abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 mei 2009 @ 00:06:21 #1
72982 Leffe
Blond dan wel te verstaan.
pi_69476007
Situatie:
Feestje: grote hoeveelheid bierflesjes maar ter plaatse geen mogelijkheid om het actief te koelen. Het bier komt wel koel aan (uit een koelcel) dus we hoeven het alleen maar koel te houden. Hiervoor hebben we als oplossing een makeshift XXL koelbox gemaakt, namelijk een kuubkist bekleed met tempex.

Nu kwam ik op het idee om een aantal plastic flessen te vullen met water en deze in de diepvriezer te gooien. En vervolgens dus als koelelementen tussen het bier te gooien.

Heeft het nu nut om een zoutoplossing in de flessen te stoppen? Of het nu naast een fles ijs met 'normaal' water van -20 graden ligt of een fles ijs met een zoutoplossing van -20 graden, zover ik het begrijp maakt het niets uit.

Maar nu begrijp ik dat in normale koelelementen wel een zoutoplossing zit. Is het zo dat een zoutoplossing meer energie op kan nemen en daardoor langduriger een lage temperatuur aanhoudt?

S.v.p. enige verheldering gevraagd.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
pi_69476297
Quote van Wetenschapsforum:
quote:
Water met een opgelost zout zal een grotere warmtecapaciteit hebben dan gewoon water. De soortelijke warmte wordt namelijk verhoogt, immers, het betreft een oplossing. M.a.w. de zoutmoluculen gaan tussen de watermoluculen zitten. De soortelijke dichtheid neemt dus toe, en in dit geval, daarmee dus ook de soortelijke warmte.
Hoe groter de soortelijke warmte, hoe meer energie je erin moet stoppen om hem op te warmen. Dus een zoutoplossing blijft langer koud dan puur water. Als je een lijstje kan vinden met daarin de soortelijke warmtes van verschillende zoutoplossingen, kan je nog zien hoeveel het beter werkt.
gr gr
pi_69476345
Ik wil dan niet degene zijn die misgrijpt en een fles zoutwater op m'n mond zet
pi_69476401
Waarom flessen vullen met zoutwater? Je hebt ook van die ijsblokzakjes welke veel effectiever werken. Passen meer van in je vriezer en liggen strakker om je bierflesjes.
Ik probeerde de tijd te doden maar het was de tijd z'n tijd nog niet...
  donderdag 28 mei 2009 @ 00:26:41 #5
72982 Leffe
pi_69476527
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 00:17 schreef Quyxz_ het volgende:
Quote van Wetenschapsforum:
[..]

Hoe groter de soortelijke warmte, hoe meer energie je erin moet stoppen om hem op te warmen. Dus een zoutoplossing blijft langer koud dan puur water. Als je een lijstje kan vinden met daarin de soortelijke warmtes van verschillende zoutoplossingen, kan je nog zien hoeveel het beter werkt.
Ok, duidelijk. Kan zo snel geen lijstje vinden maar elke meerwaarde is mooi meegenomen.
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 00:19 schreef Roellie80 het volgende:
Ik wil dan niet degene zijn die misgrijpt en een fles zoutwater op m'n mond zet
Er staat genoeg bier om je dorst te lessen
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 00:21 schreef SpiekerJozef het volgende:
Waarom flessen vullen met zoutwater? Je hebt ook van die ijsblokzakjes welke veel effectiever werken. Passen meer van in je vriezer en liggen strakker om je bierflesjes.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Heb meer werk aan het feestje en een x aantal flessen vullen met zout water is minder werk dan een immense voorraad ijsblokjes invriezen/kopen.
pi_69476743
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 00:26 schreef Leffe het volgende:

[..]

Ok, duidelijk. Kan zo snel geen lijstje vinden maar elke meerwaarde is mooi meegenomen.
[..]

Er staat genoeg bier om je dorst te lessen
[..]

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Heb meer werk aan het feestje en een x aantal flessen vullen met zout water is minder werk dan een immense voorraad ijsblokjes invriezen/kopen.
Wel de lusten niet de lasten . . .
Ik probeerde de tijd te doden maar het was de tijd z'n tijd nog niet...
  donderdag 28 mei 2009 @ 18:07:47 #7
72982 Leffe
pi_69498666
Zoveel mogelijk lusten, zo min mogelijk lasten
pi_69520141
Je kunt ook tijdelijk de koelkast in de woonkamer zetten.
pi_69529456
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 11:14 schreef Matteüs het volgende:
Je kunt ook tijdelijk de koelkast in de woonkamer zetten.
Walk-in(g) fridge!
pi_69542416
We gaan dit verhaal eens ff technisch bekijken.

Je doel is om zoveel mogelijk (warmte)energie uit het water te halen waar je biertjes in drijven.

Je kan bereken hoeveel energie je nodig hebt om je flessen vol met water of zout terug naar kamertemperatuur te laten komen met de formule: Q = m.Cp.deltaT
waarin:
Q = het aantal joule (deze moet zo hoog mogelijk want hoe meer hoe meer warmte er wordt ontrokken)
m = de massa
Cp = de soortelijke warmte
deltaT = temperatuurverschil (dus in dit geval van = -20 graden tot 20 graden is een verschil van 40 graden).

DeltaT is bij beide flessen hetzelfde
m is niet bij beide flessen hetzelfde want de dichtheid is niet gelijk. aangezien de dichtheid toeneemt zal m bij de fles met zoutoplossing hoger liggen (contactie)

Echter het grootste verschil gaat hem in de Cp zitten. Van water(vloeibaar) is die ongeveer 4,186 KJ/kg.K (verschilt lichtelijk bij een andere temperatuur). Maar ik weet wel bijna zkr dat die bij een zoutoplossing hoger is. oohja van ijs is de soortelijke warmte dacht ik 2,1 KJ/kg.K

Kut toen vond ik nergens een DÜHRING DIAGRAM van zout . en geen zin om met de clapeyron vergelijking te gaan rekeken . Dus weet ik hier de Cp waarde niet van.

Tevens moet je het water ook nog vloeibaar maken, dit heeft ook als formule
Q = m . deltaHv
waarin:
Q = het aantal joule (deze moet zo hoog mogelijk want hoe meer hoe meer warmte er wordt ontrokken)
m = de massa
deltaHv = de benodigde hoeveelheid joule die nodig is om 1 kg te smelten of te stollen.
M wordt bij de zoutoplossing door contractie hoger.
deltaHv weet ik niet . Maar bij een zoutoplossing is die ook hoger .

Conclusie: als je voor maximale koeleffect wilt koop een koelkast :L en anders gebruik zoutoplossing.
  woensdag 3 juni 2009 @ 20:08:28 #11
72982 Leffe
pi_69677008
Makeshift XXL koelbox was een succes, het bier ging er samen met de flessen rond 17:00 in, de volgende dag rond een uur of 11:00 was het bier wat over was nog steeds op drinktemperatuur (ietswat teveel bier gehaald) en de flessen ijskoud.
pi_69677627
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 20:08 schreef Leffe het volgende:
Makeshift XXL koelbox was een succes, het bier ging er samen met de flessen rond 17:00 in, de volgende dag rond een uur of 11:00 was het bier wat over was nog steeds op drinktemperatuur (ietswat teveel bier gehaald) en de flessen ijskoud.
gr gr
pi_69677710
woon je in de buurt van een haven of visafslag? daar kan je zo goedkoop ijs halen om op je grotere feesten alles heel lang koel te houden!

voor volgende keer!
Mijn excuses voor bovenstaande post, ik ben namelijk emotioneel autistisch :')
pi_69680606
Houd er wel rekening mee dat flessen met gewoon water onherroepelijk kapotvriezen, bij zout water gaat dit niet zo snel.
  woensdag 3 juni 2009 @ 22:04:28 #15
72982 Leffe
pi_69681705
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 20:29 schreef Marvelous het volgende:
woon je in de buurt van een haven of visafslag? daar kan je zo goedkoop ijs halen om op je grotere feesten alles heel lang koel te houden!

voor volgende keer!
Was ons eerste idee. Alleen we wouden de flesjes droog houden ivm lijmsmaak op de mondingen en een teringzooi aan losse etiketten. Zat nog te spelen met ideeën over droogijs maar dan riskeer je kapot vriezende flesjes. En dronken mensen die leuke dampende blokjes zien liggen en ze oppakken..tja
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')