Ach, hoe vaak gebeurt dat nu al met haren / bloed etc?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 13:55 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Dat is niet relevant. Stel iemand in jouw directe omgeving is inbreker van beroep. Deze persoon kan jouw vingerafdrukken nemen van een glas bier dat je bij hem thuis hebt genuttigd. Hij volgt de bovenstaande methodes en brengt jouw afdrukken op zijn vingers aan.
Politie pakt jou op voor zijn inbraken. Nogmaals, lul je daar maar uit als je geen alibi hebt.
Misschien ben ik over 10 jaar wel dood, ik lees hier sowieso wel heel vaak misschienquote:Op dinsdag 26 mei 2009 13:58 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
en over 10 jaar, misschien is het dan wel mogelijk? sowieso zal het een keer lukken, en dan?
Mja. Maar het afnemen van vingerafdrukken is grondwettelijk gezien sowieso al een misdrijf, dus het lijkt me een gevalletje 'vuur met vuur bestrijden'quote:Op dinsdag 26 mei 2009 13:58 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik dacht ook al aan zoiets, een verkeerde afdruk opgeven op je paspoort ofzo. Maar ja, dat is waarschijnlijk een misdrijf dus dat risico ga ik niet lopen.
Met welk artikel is het eigenlijk in strijd? En met welk artikel van het EVRM?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:00 schreef superworm het volgende:
[..]
Mja. Maar het afnemen van vingerafdrukken is grondwettelijk gezien sowieso al een misdrijf, dus het lijkt me een gevalletje 'vuur met vuur bestrijden'
Ik bedoel dat die vingerafdrukken die je geeft bij je paspoort afdrukken zijn in inkt, verzonken in het papier. Daarmee kun je volgens de methode die jij aangeeft geen afdrukmallen halen.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 13:53 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Hoe denk je dat de politie komt aan haar vingerafdrukken?
Op die site staat het duidelijk uitgelegd, als je gewoon de stappen volgt heb je uiteindelijk een stukje rubber/plastic/iets waar een vingerafdruk opzit en die je over je eigen vingerafdruk kan dragen.
Zolang de afdruk maar klopt.
quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:02 schreef Crazy-M het volgende:
Als je niks te verbergen hebt: so be it dat ze mn vingerafdruk hebben.
Ik vind iedereen hier wel heel krom denken met vervalsen enzo,
en als ze je er bij willen naaien is het makkelijker om dna ergens achter te laten dan ee nvingerafdruk.
een geregistreerde vingerafdruk is gewoon zo veel makkelijker. Hebben ze van iedereen een vingerafdruk dus net zo makkelijk als er een moord is gepleegd en ze hebben vingerafdrukken .
Simpel, als een ander gepakt wordt voor jouw misdrijf wordt het onderzoek gesloten. Ga jij vrijuit.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 13:59 schreef Bullebak het volgende:
[..]
Ach, hoe vaak gebeurt dat nu al met haren / bloed etc?
Kom op, handschoenen aan en je laat geen vingerafdrukken achter. Iemands vingerafdrukken stelen voor zoiets, is echt onzinnige moeite doen.
Hier staat gewoon stap voor stap hoe je het doet hoor. Ook al is het een vetafdruk.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:00 schreef Ripley het volgende:
[..]
Misschien ben ik over 10 jaar wel dood, ik lees hier sowieso wel heel vaak misschien
Maar voor nu is het dus een redelijk kulargument
mja het heeft gewoon echt nergens mee te maken.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:04 schreef Ripley het volgende:
[..]
Ik bedoel dat die vingerafdrukken die je geeft bij je paspoort afdrukken zijn in inkt, verzonken in het papier. Daarmee kun je volgens de methode die jij aangeeft geen afdrukmallen halen.
De gemiddelde inbreker kan dus niet van die afdrukken een mal namaken, wel van wat jij achterlaat op je biertje. En dat kan nu dus ook al, dus dat heeft vrij weinig met deze discussie temaken
http://www.parlement.com/9291000/modulesf/gczvv5nvquote:Art. 10
- 1. Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer.
- 2. De wet stelt regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer in verband met het vastleggen en verstrekken van persoonsgegevens.
- 3. De wet stelt regels inzake de aanspraken van personen op kennisneming van over hen vastgelegde gegevens en van het gebruik dat daarvan wordt gemaakt, alsmede op verbetering van zodanige gegevens.
Art. 11
Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.
Gast, dat weet ik, dat zeg ik al de hele tijd. Maar dat kan ook zonder dat ik mijn afdrukken inlever voor mijn paspoort, ze kunnen dat trucje van jou niet uithalen bij de afdrukken die ik inlever.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:05 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Hier staat gewoon stap voor stap hoe je het doet hoor. Ook al is het een vetafdruk.
Dus nee, het is niet iets enkel uit films of toekomstmuziek.
ja maar dat kan nu dus ook al ... dus snap niet echt wat het vervalsen met heel deze discussie te maken heeft ...quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:05 schreef superworm het volgende:
[..]Heb je die linkjes van het zelf kopieren uberhaupt gelezen?
Elke imbeciel met een lijk, een computer met internet, folie, houtlijm en toegang tot andermans huis, drinkglas of auto kan vingerafdrukken kopiëren.
Mijn glazen bol voorspelt: het namaken/kopieren/vervalsen van afdrukken neemt in de komende jaren een enorme loop. Ook worden er bezwaren door de bevolking geuit, die door de staat geïnterpreteerd worden als "vingerafdruk is niet veilig genoeg". De staat stelt voor DNA-profielen aan het biometrisch paspoort toe te voegen, en zegt dat iedereen daar gelukkig mee is.
Het DNA wordt toegevoegd zonder referendum. Zoals altijd.
Jawel. Want voor 250 euries heb je een scanner die jóuw paspoort/ID-kaart (die je altijd bij je moet hebben) kan uitlezen. Een middagje met zo'n scanner op een drukke winkelstraat, en je kunt voor een eeuw misdaden op anderen afschuiven.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:07 schreef Ripley het volgende:
[..]
Gast, dat weet ik, dat zeg ik al de hele tijd. Maar dat kan ook zonder dat ik mijn afdrukken inlever voor mijn paspoort, ze kunnen dat trucje van jou niet uithalen bij de afdrukken die ik inlever.
Niet relevant voor deze discussie dus
Nogmaals, van diezelfde website. Hier leggen ze het stap voor stap uit:quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:04 schreef Ripley het volgende:
[..]
Ik bedoel dat die vingerafdrukken die je geeft bij je paspoort afdrukken zijn in inkt, verzonken in het papier. Daarmee kun je volgens de methode die jij aangeeft geen afdrukmallen halen.
De gemiddelde inbreker kan dus niet van die afdrukken een mal namaken, wel van wat jij achterlaat op je biertje. En dat kan nu dus ook al, dus dat heeft vrij weinig met deze discussie temaken
Heel simpel. Ik bepaal wel welke gegevens van en over mij andere mogen inzien. Daar heb ik geen overheid voor nodig. Ook wens ik niet bij voorbaat als verdachte behandeld te worden.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:06 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
mja het heeft gewoon echt nergens mee te maken.
en sommige reacties vind ik echt ver gezocht.
Degene die er tegen is.
Kunnen die is met eigen woorden zeggen waarom?
En niet aankomen met linkjes naar sites ....
Denk dat ze dat niet kunnen
staat er ergens dat het tegen de wet is om vingerafdrukken te nemen ?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:06 schreef Sloggi het volgende:
[..]
http://www.parlement.com/9291000/modulesf/gczvv5nv
vindt niet dat je als verdachte behandeld wordt hoor.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:10 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Heel simpel. Ik bepaal wel welke gegevens van en over mij andere mogen inzien. Daar heb ik geen overheid voor nodig. Ook wens ik niet bij voorbaat als verdachte behandeld te worden.
Ik heb alles te verbergen wat ik zelf niet prijs geef.
En dat kan nu ook al.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:09 schreef superworm het volgende:
[..]
Jawel. Want voor 250 euries heb je een scanner die jóuw paspoort/ID-kaart (die je altijd bij je moet hebben) kan uitlezen. Een middagje met zo'n scanner op een drukke winkelstraat, en je kunt voor een eeuw misdaden op anderen afschuiven.
Ik vraag me af, misschien is het een ridicuul juridisch idee, maar:quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:06 schreef Sloggi het volgende:
[..]
http://www.parlement.com/9291000/modulesf/gczvv5nv
O? Tot 28 juni aanstaande is het in Nederland verboden om van mensen vingerafdrukken te nemen tenzij deze verdacht worden van een misdrijf. Heeft te maken met "recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.".quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:12 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
vindt niet dat je als verdachte behandeld wordt hoor.
quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:04 schreef Ripley het volgende:
[..]
Nogmaals, van diezelfde website. Hier leggen ze het stap voor stap uit:quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:07 schreef Ripley het volgende:
[..]
Gast, dat weet ik, dat zeg ik al de hele tijd. Maar dat kan ook zonder dat ik mijn afdrukken inlever voor mijn paspoort, ze kunnen dat trucje van jou niet uithalen bij de afdrukken die ik inlever.
Niet relevant voor deze discussie dus
Het moeten afstaan van vingerafdrukken is:quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:11 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
staat er ergens dat het tegen de wet is om vingerafdrukken te nemen ?
En daar verandert ook helemaal niets aan na de 28e. Zeker niet als jij ook nog eens de vingerafdrukken van je beste vriendin meeneemt.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:12 schreef Ripley het volgende:
[..]
En dat kan nu ook al.
Sterker nog, ik vind het een stuk erger hoe het nu gaat - ik was vorige maand mijn paspoort kwijt. Ik kon mijn rijbewijs even niet vinden, maar ben naar de politie gegaan om aangifte te doen. Die nam mijn aangifte op, zonder dat het een probleem was dat ik verder me niet kon legitimeren. Vervolgens ben ik naar de deelraad gegaan en heb de aangifte laten zien. Dat en een pasfoto was al wat er nodig was om een nieuw paspoort te krijgen. Als ik op naam van mijn beste vriendin een nieuw paspoort had aangevraag met mijn foto, had dat makkelijk gekund. En ze had er niks van geweten en ik had onder haar identiteit het een en ander kunnen uithalen
quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:13 schreef superworm het volgende:
[..]
Ik vraag me af, misschien is het een ridicuul juridisch idee, maar:
"Recht op onaantastbaarheid eigen lichaam"
Daar zou je van kunnen maken, gezien de discussie: het vet/zweet-residu van je vingertop is van jezelf. Als de staat dit van je vraagt, is dat, hoewel minder gewicht en zo, net zoiets als bloed, wangslijm of een lever afnemen. Ze tasten je vingertoppen aan.
Andere interpretatie: door je vingerafdruk af te nemen, 'raakt' de overheid je aan. Letterlijk van je vinger naar het vingerafdrukapparaat, ofwel inkt op papier. En kun je geen inktallergie faken in dat geval? Er zijn vast mazen in de wet te vinden. Als we die voor 28 juni in kunnen kaarten is er niets aan de hand.
Kunnen we geen religie oprichten? Met als god een vingerafdruk ofzo? Eerste gebod "gij zult uw vingerafdruk niet aan de overheid geven"?
Misschien mr. Spong een brief sturenquote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:14 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Het moeten afstaan van vingerafdrukken is:
- een inbreuk op mijn persoonlijke levenssfeer,
- in inbreuk op het recht op onaantastbaarheid van mijn lichaam.
En dus ongrondwettelijk.
Ik neem aan dat je ter plekke je vingerafdrukken moet geven. En dan is het dus wel te achterhalenquote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:15 schreef RvLaak het volgende:
[..]
En daar verandert ook helemaal niets aan na de 28e. Zeker niet als jij ook nog eens de vingerafdrukken van je beste vriendin meeneemt.
Misschien ook een idee om als de website staat wat bekende Nederlanders aan te schrijven met de vraag of we hun naam aan de actie willen verbinden of iets dergelijks. Wat bekende namen op de website helpt altijd. Daarna verschillende media aanschrijven en hopen dat het komkommertijd is eind juni en het opgepikt wordtquote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:19 schreef RvLaak het volgende:
BTW: niet alleen de DNS servers zijn snel, google weet de website ook al te vinden
quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:21 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Misschien ook een idee om als de website staat wat bekende Nederlanders aan te schrijven met de vraag of we hun naam aan de actie willen verbinden of iets dergelijks. Wat bekende namen op de website helpt altijd. Daarna verschillende media aanschrijven en hopen dat het komkommertijd is eind juni en het opgepikt wordt.
Verhuizen omdat je geen vingerafdrukken wil afgeven?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 13:51 schreef superworm het volgende:
[..]
Als ze het optionele afschaffen kies ik wel weer wat anders. Noorwegen, Nieuw-Zeeland, de wereld is groot zat.
Weet ik veelquote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:23 schreef RvLaak het volgende:
[..], maar wie? Ik weet alleen van Adam Curry dat hij hier ook mee bezig is (geweest). En persoonlijk wil ik dit uit het hele alu-hoedje gebeuren houden.
(al ben ik er zelf 1, maar da's niet relevant voor dit onderwerp)
jullie denken nu echt heel erg alu-hoedje achtig ....quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:23 schreef RvLaak het volgende:
[..], maar wie? Ik weet alleen van Adam Curry dat hij hier ook mee bezig is (geweest). En persoonlijk wil ik dit uit het hele alu-hoedje gebeuren houden.
(al ben ik er zelf 1, maar da's niet relevant voor dit onderwerp)
Dat ze het kunnen namaken, tja. Dat kan inderdaad al. Mij gaat het er om dat ik er principieel op tegen ben: mensen worden onnodig gecriminaliseerd en worden bij voorbaat verdachte. Bovendien vertrouw ik er niet op dat mensen capabel zijn om op zorgvuldige wijze met mijn persoonlijke informatie om te gaan. Met andere woorden: mensen (ambtenaren, maar inderdaad ook criminelen) zullen fouten maken of zelfs misbruik maken van het systeem.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:30 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
jullie denken nu echt heel erg alu-hoedje achtig ....
van o: ze kunnen het namaken.
maar er word tniet gekeken naar:
Bankpasjes, creditcards, handtekeningen, DNA resultaten, en het geen Ripley zegt over het opnieuw aanvragen.
Hoe wordt er niet naar gekeken? Of: wat bedoel je?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:30 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
jullie denken nu echt heel erg alu-hoedje achtig ....
van o: ze kunnen het namaken.
maar er word tniet gekeken naar:
Bankpasjes, creditcards, handtekeningen, DNA resultaten, en het geen Ripley zegt over het opnieuw aanvragen.
Meedoen, graag. Stuur me maar een PM met wat je allemaal wilt bijdragen en bespreken we de details.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:29 schreef Noway666 het volgende:
Lijkt me ontzettend leuk om hier aan mee te werken, ik wil graag vinger afdrukken maken en ik heb zelf een voorkeur voor elvis.The king is back!
Waarom ik het systeem saboteer ? Sporen zijn dermate complex en lastig te interpeteren en justitie heeft in het verleden ook veel fouten gemaakt en mensen onterecht veroordeeld.
Nu zit jouw afdruk dadelijk in een database, een halve mismatch en je mag gelijk ff van je bed gelicht worden.![]()
Ik ben heel sceptisch wat dat soort gegevens betreft, ik begrijp dat het wenselijk is maar de echte criminelen worden hierdoor niet eerder opgespoord of opgepakt. Nee ik als eerlijke burger kom gegarandeerd in een selectie terecht waaruit een vinger afdruk gematcht moet worden.
Techniek gaat vooruit maar de vingerafdruk is geen waterdicht systeem, Albert heijn heeft het betalen met je vingerafdruk ook als pilot getest en daaruit kwam dat het niet deugde.
Dadelijk hebben we soort gelijke zaken als de deventer- en puttense moordzaak. Lekker dan maar niet met mijn vingerafdruk.
Interesse om dat zelf op te pakken?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:27 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Weet ik veel. Spong schrijft bijvoorbeeld columns voor het AD, die kunnen we mailen/schrijven. Erik van Muiswinkel is politiek geëngageerd. Eigenlijk moet je gewoon iedereen die je kunt bedenken dezelfde brief schrijven. Als je er 50 stuurt en je krijgt 5 antwoorden mag je al heel blij zijn denk ik.
Verder kun je natuurlijk de Volkskrant, het AD, Netwerk, 2Vandaag, NOVA mailen.
Ey, proud to be an alu-hoedjequote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:36 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Hoe wordt er niet naar gekeken? Of: wat bedoel je?
Dit heeft niks met "alu-hoedje" (trieste naam trouwens) te maken. Het is gewoon je beroepen op een recht wat privacy heet en recht op onaantastbaarheid van het menselijk lichaam. Staat gewoon in de grondwet hoor. Sommige mensen hechten daar, vreemd genoeg, wél waarde aan.
Ik heb in de periode dat het meeste werk gedaan zou moeten worden tentamens, dus dat lijkt me niet zo verstandig eerlijk gezegd.quote:
Jammer, maar iemand die daadwerkelijk wat actief bezig kan gaan met het aanschrijven van BN'ers/politici/media is idd handigerquote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:50 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik heb in de periode dat het meeste werk gedaan zou moeten worden tentamens, dus dat lijkt me niet zo verstandig eerlijk gezegd.
Eddy Terstall is trouwens ook behoorlijk politiek geëngageerd. En fractievoorzitters aanschrijven natuurlijk.
Dat neem ik op mequote:
In welke hoedanigheid? Interview of iets dergelijks?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 15:40 schreef Sloggi het volgende:
Morgen zie ik Dries van Agt, jammer dat die niet meer serieus wordt genomen in Den Haag.
Nee, hij komt een gastcollege geven voor een groep of 30 man. Lubbers had geen tijd, gaat het verhaal.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 15:42 schreef RvLaak het volgende:
[..]
In welke hoedanigheid? Interview of iets dergelijks?
Jammerquote:Op dinsdag 26 mei 2009 15:46 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Nee, hij komt een gastcollege geven voor een groep of 30 man. Lubbers had geen tijd, gaat het verhaal.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |