Het is 3 mei 2009. Vandaag zouden we op heuse crimitour gaan in Amsterdam. We hadden vantevoren niet echt een idee wat ons te wachten zou staan. Wachtend op de anderen, zaten we in de Schreierstoren een heerlijk stukje appeltaart te eten (aanrader!). Ondertussen had onze gids Cees al een goede enthousiaste indruk op ons gemaakt. Hoewel we eigenlijk 8 mensen hadden verwacht, bleef zijn enthousiasme ongeremd toen hij hoorde dat er maar 4 deelnemers zouden zijn. Gelijk bij de Schreierstoren had Cees al een mooi verhaal over vrouwen die hun mannen daar uit gingen zwaaien als zij de zee opgingen. Cees ontkrachtte dat verhaal met een vleugje sarcasme en humor. Erg prettig dat we hier niet te maken hadden met een gids die alleen bezig is met zijn verhaal op te dreunen, maar ook ruimte had voor vragen en spontane ingevingen.
![]()
Lopend op de Zeedijk, vertelde Cees ons over hoe het hier vroeger was. Uit zijn tas haalde hij een fotomapje met foto's uit die tijd. Het waren gewoon foto's op 10X15 formaat waar we ons over bogen, maar het was doeltreffend. Tussendoor werden er restauranttips gegeven en stonden we stil bij de transformatie van de Zeedijk op het gebied van criminaliteit.
Er kwam veel over de geschiedenis van Amsterdam ter sprake, waardoor het soms niet meer echt leek op een crimitour, maar op zich waren die zaken ook wel interessante.
Het viel ons op dat de crimiwandeltour, weinig vergt van onze wandelskills. We hebben nooit langer dan 200 meter hoeven lopen, wat de tour dus ook geschikt maakt voor mensen die wat minder goed ter been zijn. Ook vertelde Cees dat de tour ook makkelijk aangepast zou kunnen worden aan de wensen van rolstoelgebruikers. De flexibiliteit, spontaniteit en improvisaties zorgden ervoor dat de crimitour voelde als een ontspannen uitje. Ook dat we tijdens de tour even op het terras een pilsje gingen drinken was een dikke plus.
![]()
Wat wel opvallend was, was dat de tour voor de helft over de prostitutie in Amsterdam ging. Nu ben ik er zelf geen fan van om met een notitieblokje en fototoestel bij die dames te gaan rondlopen, omdat ik het niet echt van respect vind getuigen. Maar bij criminaliteit in Amsterdam, hoort dit onderwerp ook zeker. Wanneer je dit onderwerp niet wil betrekken bij je tour, dan kun je dat makkelijk aangeven bij de gids.
Na een klein anderhalf uur, kwamen we terug op het Centraal Station. We hadden veel informatie gekregen en ik had ook daadwerkelijk het gevoel dat ik de stad nu ook beter kende.
![]()
Al met al was de crimitour een prima uitje, dat geschikt is voor iedereen, omdat het een flexibele tour is. Het is geen wandeling met lange afstand, de sfeer is ontspannen en de verhalen zijn levendig. Voor meer informatie kun je kijken op
http://www.toptours.nl/index.php?event=S_crimitour .
Met dank aan roooosje voor het schrijven van de review, en de foto's zijn van El.Wulfo
[ Bericht 0% gewijzigd door BrandX op 01-06-2009 00:20:24 ]