Onlangs werd de fiets van mijn zus gestolen en besloot mijn vader een brief naar de burgemeester te sturen. ziehier het resultaat.
Stadhuis gemeente Vlissingen
Burgemeester Dijkstra
Paul Krugerstraat 1
4382 MA Vlissingen
Vlissingen, 24 maart 2009
Betreft: noodkreet
Beste burgemeester,
Ik schrijf beste omdat u op mij overkomt als een aardige kerel. Geen aardappel in de keel, geen fratsen, Vlissinger. Voor u – aardige man – heb ik een onaardig bericht.
In het weekeinde van 14 maart werd de fiets van m’n dochter op het station Souburg gestolen. Een goede Gazelle die ik de week daarvoor nog had laten voorzien van nieuwe, moeilijk lek te krijgen binnen- en buitenband (alleen achter) voor ¤ 46,--. Fietsdiefstal? Kan gebeuren, zult u misschien denken, het overkomt iedereen op z’n tijd. Nu is het mij en m’n gezin de afgelopen 15 jaar 6 x overkomen: 2 x van achter het huis, 1 x in Middelburg en 3 x station Oost –Souburg.
Tegen beter weten in ga je nog eens rondkijken op de plaats van het delict, doe je aangifte en ga je naar de fietskijkdag achter het politiebureau. Andere fiets kopen en snel. Die fiets is noodzaak. Een goede tweedehandse of een goedkope, nieuwe stadsfiets. Halfords heeft ze voor ongeveer ¤ 180,--. Het geld groeit niet op m’n rug.
Die aangifte is werkelijk goed georganiseerd: het kan per E-mail. Denk niet ooit een berichtje te krijgen van: we hebben je fiets, de dief en de heler zitten in Torentijd knijpers in elkaar te zetten. Was het maar zo. Fietsdiefstal wordt gedoogd, het is een cultuuruiting. Een fietsendief is geen echte dief maar gewoon een jongen met een ruim geweten die even krap zit en keuzes maakt.
Beste burgervader: ik zie dat anders. Fietsdiefstal is een ergerlijke vorm van criminaliteit die niet zwaar genoeg bestraft kan worden: gesel ze, gooi ze met een kettingslot om de nek in het kanaal, brandt ze een F tussen de ogen, hang ze aan een been aan de spoorboom, hak ze voor elke fiets een vingerkootje af en fietsdiefstal bestaat niet meer.
Uw gemeentehuis heeft ongetwijfeld een afdeling Veiligheid. Hier liggen de draaiboeken klaar voor gastankers die de boulevard opknallen, uiteenspattende kerncentrales, tsunami op een stranddag, massakettingbotsing op de A 58, Talibanners in de Hema. Eindeloos integraal vergaderen, draaiboeken actualiseren en steeds zeggen: we moeten op alles voorbereid zijn, we gaan uit van het donkerste scenario.
Laat deze lieden afdalen naar de realiteit van vandaag: de kleine veiligheid van de brave burger. Weg uit die vergaderhokken, ophouden met uitstapjes naar collega doemdenkers om rampenplannetjes te verzinnen onder het genot van een kopje koffie-met-iets-erbij. Echt aan het werk en resultaat boeken. Dag en nacht posten. Prestatiebeloning: geen boef, geen periodiek.
Beste burgemeester Dijkstra. U als hoofd veiligheid moet ervoor zorgen dat ik m’n fiets veilig kan wegzetten. U zit daar van mijn geld en ik verwacht daar veiligheid voor terug.
Graag uw reactie.