Zo zie je wat een ellende een echtscheiding op je hals kan brengen. En is er eenmaal aangifte tegen je gedaan door je aanstaande ex dat je je kinderen misbruikt hebt, sta je nergens meer. De beschuldiging is genoeg om je naam voorgoed te ruineren.quote:
Moeders liegen ex de cel in door Harrie Nijen Twilhaar
AMSTERDAM - Vrouwen doen na problematische echtscheidingen over de omgang met de kinderen, steeds vaker aangifte van seksueel misbruik door vaders. Tussen de 30 en 50 procent van die meldingen van wraakzuchtige moeders is vals.
Dat constateert de Landelijke Expertgroep Bijzondere Zedenzaken (LEBZ), de autoriteit op het gebied van politieverhoormethoden. De organisatie uit forse kritiek op de kwaliteit van de zedenpolitie.
Tunnelvisie
In de Zembla-aflevering 'Verdachte vaders', die vanavond via de VARA/ NPS wordt uitgezonden, constateert LEBZ-hoofd Paul van den Eshof dat zedenrechercheurs te weinig aan waarheidsvinding doen. "Ze lijden aan tunnelvisie en manifesteren zich te veel als hulpverlener."
De verklaringen van veel moeders zijn volgens de experts dusdanig gedetailleerd en gruwelijk, dat niemand bij de zedenpolitie twijfelt aan de verklaringen. Ook kinderen worden vaak door hun moeder gedwongen om verzonnen verhalen op te hangen. In 95 procent van de zaken, waarbij na echtscheiding de moeder aangifte doet van seksueel misbruik, adviseerde de LEBZ de zedenpolitie en justitie het onderzoek direct te staken. "In nagenoeg alle gevallen heeft de aangeefster, getuige en rechercheur goede bedoelingen. Helaas is het uiteindelijke resultaat niet goed", zegt Van den Eshof. Als vaders het seksueel misbruik niet toegeven, stappen zedenrechercheurs in veel gevallen over op ongeoorloofde verhoormethoden, zoals 'geleide herinnering'. Hierbij manipuleren de rechercheurs en zetten zij vermeende daders dusdanig psychisch onder druk dat ze alsnog een bekentenis afleggen. Hierdoor belanden vele honderden vaders na een echtscheiding onschuldig in de cel. Als ze uiteindelijk na ingreep van de experts weer op vrije voeten komen, zijn ze vaak levenslang gebrandmerkt. Bovendien is de immateriële schade ongekend groot.
Walter van Kleef, voorzitter van de experts bij de Raad van Hoofdcommissarissen, zegt dat de oorzaak te maken heeft met verouderde politieopleidingen.
Hij ziet de problemen vooral bij zedenrechercheurs die in de jaren tachtig werden opgeleid. "De korpsleiding moet de zedenrechercheurs beter aansturen." Van Kleef wil een landelijk onderzoek naar valse aangiften. "Als je ruim veertig zaken moet behandelen als rechercheur en je kunt er slechts dertig aan, dan moet je je gewoon tot dat aantal beperken." Bovendien is er een groot tekort aan zedenrechercheurs in Nederland. Hij schat dat van de ongeveer tienduizend zedenaangiften per jaar er minstens duizend tot vijftienhonderd verzonnen zijn. Van Kleef opperde eerder al voorstander te zijn van een protocol voor zedenrechercheurs. De valse verklaringen leiden tot veel tijdverlies en hoge kosten. Bovendien vindt hij dat justitie moeders die zich schuldig maken aan valse aangifte, strafrechtelijk moeten vervolgen.
Daar staat volgens mij een jaar maximaal aan celstraf op.quote:Op zondag 24 mei 2009 10:23 schreef LXIV het volgende:
Wat zijn de sancties voor het plegen van een valse aangifte? Of kunnen die vrouwen dat ongestraft doen, baat het niet dan schaadt het niet?
Wel eens van de Bolderkar gehoord?quote:Op zondag 24 mei 2009 10:21 schreef Gia het volgende:
Toch zal elke zaak onderzocht moeten worden, want niet elke aangifte is vals.
Verder is het ook zo dat kinderen vaak beide ouders onvoorwaardelijk trouw zijn.
Stel dat er inderdaad sprake is van seksueel misbruik, moeder doet aangifte, kinderen vertellen hun verhaal en worden, hangende het onderzoek, aan moeder toegewezen. Dan kan er een moment komen dat een kind ineens zegt gejokt te hebben. Waarom? Omdat het niet wil dat papa naar de gevangenis moet, of, omdat het boos is op mama vanwege huisregels waar het kind het niet mee eens is.
"Van papa mocht ik zoveel computeren als ik wilde, nu nog maar een uurtje per dag."
Ik beweer niet dat er geen valse aangiftes zijn, die zijn er echt wel, maar ik denk dat er ook kinderen zijn die liegen om vader te beschermen.
Toevallig vorige week nog in het nieuws dat een aantal van die kinderen nu genoegdoening willen.quote:Op zondag 24 mei 2009 10:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wel eens van de Bolderkar gehoord?
In de jaren 80 was er in Europa onder sociaal werkers ook zo een hype van kindermisbruik op te sporen. In Nederland was de Bolderkar daar een schrijnend voorbeeld van. Kinderen werden aan de hand van de poppenmethode er toe gebracht dat ze allerlei verhalen vertelden over misbruik. Er is nooit iets bewezen. maar veel kinderen werden uit huis geplaatst en hele levens geruineerd.
Ze vinden zichzelf geweldig omdat ze die vent zo een oor aangenaaid hebben.quote:Op zondag 24 mei 2009 10:28 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik vraag me altijd af hoe die vrouwen dit voor zichzelf verantwoorden.
Over het algemeen komen ze met weinig weg, in de trant van "ze hebben al problemen genoeg". Hetzelfde voor alle valse aangiften van "ik heb een hakenkruis op m'n been gekrast" en "er staat een brandend kruis in mijn voortuin"...quote:Op zondag 24 mei 2009 10:23 schreef LXIV het volgende:
Wat zijn de sancties voor het plegen van een valse aangifte? Of kunnen die vrouwen dat ongestraft doen, baat het niet dan schaadt het niet?
En dat ze hun kinderen hun vader ontnomen hebben op valse gronden?quote:Op zondag 24 mei 2009 10:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ze vinden zichzelf geweldig omdat ze die vent zo een oor aangenaaid hebben.
Dat zien ze niet zo.quote:Op zondag 24 mei 2009 10:41 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
En dat ze hun kinderen hun vader ontnomen hebben op valse gronden?
"Dan had die zak er maar niet met zijn secretaresse vandoor moeten gaan en mij met de opvoeding laten zitten"quote:Op zondag 24 mei 2009 10:41 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
En dat ze hun kinderen hun vader ontnomen hebben op valse gronden?
Dat leidde er toe dat ouders zo bang werden hiervan beticht te worden dat ze hun zwembroek aantrokken wanneer ze met hun kinderen in bad gingen!quote:Op zondag 24 mei 2009 10:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wel eens van de Bolderkar gehoord?
In de jaren 80 was er in Europa onder sociaal werkers ook zo een hype van kindermisbruik op te sporen. In Nederland was de Bolderkar daar een schrijnend voorbeeld van. Kinderen werden aan de hand van de poppenmethode er toe gebracht dat ze allerlei verhalen vertelden over misbruik. Er is nooit iets bewezen. maar veel kinderen werden uit huis geplaatst en hele levens geruineerd.
quote:Op zondag 24 mei 2009 10:28 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik vraag me altijd af hoe die vrouwen dit voor zichzelf verantwoorden.
quote:rauen im Hass.— Im Zustande des Hasses sind Frauen gefährlicher, als Männer; zuvörderst weil sie durch keine Rücksicht auf Billigkeit in ihrer einmal erregten feindseligen Empfindung gehemmt werden, sondern ungestört ihren Hass bis zu den letzten Consequenzen anwachsen lassen, sodann weil sie darauf eingeübt sind, wunde Stellen (die jeder Mensch, jede Partei hat) zu finden und dort hinein zu stechen: wozu ihnen ihr dolchspitzer Verstand treffliche Dienste leistet (während die Männer beim Anblick von Wunden zurückhaltend, oft grossmüthig und versöhnlich gestimmt werden).
Kan jij in hun hoofd kijken? Ik vraag toch niet hoe ze het naar de buitenwereld verantwoorden?quote:Op zondag 24 mei 2009 10:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat zien ze niet zo.
Ben je echt zo naief? Dat had ik niet gedacht. Heb in mijn omgeving nogal wat drama echtscheidingen gezien, als kind al, ouders van vriendjes en vriendinnen.
Ze verantwoorden dat naar zichzelf net als naar de buitenwereld, het is voor hun de waarheid.quote:Op zondag 24 mei 2009 11:31 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik vraag toch niet hoe ze het naar de buitenwereld verantwoorden?
Dat vraag ik me dus af.quote:Op zondag 24 mei 2009 11:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ze verantwoorden dat naar zichzelf net als naar de buitenwereld, het is voor hun de waarheid.
Ik wist dat het voorkwam, maar zo belachelijk veel?quote:Tussen de 30 en 50 procent van die meldingen van wraakzuchtige moeders is vals.
Onderaan het artikel gaat het over 1000 tot 1500 valse aangiftes van een totaal van 10 000 aangiftes van misbruik.quote:Op zondag 24 mei 2009 11:36 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Ik wist dat het voorkwam, maar zo belachelijk veel?
Ik denk het wel, wantquote:Op zondag 24 mei 2009 10:23 schreef LXIV het volgende:
quote:"In nagenoeg alle gevallen heeft de aangeefster... ... goede bedoelingen".
mee eens. merk wel dat het in Nederland nog altijd vaak zo is dat bij een scheiding de leugens van een moeder net iets makkelijker en eerder geloofd worden dan die van een vader.quote:Op zondag 24 mei 2009 22:57 schreef HarryP het volgende:
De politie zou er meer rekening mee moeten houden dat zodra mensen in scheiding liggen beide partijen behoorlijk liegen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |