abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 mei 2009 @ 02:11:45 #1
222384 Bonzai.
recht in de zee in een ton
pi_69513816

Bij de Zweden maken ze een gerecht dat verwant is aan de rakfisk, en dat surströmming heet. In dit geval gaat het om rotte haring (surströmming betekent gewoon “zure haring”). Net als de forel bij rakfisk, ligt de haring voor de surströmming een paar maanden in vaten met pekel, maar anders dan bij rakfisk staat de vis bij kamertemperatuur te rotten. Na die paar maanden is de haring gereed voor consumptie en vreemd genoeg wordt de meest surströmming daarna ingeblikt. Inblikken is van huis uit een methode om bederf te voorkomen, maar in dit geval is het product al verrot voordat het het blikje ingaat. En eenmaal in het blik gaat de rotting vrolijk verder. Na ongeveer een jaar (!) is er door het bederf zoveel gas gevormd, dat de deksel van het blikje een beetje bol gaat staan – en dan is het ogenblik gekomen om de blikopener ter hand te nemen.

In alle toelichtingen – ook die van de liefhebbers – wordt er voor gewaarschuwd dat je een blikje surströmming nooit binnenshuis moet openen omdat de desbetreffende woning dan gedurende enige dagen niet meer betreden kan worden vanwege de hardnekkige stank die er hangt. De blikjes mogen alleen in de buitenlucht geopend worden, en dan nog het liefst onder een natte doek of zelfs onder water in een emmer, omdat door de druk in het blikje de bruine vloeistof waarin de haring zich bevindt, nog wel eens flink in het rond wil spatten. Bovendien kun je op deze manier de vrij komende gassen nog enigszins wegvangen.

bron

Samenvatting: rotte vis uit Zweden

Er zouden geen woorden zijn om de stank te beschrijven

Stel Duitsers die het uitproberen:

En nog wat "dapperen"

Iemand ervaring mee?
Ik zie rond in de wereld,
waarin de stenen rusten,
de planten levend groeien,
de dieren voelend leven ...
pi_69514408
lol, bijna iedereen moet ervan kotsen.
ik zou het stiekem wel eens willen proberen, ik ruik toch niks
  Moderator vrijdag 29 mei 2009 @ 08:58:45 #3
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_69515935
Op mijn rondreis door Zweden heb ik mij eraan gewaagd. Onbeschrijflijk hoe goor.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_69517505
haha leuk, heb er vorige maand een presentatie over gegeven op school (ging over gefermenteerde voedingsmiddelen).

Het is bij veel luchtvaartmaatschappijen ook verboden om die blikjes mee te nemen in het vliegtuig, wegens verandering van luchtdruk kunnen de blikjes open ploffen en dan zit je de rest van je vlucht dus in een ongelooflijke stank
  vrijdag 29 mei 2009 @ 11:46:14 #5
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_69521244
Ik snap alleen niet dat als je dit normaal eet in een soort aardappel salade waarom mensen het dan puur uit blik gaan zitten eten. Dan wil je ook dat het smerig is en geef je het geen enkele kans.
Ik ken ook zulke filmpjes van mensen die 1000-jarige eieren eten, terwijl die echt niet zo erg zijn als al dat gekokhals zou doen vermoeden.

Of ansjovisjes uit blik, dat is voor mensen die het niet kennen ook erg smerig. Maar los ze op in olie, gooi het over de pasta en ze vinden het wel lekker.
  vrijdag 29 mei 2009 @ 12:00:23 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_69521700
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 11:46 schreef RobinOok het volgende:
Ik snap alleen niet dat als je dit normaal eet in een soort aardappel salade waarom mensen het dan puur uit blik gaan zitten eten. Dan wil je ook dat het smerig is en geef je het geen enkele kans.
Ik ken ook zulke filmpjes van mensen die 1000-jarige eieren eten, terwijl die echt niet zo erg zijn als al dat gekokhals zou doen vermoeden.

Of ansjovisjes uit blik, dat is voor mensen die het niet kennen ook erg smerig. Maar los ze op in olie, gooi het over de pasta en ze vinden het wel lekker.
Concur
Je gaat ook geen peper of zout puur eten, azijn drinken, gist eten, trassie zo eten, etc etc
Dat het zogenaamd verrot is draagt bij aan de vooroordelen, maar mensen vergeten dat kaas rotte melk is, vaak nog verschimmeld ook. Bier en brood zijn verrotte granen, Wijn rotte druiven, salami is verzuurd en beschimmeld vlees.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 29 mei 2009 @ 13:38:40 #7
222384 Bonzai.
pi_69524723
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 11:46 schreef RobinOok het volgende:
Nja, die Duitser in dat filmpje heeft dat visje ook eerst gewassen voor hij eraan begon. Toen hij 1 zo'n 'haring' opensneed, stond iedereen te kokhalzen, terwijl het maar een cm dik is. Ik denk dat je wel meer rotte kaas nodig hebt om zo'n effect te bereiken (al heb ik gehoord dat er in Italië een soort rotte kaas met dode vliegen in bestaat, iemand een idee?)

Oh ja, heb ook effe die 'century eggs' gecheckt op youtube, ziet er inderdaad goor uit, maar de reacties zijn toch een pak milder...

[ Bericht 0% gewijzigd door Bonzai. op 29-05-2009 13:54:03 ]
waarin de stenen rusten,
  vrijdag 29 mei 2009 @ 13:49:30 #8
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_69525100
Die kaas komt van Sardinie en is met maden. 't Heet casu marzu. Volgens mij valt die nog reuze mee, qua smaak en geur en is het alleen het idee van die maden.
En geloof best dat het heel erg stinkt, dat surströmming, maar ik zou liever zien dat iemand het eet zoals het bedoeld is.

Ah, kijk, zoals hier:

Geen kokhalzen, maar smerig vinden ze het wel.

[ Bericht 47% gewijzigd door RobinOok op 29-05-2009 13:56:11 ]
  vrijdag 29 mei 2009 @ 13:56:26 #9
222384 Bonzai.
pi_69525314
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 13:49 schreef RobinOok het volgende:
Die kaas komt van Sardinie en is met maden. 't Heet casu marzu. Volgens mij valt die nog reuze mee, qua smaak en geur en is het alleen het idee van die maden.
En geloof best dat het heel erg stinkt, dat surströmming, maar ik zou liever zien dat iemand het eet zoals het bedoeld is.

gadver

Is blijkbaar verboden
waarin de stenen rusten,
pi_69527687
Die kaas wil ik nog wel een keer eten, maar met kaas ben ik dan ook niet zo'n watje. Rotting klinkt meteen zo negatief, vies en lekker liggen nou eenmaal dicht bij mekaar. Gaat het over je eigen grens, dan is het goor, blijft het er net onder, is het juist daardoor vaak erg lekker. Soms heb je het ook in één maaltijd, zit je vol dan gaat ineens een sterke smaak je tegen staan die je vlak daarvoor nog lekker vond.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_69599100
Het valt te betwijfelen of die haring wel echt rot is, want daar zijn dan ook weer tegenstrijdige berichten over omdat de vis "wel zijn vorm behoudt en aan de graat blijft zitten"
  zaterdag 6 juni 2009 @ 18:39:12 #13
222384 Bonzai.
pi_69775317
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 18:12 schreef sexymofo het volgende:
Nog een leuke maaltijd:
http://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%9Eorramatur

Ziet eruit als rugbyballen in rioolwater
waarin de stenen rusten,
  zaterdag 6 juni 2009 @ 18:41:30 #14
45206 Pietverdriet
pi_69775386
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 18:12 schreef sexymofo het volgende:
Nog een leuke maaltijd:
http://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%9Eorramatur
niet echt wat je noemt een verfijnde keuken..
  zaterdag 6 juni 2009 @ 22:56:46 #15
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_69782461
Eigenlijk past mijn ervaring met "stinky tofu" hier ook wel in dit topic. Ik was dus nog niet zo lang in China en ging er uit eten met Chinese collega's. Ik was de enige westerling. Er kwamen kippenklauwtjes op tafel, lekker om op te knauwen, eendenhoofdjes, lekker om uit te zuigen, reepjes varkensoor en ik weet niet hoeveel andere gerechten waarvan ik meteen al zag dat ik daar niet aan hoefde te beginnen. Normaal is er altijd wel wat dat ik lust, maar nu niet. Later leerde ik, "hoe chiquer en exclusiever, hoe minder eetbaar voor een simpele westerling". Hoe dan ook, op enig moment kwam er een schaaltje "stinky tofu" op tafel. Speciale, gefermenteerde tofu. En ja, fermenteren is een ander woord voor rotten. Dat zag eruit als gewone blokjes gefrituurde tahoe, zoals we die hier in de indonesische keuken wel kennen. Zonder saus of wat dan ook, maar goed, mijn collega's verzekerden me dat het een delicatesse was, zoiets als onze franse kaasjes. En er is eigenlijk geen franse kaas die ik niet lust, dus hoppa, aangezien dit het eerste eten was dat me eetbaar leek stak ik zo een stukje in mijn mond..... Heb nog nooit zo'n spijt gehad... Oh mijn god, het was echt zooo ongelofelijk smerig. Het smaakte naar kots en stront tegelijk. Serieus, geen grapje, geen overdrijving! Mijn collega's vonden het erg grappig en moedigden me aan om het dan maar uit te spugen, maar dat gaat ook weer helemaal tegen mijn principes in en ik was ook bang dat ik van die aanblik spontaan over mijn nek zou gaan, dus niet aanstellen, gewoon even wegslikken, maar jeeeeeeeeezus, wat was dat erg!!!! De tranen stonden echt in mijn ogen van pure ellende. Ik had nog nooit zoiets smerigs gegeten. Nog wekenlang werd ik spontaan misselijk als ik eraan terug dacht. Onbeschrijfelijk hoe smerig dat dat was. Dus ik leef op zich wel mee met die mensen hierboven op de filmpjes....
  Moderator zaterdag 6 juni 2009 @ 23:00:28 #16
45833 crew  Fogel
pi_69782574
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 02:11 schreef Bonzai. het volgende:
[ afbeelding ]

In alle toelichtingen – ook die van de liefhebbers – wordt er voor gewaarschuwd dat je een blikje surströmming nooit binnenshuis moet openen omdat de desbetreffende woning dan gedurende enige dagen niet meer betreden kan worden vanwege de hardnekkige stank die er hangt. De blikjes mogen alleen in de buitenlucht geopend worden, en dan nog het liefst onder een natte doek of zelfs onder water in een emmer, omdat door de druk in het blikje de bruine vloeistof waarin de haring zich bevindt, nog wel eens flink in het rond wil spatten. Bovendien kun je op deze manier de vrij komende gassen nog enigszins wegvangen.
Een ex-collega die in Stockholm gewoond heeft, had zelfs een clausule in zijn huurcontract dat hij geen surströmming mocht openen in zijn huurapartement!
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  zondag 7 juni 2009 @ 00:12:01 #17
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_69784309
Je kunt het beter niet binnenshuis openen idd. Daarom is de zomer het ideale seizoen om surströmming te proberen. Niet met een blik in de kou en dan zo uit blik eten maar op een zomeravond in de tuin of op je terrasje met toast, uitjes, crème fraîche, krieltjes etc.

Je moet je alleen over de geur heen kunnen zetten. Het stinkt naar rotte eieren en erge dingen. Als je op de geur blijft focussen hoef je er niet aan te beginnen.
Gewoon een keer diep inademen, tegen jezelf zeggen "ja het stinkt" en klaar. Dan pas kun je proeven hoe het nu echt smaakt en waarom het met recht een delicatesse wordt genoemd.

Via deze site uit Duitsland kun je het bestellen en hoef je er niet eens de deur voor uit:

Schweden Markt

Wie durft?
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
pi_69790797
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 22:56 schreef RobinOok het volgende:
En ja, fermenteren is een ander woord voor rotten.
Nee dus.

Het is het omzetten van voedsel met behulp van schimmels, bacteriën, enzymen, etc.

Als fermenteren gelijk staat aan rotten, dan zouden brie, wijn, haring, yoghurt, zwarte thee, zuurkool, sojasaus, zuurdesembrood, groentesap, camembert, roquefort, tempeh, olijven, goudse kaas, emmenthaler, quorn, azijn en salami dus allemaal per definitie rot zijn
  maandag 22 juni 2009 @ 12:55:28 #19
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_70249424
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 13:38 schreef Bonzai. het volgende:
Nja, die Duitser in dat filmpje heeft dat visje ook eerst gewassen voor hij eraan begon. Toen hij 1 zo'n 'haring' opensneed, stond iedereen te kokhalzen, terwijl het maar een cm dik is. Ik denk dat je wel meer rotte kaas nodig hebt om zo'n effect te bereiken (al heb ik gehoord dat er in Italië een soort rotte kaas met dode vliegen in bestaat, iemand een idee?)
Dat ze stonden te 'kokhalzen' zegt niks natuurlijk. Beetje overdreven.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  maandag 22 juni 2009 @ 13:03:25 #20
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_70249717
quote:
Op zondag 7 juni 2009 12:45 schreef duzz het volgende:
Nee dus.

Het is het omzetten van voedsel met behulp van schimmels, bacteriën, enzymen, etc.

Als fermenteren gelijk staat aan rotten, dan zouden brie, wijn, haring, yoghurt, zwarte thee, zuurkool, sojasaus, zuurdesembrood, groentesap, camembert, roquefort, tempeh, olijven, goudse kaas, emmenthaler, quorn, azijn en salami dus allemaal per definitie rot zijn
Komt ook nog eens bij dat eigenlijk al het vlees dat we eten "bestorven" is. Tijdje laten hangen dus omdat het dan malser is.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  zondag 11 december 2011 @ 23:12:51 #21
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_105476572
Schop! M'n broertje heeft op mijn verzoek een blik meegenomen voor me uit Zweden en ik ga het bereiden op oudejaarsavond. Ik denk dat ik voor de aardappelen/uiten/etc. variant ga onder het genot van een goed glas jenever. Updates zullen volgen tegen die tijd!
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  zondag 11 december 2011 @ 23:19:16 #22
45206 Pietverdriet
pi_105476885
quote:
7s.gif Op zondag 11 december 2011 23:12 schreef HAL9000S het volgende:
Schop! M'n broertje heeft op mijn verzoek een blik meegenomen voor me uit Zweden en ik ga het bereiden op oudejaarsavond. Ik denk dat ik voor de aardappelen/uiten/etc. variant ga onder het genot van een goed glas jenever. Updates zullen volgen tegen die tijd!
Raad je dringend aan het buiten open te maken, de lucht krijg je je huis niet meer uit.
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 23:19:56 #23
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_105476906
quote:
7s.gif Op zondag 11 december 2011 23:12 schreef HAL9000S het volgende:
Niet. Binnen. Openen.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 23:21:52 #24
45833 crew  Fogel
pi_105476987
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 23:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Raad je dringend aan het buiten open te maken, de lucht krijg je je huis niet meer uit.
Dat, zie mijn twee jaar oude post over het huurcontract....
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  zondag 11 december 2011 @ 23:22:04 #25
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_105476994
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 23:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Yup. Dat was het eerste wat de (duidelijk geshockeerde) Zweden riepen toen m'n broertje aangaf dat hij op zoek was naar een blik. En daarna vroegen ze zich af wat we er in hemelsnaam mee moesten :')

Ben er op gekomen door een aflevering van bizarre foods btw:

Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')