quote:
Dat dacht ik dus ook al... Ik heb een periode krap gezeten, en toen was er 100 euro voor eten - met z'n tweetjes! Dat was idd écht beknibbelen, maar minder groenten hebben we er niet om gegeten (enkel eentoniger). Vb varkensfiletlapjes uit de aanbieding, dat kwam echt neer op nog geen euro vlees p.p. voor een maaltijd, aardappeltjes bakken, en dan wintergroente (het was winter) erbij, dus: prei/wortel/kool, bijv wortel met tijm en honing uit de oven.
Nu zitten we ruimer en hebben we voor 2 personen zo'n 250 euro per maand (dus 125 p.p.) en ik voel me echt de koning te rijk, kunnen voor mijn gevoel alles kopen wat we willen en soms ook eens uit de band springen. Zijn natuurlijk wel een aantal voorwaarden voor: drinken vrijwel nooit fris (eens in de twee maanden een fles), vrijwel alle groenten en fruit van de markt (1x per week heen) andere boodschappen lidl (1x per week heen); 4-5 dagen max per week vlees, en dan bijna altijd een kleine portie (75-150 gram max - eigenlijk is dat de aanbevolen hoeveelheid per dag!); veel invriezen (vlees uit de aanbieding, zelfgemaakte pastasaus & bouillon) maar daar staat tegenover dat we eens per 2 weken iets eten als springbokbiefstuk van de bioslager, alles vers en nix uit pakjes, regelmatig een fles wijn, en we maken elke week 2-3 keer fruitsalade waar we dan elke dag van eten.. Ik voel me daar helemaal goed bij!
Maar zoals genoemd: voorwaarde is een beetje thuis zijn in de keuken (maar als je gewoon wat gaat expirementeren en hier en daar wat leest, gaat dat snel genoeg), vriezer hebben/kopen, bereid zijn 1/2 keer per week wat verder te fietsen voor je boodschappen, en eens per week 15 minuutjes besteden aan wat aanbiedingen checken op internet. En kopen & eten wat goedkoop/in de aanbieding is, ipv bedenken wat je wil en dat kopen ongeacht de prijs! En grotere porties die je steeds anders bereidt (bijv. 1x prei in de quiche, 1x gestoofde prei, 1x prei door de pastasaus). Maar veel van deze dingen zijn al genoemd...
Qua beleg is pindakaas denk ik idd het goedkoopst en an sich redelijk gezond, maar als je niet wil aankomen is broodbeleg eerlijk gezegd het laatste waar ik me druk om zou maken. Aankomen doe je eerder van teveel tussendoortjes, frisdrank, dubbele porties avondeten en enorme hoeveelheden boterhammen. Die paar kcal verschil tussen kipfilet op brood of chocopasta maken niet zoveel uit. Al zitten er in chocopasta niet heel veel nuttige voedingsstoffen.