abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 31 mei 2009 @ 11:16:26 #1
39793 Moody
el moody
pi_69570256
Wij gaan de badkamer in onze jaren 30 woning aanpakken.
In dit topic ga ik de voortgang weergeven van de verbouwing van onze badkamer.

Omdat de ruimte niet zo groot is (1,80x2,60m) en we toch een bad willen, gaan we kiezen voor een bad/douche-combinatie. Dus een bad waar je ook in kan douchen (geen apart bad, gewoon een bad met stijle wand waar je fatsoenlijk in kan staan.

Op de vloer willen we waarschijnlijk getrommeld marmer of hardsteen. Een donkergrijze of zwarte vloer heeft onze voorkeur. De wand willen we tot de helft bekleden met handgemaakte witjes en de bovenste helft stuccen (en/of bekleden met waterwerende wandbekleding)

Impressies:

Witjes op de wand.

Mooie zwarte hardstenen vloer.

Hardstenen vloer, witte wand. Die combo.

Ok, geen badkamer, maar dit is wel de sfeer. Witte handgemaakte tegels i.c.m. zwart hardsteen (vloer en wastafelblad)

Kijk niet naar de kleur. Dit geeft een beetje de sfeer neer i.c.m. een gestucte muur.

Een mooie retro regendouche/bad kraan.
Hier een grote afbeelding: http://www.designkranensh(...)2vt21hcr-p-1709.html

Bijpassende wastafelkraan

Kijk niet naar de kleur van het kastje. We zoeken een witte/cremewitte badkamer meubel met paneeldeurtjes en hardstenen blad.

Gewoon een 'moderne' badkuip. Daarop zal een badwand rusten. Liefst iets met chroom, geen kunststof.

Een aantal gevonden webshops:

http://www.designkranensh(...)stalgisch-c-137.html
http://www.klassiekekranen.com
http://nl.hudsonreed.com/
http://www.kraanfabriek.eu/

De grote lijnen staan wel, maar er zijn nog enkele details waar we over twijfelen. Misschien lopen er hier ervaringsdeskundigen die ook een soortgelijke badkamer hebben gebouwd die ons kunnen helpen

- Weet iemand nog goede (web)shops (naast bovengenoemde) waar je nostalgische badkamer(spullen) kunt kopen. Kranen, meubels etc.

- In het bijzonder heb ik nog geen mooie badwanden gevonden. Iets met een robust (liefst retro) uiterlijk, zonder kunststof.

- Hoe kan ik de bovenste helft van de wand het beste bekleden? Gewoon stuccen, bekleden met waterwerend behang (?). Wat is aan te raden?

Bedankt
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_69572671
De grote vraag: Ga je het zelf doen, of laat je het doen?

Als je het zelf doet, zijn er een aantal valkuilen waar je in kan trappen, maar als je je vooraf goed informeert, dan is het allemaal goed te doen. Het is alleen een heleboel werk, als je het niet routinematig doet.

Wat betreft de wand boven de tegels: Als de badkamer goed geventileerd is, kan je daarvoor gewoon gips-stuc nemen, en dan sauzen met acryllatex. (voor buitengevels).

Mocht je het zelf gaan doen, dan spui ik nog wel een lijstje met tips. Heb je al een plattegrond gemaakt?
  zondag 31 mei 2009 @ 16:01:51 #3
39793 Moody
el moody
pi_69576609
quote:
Op zondag 31 mei 2009 13:09 schreef skiff het volgende:
De grote vraag: Ga je het zelf doen, of laat je het doen?
Ik ga het zelf doen met hulp van mijn schoonvader (die wel handig is - en zijn eigen badkamer ook zelf gemaakt heeft).
quote:
Als je het zelf doet, zijn er een aantal valkuilen waar je in kan trappen, maar als je je vooraf goed informeert, dan is het allemaal goed te doen. Het is alleen een heleboel werk, als je het niet routinematig doet.

Wat betreft de wand boven de tegels: Als de badkamer goed geventileerd is, kan je daarvoor gewoon gips-stuc nemen, en dan sauzen met acryllatex. (voor buitengevels).
Maar wordt acryllatex niet snel vies en glad/glimmend, wanneer je het afneemt?
Ik heb gehoord dat er een soort van waterwerende laag is dat erg duurzaam is. Ik weet alleen niet hoe het heet....
quote:
Mocht je het zelf gaan doen, dan spui ik nog wel een lijstje met tips. Heb je al een plattegrond gemaakt?
Een lijstje met tips is zeer welkom. Alvast bedankt!
Plattegrond komt een dezer dagen. We zijn er al mee bezig.
'13 |
'14
pi_69588146
Zelf doen, leuke uitdaging. Werk vooral nauwkeurig, dan is het goed te doen.

Mijn ervaring is nog niet dat e.e.a. glimmend wordt. Moet ook zeggen dat de muren niet nat afgenomen worden...

Wellicht bedoel je "waterglas" als afwerklaag?

Paar tips:

Waarschijnlijk ligt je badkamervloer op houten balken. Controleer deze op houtrot. Het kan zijn dat een vorige badkamer gelekt heeft, waardoor een balk rot kan zijn. Beetje lullig als je daar te laat achterkomt...

Je hebt grofweg 2 mogelijkheden om de vloer tegelklaar te maken:

Werken met lewisplaat (zwaluwstaartplaat) en daarop een laagje beton
Over de balken / houten vloerdelen 2 lagen 18mm multiplex schroeven. Multiplex verspringend aanbrengen, en om de 15cm doorschroeven.
Dit laatste wordt veel toegepast als er tussenmuren op de vloerdelen staan. Zou je de vloerdelen wegslopen om lewisplaat aan te brengen, storten je muren in...
Gebruik je beton, dan 1cm randisolatie aanbrengen rondom. (piepschuimen stroken). Dit tbv krimp en uitzetting.

Een douchebak ging je niet gebruiken, toch een tip voor dit topic: Je kan in een huis met houten vloeren de douchebak in de vloer laten wegzakken. Zorg ervoor dat de douchebak minimaal 1 cm boven de tegelvloer blijft uitsteken. de eventuele douchedeur komt dan 1,5cm boven de vloer, precies genoeg om nog een kleedje te kunnen neerleggen.
De afvoer kan je mooi tussen vloer en plafond wegwerken.

Dezelfde truc kan natuurlijk ook met een douchegoot. (douchen op de tegelvloer)

Bad kan je gewoon neerzetten op een houten frame, of op een rand van ytongblokken. deze in een dikte van 5cm tegen de muur lijmen, en eventueel in een dikkere variant aan de voorkant van het bad.
Het bad met MS Polymeerkit aan de muur lijmen, en op de ytongblokken. Dan tegelen, en dan nogmaals afkitten. Dan heb je een dubbele barriere tegen lekkage.

Radiator: Als je voor een handdoekradiator kiest, overweeg deze dan niet alleen op de CV aan te sluiten, maar met een apart te kopen verwarmingselement ook elektrisch. Dan heb je in de zomer ook lekkere warme handdoeken.

Aarding:
warm en koudwaterleiding, cv radiator, douchegoot, stalen bad en vloerwapening die doorloopt in andere ruimtes (officieel je lewisplaat dus niet, maar het kan zeker geen kwaad) dienen voorzien te worden van een 4mm2 aarddraad, welke op een bereikbare plek samenkomen in een centraal aardpunt. Vanuit deze plaats een 2,5mm2 aarddraad naar de centraaldoos, waar de draad op de aarddraad naar de meterkast wordt aangesloten. Eventuele elektra in de badkamer ook aarden.

Tegelen:
Nauwkeurig werken. Voor de vloer een waterdichte, flexibele poederlijm gebruiken, voor de wanden kan je een pastalijm gebruiken, tenzij de wand van waterdicht materiaal (cementstuc) is, dan dient een poederlijm gebruikt te worden.
bedenk vooraf goed de verdeling van de tegels, en teken deze af.

Waterleiding:
bad en douche op 15mm, wastafel en wc kunnen op 12mm.
pi_69603463
Top tips

De betonvloer ligt er al, we gaan de huidige badkamer (die 12 jaar oud is) vervangen. Scheelt een hoop werk
'13 |
'14
pi_69603511
Scheelt idd veel werk, zeker als de afvoeren op dezelfde plek blijven.

Probeer de aarddraad te vinden en te behouden.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 15:44:23 #7
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_69635874
kijk voor de witjes ff bij het friese tegelboertje in Franiker.

Die maakt zelf zijn tegels vogels de oude methode. Heeft spier wit maar ook evnetueel met wat kleine afwijkingen. Ook a, b en c keuze...

Ik heb ze daar gehaald en het scheelt ECHT in de prijs.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  dinsdag 2 juni 2009 @ 17:07:43 #8
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_69638319
quote:
Op zondag 31 mei 2009 11:16 schreef Moody het volgende:
[knip]
- Hoe kan ik de bovenste helft van de wand het beste bekleden? Gewoon stuccen, bekleden met waterwerend behang (?). Wat is aan te raden?
In principe kun je overal, waar je geen waterbelasting hebt, volstaal met stucwerk. In een jaren '30 gesylde badkamer is mat afgewerkt stucwerk heel fraai.
Bij je bad en bij je douche heb je dus verhoogd tegelwerk nodig, in principe verder niet, hooguit een opstaande plint bij de vloer.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  dinsdag 2 juni 2009 @ 17:28:25 #9
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_69639011
kun je het stucwerk niet met een matte afwerking waterdicht impregneren oid ?
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  dinsdag 2 juni 2009 @ 17:36:15 #10
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_69639220
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 17:28 schreef klusfoobje het volgende:
kun je het stucwerk niet met een matte afwerking waterdicht impregneren oid ?
Waarom zou je? Tenzij je natuurlijk stucwerk bij de douche wil hebben, maar dan zijn er ook wel weer oplossingen.
Als je geld teveel hebt zou je tadelakt kunnen nemen of zo.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')