abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70192453
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 12:59 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Ja, veel moeite mee gehad en het is inderdaad dat wij autistische mensen weer eens het slachtoffer zijn doordat we moeilijker met prikkeltjes kunnen omgaan. Ik kan bv. niet goed autorijden op niet-snelwegen en ook nog eens een gesprek voeren.
Twee dingen te gelijk doen kan ik ook niet. Dus als er iemand naast mij zit tijdens het autorijden probeer ik zo min mogelijk te praten. Omdat ik mij moet concentreren op het autorijden.
Rijles voor mij was echt moeilijk. Het kostte mij veel moeite om het te leren. Nu begrijp ik waarom mij dat zo veel moeite heeft gekost.
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 13:00 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Nooit doen. Onverzekerd en zo...
Weet ik
quote:
[..]

Ik vond het ook een kutwerk. Gewoon het feit dat iemand met je meekijkt.
Sorry dit snap ik even niet.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_70192460
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 12:59 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Ja, veel moeite mee gehad en het is inderdaad dat wij autistische mensen weer eens het slachtoffer zijn doordat we moeilijker met prikkeltjes kunnen omgaan. Ik kan bv. niet goed autorijden op niet-snelwegen en ook nog eens een gesprek voeren.
Drukke pratende passagiers zijn irritant. Ze zijn zelf autistisch als ze op drukke momenten niet inzien dat aandacht nodig is voor de weg.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 13:05:59 #278
249833 Jotcha
duw eens op mijn neus!
pi_70192476
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 12:51 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat?
pi_70192512
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 13:04 schreef sempron2400 het volgende:
O, daar had ik dan weer geen last van. Volgens mij komen wij echt van een andere planeet, want de meesten vinden het juist fijn dat er een instructeur is, en vinden het moeilijker om de eerste keren zelfstandig te rijden.

Daarom vind ik autisme ook weer fascinerend: over het algemeen doen wij bijna alles anders dan onze NT-collega’s.
Om dit te kunnen onderzoeken, zou ik toch eens naar een autismesoos moeten gaan
Ik vond het niet erg dat er een instructeur naast mij zat. En alleen rijden vind ik juist fijn.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 13:07:31 #280
249833 Jotcha
duw eens op mijn neus!
pi_70192533
Het ligt er ook aan hoe gemotiveerd je bent he
Ik ben totaal autogek, ik kan niet wachten om straks te gaan lessen
pi_70192625
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 13:05 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Twee dingen te gelijk doen kan ik ook niet.
Best herkenbaar, ja.
quote:
Dus als er iemand naast mij zit tijdens het autorijden probeer ik zo min mogelijk te praten. Omdat ik mij moet concentreren op het autorijden.
Rijles voor mij was echt moeilijk. Het kostte mij veel moeite om het te leren. Nu begrijp ik waarom mij dat zo veel moeite heeft gekost.
[..]
Heeft men info verwerking te maken. Je hersenen hebben daar meer moeite mee dan gemiddeld. Ook bij autorijden krijg je veel info en prikkels binnen van verkeer en instrumentatie. Je hersenen moeten die ordenen en prioriteiten stellen. En dan moet je ook nog realtime kunnen handelen...
quote:
Weet ik
Sorry dit snap ik even niet.
Ik had veel moeite met het feit dat een instructeur of examinator je zo op de vingers kijkt. Daar kan ik dus niet tegen. Ik ken geen gelukkiger moment toen ik na vier keer slaagde (wijt ik ook deels aan de eerste rijschool die hondsberoerd slecht was....)
pi_70192662
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 13:05 schreef Jotcha het volgende:

[..]

Jaja...
pi_70192707
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 13:07 schreef Jotcha het volgende:
Het ligt er ook aan hoe gemotiveerd je bent he
Ik ben totaal autogek, ik kan niet wachten om straks te gaan lessen
Ben je al met je theorie begonnen? Of moet je dan ook tot je 18e wachten?
pi_70192767
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 13:11 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Best herkenbaar, ja.
[..]

Heeft men info verwerking te maken. Je hersenen hebben daar meer moeten mee dan gemiddeld. Ook bij autorijden krijg je veel info en prikkels binnen van verkeer en instrumentatie. Je hersenen moeten die ordenen en prioriteiten stellen. En dan moet je ook nog realtime kunnen handelen...
Inderdaad. En dat is met alles zo. Daarom zou ik ook bepaalde dingen nooit kunnen. In de branche waarin ik werk moet je heel flexible zijn en veel dingen te gelijk kunnen. En dat kunnen mensen zoals ik natuurlijk niet.
quote:
[..]

Ik had veel moeite met het feit dat een instructeur of examinator je zo op de vingers kijkt. Daar kan ik dus niet tegen. Ik ken geen gelukkiger moment toen ik na vier keer slaagde (wijt ik ook deels aan de eerste rijschool die hondsberoerd slecht was....)
Daar heb ik geen moeite mee. Althans niet zo erg. Ik vind het wel vervelend als mensen continu op mijn vingers kijken.

Ik 5 keer en ik ben ook van rijschool gewisseld omdat ik het gevoel had dat mijn eerste instructeur er niks van kon. Mijn tweede instructeur die kon er wel wat van.
14 SHADES OF GREY
pi_70192945
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 13:15 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Inderdaad. En dat is met alles zo. Daarom zou ik ook bepaalde dingen nooit kunnen. In de branche waarin ik werk moet je heel flexible zijn en veel dingen te gelijk kunnen. En dat kunnen mensen zoals ik natuurlijk niet.
[..]
Inderdaad. Maar helaas is het bedrijfsleven zo jachtig vandaag de dag. En ze stellen ziekelijke eisen als het gaat om flexibiliteit en samenwerking. Ik heb soms het idee dat ik in een verkeerd tijdperk leef. Heb wel eens het idee dat het vroeger een stuk eenvoudiger was .

In ieder geval was het werkleven toen veel gemoedelijker dan nu. Nu is het gewoon een knetterharde bedoeling geworden. Geld, geld en nog een geld. Elk jaar meer winst moeten maken en de werknemers steeds harder laten rennen.
quote:
Daar heb ik geen moeite mee. Althans niet zo erg. Ik vind het wel vervelend als mensen continu op mijn vingers kijken.
Ik kan daar dus absoluut niet tegen.
quote:
Ik 5 keer en ik ben ook van rijschool gewisseld omdat ik het gevoel had dat mijn eerste instructeur er niks van kon. Mijn tweede instructeur die kon er wel wat van.
Nou dat valt dan toch mee? Het is gewoon knap dat je doorgezet had en daar nu plezier van kan hebben.

Ik zou het voor geen goud willen missen.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 13:26:21 #286
249833 Jotcha
duw eens op mijn neus!
pi_70193022
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 13:13 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ben je al met je theorie begonnen? Of moet je dan ook tot je 18e wachten?
Dat mag al op je zeventiende, maar dan moet je binnen een jaar je praktijk halen. En ik ben in maart jarig, dus ik wacht nog even
pi_70193113
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 13:26 schreef Jotcha het volgende:

[..]

Dat mag al op je zeventiende, maar dan moet je binnen een jaar je praktijk halen. En ik ben in maart jarig, dus ik wacht nog even
Je heb gelijk. En zo lang duurt dat niet meer. Ik hoop dat je het snel haalt. Aan de motivatie zal het zeker niet liggen..
  zaterdag 20 juni 2009 @ 13:31:06 #288
249833 Jotcha
duw eens op mijn neus!
pi_70193137
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 13:29 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Je heb gelijk. En zo lang duurt dat niet meer. Ik hoop dat je het snel haalt. Aan de motivatie zal het zeker niet liggen..
De basis is er ook al
pi_70193153
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 13:23 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Inderdaad. Maar helaas is het bedrijfsleven zo jachtig vandaag de dag. En ze stellen ziekelijke eisen als het gaat om flexibiliteit en samenwerking. Ik heb soms het idee dat ik in een verkeerd tijdperk leef. Heb wel eens het idee dat het vroeger een stuk eenvoudiger was .

In ieder geval was het werkleven toen veel gemoedelijker dan nu. Nu is het gewoon een knetterharde bedoeling geworden. Geld, geld en nog een geld. Elk jaar meer winst moeten maken en de werknemers steeds harder laten rennen.
Ik vind echt wel een leuke baan. Dat weet ik zeker.
En zo negatief als jij het stelt is het echt niet. Er zijn helaas mensen die zo denken maar ook mensen die mensen zoals ons een kans willen geven.
quote:
[..]

Ik kan daar dus absoluut niet tegen.
[..]

Nou dat valt dan toch mee? Het is gewoon knap dat je doorgezet had en daar nu plezier van kan hebben.

Ik zou het voor geen goud willen missen.
Inderdaad. Ik heb ook blij met mijn rijbewijs.
De moeite die het gekost heeft en de stress zijn het uit eindelijk wel waard.
Echt de stress die ik daar van heb gehad is niet leuk.
14 SHADES OF GREY
pi_70193233
Het had een jaar geduurd, maar ik heb het in twee keer gehaald. Die tweede keer ging het rijden opvallend goed. Na de eerste keer afrijden was ik trouwens overgestapt van rijschool, en die tweede rijschool deed het wat rustiger aan.

Detail: die tweede instructeur reed ineens 160-170 nadat ik had afgereden. De brug stond open, dus hij had blijkbaar haast voor de volgende persoon die ging lessen (zou het ook een examenkandidaat geweest zijn?).
pi_70193278
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 13:35 schreef sempron2400 het volgende:
Het had een jaar geduurd, maar ik heb het in twee keer gehaald. Die tweede keer ging het rijden opvallend goed. Na de eerste keer afrijden was ik trouwens overgestapt van rijschool, en die tweede rijschool deed het wat rustiger aan.

Detail: die tweede instructeur reed ineens 160-170 nadat ik had afgereden. De brug stond open, dus hij had blijkbaar haast voor de volgende persoon die ging lessen (zou het ook een examenkandidaat geweest zijn?).
Goed voorbeeld die instructeur
14 SHADES OF GREY
pi_70193332
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 13:31 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Ik vind echt wel een leuke baan. Dat weet ik zeker.
En zo negatief als jij het stelt is het echt niet. Er zijn helaas mensen die zo denken maar ook mensen die mensen zoals ons een kans willen geven.
[..]

Inderdaad. Ik heb ook blij met mijn rijbewijs.
De moeite die het gekost heeft en de stress zijn het uit eindelijk wel waard.
Echt de stress die ik daar van heb gehad is niet leuk.
Dat dacht mijn vader ook. Ik vond dat hij er vrij licht over dacht, maar in 2005 was ik nog niet autistisch. Uiteindelijk heeft het veel te lang geduurd (5 jaar). Dankzij Wajong met 12 maanden terugwerkende is blijft de financiėle schade beperkt. Ik zal zelf gaan werken met enige begeleiding van een jobcoach, dat vind ik wel prettig. Geen minimumloon of zo, gelukkig niet.

Of je snel een baan vindt, hangt natuurlijk ook af van de functie waarop je solliciteert
pi_70193418
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 13:38 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Dat dacht mijn vader ook. Ik vond dat hij er vrij licht over dacht, maar in 2005 was ik nog niet autistisch. Uiteindelijk heeft het veel te lang geduurd (5 jaar). Dankzij Wajong met 12 maanden terugwerkende is blijft de financiėle schade beperkt. Ik zal zelf gaan werken met enige begeleiding van een jobcoach, dat vind ik wel prettig. Geen minimumloon of zo, gelukkig niet.

Of je snel een baan vindt, hangt natuurlijk ook af van de functie waarop je solliciteert
Ik zie wel wat er gebeurd.
14 SHADES OF GREY
  zaterdag 20 juni 2009 @ 17:44:00 #294
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_70199642
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 13:04 schreef sempron2400 het volgende:
O, daar had ik dan weer geen last van. Volgens mij komen wij echt van een andere planeet, want de meesten vinden het juist fijn dat er een instructeur is, en vinden het moeilijker om de eerste keren zelfstandig te rijden.

Daarom vind ik autisme ook weer fascinerend: over het algemeen doen wij bijna alles anders dan onze NT-collega’s.
Om dit te kunnen onderzoeken, zou ik toch eens naar een autismesoos moeten gaan
De indruk die ik steeds meer krijg is dat als ik mijn best doe, weet wat andere NT'ers gaan doen, enkel op voorspelbaarheid. Is an sich wel grappig, omdat ik over zo onnoemelijk veel dingen na moet denken kan ik vrij goed inschatten wat anderen doen; in combinatie met een paar standaard excusen maakt het ook niet zo veel uit als ik er dan eens naast zit

Autorijden ging/gaat heel gemakkelijk; probleem is wel dat enorm veel mensen zich niet aan de regels houden (knipperlicht gebruiken, voorsorteren, aanpassen snelheid, etc.) waardoor het zo'n puinzooi is op de weg. Maar goed, het feit alleen al dat mij dat opvalt zal wel een autistische trek zijn, laat staan het netjes proberen te volgen van al die regeltjes...
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_70200625
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 17:44 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

De indruk die ik steeds meer krijg is dat als ik mijn best doe, weet wat andere NT'ers gaan doen, enkel op voorspelbaarheid. Is an sich wel grappig, omdat ik over zo onnoemelijk veel dingen na moet denken kan ik vrij goed inschatten wat anderen doen; in combinatie met een paar standaard excusen maakt het ook niet zo veel uit als ik er dan eens naast zit

Autorijden ging/gaat heel gemakkelijk; probleem is wel dat enorm veel mensen zich niet aan de regels houden (knipperlicht gebruiken, voorsorteren, aanpassen snelheid, etc.) waardoor het zo'n puinzooi is op de weg. Maar goed, het feit alleen al dat mij dat opvalt zal wel een autistische trek zijn, laat staan het netjes proberen te volgen van al die regeltjes...
Wij zijn ubermenschen
  zaterdag 20 juni 2009 @ 19:25:20 #296
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_70202353
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 18:26 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

Wij zijn ubermenschen
Hehe
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_70203748
Ik stel mij voor:
Geslacht: man
Leeftijd 22 jaar

Ik sta in de kinderschoenen omtrent dit onderwerp alsmede de persoonlijke confrontatie met deze spectrumstoornissen. Korte toelichting: Ik heb een jaar geleden mijn ouderlijk onderkomen verlaten wegens een relatie. Dit was een verandering van ongelijke die mijns inziens ertoe heeft geleid dat uiteindelijk die relatie uit ging en weer bij mijn ouders moest gaan wonen. Tijdens dat jaar heb ik van verschillende mensen te horen gekregen dat het verstandig zou zijn om met een psycho-therapeut te praten. En momenteel doe ik dat dan ook. Hij heeft inmiddels kennis gegeven over het zogenaamde asperger-syndroom, een welbekend fenomeen hier in dit topic zoals ik al had geconstateerd. Maar hij is niet eenduidig op dit gebied en laat ditvoor de rest ook een beetje in het midden liggen. Deze man is op dit moment opzoek naar concrete oplossingen voor op dit moment in mijn leven. Echter is het nog niet zo dat hij ook maar iets gediagnostiseerd heeft, wat mij in twijfel laat.

Probleem: Mijn psychotherapeut is wel heel netjes bezig naar het zoeken van oplossingen voor op dit moment, maar laat daarbij de lange termijn werking buiten beschouwen. Ook laat hij nog in het midden of het al dan wel of niet het syndroom van asperger zou zijn. Ik ben van mening dat als dat eerst helemaal helder wordt uitgezocht dat er dan meer concrete oplossingen gevonden kunnen worden waarbij ik de juiste handvaten toegereikt kan krijgen. Wat mij op de volgende vraag doet komen:

Hoe denken jullie daarover?

[ Bericht 0% gewijzigd door termuis op 20-06-2009 20:10:58 ]
Een groot man met een klein hartje
pi_70205380
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 20:05 schreef termuis het volgende:
Ik stel mij voor:
Geslacht: man
Leeftijd 22 jaar

Ik sta in de kinderschoenen omtrent dit onderwerp alsmede de persoonlijke confrontatie met deze spectrumstoornissen. Korte toelichting: Ik heb een jaar geleden mijn ouderlijk onderkomen verlaten wegens een relatie. Dit was een verandering van ongelijke die mijns inziens ertoe heeft geleid dat uiteindelijk die relatie uit ging en weer bij mijn ouders moest gaan wonen. Tijdens dat jaar heb ik van verschillende mensen te horen gekregen dat het verstandig zou zijn om met een psycho-therapeut te praten. En momenteel doe ik dat dan ook. Hij heeft inmiddels kennis gegeven over het zogenaamde asperger-syndroom, een welbekend fenomeen hier in dit topic zoals ik al had geconstateerd. Maar hij is niet eenduidig op dit gebied en laat ditvoor de rest ook een beetje in het midden liggen. Deze man is op dit moment opzoek naar concrete oplossingen voor op dit moment in mijn leven. Echter is het nog niet zo dat hij ook maar iets gediagnostiseerd heeft, wat mij in twijfel laat.

Probleem: Mijn psychotherapeut is wel heel netjes bezig naar het zoeken van oplossingen voor op dit moment, maar laat daarbij de lange termijn werking buiten beschouwen. Ook laat hij nog in het midden of het al dan wel of niet het syndroom van asperger zou zijn. Ik ben van mening dat als dat eerst helemaal helder wordt uitgezocht dat er dan meer concrete oplossingen gevonden kunnen worden waarbij ik de juiste handvaten toegereikt kan krijgen. Wat mij op de volgende vraag doet komen:

Hoe denken jullie daarover?
Als er een diagnose kan er inderdaad gerichter hulp worden gegeven. Maar tot die tijd kan er ook genoeg gedaan worden. Dus wacht gewoon de diagnose af en tot die tijd ga gewoon door met de gesprekken. En stel vragen enzo.
14 SHADES OF GREY
pi_70205635
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 13:37 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Goed voorbeeld die instructeur
Ik was nogal laat terug van het examen, zei die. En dat kwam dus door die brug, waardoor het examen iets langer duurde.
pi_70205849
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 20:54 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Als er een diagnose kan er inderdaad gerichter hulp worden gegeven. Maar tot die tijd kan er ook genoeg gedaan worden. Dus wacht gewoon de diagnose af en tot die tijd ga gewoon door met de gesprekken. En stel vragen enzo.
Het is inderdaad zo dat alles op z'n tijd moet gaan. Deze constatering heeft toch wel het een en ander bij mij teweeg gebracht waardoor ik gelijk op lange termijn ga denken.
Een groot man met een klein hartje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')