Last post:quote:Op maandag 31 december 2007 16:06 schreef Draz het volgende:
[ afbeelding ]
Officiële landstaal: Deens (Dansk)
Hoofdstad: Kopenhagen (København)
Regeringsvorm: Constitutionele monarchie
Religie: 83% van de Denen behoort tot de Folkekirken, de gevestigde Evangelisch-Lutherse kerk. Er zijn kleine minderheden van andere protestanten en rooms-Katholieken (zie Katholieke Kerk in Denemarken). 4 % zijn Moslims.
Oppervlakte: 43.094 km² (1,6% water)
Inwoners: 5.468.120 (2007)
lengte landgrenzen: 67 km (met Duitsland)
kustlijn: 7314 km
grootste rivieren: Gudenåen, 158 km
hoogste punt: Møllehøj bij Skanderborg 170,86 meter
[ afbeelding ]
Vorig jaar november ben ik mijn huidige vriendin tegen het lijf gelopen. Na veel heen en weer gereis heb ik besloten om in Denemarken werk te zoeken en zodra ik het gevonden heb, te gaan emigreren naar dit land. Zonder enige vorm van inkomen of eigen kapitaal mag je in dit land maximaal 3 maanden verblijven. Ondertussen is het me gelukt om werk te vinden, waarbij ik de taal ook nog eens geleerd krijg. Deens is een Germaanse taal, waaronder ook Engels, Duits en Nederlands horen. 1 Maart ga ik daar beginnen, dus de komende 2 maanden zal in het teken staan om de overgang verder te regelen.
Amsterdam Schiphol naar Kopenhagen is een uur vliegen met 4 vliegmaatschappijen als mogelijkheid.
Utrecht naar Kopenhagen met de auto is tussen de 8 en 9uur rijden, via Rødby (uitspraak: rudbuu) met de ferry vanuit Puttgarden, of via Storebæltsbroen (Great Belt Bridge).
[ afbeelding ]
Zijn er hier nog meer Nederlanders woonachtend in Denemarken, of hebben plannen?
quote:Op woensdag 3 juni 2009 14:58 schreef TallMan het volgende:
Je verliest tussen je 15 en 65ste per jaar 2% recht op AOW. Of die 2-8% die je verliest voldoende is om NU je zorgverzekering te dekken ipv later je AOW dekking te krijgen (waar nog genoeg aan kan veranderen) is natuurlijk jouw keuze.
Zo te zien zijn alle locaties specifieke studentenwoningen/gebieden, bij deze heb je regelmatig een eigen badkamer/keuken. Hoe deze in de kosten zitten durf ik echt niet te zeggen. Ik woon zelf in zuid DK en ben geen student in DK geweest. Of je als student van 400/500 euro per maand kan leven durf ik je niet te zeggen (collegegeld?, boeken?). Misschien dat anderen daar wat zinnigs over kunnen melden.
Een foto van de woonkamer mijn apartement in Kopenhagen misschien (tevens een tvp in deze snellopende reeks waarin ik al zoveel heb gepost)?quote:Op donderdag 4 juni 2009 03:40 schreef Bora-Bora het volgende:
Iemand nog foto's om het een beetje op te leuken?
Ik denk dat foto's van mijn omgeving (Nørrebro) niet echt goede reclame zijn voor Kopenhagen.quote:Op donderdag 4 juni 2009 15:09 schreef Draz het volgende:
Ik heb eigenlijk geen foto's van de omgeving waar ik woon, al valt er wel wat te vinden op het net:
quote:Op donderdag 28 mei 2009 19:53 schreef psv-gomes het volgende:
[..]
oke dankje
enne hoe zit het met de deense arbeidsinspectie? waar kan je klagen
want die baas van mij is op zijn zachts gezgd niet echt netjes bezig
Voor zover ik heb begrepen van mijn Deense collega's, is zoiets typisch een zaak voor de vakbond.quote:Op donderdag 28 mei 2009 19:53 schreef psv-gomes het volgende:
enne hoe zit het met de deense arbeidsinspectie? waar kan je klagen want die baas van mij is op zijn zachts gezgd niet echt netjes bezig
Volgens mij kan dat ook bij Arbejdsstyrelsen. Die kunnen evt een arbejdspladsvurdering maken mochten de zaken niet goed geregeld zijn mbt regeltjes. Is het meer persoonlijk tussen jou en jouw baas, dan is het idd de vakbond.quote:Op zondag 7 juni 2009 17:13 schreef TallMan het volgende:
Dat durf ik je zo echt niet te zeggen, misschien anderen die al langer in DK wonen als ik (of ermee te maken hebben gehad) met een antwoord hierop
Ik was ook een paar dagen na de aanrijding bij (dezelfde) Honda dealer langs gegaan, in de eerste plaats voor een schaderaport. De tegenpartij had in eerste instantie heel vriendelijke en meewerkend gereageerd.quote:Op woensdag 10 juni 2009 12:26 schreef TallMan het volgende:
Lekker verhaal dan. Zat het mijn pas geleden toch nog mee. Zo'n maand geleden zit ik te werken, komt er ineens een collega met een vrouw binnen, of die blauw auto buiten van mij is. Ja dus. Die vrouw was er dus tegenaan gereden en zo netjes zichzelf te melden. 2 Weken later was de auto alweer gerepareerd bij de dealer.
Okay, het is natuurlijk 100% uitgemaakte zaak maar de snelheid ervan viel me toch 100% mee. Daags na de aanrijding was ik al bij de dealer langs om de schade te laten bekijken. Ze hadden ff niet eerder plaats in de planning.
Ik vertrek in Augustus ook naar Denemarken om aan de CBS te studeren, grappig.quote:Op zondag 5 juli 2009 15:16 schreef Dvm86 het volgende:
Mijn inschrijving voor Copenhagen Business School is geaccepteerd, vertrek rond de 20e van augustus! Heb er zin in. Twee semesters Kopenhagen, een semester VS en een semester scriptie schrijven.
Moet alleen nog even uitvinding of SAS Airlines ook een policy heeft voor emigranten. Heb gelezen dat sommige airlines dat namelijk hebben, wat inhoudt dat je 40KG ipv 20KG mee mag nemen.
Bedankt! Nog niet, maar deze maand zou ik moeten weten op welke dormitory ik kom.quote:Op zondag 5 juli 2009 17:13 schreef TallMan het volgende:
Gefeliciteerd!
Weet je ook wat voor een woonruimte je hebt straks?
Boligportal is een van de bekendste. Kost helaas wel geld als je echt alles wilt zien. Verder zou je nog home.dk en Lejebolig.dk kunnen proberen. Dat zijn de enigen die me zo te binnen schieten.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 18:17 schreef Dvm86 het volgende:
Gisteren kreeg ik, samen met veel anderen, te horen dat er geen plaatsen meer beschikbaar zijn op de dorms omdat exchange students voorrang krijgen. Vandaar het initiatief opgezet om met een aantal andere studenten een huis te huren in Kopenhagen. Er zijn hier diverse onroerend goed sites voorbij gekomen, maar ik kan ze niet terug vinden. Iemand even wat linkjes?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |