Herkenbaarquote:Op maandag 25 mei 2009 12:34 schreef littledrummergirl het volgende:
Hallo daar,
Ik merk de laatste tijd dat ik, als ik aan het schrijven ben, continue twijfel of ik ergens "zal, zou of zult" moet schrijven.
Ik kom er niet precies achter wat nou exact de regels hiervoor zijnheeft iemand een goed ezelsbruggetje?
neem bijvoorbeeld de zin "dingen die je nooit zal/zou/zult vergeten"
Dat is toch niet zo moeilijk? Kennen is van kennis, kunnen is van kunde.quote:Op maandag 25 mei 2009 12:37 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Herkenbaar
Net als kan, kennen, kunnen.
dus zal en zult is hetzelfde, maar zult is netter?quote:Op maandag 25 mei 2009 12:45 schreef boem-dikkie het volgende:
http://taal.vrt.be/taalda(...)/u-uz/tk-u0036.shtml
Als in het lied van Osdorp Posse. Het verschil tussen ken en kan kunnen we niet. Zal wel een genetisch iets zijn.quote:Op maandag 25 mei 2009 12:46 schreef Kings het volgende:
[..]
Dat is toch niet zo moeilijk? Kennen is van kennis, kunnen is van kunde.
En 'kan' is de 'ik-vorm' van kunnen.
Even kort: zal/zult is in principe gelijk.quote:Op maandag 25 mei 2009 12:34 schreef littledrummergirl het volgende:
Hallo daar,
Ik merk de laatste tijd dat ik, als ik aan het schrijven ben, continue twijfel of ik ergens "zal, zou of zult" moet schrijven.
Ik kom er niet precies achter wat nou exact de regels hiervoor zijnheeft iemand een goed ezelsbruggetje?
neem bijvoorbeeld de zin "dingen die je nooit zal/zou/zult vergeten"
Amen!quote:Op maandag 25 mei 2009 12:49 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Even kort: zal/zult is in principe gelijk.
"Je zal/zult nooit vergeten hoe fijn die eerste vakantie samen was." 'Zal' is wat informeler, 'zult' wat formeler. Het zegt iets over de toekomst.
'Zou' gebruik je bijv. voor een suggestie: 'Zou je niet eens beginnen met je tas inpakken, want je bus vertrekt over tien minuten.'
Of voor een fictieve situatie: 'Ik zou dat nooit zo hebben aangepakt.'
In principe kun je in jouw voorbeeldzin ook 'zou' gebruiken: 'Ik zou die dingen nooit vergeten': bijv. in de context dat iemand vertelt dat hij zonder paspoort en ticket richting vliegveld vertrok...
"zou" is gewoon verleden tijd, Einsteinquote:Op maandag 25 mei 2009 12:47 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
dus zal en zult is hetzelfde, maar zult is netter?
dus: jij zal en u zult.
en zou dan?
Maar zo is het wel. Toch?quote:Op maandag 25 mei 2009 12:53 schreef 314 het volgende:
[..]
"zou" is gewoon verleden tijd, Einstein
edit: van Lienekien; dat 'zou' gebruik je nu in twee vormen, als verleden tijd en als suggestie, en zo verwar je de TS weer
thnxquote:Op maandag 25 mei 2009 14:41 schreef isogram het volgende:
Overigens, uit de OP: continue schrijf je in dit verband zonder e, dus gewoon continu...
Continue is een bijvoeglijk naamwoord.
Ik twijfel voortdurend / continu over...
Er is voordurende / continue twijfel over...
Niet persé achteraf hoor. "Wij zouden morgen gaan zwemmen" is in de toekomst, maar insinueert toch dat dat niet doorgaat.quote:Op maandag 25 mei 2009 14:51 schreef littledrummergirl het volgende:
en plaats je "zou" bij suggesties en bij dingen die je achteraf niet gedaan hebt ( bijv: ik zou gaan zwemmen, maar het weer zat niet mee)
klopt het zo, of zie ik nog dingen over het hoofd?
okquote:Op maandag 25 mei 2009 15:22 schreef erikkll het volgende:
[..]
Niet persé achteraf hoor. "Wij zouden morgen gaan zwemmen" is in de toekomst, maar insinueert toch dat dat niet doorgaat.
Wat bedoel je met voorstellen/suggesties?quote:Op maandag 25 mei 2009 15:40 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
okdus zouden bij voorstellen en bij dingen die eerst wel zouden gebeuren maar later toch niet meer.
Zou je morgen willen gaan zwemmenquote:Op maandag 25 mei 2009 16:34 schreef erikkll het volgende:
[..]
Wat bedoel je met voorstellen/suggesties?
Zullen we morgen gaan zwemmen? is een voorstel, en moet toch echt niet 'zouden' zijn
pfffff...quote:Op maandag 25 mei 2009 16:34 schreef erikkll het volgende:
[..]
Wat bedoel je met voorstellen/suggesties?
Zullen we morgen gaan zwemmen? is een voorstel, en moet toch echt niet 'zouden' zijn
Hoe kan je nou niet zien dat 'Zouden we morgen gaan zwemmen?' een hele andere betekenis heeft?quote:Op maandag 25 mei 2009 16:43 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
pfffff...![]()
![]()
dacht ik eindelijk dat ik het begrepen had
waarom zou ik dat niet zien...quote:Op maandag 25 mei 2009 16:53 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
Hoe kan je nou niet zien dat 'Zouden we morgen gaan zwemmen?' een hele andere betekenis heeft?
Uitleg aan de hand van voorbeeldzinnen werkt volgens mij wel vrij goed.quote:Op maandag 25 mei 2009 17:05 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
waarom zou ik dat niet zien...
ik kom alleen nog niet helemaal uit mn eigen uitleg van hoe het in elkaar zit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |