Het houdt daar ook nooit op. Tijd dat de Britse bezetter eruit wordt gekegeld en Noord-Ierland terug bij het moederland komt. Idem voor Schotland en Wales.quote:In Noord-Ierland is een katholieke vader doodgeslagen door een bende voetbalsupporters. Hij wilde zijn kinderen in bescherming nemen tegen een 40-tal jongeren, maar bekocht dat met zijn leven. Zoals vaak in Noord-Ierland had het geweld ook een religieuze dimensie.
Het drama gebeurde in Coleraine, ten noordwesten van de Noord-Ierse hoofdstad Belfast. De protestantse voetbalsupporters waren na een zege van hun club Glasgow Rangers zondagavond naar het overwegend katholieke stadsdeel getrokken.
AP
De politie gaat uit van een religieus gemotiveerde gewelddaad, waarvan de 49-jarige man toevallig het slachtoffer werd. Ook een 47-jarige buurman raakte levensgevaarlijk gewond.
De echtgenote van het slachtoffer, die ook gewond raakte, roept op om de dood van haar man niet te vergelden. "Dat zou hij niet hebben gewild", zegt Evelyn McDaid. "De mensen die dit gedaan hebben, moeten worden gestraft. Ze hebben mijn man vermoord en ons hele gezin vernield."
De Noord-Ierse politie heeft na het gewelddadige incident negen verdachten opgepakt.
In Noord-Ierland is het geweld de afgelopen maanden weer toegenomen. In maart hebben splintergroepen van het katholieke IRA twee soldaten en een politieagent vermoord.
11 jaar geleden sloten katholieken en protestanten in Noord-Ierland een vredesakkoord. Het vredesproces is nog niet stabiel, maar er is toch een regering van nationale eenheid waarin katholieken en protestanten samenwerken. Ooit waren zij gezworen vijanden.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/090526_Coleraine
Ik weet niet wat nou dommer is, die eerste zin of die tweede.quote:Hij wilde zijn kinderen in bescherming nemen tegen een 40-tal jongeren, maar bekocht dat met zijn leven. Zoals vaak in Noord-Ierland had het geweld ook een religieuze dimensie.
Bizarre conclusie als net een groep protestanten een katholieke man heeft gedood.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 18:25 schreef zagevent het volgende:
Het houdt daar ook nooit op. Tijd dat de Britse bezetter eruit wordt gekegeld en Noord-Ierland terug bij het moederland komt. Idem voor Schotland en Wales.
Die uitspraak kwam niet van mij... Ik citeerde de topicstarter.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 19:49 schreef Innisdemon het volgende:
Welk moederland heb je het precies over IsoGram? Moeten Scotland en Wales dan ook bij Ierland?
Sorry, ik zie het nuquote:Op dinsdag 26 mei 2009 20:03 schreef isogram het volgende:
[..]
Die uitspraak kwam niet van mij... Ik citeerde de topicstarter.
quote:Op dinsdag 26 mei 2009 20:14 schreef Slappy het volgende:
Weer voetbal supportersNieuwe vorm van terrorisme
Eens. Al voor deze aanslag had dat allang gebeurd moeten zijn. Kutprotestanten.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 18:25 schreef zagevent het volgende:
[..]
Het houdt daar ook nooit op. Tijd dat de Britse bezetter eruit wordt gekegeld en Noord-Ierland terug bij het moederland komt. Idem voor Schotland en Wales.
Maar dat wist ik wel meneertjequote:Op dinsdag 26 mei 2009 20:16 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Gebruik je tijd liever nuttig en verdiep je eens in de historie van het conflict en de rol die Rangers en Celtic spelen in het geheel.
Waarom zou het dan ophouden?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 18:25 schreef zagevent het volgende:
[..]
Voetbal heeft hier niets mee te maken.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 20:23 schreef Slappy het volgende:
[..]
Maar dat wist ik wel meneertjeAlleen tegenwoordig staat voetbal hooligans gelijk aan terrorisme die neigingen hebben ze nu eenmaal daar
Doorgaans zijn etnische separaties geen gezellige picknick.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 22:09 schreef Keltie het volgende:
[..]
Noord-Ierland voor de Protestanten, Ierland (republiek) voor de Katholieken?
Of andersom?
Dit is exact hetzelfde soort retoriek als zeggen dat alle moslims Nederland uit moeten omdat een Marokkaanse straatbende een Nederlander heeft vermoord. Er wordt voor het gemak bij vergeten dat de meerderheid van de bevolking vredelievend is.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 18:25 schreef zagevent het volgende:
[..]
Hoezo, in Israël gaat het toch ook prima.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 22:15 schreef iehlaak het volgende:
[..]
Doorgaans zijn etnische separaties geen gezellige picknick.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |