quote:
Op zondag 12 september 2010 18:04 schreef ladyria15 het volgende:Pff, mensen - mensen. Jullie zijn echt té hard voor je medemens. 'Leer toch lezen, bla bla'. Ik heb uitspraken gezien van 'In de volwassen wereld werkt het nou eenmaal zo...'. Dan ben je naar mijn mening niet bepaald volwassen, volwassen mensen zijn namelijk in staat om iemand hulp te bieden zonder iemand gelijk de grond in te boren.
Daarnaast is van een kamer naar een appartement gaan een grote stap. Dat heb ik dan nooit gehad, ik ben gelijk met een appartement begonnen. Alleen mijn eerste appartement was all inclusive. (Jammer van dat ontbijt, het lekkere bubbelbad en de persoonlijke butler dan - die miste ik namelijk nog). Nu ga ik dalijk over naar een groter appartement, wat wel exclusief is. Ik heb al aardig wat energiemaatschappijen (nuon, essent, oxxio et cetera) afgezocht op zoek naar hoe het precies zit. Hoe ver vooraf moet je zoiets aanvragen? Hoeveel verbruik ik? Ik ben er tenslotte amper, ik werk fulltime en ben ook in de avonden en weekenden veel weg. Dit geld ook voor mijn huisgenootje. Ze hebben van die berekeningen, alleen of je daarop moet vertrouwen. Ik zit namelijk ook niet op een narekening van weet ik veel hoeveel te wachten.
Vervolgens bel je je ouders, en die zeggen dat je moet oppassen met de beste deals omdat je dan waarschijnlijk vastrecht, maar extra moet betalen omdat deze maatschappij kleiner is. Raar verhaal, alleen mijn ouders konden het me ook niet echt uitleggen. Verder, moet je water apart aanvragen? Of zit dat altijd in een pakket.
Als je je vraag stelt op zo'n forum, dan verwacht je een normaal antwoord en dan zit je er niet op te wachten om afgekraakt te worden door gefrustreerde pc peeps die het heerlijk vinden om anderen anoniem af te kraken. Had je het ook gedaan als deze persoon je persoonlijk had benaderd met dezelfde vraag? Als dit zo is, ben je nog lager dan ik dacht.
Als je het topic een beetje doorgelezen had, dan had je het antwoord kunnen weten.
Maar goed niet iedereen weet het en blijft dus vragen.
Vragen op zich is natuurlijk totaal niet erg, maar als je de antwoorden die vervolgens gegeven worden niet begrijpt tja dan zijn er maar weinig mensen die iemand kunnen helpen.
Elektra gas en water kun je bij 3 verschillende bedrijven afnemen.
Gas en elektra kun je vaak ook combineren bij dezelfde energieleverancier, water zal in de meeste gevallen moeilijker worden.
Voor gas en elektriciteit kun je bij vrijwel iedere aanbieder terecht.
Denk bijvoorbeeld aan namen als Eneco, NUON, Essent, NEM enz enz.
Voor drinkwater moet je terecht bij de lokale drinkwater leverancier, nu is het mogelijk dat je niet weet wie je drinkwaterleverancier is, dan kun je dat op de site hieronder opzoeken:
http://www.vewin.nl/Pages/Default.aspxOok geven veel gemeenten een welkomstpakket weg aan nieuwe huurders of kopers van huizen, appartementen en dergelijke, in deze brochure vind je vaak de voor jouw benodigde informatie.
Wat moet je nu wel of niet afsluiten:
1) indien er een gasaansluiting is en deze is niet inclusief in de huur dan moet je hiervoor een contract afsluiten bij 1 van de vele energiemaatschappijen, dit kan vaak gecombineerd worden met elektra.
2) elektra indien niet opgenomen in de huur dan moet je dit afsluiten bij 1 van de vele energiemaatschappijen, dit kan vaak gecombineerd worden met gas.
3) indien stadsverwarming, dan moet je hiervoor een contract afsluiten bij de geldende leverancier, vaak vind je wel een sticker op de unit.
4) water indien niet opgenomen in de huur moet je afsluiten bij de lokale leverancier, indien je een watermeter hebt dan betaal je per m3 en indien deze niet aanwezig is dan betaal je per abonnement, informatie via de leverancier.
5) inboedelverzekering, je wilt tenslotte wel dat je spullen verzekerd zijn tegen onder andere inbraak, brand enz.
6) aansprakelijkheidsverzekering zodat je beschermd bent indien jij iemand anders lichamelijke of materiële schade toebrengt wil je er wel voor zorgen dat je leven verder niet teveel verstrooid raakt.
7) telefoon, internet en televisie, eventueel digitale televisie, tegenwoordig vaak bij 1 aanbieder onder te brengen maar ook bij verschillende aanbieders, via internet vind je vele aanbiedingen.
8) belastingen waaronder:
> Onroerend Zaakbelasting (OZB)
> Rioolrecht
> Afvalstoffenheffing
> Verontreinigingsheffing en ingezetenenomslag
De verhuurder behoort de aanslagen te ontvangen en te voldoen. Hij heeft wel het recht de kosten naar verhouding aan jou door te berekenen als vergoeding voor ‘bijkomende leveringen en diensten’. Dit moet buiten de servicekosten om gebeuren. OZB en rioolrecht moet de eigenaar zelf betalen.
Ben je huurder van zelfstandige woonruimte dan betaal je zelf de aanslagen.