Dat betwist ik. In mijn beleving zijn agenten gewoon te druk met (van boven opgelegde) flauwekul en komen ze daardoor te weinig op straat. Als je b.v. met Duitsland vergelijkt dan zie je dat agenten daar veel meer tijd buiten doorbrengen en ook dat er veel meer zaken daar worden opgelost.quote:
En dan heb je ook nog genoeg mensen zoals ik die zich juist onveiliger voelen (door de politie) en niet willen dat er op elke straathoek eoa. triggerhappy agentje staat.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 10:03 schreef Hephaistos. het volgende:
- Tweeledige verwachtingen, omdat de politie het nooit goed kan doen bij een gedeelte van de bevolking. We willen dat er hard en meedogenloos wordt opgetreden tegen overlast op straat, maar als we zelf een boete krijgen voor wildplassen is de reguliere reactie dat de politie boeven moet gaan vangen. Mensen willen alleen dat er hard opgetreden wordt tegen de buurman. Dat bemoeilijkt het draagvlak van de politie, want ze maken hoe dan ook constant vijanden zolang die houding blijft bestaan.
Bron?quote:Op vrijdag 29 mei 2009 10:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat betwist ik. In mijn beleving zijn agenten gewoon te druk met (van boven opgelegde) flauwekul en komen ze daardoor te weinig op straat. Als je b.v. met Duitsland vergelijkt dan zie je dat agenten daar veel meer tijd buiten doorbrengen en ook dat er veel meer zaken daar worden opgelost.
Dat wat je daar zegt is volgens mij niet waar.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 10:03 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik denk dat een gedeelte van dat wantrouwen voortkomt uit te hooggespannen en tweeledige verwachtingen ten opzichte van de politie.
- Hooggespannen omdat het publiek meer en meer verwacht van politie en justitie dat zij de criminaliteitscijfers omlaag brengen, terwijl de oorzaken voor de stijging helemaal niet bij die politie en justitie liggen. In bijna elk Westers land zijn de criminaliteitscijfers sinds de jaren '50 dramatisch gestegen. Japan is een positieve uitzondering, maar ook daar vinden we een flinke stijging.
Dat wordt natuurlijk niet veroorzaakt door politie-capaciteit of strafmaten, maar door ontwikkelingen in de maatschappij als geheel. De samenleving weigert dat echter te accepteren en verwacht van de overheid dat zij een oplossing biedt, nog eens aangewakkerd door politici die daar in meegaan en beloftes doen over halvering van de criminaliteit.
- Tweeledige verwachtingen, omdat de politie het nooit goed kan doen bij een gedeelte van de bevolking. We willen dat er hard en meedogenloos wordt opgetreden tegen overlast op straat, maar als we zelf een boete krijgen voor wildplassen is de reguliere reactie dat de politie boeven moet gaan vangen. Mensen willen alleen dat er hard opgetreden wordt tegen de buurman. Dat bemoeilijkt het draagvlak van de politie, want ze maken hoe dan ook constant vijanden zolang die houding blijft bestaan.
Nou ja, laat ik het zo zeggen: modernisatie en stijgingen in de criminaliteit hangen sterk samen. Pin me niet vast op die jaren '50quote:Op vrijdag 29 mei 2009 10:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat wat je daar zegt is volgens mij niet waar.
Je vraagt naar de bron en je haalt zelf de oplospercentages verderop aan... Vreemd.quote:
Precies.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 10:33 schreef Hephaistos. het volgende:
Mja, die vergelijkingen van oplospercentages tussen landen zijn sowieso ontzettend moeilijk te maken, wanneer je dat een beetje betrouwbaar en valide wil doen. Alleen al verschillen in de registratie-systemen en definities wanneer een misdaad is opgelost, maken dat moeilijk.
Want?quote:
Ik vind het ook wel vreemd hoe die ontwikkelingen niet opgepakt worden. En als je kijkt naar de genomen maatregelen in de afgelopen jaren dan kan ik me best voorstellen dat de ideeën van politici van de gevestigde partijen op raken. Langzaam maar zeker blijven alleen voorstellen voor radicale beleidswijzigingen over. Maar als het vertrouwen de essentie van het probleem zou zijn, dan is het maar de vraag of deze voorstellen de essentie van het probleem wel raken. Als het vertrouwen niet hersteld wordt zullen er vervolgens weer nieuwe beperkende maatregelen gevraagd worden.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 10:30 schreef Klopkoek het volgende:
In mijn ogen is het ook allemaal perceptie.
Wat je ziet is dat het positieve bericht over minder criminaliteit door rechts wordt geprobeerd af te zwakken. "Ja maar het oplossingspercentage is nog steeds laag", "ja maar mensen zijn nog steeds ontevreden", "ja maar de straffen zijn te laag", "ja maar de aangiftebereidheid is laag". Zonder daarbij de ontwikkelingen in die statistieken te noemen. Straffen wórden harder, rechters wérken sneller, de aangiftebereidheid wórdt hoger en het oplossingspercentage verbetert zienderogen.
Mwah, daarvoor was de stijgende lijn al aardig ingezet hoorquote:Op vrijdag 29 mei 2009 10:44 schreef Klopkoek het volgende:
Wat me nog het meest tegen de borst stuit is dat door serieuze rechtse partijen (het CDA en VVD) soms de '68 revolutie wordt aangehaald als reden voor de toegenomen criminaliteit. Dat is echt zo onzinnig! Als je de cijfers erbij haalt is het pas gaan stijgen in de jaren '80.
