Neen, breder dan datquote:
Oeh, jij hebt meer materiaal om vragen over stellen?quote:
1. Wat zeg je hier nu eigenlijk?quote:"De juridische verdeling van bevoegdheden moet zoveel mogelijk haar wortels houden in het maatschappelijke en politieke krachtenveld."
Van mij hoeven ze niet allemaal beantwoord te worden maar een aardige selectie is nooit weg, dunkt mequote:Op dinsdag 2 juni 2009 00:22 schreef Cobra4 het volgende:
Als MaJo al die vragen nog moet beantwoorden gaat het 0400 uur worden.
Meuhquote:
Geen idee?quote:
quote:Russian army Topol-M missile launchers are seen entering Red Square with St. Basil's Cathedral in the background, in downtown Moscow, Tuesday, April 28, 2009 during a rehearsal for the Victory Day military parade. (AP Photo/Ivan Sekretarev)
quote:Topol-M missile launchers move through Red Square during the Victory Day parade in Moscow, Russia, on Saturday, May 9, 2009. (Alexander Zemlianichenko Jr/Bloomberg News)
quote:Soliders from the U.S. Army Old Guard place flags at grave stones at Arlington National Cemetery May 21, 2009 in Arlington, Virginia. It took 1,300 soldiers, sailors and Marines about three hours to place a flag at each of the more than 300,000 gravestones at Arlington ahead of the Memorial Day weekend. (Chip Somodevilla/Getty Images)
Voordelen:quote:Op dinsdag 2 juni 2009 00:07 schreef Nembrionic het volgende:
Er komt zo nog meer, dit zijn wat recht-toe, recht-aan vragen.
1. Wat zijn de voor -en nadelen van rechtspositivisme?
Veroorlovende regels geven een bepaalde vrijheid tot interpretatie. Bevoegdheidsverlenende normen geven de bevoegdheid om bepaalde regels op te stellen. Bijvoorbeeld de gemeentewetquote:2. Wat is het verschil tussen veroorlovende regels en bevoegdheidsverlenende normen?
- Regeringquote:3. Naast de formele wetgever zijn er nog enkelen die tot wetgeving bevoegd zijn. Welke zijn dat?
Verordeningen: zijn verplichtend en individueel gericht, heeft dezelfde waarde als een algemeen verbindend voorschrift.quote:4. Wat kun je zeggen over "verorderdeningen", "beschikkingen", "richtlijnen"?
De wet is een opsomming van regels waar burgers en overheid zich aan moeten houden. De rechtspraak toetst aan de wet of dit nageleefd wordt. Overigens toetst zij niet rechtstreeks de wet maar alleen in bij de rechter voorkomende gevallen op dat onderwerp.quote:5. Wat is het verschil tussen de wet en rechtspraak?
Geen flauw ideequote:6. Wat een is een belangrijk verschil tussen rechtregels en rechtbeginselen?
Deze geeft achtergrond bij een wet. Bijvoorbeeld in het geval van euthanasie, dat is niet opgenomen in de wet omdat het te gecompliceerd ligt. In het achtergrondbeginsel staan een paar dingen waar rechters aan kunnen toetsen maar het is geen wet.quote:7. Wat is een achtergrondbeginsel?
- Formele rechtszekerheidquote:8. Formele Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur. Geef de items
-Materiele rechtszekerheidquote:9. Materiele Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur. Geef de items
Nee.quote:
In eerste instantie was het Humanitaire Oorlogsrecht bedoeld voor staten die met elkaar in oorlog waren.quote:
Truste PSquote:Op dinsdag 2 juni 2009 00:37 schreef Puntenslijpsel het volgende:
Woah ik ga slapen...
Succes nog MaJo![]()
Slaap lekker iedereen![]()
quote:Op dinsdag 2 juni 2009 00:35 schreef MaJo het volgende:
Wow, hier kan ik wat meeEn je pakt precies de pijnpunten eruit
Dat gaan we nog wel eens zien. Even nakijken, momentquote:Ik ga het verneuken he![]()
Trustequote:Op dinsdag 2 juni 2009 00:37 schreef Puntenslijpsel het volgende:
Woah ik ga slapen...
Succes nog MaJo![]()
Slaap lekker iedereen![]()
Ah okquote:Op dinsdag 2 juni 2009 00:37 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
In eerste instantie was het Humanitaire Oorlogsrecht bedoeld voor staten die met elkaar in oorlog waren.
Dan kan ik mooi een saffie doenquote:Op dinsdag 2 juni 2009 00:41 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
![]()
[..]
Dat gaan we nog wel eens zien. Even nakijken, moment
Mag ik mee?quote:
Die 2 zijn goed. Maar er zijn er nog 2quote:Op dinsdag 2 juni 2009 00:35 schreef MaJo het volgende:
1. Wat zijn de voor -en nadelen van rechtspositivisme?
Voordelen:
- Het dient de statusquo
- Het recht is gemakkelijker te vinden want het staat in de wet
Hier geldt hetzelfde. Ze zijn goed, maar ik mis er 2quote:Nadelen:
- Het heeft geen oog voor maatschappelijke ontwikkelingen
- positief recht kan ook onrechtvaardig zijn
Je samenvatting zegt "Verlenen een bepaalde vrijheid van optreden"quote:2. Wat is het verschil tussen veroorlovende regels en bevoegdheidsverlenende normen?
Veroorlovende regels geven een bepaalde vrijheid tot interpretatie.
Je samenvatting zegt: "Geven het recht om bepaalde handelingen te verrichten "quote:Bevoegdheidsverlenende normen geven de bevoegdheid om bepaalde regels op te stellen. Bijvoorbeeld de gemeentewet
Naast de formele wetgever (regering + SG) zijn dezen ook tot wetgeving bevoegd:quote:3. Naast de formele wetgever zijn er nog enkelen die tot wetgeving bevoegd zijn. Welke zijn dat?
- Regering
- Provincie
- Gemeente
- Waterschappen en bepaalde andere bestuurlijke organen
Correctemundoquote:4. Wat kun je zeggen over "verorderdeningen", "beschikkingen", "richtlijnen"?
Verordeningen: zijn verplichtend en individueel gericht, heeft dezelfde waarde als een algemeen verbindend voorschrift.
Richtlijnen: geven de staat bepaalde richtlijnen waarna ze de nationale wetgeving aan kunnen passen
Beschikkingen: individuele regels gericht aan burgers, zijn niet verplichtend
Truste Etc.quote:
Thxquote:
Ik kan verder geen voordelen bedenkenquote:Op dinsdag 2 juni 2009 00:52 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Die 2 zijn goed. Maar er zijn er nog 2
Same herequote:Hier geldt hetzelfde. Ze zijn goed, maar ik mis er 2
quote:Je samenvatting zegt "Verlenen een bepaalde vrijheid van optreden"
Ik reken hem goed
[..]
Je samenvatting zegt: "Geven het recht om bepaalde handelingen te verrichten "
Dus goed
Oh ja ik ben in de war met de hierarchiequote:Naast de formele wetgever (regering + SG) zijn dezen ook tot wetgeving bevoegd:
- Regering
- Provinciale Staten en gemeenteraad
- Besturen van de Waterschappen
- Openbare lichamen voor beroep en bedrijf en andere openbare lichamen
50/50 zou ik zeggen
Valt me nog alles meequote:Correctemundo
Truste WGquote:
Van Connexxion?quote:Op dinsdag 2 juni 2009 01:00 schreef Ofyles2 het volgende:
Eindelijk die schuifpijltjes gevonden.
Ik kan beginnen.
Lijkt me in orde.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 00:35 schreef MaJo het volgende:
5. Wat is het verschil tussen de wet en rechtspraak?
De wet is een opsomming van regels waar burgers en overheid zich aan moeten houden. De rechtspraak toetst aan de wet of dit nageleefd wordt. Overigens toetst zij niet rechtstreeks de wet maar alleen in bij de rechter voorkomende gevallen op dat onderwerp.
[..]
Is een regel afkomstig uit wet, verdrag of rechtspraak dan is het een rechtsregel → geschreven recht.quote:6. Wat een is een belangrijk verschil tussen rechtregels en rechtbeginselen?
Geen flauw ideeRechtsregels zijn de dingen waar men zich aan dient te houden. Weet even niet wat rechtsbeginselen zijn
[..]
Dat was een persoonlijk vraag want ik wilde het weten en kon het niet direct terugvinden in de samenvattingquote:Deze geeft achtergrond bij een wet. Bijvoorbeeld in het geval van euthanasie, dat is niet opgenomen in de wet omdat het te gecompliceerd ligt. In het achtergrondbeginsel staan een paar dingen waar rechters aan kunnen toetsen maar het is geen wet.
Correctquote:- Formele rechtszekerheid
- Fair Play
- Verbod op een procedu detournement
- Motiveringsbeginsel
- Formele zorgvuldigheid
-Materiele rechtszekerheid
- Vertrouwensbeginsel
- Gelijkheidsbeginsel
- Materiele zorgvuldigheid.
Gaat volgens mij best meevallenquote:Ik ga het verneuken he![]()
Het rijtje:quote:Op dinsdag 2 juni 2009 00:58 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik kan verder geen voordelen bedenken
[..]
Same here
Komt vast goed want de vragen worden vast iets anders gevraagd dat meer je geheugen triggertquote:
[..]
Oh ja ik ben in de war met de hierarchie
Ja en uiteindelijk werkt het averechts als je angstvallig nog naar binnen wil proppenquote:Op dinsdag 2 juni 2009 00:47 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dan kan ik mooi een saffie doen
Ik ga zo nog wat dingetjes nalezen en dan tukken, anders ben ik zo gaar dat ik in slaap val morgen
Ja dacht ik ook, of ergens vroeg in de nacht maar kreeg vorige week pas de tickets met definitieve vertrektijden, en die waren toch iets later! En jammer joh, 10 man past niet echt hequote:Op dinsdag 2 juni 2009 00:04 schreef Puntenslijpsel het volgende:
[..]
Als je alleen was geweest had je hier kunnen slapenVanaf hier ben je in 10 minuutjes op Schiphol
Je zou toch 's avonds vliegen, trouwens?
Oh en briljante TT
quote:Op dinsdag 2 juni 2009 01:13 schreef MaJo het volgende:
Thanks nemmie
Ik heb een valiumpje ingenomen en ga van tukkemans
Succes MaJo!quote:Op dinsdag 2 juni 2009 01:13 schreef MaJo het volgende:
Thanks nemmie
Ik heb een valiumpje ingenomen en ga van tukkemans
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |