abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 augustus 2009 @ 17:01:14 #76
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_71655704
Klopt, ik maak ook wel eens een typefoutje en dan staat er ineen Noorwegen ipv Denemarken. Scheelt maar 1 letter
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
pi_71666737
Leuk dat Deens met vertaling!
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 11:28 schreef Draz het volgende:

Nu skal vi få fat i en advokat. Sælgeren skal komme med et tilbud på ejerskifteforsikring. Næste uge skal vi møde i banken for at underskrive det hele.
We moeten nu een advokaat inschakelen. De verkoper moet met een voorstel van "verzekering voor veranderen van eigenaar" (hoe heet dat in het Nederlands) komen. Volgende week gaan we naar de bank om alles te ondertekenen e.d.
Volgens mij "heet" dat niet in het Nederlands! 't Zal wel iets typisch Deens zijn.
(Of zie ik nou iets over het hoofd? )
 FR
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 08:31:17 #78
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_71672687
Het is een verzekering die gebreken dekt als ik het zo snel even lees. Sommige gebreken kun je verhalen op de verkoper (jaja, de verborgen gebreken) en sommige niet. Zo'n verzekering heeft dus een voordeel voor beide partijen. Lijkt me dan ook dat kosten ervan bij beide partijen liggen.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 09:07:12 #79
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_71673134
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 08:31 schreef TallMan het volgende:
Het is een verzekering die gebreken dekt als ik het zo snel even lees. Sommige gebreken kun je verhalen op de verkoper (jaja, de verborgen gebreken) en sommige niet. Zo'n verzekering heeft dus een voordeel voor beide partijen. Lijkt me dan ook dat kosten ervan bij beide partijen liggen.
@ Bora & TallMan

Het zal inderdaad wat typisch Deens zijn, want m'n vader had er ook nog niet van gehoord.
Inderdaad, het is een verzekering die dingen dekt die niet 1-2-3 ontdekt worden, en meestal pas een paar jaar na koop boven water komen. Zo'n verzekering kan voor 5 jaar afgesloten worden, maar ook voor 10 jaar. Kosten worden inderdaad gedeeld door beide partijen, en bij een koop wordt zo'n verzekering 'uitgezocht' door de verkoper, wat meestal de meest goedkope verzekering die te vinden is met hoogst mogelijk eigen risico.
Nu zal dit niet altijd zo zijn, want een verkoper heeft er ook baat bij, maar bij ons in ieder geval wel, aangezien de vorige bewoners nog een openstaande schuld hebben nu van zo'n 30.000euro alleen al door het huis. (met als oorzaak de krisis)

Typte ik daar toch bijna 'Noors' i.p.v. 'Deens'!!
Woonachtig in: Rødovre - København - Danmark
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 09:36:32 #80
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_71673641
Ik moest het zelf ook even opzoeken, bij nieuwbouw heb je er niet mee te maken he.

En dat ze maar gauw gaan bouwen op die gronden tegenover ons, dan zijn we af van al dat onkruid daar dat nu zijn zaden ons grasveld op staat te verspreiden.

Op een is al grondonderzoek verricht dus goede hoop dat daar binnenkort begonnen wordt. Voor een andere ook al interesse gezien en nog wat auto's langs zien rijden die goed aan het kijken waren.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 11:18:52 #81
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_71813136
En Draz, al het papierwerk al in orde? Is de verkoper idd met een goedkope verzekering aangekomen?
pi_71816896
Hallo! Maar weer eens geregistreerd op het forum aangezien mijn andere username Bargash was gelinked aan mn oude werk email en ik werk nu mijn eerste werkdag in Denemarken

Ik ga 22 augustus trouwen, en heb daarom ook al een CPR nummer gekregen via de kerk die de trouwerij regelt. Nu heb ik dus een nieuwe baan, en ik was benieuwd wat je precies nodig hebt om nu verder te gaan voor het openen van bijvoorbeeld een bankrekening e.d.

Wat voor stappen moet ik ondernemen? Ik heb al dingen gehoord van mn aanstaande, maar wil het toch nog even horen van mensen die hetzelfde hebben doornomen.

Thanks!
  woensdag 12 augustus 2009 @ 15:52:22 #83
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_71821371
Volgens mij kun je met je CPR nummer gewoon bij een bank een rekening openen. Ik neem aan dat gezien je al werkt je al bij de skat een skattekort hebt aangevraagd, als je dat nog niet hebt gedaan zou ik dat in ieder geval doen. Daar zal de P&O van je werkgever ook wel naar vragen neem ik aan.
Je zou nog bij de statsamt kunnen informeren of je een verblijfsvergunning moet aanvragen, kan zijn dat dat niet hoeft ivm trouwen.
Bij de gemeente zal je neem ik aan ook al ingeschreven zijn gezien (als ik het me goed herinner) die de CPR nummers uitgeven op moment van inschrijven.

Verder veel plezier met je trouwerij! Ik mag aannemen dat alle Nederdenen zijn uitgenodigd dus laat wel even tijd en lokatie weten .
  woensdag 12 augustus 2009 @ 16:41:30 #84
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_71822733
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 11:18 schreef TallMan het volgende:
En Draz, al het papierwerk al in orde? Is de verkoper idd met een goedkope verzekering aangekomen?
Koopcontract is al langs de advokaat geweest, en we hebben een paar aandachtspunten gekregen (ejerskifteforsikring etc. die we al kennen, maar andere niet). Daarnaast ligt de bank van de verkoper tegen, dat ze de zaak niet nu willen behandelen. De advokaat kan deze zaak overnemen, maar kost wel wat extra (lees: 4500kronen). Daarentegen hebben we wel een goedkoop huis.
Zometeen ga ik er nog 'even' langs. Buren ontmoeten, paar maten opmeten, checken voor een paar laatste dingen, kijken of de vorige bewoner niks heeft weggehaald, omgeving bekijken etc.
Morgenmiddag hebben we een afspraak bij de bank, om de hypotheek en lening te ondertekenen.

Kan zijn dat we al over een maand verhuizen. Ondertussen komt er maandag een håndværker (aannemer) kijken naar die ruimte die afgemaakt moet worden, voor een offerte. Maar we houden het niet bij één...
Ondertussen mogen we inderdaad al dingen aan het huis gaan doen, mooi!

Gaat dus allemaal hard, en ondertussen heb ik ook nog een geïnteresseerde voor m'n auto die te koop staat, komt uit Kolding zaterdag even langs Ik ga zelf waarschijnlijk een VW Passat diesel kopen, waarmee ik ineens 5-6000 kronen per jaar ga besparen, vergeleken met mn huidige auto dan.

Gefeliciteerd Happychappy en welkom in Denemarken
Ik heb weinig toe te voegen aan wat TallMan geschreven heeft. Maar als je meer vragen hebt, stel ze gerust hier. Voor ons is het ook allemaal niet zo lang geleden.
Ik wacht de uitnodiging af

Btw TallMan, is er bij jullie een hele nieuwbouwwijk gepland, of zijn het gewoon de al geplande buren die ook een huis laten bouwen daar?
Ik zie trouwens niet veel nieuwbouw hier, i.v.m. Nederland. Veel huizen worden opgeknapt in plaats daarvan lijkt het.

[ Bericht 8% gewijzigd door Draz op 12-08-2009 16:47:42 ]
pi_71828931
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 13:17 schreef Happychappy het volgende:
Wat voor stappen moet ik ondernemen? Ik heb al dingen gehoord van mn aanstaande, maar wil het toch nog even horen van mensen die hetzelfde hebben doornomen.
Zoals TallMan al zei, z.s.m. een skattekort halen bij SKAT; zolang je die nog niet hebt krijg je waarschijnlijk geen salaris. Of je krijgt wel salaris, maar betaalt maximale belasting (hoewel je die later, bij je belastingaangifte, weer terug kunt krijgen).

Verder heb je ook een zgn. sundhedskort nodig, waarvoor je je moet registreren bij een huisarts. Wellicht is dit al geregeld toen je je CPR-nummer hebt ontvangen.

Voor zover ik weet heb je geen verblijfsvergunning nodig, aangezien je inwoner van de EU bent en een vaste baan hebt.

Ook niet verplicht, maar het wordt wel geadviseerd: je inschrijven bij de Nederlandse ambassade.
pi_71829120
Ik neem aan dat je uit Rødovre weg gaat, Draz? Blijf je nog wel binnen de grenzen van Storkøbenhavn?
  woensdag 12 augustus 2009 @ 21:28:08 #87
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_71830898
@chibbo/happychappy:
Ik moest bij inschrijven gemeente een verblijfsvergunning overleggen, bij inschrijven kies je ook je huisarts en daarna kreeg ik mijn gele kaart opgestuurd.

Inschrijven bij de ambassade heb ik niet gedaan, waar is dat dan eigenlijk goed voor?

@Draz: Dit is een geheel nieuwe straat, zijn hier de afgelopen 2 jaar zo'n 50 ofzo huizen uit de grond gestampt.
Erg veel nieuwbouw is er ook niet, buiten de grote steden is het vooral grond kopen en zelf bouwen. Bouwprojekten zijn vooral beperkt tot grote steden/appartementen. Oorzaak ligt er dan ook in dat in Dk de bevolkingsaanwas klein is en er geen terkort aan huizen is.
pi_71833851
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 21:28 schreef TallMan het volgende:
@chibbo/happychappy:
Ik moest bij inschrijven gemeente een verblijfsvergunning overleggen, bij inschrijven kies je ook je huisarts en daarna kreeg ik mijn gele kaart opgestuurd.
Vreemd, ik kon me gewoon inschrijven zonder verblijfsvergunning. Misschien dat het verschil maakt of je al een baan hebt in Denemarken of niet? Als ik het me goed herinner moest ik namelijk wel een kopie van mijn contract meenemen.
quote:
Inschrijven bij de ambassade heb ik niet gedaan, waar is dat dan eigenlijk goed voor?
Om eerlijk te zijn heb ik het zelf ook (nog) niet gedaan.

De voornaamste reden is, geloof ik, dat de ambassade weet welke Nederlanders er in Denemarken wonen, en bijv. in geval van een calamiteit contact kunnen opnemen met zowel jou als je familie in Nederland. Voor Denemarken niet zo heel erg relevant natuurlijk, maar in landen met een instabiele politieke situatie, of waar nog wel eens een natuurramp wil optreden, kan ik me voorstellen dat dit wel belangrijk is.

Echter, blijkbaar kan de ambassade je ook helpen met het integreren en het opbouwen van een sociaal leven. Wat ik heb begrepen is dat ze je van de nodige informatie kunnen voorzien over verenigingen, activiteiten, etc. en zelf ook regelmatig evenementen organiseren. Dit laatste zal natuurlijk voornamelijk voor Nederlanders zijn, maar zo leer je in ieder geval wel mensen kennen.
  donderdag 13 augustus 2009 @ 00:26:42 #89
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_71836820
Ah, zo te horen kan de ambassade niet echt heel veel voor me betekenen.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 11:42:22 #90
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_72005419
Heller ikke for mig
Ook niet voor mij

Jeg har været der 2 gange ang. ny pas. Første gang jeg var der, har han fortalt nogle ting om hvad de laver. Altså, lad mig bare sige, at jeg ikke trænger til det
Ik ben er 2 keer geweest voor nieuw paspoort. De eerste keer dat ik er was, heeft hij wat vertelt over wat ze daar doen. Laten we maar zeggen, dat ik er geen behoefte aan heb

På lørdag skal vi endelig underskrive købsaftalen og ejerskifteforsikringen! Kommer lige an på min kærestes søster hvornår vi skal flytte... Jeg kan ikke vente i hvert faldt
Zaterdag gaan we eindelijk het koopcontract en de ejerskifteforsikring ondertekenen! Hangt af van m'n vriendin d'r zus wanneer we gaan verhuizen. Ik kan in ieder geval niet wachten
pi_72007566
Hoe héb je 't je allemaal eigen gemaakt, dat Deens...
 FR
  woensdag 19 augustus 2009 @ 13:20:53 #92
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72008072
Det har vi ikke Bora, vi opfinder bare noget som skal ligne dansk og så oversætter vi det for jer, men mig og Draz kigger faktisk kun på den oversættelse.
Dat hebben we niet Bora, we verzinnen iets dat op Deens moet lijken en dat vertalen we voor jullie, maar ik en Draz kijken stiekem alleen naar de Nederlandse vertaling

Det er måske søsteren som har en hestetrailer til at flytte med?
Heeft die zus misschien de paardentrailer waarin verhuist moet worden?
  donderdag 20 augustus 2009 @ 09:14:08 #93
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_72031272
Du skal ikke fortælle vores hemmelighed altså
Je moet niet ons geheim verklappen

Haha nej, det er bare fordi hun måske vil flytte ind i vores nuværrende leglighed. Hvis hun gør, kan vi flytte før november (så skal hun naturligvis betale leje). Ellers har vi en 3 måneders opsigelse.
Nee, dat is omdat ze misschien wil verhuizen naar ons huidige huis. Als ze dat wil, kunnen wij verhuizen voor november (dan betaalt zij natuurlijk huur). Anders hebben we een 3 maanden opzegging.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 10:45:14 #94
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72033230
Ups. undskyld.
Oops, sorry

Det lyder fornuftigt, så slipper du også for at male den gamle lejlighed.
Dat klinkt verstandig, dan hoef je het oude huis niet meer te schilderen
pi_72034867
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 13:20 schreef TallMan het volgende:
Det har vi ikke Bora, vi opfinder bare noget som skal ligne dansk og så oversætter vi det for jer, men mig og Draz kigger faktisk kun på den oversættelse.
Dat hebben we niet Bora, we verzinnen iets dat op Deens moet lijken en dat vertalen we voor jullie, maar ik en Draz kijken stiekem alleen naar de Nederlandse vertaling
Grijns! Goeie!

Wat ik zo geinig vind, is dat je een mix van verschillende talen erin terugvindt; met de NL vertaling eronder kun je de woorden nog wel afleiden, maar zonder dat, kom je d'r niet op!
 FR
  donderdag 20 augustus 2009 @ 12:16:52 #96
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72035900
Ik weet nog wel een spelletje, Ik gooi een lijst van tien woorden neer en Bora mag gokken wat ze betekenen (zonder online vertaler )

Akkoord?
pi_72037131
Ik heb nu ook sinds 3 dagen Deense les, en dat lezen is nog best te doen ja!
Alleen om het dan te spreken is een heel ander verhaal.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 13:19:55 #98
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_72037823
Bora en de andere niet-Deen-Nederlanders

Maar klopt, Deens is redelijk goed te lezen nog als je ook Engels en Duits kan. Ook Germaanse taal hè

@Bob
Succes! Drink eens 10 bier en probeer het dan nog eens
  donderdag 20 augustus 2009 @ 15:08:53 #99
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72041481
Draz, Noem er dan wel een merk bij he.Als je Fuglsang (brouwerij in Haderslev) drinkt ga je natuurlijk sønderjysk (zuid-juts) praten. En dan woon ik wel in Sønderjylland, de relatie tussen sønderjysk en Deens is me nog niet geheel duidelijk

Overigens zijn er altijd grappige woorden die toch niet echt aan Duits-Engels te relateren zijn, voorbeelden:
jeg (uitgeproken als jij), betekent ik.
Ikke, betekent niet.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 15:29:26 #100
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_72042206
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:08 schreef TallMan het volgende:
Draz, Noem er dan wel een merk bij he.Als je Fuglsang (brouwerij in Haderslev) drinkt ga je natuurlijk sønderjysk (zuid-juts) praten. En dan woon ik wel in Sønderjylland, de relatie tussen sønderjysk en Deens is me nog niet geheel duidelijk

Overigens zijn er altijd grappige woorden die toch niet echt aan Duits-Engels te relateren zijn, voorbeelden:
jeg (uitgeproken als jij), betekent ik.
Ikke, betekent niet.
Haha ja klopt. Ik heb trouwens een collega die uit Sønderjylland komt en ook al woont ze in deze omgeving al een tijdje, heeft ze toch duidelijk een andere uitspraak. Ze kan trouwens perfect Duits!

Nog een mooi woord: slet
Dat wordt gebruikt als bijwoord, om iets extra te benadrukken, zoals in conbinatie met het woord van TallMan: "slet ikke" betekent "echt/helemaal niet".
Iets andere betekenis dan Nederlands
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')