Of je verandert het weer terug in 'geachte' en ook dan hoor je dat het niet klinkt.quote:Op maandag 1 juni 2009 20:28 schreef GauloisesB. het volgende:
Verander 'geachte' eens in 'leuk' of 'stom'.
Leuke bestuur?
Stomme bestuur?
Kan toch niet?
quote:Op maandag 1 juni 2009 20:37 schreef TC03 het volgende:
[..]
Of je verandert het weer terug in 'geachte' en ook dan hoor je dat het niet klinkt.
Alsof t een moer uitmaakt of t moeilijk is of niet, aangezien de spelling iedere 5 jaar weer compleet overhoop gegooid wordt van hogerhand.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 01:04 schreef Xessive het volgende:
[..]
![]()
Echt het gemak waarmee over de complexiteit van ons taalgevoel wordt heengestapt, verbaast mij iedere keer weer.
Spelling en grammatica zijn twee verschillende dingen.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 01:18 schreef oldschoolf00l het volgende:
[..]
Alsof t een moer uitmaakt of t moeilijk is of niet, aangezien de spelling iedere 5 jaar weer compleet overhoop gegooid wordt van hogerhand.![]()
Spelling... soooo overrated...
Over 10 jaar lopen we allemaal met een nano-chip onder de huid met daarin database van alle gebruikte talen de wereld. Voor taal is geen IQ nodig.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 01:18 schreef TC03 het volgende:
[..]
Spelling en grammatica zijn twee verschillende dingen.
quote:Op dinsdag 2 juni 2009 01:22 schreef oldschoolf00l het volgende:
[..]
Over 10 jaar lopen we allemaal met een nano-chip onder de huid met daarin database van alle gebruikte talen de wereld. Voor taal is geen IQ nodig.
...en nog een keer.quote:
Ik doel eigenlijk meer op het feit dat iedere moedertaalspreker in staat is om 'op gevoel' fout gebruik van zijn eigen taal te herkennen, zelfs als ze daar nooit de regels voor hebben geleerd.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 01:18 schreef oldschoolf00l het volgende:
[..]
Alsof t een moer uitmaakt of t moeilijk is of niet, aangezien de spelling iedere 5 jaar weer compleet overhoop gegooid wordt van hogerhand.![]()
Spelling... soooo overrated...
Ik denk dat je je daar aardig in vergist. Als iedereen zo'n goed taalgevoel zou hebben dan zou de vraag in de OP nooit gesteld zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 08:32 schreef Xessive het volgende:
[..]
Ik doel eigenlijk meer op het feit dat iedere moedertaalspreker in staat is om 'op gevoel' fout gebruik van zijn eigen taal te herkennen, zelfs als ze daar nooit de regels voor hebben geleerd.
Ik denk het niet. Zeker met het voorbeeld waar de TS mee komt, zal 99,9% van de Nederlandse moedertaalsprekers geen enkel probleem hebben, ongeacht of ze de regel kennen of niet.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 08:39 schreef NanKing het volgende:
[..]
Ik denk dat je je daar aardig in vergist. Als iedereen zo'n goed taalgevoel zou hebben dan zou de vraag in de OP nooit gesteld zijn.
Wel eens een analfabeet Nederlands horen spreken? Ik wel. Sterker nog. Ik kon aan het taalgebruik niet horen dat het een analfabeet was.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 08:44 schreef Isabeau het volgende:
Ik ben het met Nanking eens, alleen op gevoel kom je er met heel veel taalgerelateerde zaken niet uit. Ik denk dat het vooral een kwestie is van leren herkennen van de juiste schrijfwijze en zodra een niet bekende spelling of grammaticale vorm in het spel is helpt gevoel ook niet meer. Maar dat is mijn gevoel en niet taalwetenschappelijk onderbouwd
lijkt me ook dat je dan gewoon een mongool bent.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:36 schreef TC03 het volgende:
Kom op zeg, op een paar Turken en Marokkanen na moet iedereen binnen 2 nanoseconde doorhebben dat 'geachte bestuur' gewoon fout klinkt. Ik snap niet dat daar discussie over is.
quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:40 schreef NEC-Nijmegen het volgende:
[..]
lijkt me ook dat je dan gewoon een mongool bent.
En om het nog iets ingewikkelder te maken, het is dan wel weer toegestaan om – gesteld dat je het zo wilt aanschrijven – Aan het waarnemend bestuur of het tijdelijk bestuur te schrijven. In zulke functieomschrijvingen wordt vaak wel weer de onverbogen vorm gebruikt.quote:Op woensdag 3 juni 2009 22:50 schreef Gellius het volgende:
"Aan het geachte bestuur" zou dan wel weer goed zijn, zij het een tikje statig. Dit om het even ingewikkeld te maken. Toch is dit een taalfout die ik in mijn jeugd nooit zag en nu steeds vaker.
Maar hoe vaak zag jij 'in jouw jeugd' brieven aan een geacht bestuur?quote:Op woensdag 3 juni 2009 22:50 schreef Gellius het volgende:
"Aan het geachte bestuur" zou dan wel weer goed zijn, zij het een tikje statig. Dit om het even ingewikkeld te maken. Toch is dit een taalfout die ik in mijn jeugd nooit zag en nu steeds vaker.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |