quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 13:41 schreef Skylark. het volgende:Je moet mensen eens niet zo doodknuffelen. Als een 16jarige voor een auto springt dan is ie dood, eigen keuze. Als een 16jarige besluit zo'n groep te joinen, dan is dat ook een eigen keuze.
Het ís ook een eigen keuze. Maar die keus wordt wel beïnvloed door een wens ‘erbij te willen horen’. En zoals je ziet verandert ze heel erg nadat ze haar kind gekregen heeft. Een 16-jarige is vaak nog niet geheel, en soms nog geheel niet, uitontwikkeld qua persoonlijkheid. Natuurlijk ligt iemands fundamentele karakter wel vast, maar het is niet alsof iedere jongen die op zijn 16e lang haar had, of het juist opgeschoren had, dat op z'n 30e nog heeft, alsof iedere goth of emo 20 jaar later nog zoveel make-up en zwarte kleren draagt, alsof iemand politieke voorkeur niet verandert, alsof iemand muzieksmaak niet verandert.
En dat geldt voor haar ook: wat een 16e jarige hip vindt, wat zo iemand doet om stoer te zijn, om erbij te horen is uiteindelijk een eigen keus, maar anderzijds is het wel een eigen keus van een 16-jarige, en dat zoiets wezenlijk verschilt van een 8 of 24-jarige, die allicht al geruime tijd op zichzelf heeft gewoon, moge duidelijk zijn.
quote:
Zo kun je iedereen wel als glas behandelen. Zij heeft gewoon onveilig geneukt met een hufter op jonge leeftijd en nu moet ze op de blaren zitten. Ze krijgt zelfs nog een 2e kans, namelijk abortus, maar dat wil ze ook niet.
Nee, ze wilde geen abortus. Ik neem aan, maar dat liet de film niet zien, dat ze daar wel behoorlijk over voorgelicht is, inclusief alle consequenties. Dan maakt ze haar eigen keus, en je leest dat ze nu een opleiding volgt; je hoort in de docu dat ze spaargeld opzij legt – natuurlijk, dat is lang niet genoeg – maar ze neemt wel verantwoordelijkheid op haar manier. In tegenstelling tot die vader. En dan kun je natuurlijk lang blijven zeiken over het feit dat ze nooit naar bed had moeten gaan met die kerel, of je kunt er nu het beste van proberen te maken.
Natuurlijk houdt dat in dat iemand daarvoor moet inleveren qua uitgaan, qua inkomen, maar dat betekent niet dat je als ouder en grootouder – althans, dat vind ik – niet af en toe zou kunnen oppassen, allicht een keer vaker dan je had gedaan als ze op haar 26e kinderen had gekregen. Een beetje compassie lijkt mij beter dan een haha-sliep-uit-wat-ben-jij-een-sukkel.
Maar deze topic zit natuurlijk vol mensen die nooit iets stoms hebben gedaan waarvan ze achteraf dachten ‘dat had ik een volgende keer anders gedaan’.
quote:
Wordt wel leuk, vrachtwagenchauffeur met geen partner en een jong kind.

Ze doet, volgens deze topic, inmiddels een zorg-gerelateerde opleiding.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.