bronquote:VEGHEL – Supermarktketen Jumbo verlaagt met ingang van woensdag 27 mei de prijzen van A-merken.
De keten zegt dat het om blijvende verlagingen gaat. In een dubbele paginagrote advertentie in de dagbladen kondigt Jumbo de eerste serie verlagingen van 28 merkartikelen aan. Omdat het ook om verpakkings- of smaakvarianten van deze merken gaat, worden in totaal 108 producten in prijs verlaagd, aldus woordvoerster Lily van den Berg van Jumbo. Onder meer Coca-Cola, Heineken, Appelsientje, Blue Band margarine en Nutella zijn goedkoper geworden. Zo is de prijs van een fles 1,5 liter Coca-Cola van 1,39 naar 1,29¤ gegaan.
AH
Jumbo heeft Albert Heijn en C1000 als referentie voor de prijsreducties genomen. In de advertentie worden de nieuwe eigen prijzen vergeleken met die van de marktleider en de Schuitema-formule. Op het pakket van 28 producten is Jumbo dan 6,24¤ goedkoper dan AH en 6,56¤ goedkoper dan C1000.
Prijsvechter
Met de verlagingen wil Jumbo zijn imago als prijsvechter versterken. ‘Met deze blijvende prijsverlagingen van de meest verkochte boodschappen, verstevigen wij niet alleen onze positie als meest voordelige supermarkt van Nederland, maar benadrukken wij bovendien dat de prijsverschillen met andere supermarkten aanzienlijk zijn’, aldus directeur Frits van Eerd van Jumbo in een toelichting.
De woensdag aangekondigde prijsverlagingen zijn de eerste in een reeks. De komende weken worden nog meer A-merkartikelen goedkoper. Jumbo wil niet zeggen om hoeveel producten het in totaal gaat.
quote:Op woensdag 27 mei 2009 11:03 schreef zquing het volgende:
maar AH komt toch ook nu met een nieuw huismerk?
bronquote:ZAANDAM – Albert Heijn gaat het aantal duurzame producten verdubbelen. Onder het paraplumerk AH puur &eerlijk wil de marktleider binnen 2,5 jaar 500 duurzame artikelen in de schappen hebben liggen.
AH puur&eerlijk is opgebouwd uit vijf verschillende categorieën; eerlijk biologisch, fairtrade, duurzame vangst, scharrelvlees en ecologisch. Bestaande merken en producten, zoals AH Biologisch, worden in het nieuwe eigen merk opgenomen. Dit betekent dat 240 bestaande producten een nieuwe verpakking krijgen. Eind 2009 moeten er ook 100 nieuwe AH puur&eerlijk producten in de schappen liggen. De marktleider wil binnen 2,5 jaar 500 AH puur &eerlijk artikelen kunnen presenteren. Vanaf mei 2009 zullen de nieuwe verpakkingen gefaseerd instromen.
Uitstraling
Alle producten krijgen een eenduidige verpakkingsuitstraling. De artikelen zitten in een witte verpakking en dragen een groen AH-logo. Op de verpakking staat ook een foto van het product. De artikelen zijn daarnaast voorzien van een papierbruine banderol en een gekleurde banderol. Op de laatstgenoemde staat onder welke categorie (bijvoorbeeld biologisch) het product valt.
Samenwerking
AH puur&eerlijk is in samenwerking met de Dierenbescherming, stichting Max Havelaar en het Wereld Natuur Fonds tot stand gekomen. Alle producten zijn zodoende voorzien van een keurmerk. Het gaat hierbij om de keurmerken EKO, Max Havelaar, Beter Leven, MSC, Nordic Swan en Blauwe Engel. AH introduceert ook nieuwe duurzame non-foodproducten, waaronder ecologische vaatwastabletten.
Onderzoek
Albert Heijn wil naar eigen zeggen met de introductie van het merk ‘duidelijkheid en samenhang in het aanbod van verantwoorde producten creëren’. Volgens de marktleider is uit onderzoek gebleken dat consumenten door de overvloed aan duurzame merken behoefte hebben aan duidelijkheid. ‘De samenhang ontbreekt. Met een eenduidig duurzaam merk hopen we een grotere groep consumenten aan te spreken’, aldus AH-topman Dick Boer.
Mijn huisgenoten en ik noemen de Super de Boer altijd Super te Duurquote:Op woensdag 27 mei 2009 10:07 schreef boem-dikkie het volgende:
Ik heb een Jumbo in de buurt en het is een super winkel.
Ik merk nu al een groot verschil tussen bijvoorbeeld de Super de Boer of de Spar in vergelijking met de Jumbo.
Jup. Jumbo bij de Korreweg en verder zit er nog een AH in Paddepoel. Alles dichtbij. Een Super de Boer maar 2 minuten lopen dus dat is wel handig voor even snel maar eigenlijk wel véél te duur.quote:Op woensdag 27 mei 2009 11:54 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Mijn huisgenoten en ik noemen de Super de Boer altijd Super te Duur
Op een paar minuten lopen van mij zit een Super de Boer en 2 AH's.
Fietsen naar de Korreweg is voor mij ook maar 5 min dus meestal ga ik daar heen.
Zo doe ik het ook altijd, als ik snel moet even naar de Super de Boerquote:Op woensdag 27 mei 2009 11:59 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Jup. Jumbo bij de Korreweg en verder zit er nog een AH in Paddepoel. Alles dichtbij. Een Super de Boer maar 2 minuten lopen dus dat is wel handig voor even snel maar eigenlijk wel véél te duur.
bronquote:Andere supermarktketens volgen Jumbo
AMSTERDAM - Supermarktconcerns Dirk van den Broek en Nettorama hebben in navolging van concurrent Jumbo de prijzen van een aantal producten verlaagd. Jumbo maakte woensdag bekend de prijzen van de naar eigen zeggen belangrijkste producten blijvend te verlagen en zette daarmee de aanval in op andere supermarktformules.
„We waren al met veel artikelen goedkoper dan Jumbo. Bij producten waarbij dat niet zo was, is dat vanmorgen gebeurd”, stelde manager Johan Vial van Dirk van den Broek. „We zijn de goedkoopste supermarkt van Nederland.”
„We hebben vanochtend meteen de prijzen aangepast”, aldus directeur Wiet van den Brink van Nettorama. „Wij zijn de voordeligste supermarkt van Nederland. Dat laat consumentenonderzoek zien.”
„Het ligt aan de test wie het voordeligst uit de bus komt”, stelde Vial. „Het is vaak stuivertje wisselen tussen Dirk en Nettorama. We verkopen niet helemaal dezelfde producten en zijn ook niet in dezelfde plaatsen gevestigd.”
Het in 1942 opgerichte concern Dirk van den Broek heeft 45 vestigingen in Nederland. De meeste filialen zijn te vinden rond Amsterdam. Het in 1968 opgerichte Nettorama heeft 28 supermarkten, waarvan de meeste in Noord-Brabant zijn gevestigd. Jumbo telt 120 winkels in Nederland.
Toch bijzonder dat we drie verschillende 'goedkoopste supermarkt van Nederland'-ketens hebben.quote:
Albert Heijn heeft ruim 750 winkelsquote:Op woensdag 27 mei 2009 11:44 schreef Frutsel het volgende:
Jumbo's zijn, voor zover ik ze ken, geweldige winkels met een prima formule.
Volgens mij zijn ze ook behoorlijk in opmars. Maar ze zitten idd nog lang niet overal
bronquote:AMSTERDAM - De supermarktsector staat mogelijk een nieuwe prijzenslag te wachten. Jumbo kondigde woensdag aan de prijzen van een groot aantal veel gekochte producten, waaronder Coca-Cola, te verlagen.
Enkele kleinere ketens volgden gelijk. Volgens supermarktdeskundige Gerard Rutte kan ook Albert Heijn niet achterblijven. ''Het zal werken als een olievlek'', zei hij over de actie van Jumbo.
Jumbo verlaagt de prijzen van ongeveer honderd A-merken. Daarmee zet het bedrijf, dat 120 winkels telt, naar eigen zeggen de aanval in op Albert Heijn en alle andere Nederlandse supermarktformules.
De komende weken worden nog eens honderden producten in prijs verlaagd.
Dirk van den Broek
De actie sorteerde effect. Dirk van den Broek en Nettorama lieten weten de prijzen van artikelen direct te hebben verlaagd tot op of zelfs onder het niveau bij Jumbo.
''We waren al met veel artikelen goedkoper dan Jumbo. Bij producten waarbij dat niet zo was, is dat vanmorgen gebeurd'', stelde manager Johan Vial van Dirk van den Broek.
Albert Heijn
Albert Heijn en Super de Boer lieten weten niet te reageren op de prijsverlagingen. ''We streven er niet naar de allergoedkoopste te zijn'', aldus een woordvoerder van Albert Heijn.
De marktleider mikt liever op een middenpositie in de markt en stelt prijzen wel bij te stellen aan gemiddelden. Ook Super de Boer en Schuitema, uitbater van C1000-winkels, zeggen prijzen daar waar nodig bij te stellen.
Rutte denkt dat Albert Heijn op termijn toch mee zal moeten met Jumbo. ''Ze kunnen niet achterblijven. Meegaan is de enige manier zijn om Jumbo te stoppen'', denkt hij.
Prijzenoorlog
Volgens hem heeft Jumbo het startschot gegeven voor een nieuwe prijzenoorlog. De vorige, gestart door Albert Heijn, begon in 2003 en duurde tot pakweg 2006.
Blij met de actie zijn supermarkten allerminst, stelt Rutte. ''Net nu ze weer wat marge aan het behalen zijn, weer wat opkrabbelen, steekt Jumbo de lont in het kruitvat. De flinterdunne winsten die veel familiebedrijven net konden maken, zullen hiermee weer verdwijnen'', stelt hij.
Geen prijzenoorlog
Joop Holla van marktonderzoeksbureau GfK gelooft niet dat Jumbo een nieuwe prijzenoorlog heeft ontketend.
''Dat zou betekenen dat Albert Heijn prijzen verlaagt tot onder het niveau van Jumbo. Dat zie ik ze niet doen. Maar dat ze hun prijzen hierop gaan verlagen, geloof ik wel. Al met al is dat goed voor de portemonnee van de consument.''
Goedkopere supermarkten
Uit een vorige week gepubliceerd onderzoek van ING blijkt dat consumenten als gevolg van de recessie steeds vaker goedkopere supermarkten opzoeken.
Ook geven ze per bezoek minder uit. Holla: ''Maar dat Jumbo zo vlak voor de zomervakantie hiermee komt, heeft me wel verbaasd. Meestal worden dit soort acties in januari of september gelanceerd.''
Aanleiding
Merkenmanager Colette Cloosterman-van Eerd van Jumbo geeft toe dat de veranderde voorkeur van consumenten aanleiding is geweest voor de actie.
Rutte zegt dat er ook andere motieven aan ten grondslag kunnen liggen. ''Er gaan geruchten dat Jumbo concurrent Vomar wil kopen. Misschien heeft dat er iets mee te maken.''
Jumbo is een keten in handen van de familie Van Eerd. Het bedrijf is vooral in Noord-Brabant groot, maar breidt zich steeds verder uit.
bronquote:Jumbo start tweede ronde prijzenslag
VEGHEL – Jumbo maakt morgen opnieuw een serie prijsverlagingen van A-merken bekend. Bovendien zijn van de 28 producten die Jumbo afgelopen woensdag goedkoper maakte, dit weekend er 26 nog verder afgeprijsd.
Dat bevestigt woordvoerder Lily van den Berg van Jumbo tegenover Distrifood. Dit weekend zijn de prijzen van de producten waarmee Jumbo vorige week adverteerde opnieuw aangepast. ‘Wij garanderen de goedkoopste supermarkt van Nederland te zijn. Omdat enkele concurrerende prijsvechters op onderdelen onder onze verlaagde prijzen zijn gedoken, hebben wij dit weekend opnieuw deze producten goedkoper gemaakt.’
Consumentenbond
De zegsvrouw wil nog niet veel kwijt over de prijsverlagingen die Jumbo morgen bekendmaakt middels krantenadvertenties, maar geeft wel aan dat de campagne in lijn is met die van vorige week. Jumbo heeft overigens moeite met de uitkomsten van de prijsmeting van de Consumentenbond van vrijdag. Nettorama bleek daarin veruit de goedkoopste. Jumbo moest zowel in huismerken als A-merken enkele goedkopere formules voor zich dulden. ‘Wij herkennen ons niet in de uitkomsten van de Consumentenbond. Wij garanderen te allen tijde in het lokale marktgebied de goedkoopste te zijn. Daar waken onze acht prijsmeters iedere dag over.’
Reacties prijsvechters
De verwachting is dat het nieuwe prijsoffensief opnieuw tot reacties van concurrenten zal leiden. Prijsvechters als Dirk van den Broek en Nettorama gaven vorige week al aan sowieso de prijsverlagingen van Jumbo te zullen volgen. Ook Albert Heijn en Aldi laten deze week van zich horen. AH heeft een extra grote Bonus-folder met extra aandacht voor de laagste actieprijsgarantie en Aldi somt al zijn prijsverlagingen van de eerste helft van 2009 op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |