abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 30 mei 2009 @ 13:07:37 #1
104543 Marseille
Allons enfants de la patrie...
pi_69551021
Tot nu toe heb ik me nooit druk hoeven te maken om gas/licht/electriciteit omdat dit inbegrepen zat in mijn kamerhuur, maar sinds kort heb ik een appartementje waarbij dat niet inbegrepen is. Toch komt er koud water en soms zelfs warm water uit de kraan en is er licht. Volgens mij hoe ik dus alleen maar electriciteit aan te sluiten. Of toch ook gas? Of toch allebei?
.
  zaterdag 30 mei 2009 @ 13:09:00 #2
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_69551048
Huur je het van een particulier? Of via een woonbedrijf?
pi_69551053
je moet je aanmelden bij je gas/water en licht provider
No Guts, No Glory
pi_69551072
Als er licht is is er elektriciteit.
  zaterdag 30 mei 2009 @ 13:38:22 #5
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_69551670
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 13:09 schreef Mylene het volgende:
Als er licht is is er elektriciteit.
No Shit Sherlock !!!!!!!!!
  zaterdag 30 mei 2009 @ 13:55:59 #6
104543 Marseille
pi_69552031
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 13:09 schreef amaranta het volgende:
Huur je het van een particulier? Of via een woonbedrijf?
Ik heb het appartement via een makelaar gekregen, maar er is een verhuurder die ik persoonlijk nooit gezien heb, maar wel in mijn huurcontract vermeld staat. Hij controleert alles en aan hem betaal ik de huur.

In mijn contract staat letterlijk: "De huurprijs is inclusief het voorschot op de kosten van gasverbruik, waterverbruik en overige servicekosten. De kosten van electriciteitsverbruik vallen buiten de bovengenoemde huurprijs"

Maar ik heb dus wel koud/warm water en licht. Ik was net aan het checken bij energiemaatschappijen, maar het zou zonde zijn als ik voor iets ga betalen dat ik al heb weet iemand wat voor abonnement ik moet nemen. Sowieso moet ik een keuze maken tussen electriciteit en gas, of allebei..
.
pi_69552074
Ze sluiten je pas af na een bepaalde tijd.
pi_69552387
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 13:55 schreef Marseille het volgende:

[..]

Ik heb het appartement via een makelaar gekregen, maar er is een verhuurder die ik persoonlijk nooit gezien heb, maar wel in mijn huurcontract vermeld staat. Hij controleert alles en aan hem betaal ik de huur.
Troost je de meeste mensen zien de verhuurder nooit, hooguit een werknemer ervan, dus dit is vrij normaal.
quote:
In mijn contract staat letterlijk: "De huurprijs is inclusief het voorschot op de kosten van gasverbruik, waterverbruik en overige servicekosten. De kosten van electriciteitsverbruik vallen buiten de bovengenoemde huurprijs"
Zo moeilijk lezen is het dan toch niet.
In de huurprijs zitten de kosten voor water, gas en overige servicekosten, de overige servicekosten kunnen bijvoorbeeld bestaan uit schoonmaakwerk van de portieken door een schoonmaakbedrijf of galerijverlichting, enz.
quote:
Maar ik heb dus wel koud/warm water en licht. Ik was net aan het checken bij energiemaatschappijen,
Klopt toch dat je warm en koud water hebt, immers gas en water zit in je huur, dat geef jezelf al aan, of moet heel fok komen vertellen dat dat zo goed is?
quote:

maar het zou zonde zijn als ik voor iets ga betalen dat ik al heb weet iemand wat voor abonnement ik moet nemen.
Sowieso moet ik een keuze maken tussen electriciteit en gas, of allebei..
Zoals je al meerdere keren zelf aangegeven hebt, gas hoef je niet te nemen, dat zit immers in de huur, water hoef je ook niet af te sluiten, want dat zit ook al in de huur.

Welke abonnementen zitten er dan niet in:
Elektra zul je zelf af moeten sluiten bij 1 van de vele energiemaatschappijen.
Ook zul je zelf een telefoonaansluiting, televisieaansluiting en internetprovider af moeten sluiten, ofwel je moet zelf alle diensten afsluiten waar je gebruik van wilt maken welke niet in je huurovereenkomst staan.
Elektra en televisieaansluiting zijn vaak wel werkzaam, maar in feite nog niet actief, om de zoveel tijd houden de maatschappijen een schouwronde, waarbij ze dus iedereen afsluiten die geen contract heeft.

Bij de televisieaansluiting hoef je niet direct bang te zijn, hooguit gaat het beeld op zwart, je moet dan alleen niet in paniek gaan bellen dat je geen tv aansluiting hebt, maar gewoon een paar weekjes wachten en vervolgens gewoon een aansluiting aanvragen.

Bij elektra zit het anders, aangezien de meter gewoon doortelt, zul je alle verbruik gewoon moeten betalen, eventueel met een verhoging ofwel boetebedrag erboven op.
pi_69552426
of je krijgt hiervoor een aparte rekening van de verhuurder. ff bellen dus.
elk oordeel heeft z'n nadeel
pi_69552735
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 14:16 schreef desub het volgende:
of je krijgt hiervoor een aparte rekening van de verhuurder. ff bellen dus.
Dan had dat echt wel in zijn huurovereenkomst gestaan hoor, in de grote mensenwereld moet je toch echt vaak zelf je problemen oplossen en er niet vanuit gaan dat alles vanzelf gaat.
De verhuurder is tenslotte niet zijn vader of moeder, of hij heeft er een zeer slecht contact mee.
  zaterdag 30 mei 2009 @ 14:38:18 #11
248784 druppelkut
huppelt een beetje
pi_69552809
Bel gewoon die makelaar en vraag t aan hem/haar.

Gas en water heb je dus al in je huurcontract zitten.
Alleen electriciteit (licht enzo) is een beetje onduidelijk.
  zaterdag 30 mei 2009 @ 15:03:38 #12
104543 Marseille
pi_69553341
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 14:14 schreef klipper het volgende:
Klopt toch dat je warm en koud water hebt, immers gas en water zit in je huur, dat geef jezelf al aan, of moet heel fok komen vertellen dat dat zo goed is?
[..]

Zoals je al meerdere keren zelf aangegeven hebt, gas hoef je niet te nemen, dat zit immers in de huur, water hoef je ook niet af te sluiten, want dat zit ook al in de huur.

Welke abonnementen zitten er dan niet in:
Elektra zul je zelf af moeten sluiten bij 1 van de vele energiemaatschappijen.
Ook zul je zelf een telefoonaansluiting, televisieaansluiting en internetprovider af moeten sluiten, ofwel je moet zelf alle diensten afsluiten waar je gebruik van wilt maken welke niet in je huurovereenkomst staan.
Elektra en televisieaansluiting zijn vaak wel werkzaam, maar in feite nog niet actief, om de zoveel tijd houden de maatschappijen een schouwronde, waarbij ze dus iedereen afsluiten die geen contract heeft.

Bij de televisieaansluiting hoef je niet direct bang te zijn, hooguit gaat het beeld op zwart, je moet dan alleen niet in paniek gaan bellen dat je geen tv aansluiting hebt, maar gewoon een paar weekjes wachten en vervolgens gewoon een aansluiting aanvragen.

Bij elektra zit het anders, aangezien de meter gewoon doortelt, zul je alle verbruik gewoon moeten betalen, eventueel met een verhoging ofwel boetebedrag erboven op.
O.k. sorry ik ben een beetje traag van begrip in deze zaken, want heb nooit in mijn leven iets met energie en/of electitriciteit te maken gehad en nu moet ik het opeens zelf regelen..

Dat ik geen gas en licht hoef aan te schaffen, snap ik nu. Het feit dat ik licht heb en dat de koelkast het doet, betekent dus volgens jou dat ik óók electriciteit heb? Aangezien in mijn contract staat dat ik dit zelf moet betalen, zal ik dus alleen een abbo over electriciteit moeten aanschaffen?

Wat betreft tv, internet en telefonie heb ik al abbonementen genomen. Digitenne van KPN, het beste wat er is (naar mijn idee)
.
pi_69553591
quote:
O.k. sorry ik ben een beetje traag van begrip in deze zaken,
Idd.
quote:
Dat ik geen gas en licht hoef aan te schaffen, snap ik nu
Ga terug langs Start, u ontvangt geen 20.000 euro.

De tering, leer lezen of ga anders begeleid wonen!
  zaterdag 30 mei 2009 @ 15:23:03 #14
104543 Marseille
pi_69553729
Heb net een elektriciteit abbo afgesloten bij Electrabel (vaste kosten). Per jaar schijn ik 153,94 te betalen. Wordt dit maandelijks afgeschreven of toch per maand in delen? En wat als ik meer electriciteit verbruik?
.
  zaterdag 30 mei 2009 @ 15:24:49 #15
104543 Marseille
pi_69553759
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 15:16 schreef BertusG het volgende:

[..]

Idd.
[..]

Ga terug langs Start, u ontvangt geen 20.000 euro.

De tering, leer lezen of ga anders begeleid wonen!
a nerd
.
  zaterdag 30 mei 2009 @ 15:24:52 #16
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_69553761
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 15:23 schreef Marseille het volgende:
Heb net een elektriciteit abbo afgesloten bij Electrabel (vaste kosten). Per jaar schijn ik 153,94 te betalen. Wordt dit maandelijks afgeschreven of toch per maand in delen? En wat als ik meer electriciteit verbruik?
Dat is niet zoveel....
pi_69553846
quote:
En wat als ik meer electriciteit verbruik?
Dan doet je licht het nog wel, maar je koelkast niet meer. Lijkt me duidelijk.
pi_69556361
quote:
Ze bereken je voorschotbedrag aan de hand van de gegevens die je opgeeft, vaak is dit te laag ingeschat.

Zoals je zelf aangeeft, hebben ze je op een voorschotbedrag gezet van afgerond ¤154, dit bedrag moet je in 12 gelijke maandelijkse betalingen betalen, ofwel je betaalt per maand dan ongeveer ¤13.

Mocht na een jaar blijken dat ze je te laag ingeschat hebben, dan moet je de maand erop het tekort betalen en vanaf die datum ga je dan ook een ander voorschot bedrag betalen.

Stel dat je ¤308 hebt verbruikt i.p.v. ¤154 ofwel 2x zoveel, dan moet je na het jaar 1x ¤180 betalen ( het tekort van ¤154 + het nieuwe voorschotbedrag van ¤26) en vervolgens de overige 11 maanden ¤26.

Ook kan het gebeuren dat je minder hebt verbruikt, in dat geval verreken ze eerst met de nieuwe termijn en vervolgens krijg je de rest terug gestort op je rekening.

Bij minder verbruik hoef je dan ook geen actie te ondernemen, bij meer verbruik kun je gelijk contact opnemen om bijvoorbeeld een betalingsregeling af te spreken zodat je het tekort in 2 of 3 termijnen betaalt, de meeste energieleveranciers gaan hier vrij coulant mee om, echter moet je dat wel op tijd melden en niet afwachten totdat de termijn verstreken is.
pi_69556824
Als je zelf je electra enz moet betalen dan zal er ergens een meter moeten zijn (immers, hoe bepalen ze anders jouw deel).

Meestal wordt de meterstand genoteerd bij het ingaan van de huurovereenkomst. Ook al kies je dan zelf pas <insert datum> een leverancier, die meterstand wordt gehanteerd, dus je betaald het alsnog.

Zoals ik begrijp heb je dus nooit met dit bijltje gehakt, en heb je geen idee wat je werkelijk (gaat) verbruiken. Dan zijn er dus 2 opties: niets doen en afwachten, of voorbereiden.

Ik zou zelf je meter opzoeken en bv elke 1e vd maand de stand noteren. Na een paar maanden kun je dan enigszins schatten wat je werkelijke verbruik is, en of je maandbedrag een beetje in lijn loopt. Zo voorkom je dat je op je jaarafrekening ineens een enorme smak moet bijbetalen (terugkrijgen gok ik niet, 13 eur/mnd is ERG weinig)
quote:
Die zin zegt voorschot. Je huurder is volgens mij verplicht om een kale huurprijs op te geven (hier wordt nl oa je huursubsidie enz op bepaald), dus je kan zien wat je voorschot is.
(Ik heb dit met stookkosten, heb centrale blokverwarming)

Per jaar wordt dus gas afgerekend, verdeeld over bewoners/oppervlakte. Je hebt dus kans dat je moet bijbetalen..

Ps: Hoe kook je?
pi_86349871
Pff, mensen - mensen. Jullie zijn echt té hard voor je medemens. 'Leer toch lezen, bla bla'. Ik heb uitspraken gezien van 'In de volwassen wereld werkt het nou eenmaal zo...'. Dan ben je naar mijn mening niet bepaald volwassen, volwassen mensen zijn namelijk in staat om iemand hulp te bieden zonder iemand gelijk de grond in te boren.

Daarnaast is van een kamer naar een appartement gaan een grote stap. Dat heb ik dan nooit gehad, ik ben gelijk met een appartement begonnen. Alleen mijn eerste appartement was all inclusive. (Jammer van dat ontbijt, het lekkere bubbelbad en de persoonlijke butler dan - die miste ik namelijk nog). Nu ga ik dalijk over naar een groter appartement, wat wel exclusief is. Ik heb al aardig wat energiemaatschappijen (nuon, essent, oxxio et cetera) afgezocht op zoek naar hoe het precies zit. Hoe ver vooraf moet je zoiets aanvragen? Hoeveel verbruik ik? Ik ben er tenslotte amper, ik werk fulltime en ben ook in de avonden en weekenden veel weg. Dit geld ook voor mijn huisgenootje. Ze hebben van die berekeningen, alleen of je daarop moet vertrouwen. Ik zit namelijk ook niet op een narekening van weet ik veel hoeveel te wachten.

Vervolgens bel je je ouders, en die zeggen dat je moet oppassen met de beste deals omdat je dan waarschijnlijk vastrecht, maar extra moet betalen omdat deze maatschappij kleiner is. Raar verhaal, alleen mijn ouders konden het me ook niet echt uitleggen. Verder, moet je water apart aanvragen? Of zit dat altijd in een pakket.

Als je je vraag stelt op zo'n forum, dan verwacht je een normaal antwoord en dan zit je er niet op te wachten om afgekraakt te worden door gefrustreerde pc peeps die het heerlijk vinden om anderen anoniem af te kraken. Had je het ook gedaan als deze persoon je persoonlijk had benaderd met dezelfde vraag? Als dit zo is, ben je nog lager dan ik dacht. :)
pi_86350715
Het zijn anders vragen die je op verschillende plaatsen op internet en ook nog wel zonder internet kan vinden. Zelf iets uitzoeken is natuurlijk ook een optie.
Als je van iedereen afhankelijk bent omdat je zelf niks kan, word je ook vanzelf opgelicht.
Het is echt geen hogere wiskunde.

Daarnaast kan je nog de verhuurder bellen en vragen om uitleg, die verhuurt tenslotte iets, en zal het zeer waarschijnlijk beter weten dan een willekeurig persoon op een internetforum. ;)

Vragen zoals "hoeveel verbruik ik", tja kijk op de meter op dag 1 en kijk op de meter op dag 2 en haal het van elkaar af, dat heb je verbruikt.
pi_86351107
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:04 schreef ladyria15 het volgende:
Pff, mensen - mensen. Jullie zijn echt té hard voor je medemens. 'Leer toch lezen, bla bla'. Ik heb uitspraken gezien van 'In de volwassen wereld werkt het nou eenmaal zo...'. Dan ben je naar mijn mening niet bepaald volwassen, volwassen mensen zijn namelijk in staat om iemand hulp te bieden zonder iemand gelijk de grond in te boren.

Daarnaast is van een kamer naar een appartement gaan een grote stap. Dat heb ik dan nooit gehad, ik ben gelijk met een appartement begonnen. Alleen mijn eerste appartement was all inclusive. (Jammer van dat ontbijt, het lekkere bubbelbad en de persoonlijke butler dan - die miste ik namelijk nog). Nu ga ik dalijk over naar een groter appartement, wat wel exclusief is. Ik heb al aardig wat energiemaatschappijen (nuon, essent, oxxio et cetera) afgezocht op zoek naar hoe het precies zit. Hoe ver vooraf moet je zoiets aanvragen? Hoeveel verbruik ik? Ik ben er tenslotte amper, ik werk fulltime en ben ook in de avonden en weekenden veel weg. Dit geld ook voor mijn huisgenootje. Ze hebben van die berekeningen, alleen of je daarop moet vertrouwen. Ik zit namelijk ook niet op een narekening van weet ik veel hoeveel te wachten.

Vervolgens bel je je ouders, en die zeggen dat je moet oppassen met de beste deals omdat je dan waarschijnlijk vastrecht, maar extra moet betalen omdat deze maatschappij kleiner is. Raar verhaal, alleen mijn ouders konden het me ook niet echt uitleggen. Verder, moet je water apart aanvragen? Of zit dat altijd in een pakket.

Als je je vraag stelt op zo'n forum, dan verwacht je een normaal antwoord en dan zit je er niet op te wachten om afgekraakt te worden door gefrustreerde pc peeps die het heerlijk vinden om anderen anoniem af te kraken. Had je het ook gedaan als deze persoon je persoonlijk had benaderd met dezelfde vraag? Als dit zo is, ben je nog lager dan ik dacht. :)
Als je het topic een beetje doorgelezen had, dan had je het antwoord kunnen weten.
Maar goed niet iedereen weet het en blijft dus vragen.
Vragen op zich is natuurlijk totaal niet erg, maar als je de antwoorden die vervolgens gegeven worden niet begrijpt tja dan zijn er maar weinig mensen die iemand kunnen helpen.

Elektra gas en water kun je bij 3 verschillende bedrijven afnemen.
Gas en elektra kun je vaak ook combineren bij dezelfde energieleverancier, water zal in de meeste gevallen moeilijker worden.

Voor gas en elektriciteit kun je bij vrijwel iedere aanbieder terecht.
Denk bijvoorbeeld aan namen als Eneco, NUON, Essent, NEM enz enz.
Voor drinkwater moet je terecht bij de lokale drinkwater leverancier, nu is het mogelijk dat je niet weet wie je drinkwaterleverancier is, dan kun je dat op de site hieronder opzoeken:
http://www.vewin.nl/Pages/Default.aspx

Ook geven veel gemeenten een welkomstpakket weg aan nieuwe huurders of kopers van huizen, appartementen en dergelijke, in deze brochure vind je vaak de voor jouw benodigde informatie.

Wat moet je nu wel of niet afsluiten:
1) indien er een gasaansluiting is en deze is niet inclusief in de huur dan moet je hiervoor een contract afsluiten bij 1 van de vele energiemaatschappijen, dit kan vaak gecombineerd worden met elektra.

2) elektra indien niet opgenomen in de huur dan moet je dit afsluiten bij 1 van de vele energiemaatschappijen, dit kan vaak gecombineerd worden met gas.

3) indien stadsverwarming, dan moet je hiervoor een contract afsluiten bij de geldende leverancier, vaak vind je wel een sticker op de unit.

4) water indien niet opgenomen in de huur moet je afsluiten bij de lokale leverancier, indien je een watermeter hebt dan betaal je per m3 en indien deze niet aanwezig is dan betaal je per abonnement, informatie via de leverancier.

5) inboedelverzekering, je wilt tenslotte wel dat je spullen verzekerd zijn tegen onder andere inbraak, brand enz.

6) aansprakelijkheidsverzekering zodat je beschermd bent indien jij iemand anders lichamelijke of materiële schade toebrengt wil je er wel voor zorgen dat je leven verder niet teveel verstrooid raakt.

7) telefoon, internet en televisie, eventueel digitale televisie, tegenwoordig vaak bij 1 aanbieder onder te brengen maar ook bij verschillende aanbieders, via internet vind je vele aanbiedingen.

8) belastingen waaronder:
> Onroerend Zaakbelasting (OZB)
> Rioolrecht
> Afvalstoffenheffing
> Verontreinigingsheffing en ingezetenenomslag

De verhuurder behoort de aanslagen te ontvangen en te voldoen. Hij heeft wel het recht de kosten naar verhouding aan jou door te berekenen als vergoeding voor ‘bijkomende leveringen en diensten’. Dit moet buiten de servicekosten om gebeuren. OZB en rioolrecht moet de eigenaar zelf betalen.
Ben je huurder van zelfstandige woonruimte dan betaal je zelf de aanslagen.
pi_86351193
Thanks a lot. De benodigde verzekeringen heb ik, belastingen weet ik. Alleen hoe en wat met aanvragen was mij nog onduidelijk. Vooral hoelang vooraf je zoiets moet aanvragen :)

Als je dat ook nog eens weet! Super!
pi_86351335
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:27 schreef R2R het volgende:

Vragen zoals "hoeveel verbruik ik", tja kijk op de meter op dag 1 en kijk op de meter op dag 2 en haal het van elkaar af, dat heb je verbruikt.
Dat is dan wel weer erg kort door de bocht.
In het algemeen kun je stellen dat het gas en elektriciteitsverbruikt daalt in de zomermaanden en stijgt in de wintermaanden.
Water is geheel afhankelijk of je wel of geen tuin hebt en dus wel of niet sproeit.

Wel is het zo dat als je het bijhoudt bijvoorbeeld iedere 1e dag van de maand dan kun je zien wat je verbruik doet en kun je tijdig je voorschot verhogen.

Er zijn mensen die met ¤30 per maand klaar zijn, maar er zijn ook mensen die ruim ¤300 per maand betalen.
Het is natuurlijk zonde als je op ¤30 ingeschaald wordt maar een gebruiker van ¤300 blijkt te zijn.
Tarieven zijn bij je leverancier op te vragen.
Het totale bedrag bestaat echter uit: belasting, vastrecht, tarief, btw, heffingskorting.
pi_86351514
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:41 schreef ladyria15 het volgende:
Thanks a lot. De benodigde verzekeringen heb ik, belastingen weet ik. Alleen hoe en wat met aanvragen was mij nog onduidelijk. Vooral hoelang vooraf je zoiets moet aanvragen :)

Als je dat ook nog eens weet! Super!
Je kan meestal rustig je woning betrekken, als je vervolgens binnen enkele weken je leveranciers kiest dan is er niets aan de hand.
Laat je het echter zover komen dat ze je eerst afsluiten dan ben je een stuk duurder uit, dan moet je eerst hetgeen betalen wat je reeds verbruikt hebt en aansluitkosten, sommigen rekenen zelfs nog een boetebedrag door.

Wel betaal je met terugwerkende kracht.
beter is het om in ieder geval je gas, water en elektra gelijk af te nemen van je leverancier, immers je kan dan gelijk de standen vergelijken met welke zij door hebben gekregen, mocht de stand teveel negatief afwijken dan kun je hierop nog een correctie vragen, achteraf kan dat niet meer.
pi_86351578
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.huurders.info/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')