abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69516921
Laatst op Peptalk voerde Prem een discussie over dat de burger niet serieus genomen wordt door de politie. Blijkbaar waren er veel klachten over de servicegerichtheid van het Nederlandse politiekorps. De procedure en behandeling tijdens het opnemen van aangiften en de beschikbaarheid van de politietroepen zijn niet naar wens. Ook de wijze waarop de crimineel geconfronteerd kan worden me de persoonsgegevens van de persoon die aangifte doet lijkt ertoe te leiden dat personen en winkeliers in criminele buurten liever geen aangifte wensen te doen.

Enkele personen stelde zelfs dat de criminaliteitscijfers enkel dalen omdat personen geen behoefte meer is om aangifte te doen. En om deze reden hoeven de lage criminaliteitscijfers niet te betekenen dat er weinig of dalende criminaliteit is, afgezien van het feit dat het aantal geweldsdelicten toeneemt.

Deze stelling wordt ondersteund door het recentelijke bericht waarin Detailhandel Nederland aangaf dat winkeliers geen zin meer hebben om aangifte te doen omdat het te veel tijd in beslag neemt en er niets aan gedaan wordt. Dit zal wederom leiden tot een daling van de criminaliteitscijfer.

Een kwart van de personen doet ook geen aangifte van fietsdiefstal meer, welke daarom ook niet opgenomen worden in de cijfers.

Als je kijkt naar het lage oplossingspercentage van misdrijven in Nederland, 23% in 2006 (recentelijk gestegen van 15%!), lijkt het erop dat ook na de aangifte de meeste zaken te weinig aandacht krijgen. Ook dit draagt niet bij aan het vertrouwen in de politie.

Slechts 61% van de personen in Nederland heeft vertrouwen in de politie. Maar dit vertrouwen komt blijkbaar niet vanuit belangrijke slachtoffergroepen zoals winkeliers. Dit is voldoende reden om de politie ertoe te drijven om er een speerpunt van te maken om het vertrouwen te vergroten.

Volgens de politievakbond verliezen personen respect voor de politie doordat zij verplicht zijn boetes uit de delen voor kleine vergrijpen. Voorzitter Van de Kamp stelde in 2007 dat "het enige contact dat we straks met de burger nog hebben is het moment dat we aan hen een bon aan het uitschrijven zijn."

Hoewel de straffen in het wetboek van strafrecht enkele jaren terug met een derde verhoogd zijn, lijken criminelen die uiteindelijk toch veroordeeld worden nog steeds weg te komen met een relatief lage straf, tenminste in de ogen van het publiek. De doelmatigheid valt te betwisten, maar de frustratie daarover bij burger en politie, ofwel de korpscheffen van verschillende steden, inclusief Amsterdam en Gouda, is een feit.

Dat deze onvrede leeft heeft ook geleidt tot een recentelijke aanpassing van de strafeisen in bepaalde zaken, maar ook deze maatregel lijkt niet volledig gesteund te worden door de rechtelijke macht. In hoeverre dit het vertrouwen in de rechtelijke macht zal herstellen is ook maar de vraag.

Sinds kort is er de pluk-ze wetgeving. De locale politiek in verschillende steden gaan zelfs tot zeer radicale middelen over, zoals avondklokken, samenscholingsverboden, de mosquito en sociale hulpverlening voor wijken. Ter Horst staat zelfs in voor de registratie op etniciteit bij criminelen. De politieke wil om de veiligheid te vergroten en het vertrouwen in de politie en de rechtelijke macht te herstellen is er. Allemaal pracht en praal natuurlijk, maar het vertrouwen lijkt, in mijn optiek, hierdoor niet echt gesterkt te worden. Ik heb het gevoel alsof deze dingen alleen maar tot meer ergernissen leiden.

Ik neem waar dat politici steeds meer privacy inperkende maatregelen verzinnen, zoals de bovengenoemde, uit radeloosheid over de Nederlandse frustratie over onze politie en rechtelijke macht. Ik vrees dat problemen bij de politie en rechtelijke macht in de schoenen van de burger geschoven worden.

Daarom leg ik aan u de vraag voor: hoe kan het vertrouwen in de politie en rechtelijke macht hersteld worden?

[ Bericht 1% gewijzigd door Picchia op 29-05-2009 09:55:41 ]
  vrijdag 29 mei 2009 @ 10:03:53 #2
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_69517712
Ik denk dat een gedeelte van dat wantrouwen voortkomt uit te hooggespannen en tweeledige verwachtingen ten opzichte van de politie.

- Hooggespannen omdat het publiek meer en meer verwacht van politie en justitie dat zij de criminaliteitscijfers omlaag brengen, terwijl de oorzaken voor de stijging helemaal niet bij die politie en justitie liggen. In bijna elk Westers land zijn de criminaliteitscijfers sinds de jaren '50 dramatisch gestegen. Japan is een positieve uitzondering, maar ook daar vinden we een flinke stijging.

Dat wordt natuurlijk niet veroorzaakt door politie-capaciteit of strafmaten, maar door ontwikkelingen in de maatschappij als geheel. De samenleving weigert dat echter te accepteren en verwacht van de overheid dat zij een oplossing biedt, nog eens aangewakkerd door politici die daar in meegaan en beloftes doen over halvering van de criminaliteit.

- Tweeledige verwachtingen, omdat de politie het nooit goed kan doen bij een gedeelte van de bevolking. We willen dat er hard en meedogenloos wordt opgetreden tegen overlast op straat, maar als we zelf een boete krijgen voor wildplassen is de reguliere reactie dat de politie boeven moet gaan vangen. Mensen willen alleen dat er hard opgetreden wordt tegen de buurman. Dat bemoeilijkt het draagvlak van de politie, want ze maken hoe dan ook constant vijanden zolang die houding blijft bestaan.
pi_69517713
Het draait allemaal om perceptie. Dus wegmisbruikers van de buis af, en een nieuw programma op de buis waar mensen kunnen zien hoe de politie echte criminelen oppakt.

Alleen moet je dan niet laten zien dat zo'n gepakte crimineel er uiteindelijk met een werkstraf vanaf komt
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_69517933
Het valt me nu pas op hoeveel onvrede er eigenlijk binnen het korps bestaat over de huidige situatie.
pi_69518076
Ik heb er nul vertrouwen.
2 maal zware aanklachten ingediend
1 maal agressie in het verkeer toen werd er gezegd dat het 2 mensen tegen mij waren dus 2 meningen tegen 1 verlies je altijd.
1 maal groot geld bedrag verdwenen via een bank en daar wilden ze me niet mee helpen moest ik zelf maar regelen.
pi_69518091
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 10:03 schreef Seneca het volgende:
Het draait allemaal om perceptie.
Dat betwist ik. In mijn beleving zijn agenten gewoon te druk met (van boven opgelegde) flauwekul en komen ze daardoor te weinig op straat. Als je b.v. met Duitsland vergelijkt dan zie je dat agenten daar veel meer tijd buiten doorbrengen en ook dat er veel meer zaken daar worden opgelost.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  † In Memoriam † vrijdag 29 mei 2009 @ 10:22:07 #7
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_69518301
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 10:03 schreef Hephaistos. het volgende:
- Tweeledige verwachtingen, omdat de politie het nooit goed kan doen bij een gedeelte van de bevolking. We willen dat er hard en meedogenloos wordt opgetreden tegen overlast op straat, maar als we zelf een boete krijgen voor wildplassen is de reguliere reactie dat de politie boeven moet gaan vangen. Mensen willen alleen dat er hard opgetreden wordt tegen de buurman. Dat bemoeilijkt het draagvlak van de politie, want ze maken hoe dan ook constant vijanden zolang die houding blijft bestaan.
En dan heb je ook nog genoeg mensen zoals ik die zich juist onveiliger voelen (door de politie) en niet willen dat er op elke straathoek eoa. triggerhappy agentje staat.
Carpe Libertatem
  vrijdag 29 mei 2009 @ 10:30:29 #8
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69518584
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 10:14 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat betwist ik. In mijn beleving zijn agenten gewoon te druk met (van boven opgelegde) flauwekul en komen ze daardoor te weinig op straat. Als je b.v. met Duitsland vergelijkt dan zie je dat agenten daar veel meer tijd buiten doorbrengen en ook dat er veel meer zaken daar worden opgelost.
Bron?

In mijn ogen is het ook allemaal perceptie.

Wat je ziet is dat het positieve bericht over minder criminaliteit door rechts wordt geprobeerd af te zwakken. "Ja maar het oplossingspercentage is nog steeds laag", "ja maar mensen zijn nog steeds ontevreden", "ja maar de straffen zijn te laag", "ja maar de aangiftebereidheid is laag". Zonder daarbij de ontwikkelingen in die statistieken te noemen. Straffen wórden harder, rechters wérken sneller, de aangiftebereidheid wórdt hoger en het oplossingspercentage verbetert zienderogen.

Overigens heb ik ook wel eens gelezen dat het cijfer van de oplossingspercentage ondergewaardeerd wordt. In Duitsland schijnt dat rond de 50% te liggen en in Nederland is dat tussen de 25 en 30 procent. Het fijne weet ik er niet van, ik heb er snel overheen gelezen, maar het zou me niet verbazen als 30 jaar VVD-bewind er voor heeft gezorgd dat bepaalde statistiekjes zijn aangepast.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 29 mei 2009 @ 10:31:35 #9
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69518626
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 10:03 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik denk dat een gedeelte van dat wantrouwen voortkomt uit te hooggespannen en tweeledige verwachtingen ten opzichte van de politie.

- Hooggespannen omdat het publiek meer en meer verwacht van politie en justitie dat zij de criminaliteitscijfers omlaag brengen, terwijl de oorzaken voor de stijging helemaal niet bij die politie en justitie liggen. In bijna elk Westers land zijn de criminaliteitscijfers sinds de jaren '50 dramatisch gestegen. Japan is een positieve uitzondering, maar ook daar vinden we een flinke stijging.

Dat wordt natuurlijk niet veroorzaakt door politie-capaciteit of strafmaten, maar door ontwikkelingen in de maatschappij als geheel. De samenleving weigert dat echter te accepteren en verwacht van de overheid dat zij een oplossing biedt, nog eens aangewakkerd door politici die daar in meegaan en beloftes doen over halvering van de criminaliteit.

Dat wat je daar zegt is volgens mij niet waar.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 29 mei 2009 @ 10:33:37 #10
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_69518712
Mja, die vergelijkingen van oplospercentages tussen landen zijn sowieso ontzettend moeilijk te maken, wanneer je dat een beetje betrouwbaar en valide wil doen. Alleen al verschillen in de registratie-systemen en definities wanneer een misdaad is opgelost, maken dat moeilijk.
  vrijdag 29 mei 2009 @ 10:38:45 #11
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_69518873
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 10:31 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nou ja, laat ik het zo zeggen: modernisatie en stijgingen in de criminaliteit hangen sterk samen. Pin me niet vast op die jaren '50

http://www.questia.com/PM.qst?a=o&d=42469910
pi_69518880
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 10:30 schreef Klopkoek het volgende:

Bron?
Je vraagt naar de bron en je haalt zelf de oplospercentages verderop aan... Vreemd.

Ik heb ook geen internetbron overigens. Gewoon uit de (vak-)bladen. Even een cijfer om toch de ogen wat te openen: in NL is een agent ongeveer 20% van de tijd buiten (gemiddeld...). In Duitsland is dat ongeveer 80%. Dat zijn natuurlijk wezenlijke verschillen.
  vrijdag 29 mei 2009 @ 10:40:08 #13
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69518915
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 10:33 schreef Hephaistos. het volgende:
Mja, die vergelijkingen van oplospercentages tussen landen zijn sowieso ontzettend moeilijk te maken, wanneer je dat een beetje betrouwbaar en valide wil doen. Alleen al verschillen in de registratie-systemen en definities wanneer een misdaad is opgelost, maken dat moeilijk.
Precies.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 29 mei 2009 @ 10:44:18 #14
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69519046
Wat me nog het meest tegen de borst stuit is dat door serieuze rechtse partijen (het CDA en VVD) soms de '68 revolutie wordt aangehaald als reden voor de toegenomen criminaliteit. Dat is echt zo onzinnig! Als je de cijfers erbij haalt is het pas gaan stijgen in de jaren '80. Veel meer valt het argument te maken dat het neoliberalisme de schuldige is (hoewel ik zelf denk dat de mentaliteitsverandering zeker een rol speelt maar minder oppervlakkig is ken te schetsen dan enkel te wijzen naar 'neoliberalisme' of 'hippies').
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_69519097
Je bent echt een karikatuur aan het worden...
  vrijdag 29 mei 2009 @ 10:46:30 #16
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69519123
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 10:45 schreef DS4 het volgende:
Je bent echt een karikatuur aan het worden...
Want?

Ik denk gewoon dat de mentaliteitsverandering en 'individualisering' een rol speelt. Aangezien het linkse project heeft gefaald zou het eigenlijk wel goed zijn als mensen weer gelovig worden. Want als je weet dat de hel op je staat te wachten heb je ook minder politie nodig (ja, dit laatste heb ik niet van mijzelf).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_69519473
quote:

Wat je ziet is dat het positieve bericht over minder criminaliteit door rechts wordt geprobeerd af te zwakken. "Ja maar het oplossingspercentage is nog steeds laag", "ja maar mensen zijn nog steeds ontevreden", "ja maar de straffen zijn te laag", "ja maar de aangiftebereidheid is laag". Zonder daarbij de ontwikkelingen in die statistieken te noemen. Straffen wórden harder, rechters wérken sneller, de aangiftebereidheid wórdt hoger en het oplossingspercentage verbetert zienderogen.
Ik vind het ook wel vreemd hoe die ontwikkelingen niet opgepakt worden. En als je kijkt naar de genomen maatregelen in de afgelopen jaren dan kan ik me best voorstellen dat de ideeën van politici van de gevestigde partijen op raken. Langzaam maar zeker blijven alleen voorstellen voor radicale beleidswijzigingen over. Maar als het vertrouwen de essentie van het probleem zou zijn, dan is het maar de vraag of deze voorstellen de essentie van het probleem wel raken. Als het vertrouwen niet hersteld wordt zullen er vervolgens weer nieuwe beperkende maatregelen gevraagd worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Picchia op 29-05-2009 11:14:18 ]
  vrijdag 29 mei 2009 @ 11:01:26 #18
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_69519656
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 10:44 schreef Klopkoek het volgende:
Wat me nog het meest tegen de borst stuit is dat door serieuze rechtse partijen (het CDA en VVD) soms de '68 revolutie wordt aangehaald als reden voor de toegenomen criminaliteit. Dat is echt zo onzinnig! Als je de cijfers erbij haalt is het pas gaan stijgen in de jaren '80.
Mwah, daarvoor was de stijgende lijn al aardig ingezet hoor

Je ziet hier ook heel mooi dat de politie die stijgende criminaliteit moeilijk kan bijbenen wanneer je spreekt over oplospercentages.

[ Bericht 6% gewijzigd door Hephaistos. op 29-05-2009 11:08:16 ]
  vrijdag 29 mei 2009 @ 11:11:48 #19
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69520043
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 10:56 schreef Picchia het volgende:

[..]

Ik vind het ook wel vreemd hoe die ontwikkelingen niet opgepakt worden. En als je kijkt naar de genomen maatregelen in de afgelopen jaren dan kan ik me best voorstellen dat de ideeën van politici van de gevestigde partijen op raken. Langzaam maar zeker blijven alleen voorstellen voor radicale beleidswijzigingen over. Maar als het vertrouwen de essentie van het probleem zou zijn, dan is het maar de vraag of deze voorstellen de essentie van het probleem raken.

Komt ook doordat "het volk" om bepaalde maatregelen vraagt. Dat de rechtsbijstand wordt versoberd wordt door "het volk" toegejuichd want 'waarom zou je criminelen subsidieren?'.
Of het de essentie van het probleem raakt lijkt wel geen bal uit te maken.

De essentie van het probleem is ook niet zo makkelijk vast te stellen. Er is inderdaad een neiging van de politici om dat 'met de mantel der liefde toe te dekken' (naar mijn inschatting proberen politici gewoon ideologische verschillen niet te scherp aan te zetten, maar goed). Iedere partij heeft daar een ander beeld van.

Het zou goed zijn als politici dat eens gaan uitleggen in een talkshow maar dan heb je al gelijk het probleem dat P&W en Knevel mee gaan in het populistische stramien. Jeroen Pauw heb ik, voor een GroenLinks stemmer, al vaak genoeg teksten horen bezigen als "moet je er niet gewoon keihard op slaan?", "moeten we niet bang zijn voor de politie?" en wanneer aan de orde kwam dat een harder politieoptreden ook de kans op ongelukken en slachtoffers vergroot zei Pauw doodleuk "waar gehakt wordt vallen spaanders". Om over de opvattingen van Knevel nog maar te zwijgen. Eenzelfde trant zag je ook in Den Haag Vandaag (http://www.novatv.nl/page(...)+sluiten+van+cellen#).

Het valt me op dat eigenlijk alleen in Nova en Buitenhof politici ongestoord hun verhaal kunnen doen zonder dat de presentator hen telkens afkapt en d.m.v. one-liners met hen in discussie gaat.

Mijn punt is: het is tegenwoordig moeilijker dan menigeen denkt om een 'afwijkend' en 'genuanceerd' standpunt over het voetlicht te brengen. Dat is ook een deel van het probleem. Vroeger was dat denk ik toch een stuk makkelijk toen de verschillen tussen omroepen en kranten duidelijker geaccentueerd waren.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 29 mei 2009 @ 11:13:30 #20
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69520103
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 11:01 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Mwah, daarvoor was de stijgende lijn al aardig ingezet hoor

[ afbeelding ]

Je ziet hier ook heel mooi dat de politie die stijgende criminaliteit moeilijk kan bijbenen wanneer je spreekt over oplospercentages.
"Opgemaakt processen-verbaal" is natuurlijk een dubieuze indicator maar je hebt op zich wel gelijk. Grappig dat het tijdens de oliecrisis even afzwakte trouwens.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 29 mei 2009 @ 11:21:38 #21
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_69520391
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 10:31 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jawel hoor, met de jaren '90 als hoogtepunt. De laatste jaren is het veel verbeterd, en daar mag ook wel eens aandacht voor zijn, maar dat betekent niet dat we achterover kunnen leunen.

Het probleem dat ik ervaar met politieagenten is dat het ook maar mensen zijn. Men hoopt op een of ander plichtsbesef en missiegevoel, wat er voor zou zorgen dat deze mensen beter hun best doen dan de gemiddelde persoon, maar dat is nou eenmaal niet zo. De meeste zijn ambtenaren met MBO niveau, en het enige positieve is dat de meeste criminelen nog net wat dommer en luier zijn.
  vrijdag 29 mei 2009 @ 14:32:00 #22
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69526284
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 11:21 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Jawel hoor, met de jaren '90 als hoogtepunt. De laatste jaren is het veel verbeterd, en daar mag ook wel eens aandacht voor zijn, maar dat betekent niet dat we achterover kunnen leunen.
Ik vind dat de maatstaven van die grafiek twijfelachtig maar te zien is dat het vooral onder Lubbers uit de hand liep.
quote:
Het probleem dat ik ervaar met politieagenten is dat het ook maar mensen zijn. Men hoopt op een of ander plichtsbesef en missiegevoel, wat er voor zou zorgen dat deze mensen beter hun best doen dan de gemiddelde persoon, maar dat is nou eenmaal niet zo. De meeste zijn ambtenaren met MBO niveau, en het enige positieve is dat de meeste criminelen nog net wat dommer en luier zijn.
Het is maar goed ook dat het net mensen zijn. Je moet er niet aan denken dat het net Fransen of Amerikanen worden.

Ik vind dat ze veel te weinig waardering krijgen. Neem nou dat dienstwapen. Dat schijnt echt poep te zijn. Het eerste schot is bovendien Double Action dus je mag nog eens oppassen ook dat je niet per ongeluk de slagader van de gegijzelde raakt ipv de gijzelnemer.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 29 mei 2009 @ 14:52:15 #23
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_69526885
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 14:32 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik vind dat de maatstaven van die grafiek twijfelachtig maar te zien is dat het vooral onder Lubbers uit de hand liep.
Ik had de grafiek nog niet te zien, maar er zijn meer van dat soort statistieken hoor. Heeft ook verder weinig met Lubbers of zelfs Nederland te maken, dat patroon is in de meeste westerse landen terug te zien.
quote:
[..]

Het is maar goed ook dat het net mensen zijn. Je moet er niet aan denken dat het net Fransen of Amerikanen worden.
Met mensen bedoel ik meer dat ze faalbaar zijn dan dat ze aardig zijn. Tenminste, ik denk dat je insinueert dat de Franse en Amerikaanse politie je te hard zijn.
quote:
Ik vind dat ze veel te weinig waardering krijgen. Neem nou dat dienstwapen. Dat schijnt echt poep te zijn. Het eerste schot is bovendien Double Action dus je mag nog eens oppassen ook dat je niet per ongeluk de slagader van de gegijzelde raakt ipv de gijzelnemer.
Ze kunnen ook eerst de haan spannen voor een single-action schot, maar dan heb je weer een groter risico dat ze onbedoeld afdrukken, met alle gevolgen van dien.

Het wapen is ernstig verouderd, maar niet echt heel slecht. Vervanging komt eraan, maar je weet hoe dat gaat, daar gaat eerst een hoop tijd en rompslomp overheen. Zeker met de bezuinigingen die genoemd worden zal het wel weer op een laag pitje komen te staan.
  vrijdag 29 mei 2009 @ 14:59:12 #24
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69527099
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 14:52 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Ik had de grafiek nog niet te zien, maar er zijn meer van dat soort statistieken hoor. Heeft ook verder weinig met Lubbers of zelfs Nederland te maken, dat patroon is in de meeste westerse landen terug te zien.
Kun je die statistieken laten zien? Of aanwijzen waar je ze kunt vinden?
quote:
[..]

Met mensen bedoel ik meer dat ze faalbaar zijn dan dat ze aardig zijn. Tenminste, ik denk dat je insinueert dat de Franse en Amerikaanse politie je te hard zijn.
Inderdaad, die vind ik te hard. Het vervelend is dat het helaas ook nodig is dat zo hard zijn. Ik keur het dan ook niet zomaar af. Het hangt allemaal met elkaar samen. Een softe Zweedse aanpak zou absoluut niet werken. Wel denk ik dat je niet in die situatie verzeild moet willen raken.
quote:
[..]

Ze kunnen ook eerst de haan spannen voor een single-action schot, maar dan heb je weer een groter risico dat ze onbedoeld afdrukken, met alle gevolgen van dien.
Precies, dat vertelde mijn neef me ook al. Dat ze het zelfs wordt afgeraden.
quote:
Het wapen is ernstig verouderd, maar niet echt heel slecht. Vervanging komt eraan, maar je weet hoe dat gaat, daar gaat eerst een hoop tijd en rompslomp overheen. Zeker met de bezuinigingen die genoemd worden zal het wel weer op een laag pitje komen te staan.
In wat voor opzicht is het volgens jou, de wapenkenner, verouderd?

En waarom heb je een Dirty Harry avatar? Dat was toch een grote schoft?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_69527114
quote:

[..]

Bron?

Volgens mij klopt het wel hoor.

Ik heb meer dan drie jaar in Duitsland gewoond, dus volgens mij heb ik er wel een klein beetje zicht op:
- In die tijd heb ik nooit iemand negatief over de politie horen praten.
- Bij het centrale politiebureau kon je 24 uur per dag aangifte doen, en daar werd uitgebreid de tijd voor genomen
- Eén keer toen ik aangifte wilde doen, kwamen twee agenten persoonlijk langs. En dat voor de diefstal van een verlengsnoer van een paar euro.
- Ik heb regelmatig berichten in de krant gezien dat bij een straatroof de dader onmiddelijk gepakt kon worden. Vaak door middel van een buurtafzetting, maar soms ook doordat het slachtoffer, vluchtend en achtervolgd door de dader, toevallig een surveillance-auto tegen kwam.
- Ook jongeren nemen de politie serieus. Ze bellen de politie als geweld dreigt, en als ze bijvoorbeeld bij het uitgaan in een vechtpartij belanden en een gebroken neus krijgen dan doen ze aangifte.
- Deze aangiftes worden ook echt serieus genomen. Regelmatig wordt de dader in zo'n geval opgespoord en moet deze voor de rechter verschijnen.

En zo zou het in Nederland ook moeten zijn!

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2009 15:00:01 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')