Komt ook doordat "het volk" om bepaalde maatregelen vraagt. Dat de rechtsbijstand wordt versoberd wordt door "het volk" toegejuichd want 'waarom zou je criminelen subsidieren?'.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 10:56 schreef Picchia het volgende:
[..]
Ik vind het ook wel vreemd hoe die ontwikkelingen niet opgepakt worden. En als je kijkt naar de genomen maatregelen in de afgelopen jaren dan kan ik me best voorstellen dat de ideeën van politici van de gevestigde partijen op raken. Langzaam maar zeker blijven alleen voorstellen voor radicale beleidswijzigingen over. Maar als het vertrouwen de essentie van het probleem zou zijn, dan is het maar de vraag of deze voorstellen de essentie van het probleem raken.
"Opgemaakt processen-verbaal" is natuurlijk een dubieuze indicator maar je hebt op zich wel gelijk. Grappig dat het tijdens de oliecrisis even afzwakte trouwens.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 11:01 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Mwah, daarvoor was de stijgende lijn al aardig ingezet hoor
[ afbeelding ]
Je ziet hier ook heel mooi dat de politie die stijgende criminaliteit moeilijk kan bijbenen wanneer je spreekt over oplospercentages.
Jawel hoor, met de jaren '90 als hoogtepunt. De laatste jaren is het veel verbeterd, en daar mag ook wel eens aandacht voor zijn, maar dat betekent niet dat we achterover kunnen leunen.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 10:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat wat je daar zegt is volgens mij niet waar.
Ik vind dat de maatstaven van die grafiek twijfelachtig maar te zien is dat het vooral onder Lubbers uit de hand liep.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 11:21 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Jawel hoor, met de jaren '90 als hoogtepunt. De laatste jaren is het veel verbeterd, en daar mag ook wel eens aandacht voor zijn, maar dat betekent niet dat we achterover kunnen leunen.
Het is maar goed ook dat het net mensen zijn. Je moet er niet aan denken dat het net Fransen of Amerikanen worden.quote:Het probleem dat ik ervaar met politieagenten is dat het ook maar mensen zijn. Men hoopt op een of ander plichtsbesef en missiegevoel, wat er voor zou zorgen dat deze mensen beter hun best doen dan de gemiddelde persoon, maar dat is nou eenmaal niet zo. De meeste zijn ambtenaren met MBO niveau, en het enige positieve is dat de meeste criminelen nog net wat dommer en luier zijn.
Ik had de grafiek nog niet te zien, maar er zijn meer van dat soort statistieken hoor. Heeft ook verder weinig met Lubbers of zelfs Nederland te maken, dat patroon is in de meeste westerse landen terug te zien.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 14:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik vind dat de maatstaven van die grafiek twijfelachtig maar te zien is dat het vooral onder Lubbers uit de hand liep.
Met mensen bedoel ik meer dat ze faalbaar zijn dan dat ze aardig zijn. Tenminste, ik denk dat je insinueert dat de Franse en Amerikaanse politie je te hard zijn.quote:[..]
Het is maar goed ook dat het net mensen zijn. Je moet er niet aan denken dat het net Fransen of Amerikanen worden.
Ze kunnen ook eerst de haan spannen voor een single-action schot, maar dan heb je weer een groter risico dat ze onbedoeld afdrukken, met alle gevolgen van dien.quote:Ik vind dat ze veel te weinig waardering krijgen. Neem nou dat dienstwapen. Dat schijnt echt poep te zijn. Het eerste schot is bovendien Double Action dus je mag nog eens oppassen ook dat je niet per ongeluk de slagader van de gegijzelde raakt ipv de gijzelnemer.
Kun je die statistieken laten zien? Of aanwijzen waar je ze kunt vinden?quote:Op vrijdag 29 mei 2009 14:52 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Ik had de grafiek nog niet te zien, maar er zijn meer van dat soort statistieken hoor. Heeft ook verder weinig met Lubbers of zelfs Nederland te maken, dat patroon is in de meeste westerse landen terug te zien.
Inderdaad, die vind ik te hard. Het vervelend is dat het helaas ook nodig is dat zo hard zijn. Ik keur het dan ook niet zomaar af. Het hangt allemaal met elkaar samen. Een softe Zweedse aanpak zou absoluut niet werken. Wel denk ik dat je niet in die situatie verzeild moet willen raken.quote:[..]
Met mensen bedoel ik meer dat ze faalbaar zijn dan dat ze aardig zijn. Tenminste, ik denk dat je insinueert dat de Franse en Amerikaanse politie je te hard zijn.
Precies, dat vertelde mijn neef me ook al. Dat ze het zelfs wordt afgeraden.quote:[..]
Ze kunnen ook eerst de haan spannen voor een single-action schot, maar dan heb je weer een groter risico dat ze onbedoeld afdrukken, met alle gevolgen van dien.
In wat voor opzicht is het volgens jou, de wapenkenner, verouderd?quote:Het wapen is ernstig verouderd, maar niet echt heel slecht. Vervanging komt eraan, maar je weet hoe dat gaat, daar gaat eerst een hoop tijd en rompslomp overheen. Zeker met de bezuinigingen die genoemd worden zal het wel weer op een laag pitje komen te staan.
Volgens mij klopt het wel hoor.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 10:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Bron?
In mijn ogen is het ook allemaal perceptie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |