen op kwaliteit. "Wij waren niet de goedkoopste, qua prijs lagen de aanbiedingen niet ver uit elkaar. We hebben ervoor gekozen geen prijsvechter te worden, maar kwaliteitsstrijder. Dat was een principiële keuze. Onze organisatie is duurder dan die van concurrenten. We werken decentraal. Onze afdelingen klantenservice en de verkeersleiding zitten fysiek bij elkaar, op locatie in onze vervoersregio's. "Wij luisteren écht naar wat onze mensen zeggen. Mijn compagnon Leon Struijk en ik komen zeker twee keer per week op de vestigingen en praten rechtstreeks met het personeel."
  woensdag 24 juni 2009 @ 10:24:20 #178
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_70315255
Toch ben ik wel benieuwd wat het addertje onder het gras zal blijken te zijn. Waarom kan Qbuzz opeens wel wat de andere vervoerders niet kunnen?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 24 juni 2009 @ 13:13:52 #179
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70321474
Qbuzz is een OV-bedrijf dat deels in handen is van de NS, dat verklaart waarom ze gunstigere CAO's kunnen voorleggen in tegenstelling tot andere vervoerders.

Ik blijf het desondanks geweldig vinden dat Arriva klappen krijgt, nu Veolia nog.
pi_70321888
Raar ding. Het lijkt een New AG 300 die zijn aanhanger verloren is, maar het is de A300K
  woensdag 24 juni 2009 @ 13:31:25 #181
111382 Ofyles2
pi_70322068
Wat een logica van de Belgen:

In Europa worden midibussen met een motor tussen de assen als A308 verkocht, exemplaren met een motor achter de achteras als A309 en in Amerika doodleuk als A300K.
  woensdag 24 juni 2009 @ 13:31:59 #182
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_70322083
Ik kwam gisteravond nog een geschaarde AG300 tegen, waren tegelijkertijd vanaf 2 kanten de busbaan opgedraaid.. Eentje dacht wel even achteruit te rijden.. Mooi om te zien...
  woensdag 24 juni 2009 @ 13:36:29 #183
111382 Ofyles2
pi_70322229
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 13:31 schreef blup het volgende:
Ik kwam gisteravond nog een geschaarde AG300 tegen, waren tegelijkertijd vanaf 2 kanten de busbaan opgedraaid.. Eentje dacht wel even achteruit te rijden.. Mooi om te zien...
Gaat nogal moeilijk met een gelede trekbus.

Ik ben daarom ook volledig bekeerd tot gelede duwbussen.
  woensdag 24 juni 2009 @ 14:16:29 #184
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_70323639
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 13:36 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik heb me altijd al afgevraagd waarom er geen knopje opzit waarbij de achterwielen niet mee sturen maar tegensturen waardoor vreemde achteruit manoeuvres mogelijk worden.
  woensdag 24 juni 2009 @ 14:31:47 #185
111382 Ofyles2
pi_70324148
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 14:16 schreef blup het volgende:

[..]

Ik heb me altijd al afgevraagd waarom er geen knopje opzit waarbij de achterwielen niet mee sturen maar tegensturen waardoor vreemde achteruit manoeuvres mogelijk worden.
En juist het ontbreken van die installatie zorgt ervoor dat Van Hool buiten België, Frankrijk en Amerika om steeds minder gelede bussen kan afzetten.

Gelede duwbussen hebben een iets minder grote draaicirkel.
pi_70326783
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 13:36 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Wat een onzin.
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 14:31 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

En juist het ontbreken van die installatie zorgt ervoor dat Van Hool buiten België, Frankrijk en Amerika om steeds minder gelede bussen kan afzetten.
quote:
Gelede duwbussen hebben een iets minder grote draaicirkel.
Wat een moeilijke manier van zeggen dat ze een kleinere draaicirkel (zouden) hebben.

Wat tegenstrijdig is aangezien een geduwde bus makkelijk schaart en een trekbus niet.
Ik heb ook ooit begrepen dat gelede Citaro's helemaal niet meesturen juist vanwege die
aangedreven achteras en dat je daarom bochten juist ruim moet nemen.
Beef R. Wijker
pi_70327438

En weer een houtje-touwtje bus onderweg om ontbrekende onderdelen ergens in de provincie op te pikken.

Bussentopic #24 - Waar de ProCity's al te koop zijn (paar buitenlandse Alliances toegevoegd)

[ Bericht 24% gewijzigd door BeefRWijker op 24-06-2009 16:10:07 ]
Beef R. Wijker
  woensdag 24 juni 2009 @ 16:00:06 #188
111382 Ofyles2
pi_70327444
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 15:43 schreef BeefRWijker het volgende:

Wat tegenstrijdig is aangezien een geduwde bus makkelijk schaart en een trekbus niet.
Ik heb ook ooit begrepen dat gelede Citaro's helemaal niet meesturen juist vanwege die
aangedreven achteras en dat je daarom bochten juist ruim moet nemen.
Ik had blijkbaar iets fout gezegd, ik ben blijkbaar die incidenten met de Den Oudsten B93 waarbij tijdens een bocht de geleding op slot raakte vergeten.
  woensdag 24 juni 2009 @ 16:01:27 #189
111382 Ofyles2
pi_70327499
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:00 schreef BeefRWijker het volgende:
[ afbeelding ]

En weer een houtje-touwtje bus onderweg om ontbrekende onderdelen ergens in de provincie op te pikken.
Ik moet eerder denken aan Afrikaanse bussen als het gaat om houtje-touwtje.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 juni 2009 @ 16:03:28 #190
Maffe Fries
pi_70327578
Het is wel zo dat de geduwde gelede bakken de neiging hebben om de bochten af te snijden, zodat je ze ruimer aan moet snijden.
pi_70328235
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:03 schreef Peterselieman het volgende:
Het is wel zo dat de geduwde gelede bakken de neiging hebben om de bochten af te snijden, zodat je ze ruimer aan moet snijden.
En het lijkt me best kut rijden als het glad is.
pi_70328468
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:00 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik had blijkbaar iets fout gezegd,
Je bracht iets als volkomen vanzelfsprekends waar ieder normaal denkend mens kan bedenken dat dat niet zo is.
quote:
ik ben blijkbaar die incidenten met de Den Oudsten B93 waarbij tijdens een bocht de geleding op slot raakte vergeten.
Ik zou 't niet weten wat jij allemaal vergeten bent.
En zonder verdere uitleg zie ik ook niet wat dit wel of niet met sturende wel of
niet aangedreven assen te maken heeft. Of wat zelfs maar 'op slot' betekend.
Beef R. Wijker
pi_70328860
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:18 schreef RealZeus het volgende:

[..]

En het lijkt me best kut rijden als het glad is.
Hoezo dat?
Beef R. Wijker
pi_70329703
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:03 schreef Peterselieman het volgende:
Het is wel zo dat de geduwde gelede bakken de neiging hebben om de bochten af te snijden,
Die van Mercedes in ieder geval wel.
quote:
zodat je ze ruimer aan moet snijden.
Ik heb begrepen dat de Scania geledes wel meesturen. Of dat ook werkelijk waar is weet ik niet.
Beef R. Wijker
pi_70330155
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 14:16 schreef blup het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat het een puur mechanisch (passief) en uiterst simpel systeem is.

Voor dat soort fratsen moet je bij APTS en de Phileas zijn waar alle wielen actief bestuurd kunnen worden.
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:01 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik moet eerder denken aan Afrikaanse bussen als het gaat om houtje-touwtje.
Tegen de tijd dat deze daar als tweede- of derdehands aankomen zal dat ongetwijfeld het geval zijn.
(Dan zijn 't waarschijnlijk ook weggooi cq pluk bussen geworden op het moment dat ze stuk gaan)
Nieuwe 'Afrikaanse' bussen zijn evenwel gebouwd als tanks, zonder enige poespas.

[ Bericht 33% gewijzigd door BeefRWijker op 24-06-2009 17:45:24 ]
Beef R. Wijker
pi_70331575
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 13:13 schreef Ofyles2 het volgende:
Qbuzz is een OV-bedrijf dat deels in handen is van de NS, dat verklaart waarom ze gunstigere CAO's kunnen voorleggen in tegenstelling tot andere vervoerders.
Bullshit. Qbuzz hanteert net zoals alle andere OV bedrijven de CAO OV. Dat kan ook niet anders. Verschil is wel dat Qbuzz niet het maximaal mogelijke uitbesteedt aan toerboeren die wel met een goedkopere CAO rijden...

Sterker, ik vermoed dat elke chauffeur graag zou willen dat die de NS CAO had. Die is beter namelijk... Had je zelf ook gewoon kunnen opzoeken. Eerst feiten bekijken, dan pas zeiken
pi_70332823
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 17:05 schreef BeefRWijker het volgende:

Nieuwe 'Afrikaanse' bussen zijn evenwel gebouwd als tanks, zonder enige poespas.
Dat kan ik bevestigen Zitten ook hele beste deuren in

[ Bericht 11% gewijzigd door Alexxxxx op 24-06-2009 18:51:09 ]
pi_70332985
Beef R. Wijker
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 juni 2009 @ 18:48:18 #199
Maffe Fries
pi_70333061
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 18:39 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Dat kan ik bevestigen Zitten ook hele beste deuren in
Ik wist niet dat de bussen zo snel afgeschreven werden
pi_70333177
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 18:48 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ik wist niet dat de bussen zo snel afgeschreven werden
Ik hoorde dat er een boek op de markt is met alles wat jij WEL weet?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')