abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 juni 2009 @ 22:33:43 #1
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_69618561
Ik heb dus net een nieuw dak op mijn keuken laten leggen. Leuk joh, afgelopen dinsdag nacht om 4 uur stond het dus 5 cm hoog in mijn keuken De aannemer had een verborgen goot bij het afdekken over het hoofd gezien. Die loosde dus netjes precies ONDER het dekzeil....

Vooral mijn onderbuurman was razend enthousiast Kan gebeuren, aannemer heeft het prima opgelost.

Maar goed. Nu wil ik graag op dat dak, dat opnieuw waterpas is gemaakt met een klein afschot en met pir platen is geisoleerd wit grind storten.

Mijn idee is het volgende. een paar rubberen tegels, daarop komen geimpregneerd balkjes te steunen. Die balkjes dienen straks om er terras planken op te leggen waar je dan overheen kunt lopen.

Voordat die planken er echter op komen wil ik grind op het dak storten. Hoeveel moet en mag dat zijn? Ik las ergens dat men uitgaat van 75 kg per m2? En die zakken zijn dan 25 kg per stuk voor 2,95 per zak. Dat llatste is het punt niet, maar ... dat gewicht?

Kan dat , 75 kg aan grind erop? Die balkje sen planken wegen natuurlijk ook geen 10 gram. Het dak is ongeveer 3,5*3,5 m2
Het dak word ondersteund door balken, die dikke jongens van 1930 met 60 cm hart2 hart. Aan de zijkant niet helemaal want daar gaat de boel om een schoorsteen heen.

Kan ik dit doen of komt mijn dak dan naar beneden?

Motivatie... Planken omdat er ook op word gelopen voor onderhoud aan het pannen dak, schoorsteen veger etc. Dit gebeurt meestal bij mooi en warm weer en dan loop je dat spul wat er nu nieuw opligt natuurlijk gewoon kapot als je niet oppast. Dat grind dient ook een beetje als bescherming en als wartme weerkaatser. De pir plaaten houden het dan "warm"in de winter en het grind koel in de zomer.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_69619095
Vraag het aan je aannemer, als het goed is heeft die het draaggewicht van je dak berekend.
Hou er ook rekening mee dat je ruimte laat voor een hoeveelheid water totdat je dak overloopt omdat je afvoer verstopt kan zijn.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 1 juni 2009 @ 22:50:06 #3
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_69619211
quote:
Op maandag 1 juni 2009 22:46 schreef Deetch het volgende:
Vraag het aan je aannemer, als het goed is heeft die het draaggewicht van je dak berekend.
Hou er ook rekening mee dat je ruimte laat voor een hoeveelheid water totdat je dak overloopt omdat je afvoer verstopt kan zijn.
Ik zal het hem ook vragen hoor, maar een second opion kan nooit kwaad. De afwatering van de pijp krijgt dan zo'n gaasding zodat daar niks door kan.
De balkjes houden een rond rondom vrij van een cm of 10.

das iig mijn idee
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_69620487
Waarom stort je dat grind eigenlijk? Puur voor warmtereflectie? Ik neem aan dat de aannemer die PIR platen onder je dakbedekking heeft gemaakt.

De functie van grind is ballast om je isolatie naar beneden te drukken. Hier heb je uiteraard wel een aardige hoeveelheid voor nodig. Als bij jou de functie enkel is om wat zonlicht te reflecteren dan zou je met minder uit de voeten kunnen.
Wat zat er eerst op je dak? Normaliter ga je bij dakberekeningen uit van de situatie zoals die gemaakt gaat worden (duh). Aangezien een dakje geen zak weegt (<100kg/m² tops bij houtbouw) is het toevoegen van grind een flinke klapper. Op sterkte zal de boel vaak niet zo snel gaan bezwijken, maar het is vooral de doorbuiging die wat groot wordt.

Een aannemer heeft trouwens echt niet een berekening van je dak gemaakt als deze een nieuw dak erop legt. Ik neem namelijk aan dat hij alleen de dakbedekking heeft vervangen en niet alle balken ook? Als dit wel het geval is kun je het idd wel vragen, anders niet echt
pi_69621737
quote:
Op maandag 1 juni 2009 23:19 schreef _VoiD_ het volgende:
Waarom stort je dat grind eigenlijk? Puur voor warmtereflectie? Ik neem aan dat de aannemer die PIR platen onder je dakbedekking heeft gemaakt.

[...]

Wat zat er eerst op je dak?

[...]
Lees nou eens...

Het gaat om een nieuw dak met afwateringsproblemen.
It's funny
But not ha-ha funny.
pi_69625100
dat doe ik toch droeloe.
  FOK!fotograaf dinsdag 2 juni 2009 @ 08:27:33 #7
17893 Forno
pi_69625510
Een dak wordt expliciet berekend op ballast (grind) of zonder ballast. Dat moet je zien te achterhalen.
Misschien dat de aannemer je daar een antwoord op kan geven. Anders het gemeentelijk archief, vragen naar tekeningen en berekeningen. En anders (op eigen risico!) een rekensommetje maken met de balkenschuif.

Anders kan de boel gaan doorzakken.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 15:37:34 #8
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_69635677
het betreft een dak van 3,5 * 3,5.

Het is tot op de balken kaalgestript, van die grote platen zijn eropgelegt. Nieuwe boeiborden geplaats met nette zinkendaklijst. Op het hout is ene dampwerend folie gekomen. Daarop van die pir platen en daarop is zo'n zwarte laag gemaakt. De dakgoot die erop aangesloten zat is nu gescheiden en heeft een eigen afwaterpijp

Die pir platen zijn trouwens veel harder dan ik had verwacht zeg. Ik dacht dat je die wel in kon drukken .. niet dus he..

Maar idd, dat grind is puur als reflectie bedoeld.

De aannemer heeft eea niet berekend idd, hij gaf aan dat het geen probleem zou zijn. Overigens een van de reden om dit te laten doen was naast de lekkages ook de kuil die erin zat.

maar goed, dat gewicht en een mogelijk nieuwe kuil zie ik niet zitten. Ik denk dat ik er dan gewoon van die rubber tegels op ga leggen. Dan kan ik erop lopen zonder dat ik het dakleer beschadig.
pi_69643510
Dat lijkt me ook het slimste. Of anders wegenwitverf erop smeren
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')