abonnement Unibet Coolblue
pi_69507727
Geweldige beelden
,,Je wist dat je bij hem niet kon verzaken. Eigenlijk wilde je als speler liever niet geblesseerd raken, want je wist dat je dan bij Bob terecht kwam. Bob had Ajax in het bloed. Er telde maar een ding en dat was deze club."
  donderdag 28 mei 2009 @ 22:32:49 #277
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_69507763
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 22:05 schreef Palau het volgende:

[..]

Ik vond het vrij pittig. Ik heb 5 maanden in Barcelona gewoond, maar het Catalaans remt je wel in het leren van Spaans. Veel mensen spreken onderling Catalaans en Spaans is vaak hun tweede taal. Op zich heeft Catalaans wel wat en ik kan het wel begrijpen als ik het lees, maar de grammatica en uitspraak verwarren me regelmatig als de woorden niet op het Spaans lijken.
Snap ik, het zijn ook echt twee verschillende talen. Ze lijken wel op elkaar, maar ik vind Catalaans en Frans meer op elkaar lijken. Ik heb het als keuzevak gevolgd hier aan de UvA met het oog op een eventuele uitwisseling, en de keren dat ik in Catalunya was heeft het echt deuren voor me geopend. Was trouwens ook de reden dat ik Catalaans boven Spaans prefereerde: ik wilde als ik in Barcelona ging studeren wel echt contacten leggen met de locals.

Mooi artikel weer in AD van Edwin Winkels. Ik sprak hem laatst kort in Valencia, en hij vertelde dat hij nooit een les Spaans of Catalaans heeft gehad. Sowieso is het knap om je dan staande te houden in een ander land, maar helemaal om ook nog als redacteur op de binnenlandredactie van een krant de functioneren.
quote:
Barcelona totaal op zijn kop
Door EDWIN WINKELS

BARCELONA - Ze hadden het aangedurfd de gebruikelijke bustocht door de stad uit te stellen. Het winnen van de beker noch het kampioenschap van Spanje was de afgelopen twee weken door FC Barcelona op straat met de fans gevierd.

Het mooiste moest nog komen, wisten de spelers. ,,Maak je geen zorgen. We gaan winnen,'' schreef trainer Pep Guardiola woensdagochtend in een sms'je aan een vriend.

En Barça won, liet Manchester United kansloos (2-0) en kreeg donderdagavond die onvergetelijke tour in een open bus door de stad, van de oude haven tot het stadion, bijna acht kilometer met honderdduizenden mensen bij een temperatuur ver boven de 20 graden. En iedereen met dezelfde kreet in het Catalaans, op de melodie van het oude We will rock you van Queen: Copa, Lliga, Champions!

Het was een nog vrolijker feest dan de woensdagavond, toen de vreugde-explosie diep in de nacht door een groep raddraaiers misbruikt werd om de Ramblas en omgeving onveilig te maken. Liefst 134 mensen werden gearresteerd, terwijl 153 lichte verwondingen opliepen.

Vernielde etalages en gesneuveld straatmeubilair konden de algemene euforie echter niet drukken. Half Barcelona analyseerde donderdag het ongekende seizoen, de eerste keer dat een Spaanse club de triplete behaalde. Opvallend was ook dat de Barça-supporters woensdag in het Stadio Olimpico van Rome vrijwel altijd luidruchtiger waren dan hun Engelse opponenten, toch de ongekroonde koningen in het aanheffen van strijdliederen.

Dit is een nieuwe generatie Barcelona-fans, was de algemene conclusie, een generatie die is opgegroeid met triomfen die de toch historierijke club vroeger nauwelijks behaalde. Waar hun vaders en grootvaders altijd de nederlaag als een logisch onrecht beschouwden, zijn de huidige Barça-aanhangers veel zelfverzekerder, hebben ze niet meer het eeuwige minderwaardigheidscomplex.

De cijfers onthullen het waarom van die omslag. Tot 1991 had Barcelona in de ruim negentig jaar van zijn bestaan tien Spaanse titels en niet één Europa Cup 1 gewonnen. In de 18 jaar die sindsdien zijn verstreken, ingewijd door het Dream Team van Johan Cruijff en Ronald Koeman, zijn nog eens negen kampioenschappen (één per twee seizoenen) en liefst drie grote Europa Cups gewonnen.


Guardiola is als voormalige speler en 38-jarige trainer het beste voorbeeld van die nieuwe generatie. ,,Ik voel me een bevoorrecht mens, heel bevoorrecht om uitgekozen te zijn dit team te leiden.''
De vetgemaakte alinea's zijn interessant. Onder de oudere Catalanen in het stadion proef je die angst ook altijd wel om te verliezen.
  donderdag 28 mei 2009 @ 22:34:43 #278
224489 Wayoflife_
-__- oo0( G1 )
pi_69507849
Wat een gekte!

PEPPEPEPEPEP
Staat zo een man op de bus te wachten, zegt de buschauffeur; Hey! Kom daar eens vanaf!
FCB Tricampeones 2008/2009; Spaanse cup: [ x ] , Spaanse landskampioen: [ x ] , Champions League: [ x ]
LaLalalalala
  donderdag 28 mei 2009 @ 22:34:49 #279
121310 venomsnake
El Saltador
pi_69507856
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_69507910
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 22:32 schreef Omnifacer het volgende:

[..]

Snap ik, het zijn ook echt twee verschillende talen. Ze lijken wel op elkaar, maar ik vind Catalaans en Frans meer op elkaar lijken. Ik heb het als keuzevak gevolgd hier aan de UvA met het oog op een eventuele uitwisseling, en de keren dat ik in Catalunya was heeft het echt deuren voor me geopend. Was trouwens ook de reden dat ik Catalaans boven Spaans prefereerde: ik wilde als ik in Barcelona ging studeren wel echt contacten leggen met de locals.

Mooi artikel weer in AD van Edwin Winkels. Ik sprak hem laatst kort in Valencia, en hij vertelde dat hij nooit een les Spaans of Catalaans heeft gehad. Sowieso is het knap om je dan staande te houden in een ander land, maar helemaal om ook nog als redacteur op de binnenlandredactie van een krant de functioneren.
[..]

De vetgemaakte alinea's zijn interessant. Onder de oudere Catalanen in het stadion proef je die angst ook altijd wel om te verliezen.
Jammer dat ik geen Catalaans kon leren op mijn universiteit. In Barcelona kon het wel, maar om nou naast de lessen in het Spaans waarbij je al veel moet doen om de woorden erbij te leren, nog een taal te leren, ging me net iets te ver. Contacten leggen met locals is sowieso al lastig bij Catalanen, want meestal kom je niet verder dan oppervlakkige gesprekken, heb ik gemerkt. Mensen uit Baskenland zijn veel opener.

Edit:
Het maakt trouwens ook uit of je er lang zit of voor een paar dagen. Over een paar dagen lijkt het alsof je veel voor mekaar krijgt, maar dat lukt je met je Spaans ook natuurlijk. Als je er langer zit, dan valt het mee.
What a difference a day makes , twenty-four little hours....
  donderdag 28 mei 2009 @ 22:36:50 #281
121310 venomsnake
El Saltador
pi_69507949
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_69508000
Madrid cabron saluda el campeon !
,,Je wist dat je bij hem niet kon verzaken. Eigenlijk wilde je als speler liever niet geblesseerd raken, want je wist dat je dan bij Bob terecht kwam. Bob had Ajax in het bloed. Er telde maar een ding en dat was deze club."
  donderdag 28 mei 2009 @ 22:38:50 #283
121310 venomsnake
El Saltador
pi_69508022
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  donderdag 28 mei 2009 @ 22:39:06 #284
224489 Wayoflife_
-__- oo0( G1 )
pi_69508032
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 22:36 schreef Palau het volgende:

[..]

Jammer dat ik geen Catalaans kon leren op mijn universiteit. In Barcelona kon het wel, maar om nou naast de lessen in het Spaans waarbij je al veel moet doen om de woorden erbij te leren, nog een taal te leren, ging me net iets te ver. Contacten leggen met locals is sowieso al lastig bij Catalanen, want meestal kom je niet verder dan oppervlakkige gesprekken, heb ik gemerkt. Mensen uit Baskenland zijn veel opener.
Ligt eraan waar je het probeert, barbarob en ik probeerde contacten te leggen in een kroeg in de wijk Gracia. Niet zo toeristisch en echt een lokaal kroegje, maar daar waren de mensen wel erg open. Het kon natuurlijk ook komen omdat wij ook redelijk bezopen waren, maar desalniettemin durfde de mensen die er waren en engels konden een gesprek aan te gaan.
Staat zo een man op de bus te wachten, zegt de buschauffeur; Hey! Kom daar eens vanaf!
FCB Tricampeones 2008/2009; Spaanse cup: [ x ] , Spaanse landskampioen: [ x ] , Champions League: [ x ]
LaLalalalala
pi_69508088
Het optillen van de cup met de grote oren.

Magisch.
pi_69508131
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 22:39 schreef Wayoflife_ het volgende:

[..]

Ligt eraan waar je het probeert, barbarob en ik probeerde contacten te leggen in een kroeg in de wijk Gracia. Niet zo toeristisch en echt een lokaal kroegje, maar daar waren de mensen wel erg open. Het kon natuurlijk ook komen omdat wij ook redelijk bezopen waren, maar desalniettemin durfde de mensen die er waren en engels konden een gesprek aan te gaan.
Heb je er 1 kunnen vinden ? Het verschilt natuurlijk ook qua omgeving. In een bar is het sowieso makkelijker, maar wij waren altijd met een groep internationale mensen, en dan praat je minder gauw met andere mensen die je niet kent. Als dat niet het geval was, praatte je wel eens wat, maar echt diepe gesprekken worden dat niet. Lokale kroegjes zijn trouwens wel erg tof, maar wij gingn meer voor goedkoop bier in een Nederlandse kroeg.
What a difference a day makes , twenty-four little hours....
  donderdag 28 mei 2009 @ 22:46:56 #287
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_69508317
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 22:39 schreef Wayoflife_ het volgende:

[..]

Ligt eraan waar je het probeert, barbarob en ik probeerde contacten te leggen in een kroeg in de wijk Gracia. Niet zo toeristisch en echt een lokaal kroegje, maar daar waren de mensen wel erg open. Het kon natuurlijk ook komen omdat wij ook redelijk bezopen waren, maar desalniettemin durfde de mensen die er waren en engels konden een gesprek aan te gaan.
Relaxed, maar neem van mij aan: als je Catalaans spreekt gaat dat allemaal stukken eenvoudiger Vooral als mensen horen dat ik geen Spaans spreek en wel hun taal, dan wordt je echt met alle egards behandeld. Anyway: off-topic
pi_69508335
pi_69508336
Camp Nou weer helemaal in het donker

Prachtig
,,Je wist dat je bij hem niet kon verzaken. Eigenlijk wilde je als speler liever niet geblesseerd raken, want je wist dat je dan bij Bob terecht kwam. Bob had Ajax in het bloed. Er telde maar een ding en dat was deze club."
  donderdag 28 mei 2009 @ 22:47:39 #290
224489 Wayoflife_
-__- oo0( G1 )
pi_69508338
Ja klopt, is zeker waar. Zoiezo als je een tijd in het buitenland zit door bijv. uitwisseling ofzo moet je altijd een vast groepje maken, dus dat is wel te begrijpen.

Maar dat kroegje was echt veelste bont, wij waren fucking zat en er zat een lesbisch stelletje; catalaans meisje en colombiaans meisje. Wij daar gezellig mee buurten en op een gegeven moment vragen ze aan mij of ik een triotje wil! Ik echt FORZA BARÇA, maar daarna baalde ik dat mijn meisje thuis zat. H@H@H@ Ik stootte barbarob aan want dit was ongelofelijk.

Maar dat was mijn positieve ervaring in het nachtleven.

BTW

HOE VET DIE LAMPJES
Staat zo een man op de bus te wachten, zegt de buschauffeur; Hey! Kom daar eens vanaf!
FCB Tricampeones 2008/2009; Spaanse cup: [ x ] , Spaanse landskampioen: [ x ] , Champions League: [ x ]
LaLalalalala
pi_69508351
Maak hier eens caps van Venom!
pi_69508404
Kippenvel momentje
,,Je wist dat je bij hem niet kon verzaken. Eigenlijk wilde je als speler liever niet geblesseerd raken, want je wist dat je dan bij Bob terecht kwam. Bob had Ajax in het bloed. Er telde maar een ding en dat was deze club."
  donderdag 28 mei 2009 @ 22:50:08 #293
224489 Wayoflife_
-__- oo0( G1 )
pi_69508429
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 22:49 schreef _Mike_ het volgende:
Kippenvel momentje
Same here
Staat zo een man op de bus te wachten, zegt de buschauffeur; Hey! Kom daar eens vanaf!
FCB Tricampeones 2008/2009; Spaanse cup: [ x ] , Spaanse landskampioen: [ x ] , Champions League: [ x ]
LaLalalalala
  donderdag 28 mei 2009 @ 22:50:39 #294
227106 BarbaRob
Meisjes plagen...
pi_69508449
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 22:42 schreef Palau het volgende:

[..]

Heb je er 1 kunnen vinden ? Het verschilt natuurlijk ook qua omgeving. In een bar is het sowieso makkelijker, maar wij waren altijd met een groep internationale mensen, en dan praat je minder gauw met andere mensen die je niet kent. Als dat niet het geval was, praatte je wel eens wat, maar echt diepe gesprekken worden dat niet. Lokale kroegjes zijn trouwens wel erg tof, maar wij gingn meer voor goedkoop bier in een Nederlandse kroeg.
Jawel, we hebben daar met de barvrouw, een catalaanse kerel en nog 2 andere vrouwen in die kroeg gepraat. Ging best goed en diepgaand..weet niet wat je diepgaand vind. We hadden ook een gesprek over of ze zich spaans of catalaans voelden en over de basken, walen en vlamen enz.
  donderdag 28 mei 2009 @ 22:50:47 #295
121310 venomsnake
El Saltador
pi_69508453
Nieuwe topic staat al klaar
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_69508473
Beter brengen ze hier een DVD van uit.
pi_69508481
O
pi_69508488
Ik wil dat filmpje wat ze in het stadion lieten zien hebben, prachtig met die muziek erbij
,,Je wist dat je bij hem niet kon verzaken. Eigenlijk wilde je als speler liever niet geblesseerd raken, want je wist dat je dan bij Bob terecht kwam. Bob had Ajax in het bloed. Er telde maar een ding en dat was deze club."
pi_69508491
K
pi_69508503
Laten we deze maar vol gooien voor Venom
,,Je wist dat je bij hem niet kon verzaken. Eigenlijk wilde je als speler liever niet geblesseerd raken, want je wist dat je dan bij Bob terecht kwam. Bob had Ajax in het bloed. Er telde maar een ding en dat was deze club."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')