quote:
Grote groep gsm-bezitters lijdt aan nomofobieMeer dan de helft van de bezitters van mobiele telefoons lijdt aan nomofobie (no mobile fobia), de angst om onbereikbaar te zijn. Dat zeggen Britse onderzoekers. Meer dan de helft van de mobiele bellers zet het toestel nooit uit. Bovendien blijkt dat 9 procent van de ondervraagden toegeeft zich niet goed voelen als ze hun mobiele toestel uitzetten en 10 procent is van mening altijd bereikbaar te moeten zijn voor het werk. Maar niet iedereen wil het hier over een echte fobie hebben.
"Een groot gedeelte van de bezitters van een mobiele telefoon zijn zo afhankelijk geworden van hun mobiele telefoon, dat ze gestresseerd raken wanneer het toestel een lege batterij heeft of gewoon verloren werd gelegd," stippen onderzoekers van het Britse Post Office. "Als reden voor dat verhangen zijn, wordt meestal het feit naar voor geschoven dat men in contact wil blijven met vrienden en familie. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt dat ze daarom nooit hun mobiele telefoon afzetten."
Volgens de onderzoekers zou 53 procent van de bezitters van mobiele telefoons met nomofobie geconfronteerd worden. "Bij mannen is dat zelfs 58 procent, terwijl ook 48 procent van de vrouwen er onder zou lijden." Volgens de Nederlandse psychotherapeute Manja de Neef kan men niet echt spreken over een fobie. "Bijna elke mobiele telefoonbezitter wordt een beetje onrustig als de telefoon zoek is," vertelt ze tegenover de krant Trouw. "Dat wil niet zeggen dat ze last hebben van een angststoornis."
Wiebe Bijker, bijzonder hoogleraar techniek en samenleving, voert aan dat het niet om het product gaat, maar om de sociale druk die de samenleving er omheen creëert. "Omdat een mobiel onophoudelijk contact mogelijk maakt, passen mensen hun verwachtingspatroon aan," meent hij.
Bovenstaand artikel dateert al weer van april 2008, maar goed, het was net bij Evers op de radio.
Best sneu gedrag eigenlijk van mensen. Ik kwam er zojuist na een boos mailtje waarom ik me foon niet opnam achter dat mijn foon was nog thuis ligt... had het niet eens gemerkt

Nou ja, kennelijk ben ik op dat gebied niet geinfecteerd met dit nieuwe verschijnsel wat ik wel herken in mijn omgeving; mobiele telefoon die mee gaat naar bed enzo
[b]Op
vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_