abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69334766
Het is een probleem waar ik nu al weer jaren mee zit. Ik volg op het moment een HBO Informatica opleiding, en zit al weer enkele jaren in de ICT als freelancer. Op beide vlakken doe ik het bijzonder goed. Op school haal ik op de technische vakken achten en negens, en wat mijn freelance werk betreft gaat ook alles prima.

Waar ik enkel mee zit is wiskunde. Hoe je het mij ook uitlegt, het komt niet binnen. De basisprincipes, optellen, vermenigvuldigen, delen, aftrekken zijn voor mij begrijpelijk. De rijtjes heb ik vroeger geleerd en ken ik om die reden deels uit mijn hoofd. Maar wanneer het over formules gaat, of abstract denken (reken 8 liter per 100 km om naar kilometers per liter), dan volg ik het niet meer.

Op mijn school heb ik diverse extra wiskunde vakken gevolgd, maar de complete les zit ik vol verbazing te kijken hoe ze een formule buiten haakjes werken, de ABC formule, het is alsof ze mij in een les vloeiend Russisch wilen laten praten.

Het is voor mij vreselijk beschamend dat ik, ondanks ik een hoog IQ heb, voor wiskunde gemiddeld een 1 sta.

Waar dit mogelijk aan ligt is mijn neurotische perfectionisme. Mijn perfectionisme is helaas ver doorgeslagen. Een mooie quote:
quote:
The compulsion towards perfectionism can result in fear of making mistakes which than goes on to result in nothing being attempted because this fear becomes so strong that the person begins to feel that it might be better not to try at all rather than fail; after all the subconscious reasoning insists that if I do nothing... well than I cannot fail, there is nothing to perfect.

http://www.ocd-plus.com/perfectionism%20printer%20friendly.htm
Zou er een link kunnen liggen in mijn obsessieve perfectionisme en het falen in wiskunde?
I hear thunder but there's no rain
this kind of thunder breaks walls and window panes
pi_69334884
Ik dacht dat programmeren en wiskunde gevoel samen ging. Of iig een exact denk patroon en wiskunde een samenhang had. Blijkbaar zit ik mis! :' (

Ik denk dat het misschien ergens anders aan ligt.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_69334942
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:17 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik dacht dat programmeren en wiskunde gevoel samen ging. Of iig een exact denk patroon en wiskunde een samenhang had. Blijkbaar zit ik mis! :' (
In programmeren ben ik bijzonder goed. Ook ben ik een enorme structuur-freak, leg ik snel verbanden en kan ik complexe ideeën versimpelen. Maar wiskunde is en blijft voor mij een faalpunt.
pi_69334991
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:19 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

In programmeren ben ik bijzonder goed. Ook ben ik een enorme structuur-freak, leg ik snel verbanden en kan ik complexe ideeën versimpelen. Maar wiskunde is en blijft voor mij een faalpunt.
Welke wiskunde ? .. Meer de exacte form of meer wiskunde A? Ik neem aan dat je bijv. in bewijzen dan wel goed zou zijn?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 21:21:30 #5
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_69335010
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:17 schreef sitting_elfling het volgende:

Ik denk dat het misschien ergens anders aan ligt.
niet iedereen hoeft te programmeren in de ict he

tevens: grammaticafout in je quote.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_69335054
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:20 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Welke wiskunde ? .. Meer de exacte form of meer wiskunde A? Ik neem aan dat je bijv. in bewijzen dan wel goed zou zijn?
Ik weet niet het verschil tussen wiskunde A en exacte wiskunde. Relativeren, wat je in de onderbouw van de middelbare school krijgt, was voor mij wel simpel, daarna was ik de klutst kwijt. En omdat het niet aan mijn intelligente ligt beging ik aan mijn psychische staat te twijfelen...
  zaterdag 23 mei 2009 @ 21:24:28 #7
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_69335121
Je spreekt je zelf behoorlijk tegen. Perfectionisme betekent dat je altijd het hoogste wil halen. HBO hoort daar niet bij. Perfectionisme heeft niks met inzicht te maken. Wiskunde is op zich erg makkelijk. Heel vreemd btw dat je met een hoog IQ slecht bent in abstract denken aangezien een groot deel van IQ tests bestaat uit abstract denken en patronen herkennen
pi_69335141
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:21 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

tevens: grammaticafout in je quote.
Een veelgemaakte fout. Perfectionisme betekend niet dat alles wat ik type (of wat iemand anders met OCD typt) perfect is. Zo zal dit topic zeker fouten bevatten, echter heb ik de tekst ongeveer 10 minuten doorgekeken op spelfouten voordat ik het topic invoerde. En nog steeds ben ik er niet tevreden over.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 21:25:37 #9
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_69335154
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:24 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Je spreekt je zelf behoorlijk tegen. Perfectionisme betekent dat je altijd het hoogste wil halen. HBO hoort daar niet bij. Perfectionisme heeft niks met inzicht te maken. Wiskunde is op zich erg makkelijk. Heel vreemd btw dat je met een hoog IQ slecht bent in abstract denken aangezien een groot deel van IQ tests bestaat uit abstract denken en patronen herkennen
eh, als jij niet hoger dan HBO kán, sluit dat niet uit dat het geen perfectionisme is.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_69335240
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:24 schreef ArnoKlaassen het volgende:
En hier maak ook jij de fout. Nogmaals: Perfectionisme betekend niet dat je perfect bent! Het betekend dat enkel dat je nooit tevreden bent, en in mijn geval, soms niet aan een taak begint uit angst om te falen.

Ik heb een VWO opleiding gevolgd, welke ik verpest heb. Daarna ben ik via een MBO opleiding HBO gaan doen.
pi_69335265
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:22 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

Ik weet niet het verschil tussen wiskunde A en exacte wiskunde. Relativeren, wat je in de onderbouw van de middelbare school krijgt, was voor mij wel simpel, daarna was ik de klutst kwijt. En omdat het niet aan mijn intelligente ligt beging ik aan mijn psychische staat te twijfelen...
Blijkbaar ligt het wel aan je intelligentie, wiskunde ligt je niet goed. Je hebt het over het absoluut niet zien van verbanden etc, lijkt me niet dat dat komt doordat je het niet eens probeert op te lossen. Je snapt het gewoonweg niet. Misschien ben je toch niet zo intelligent als je denkt
  zaterdag 23 mei 2009 @ 21:30:40 #12
92409 Twinky
Little star.
pi_69335306
Nee, dat heeft geen verband. Je kunt het namelijk ook niet een beetje, in ieder geval zeg je dat. Het 'toch maar
niet doen want het lukt toch niet perfect' is een resultaat van dat iets meerdere malen niet perfect wordt. En als je dat veel doet kun je weer linken leggen naar een persoonlijkheidsstoornis maar dat is in dit topic niet nodig

Wat let je om je keihard ervoor in te zetten? Wat houdt je tegen?
pi_69335459
Misschien probeer je de wiskunde teveel te begrijpen en te beredeneren? Vooral bij wiskunde A en natuurkunde leer je hoe je bepaalde sommen moet oplossen en door dat vaak te herhalen gaat het uiteindelijk vanzelf. Maar waarom dat zo gaat is verder niet echt belangrijk, daar zul je je bij moeten neerleggen
pi_69335466
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:30 schreef Twinky het volgende:
Nee, dat heeft geen verband. Je kunt het namelijk ook niet een beetje, in ieder geval zeg je dat. Het 'toch maar
niet doen want het lukt toch niet perfect' is een resultaat van dat iets meerdere malen niet perfect wordt. En als je dat veel doet kun je weer linken leggen naar een persoonlijkheidsstoornis maar dat is in dit topic niet nodig

Wat let je om je keihard ervoor in te zetten? Wat houdt je tegen?
Ik zet mij er ook keihard voor in. Inmiddels heb ik meerdere wiskunde boeken aangeschaf, ik volg elke mogelijke les, maar het lukt mij niet wiskundig te denken. Ik vrees dat ik een stoornis heb, en vroeg mij of iemand hier bekend mee is.

Met mijn intelligentie is niets mis. Ik haal altijd de hoogste cijfers van de klas, mijn IQ is in het ziekenhuis getest, en juist daarom begrijp ik het niet dat ik puur op wiskunde nu gemiddeld een 1 sta.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 21:39:19 #15
92409 Twinky
Little star.
pi_69335563
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:36 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

Ik zet mij er ook keihard voor in. Inmiddels heb ik meerdere wiskunde boeken aangeschaf, ik volg elke mogelijke les, maar het lukt mij niet wiskundig te denken. Ik vrees dat ik een stoornis heb, en vroeg mij of iemand hier bekend mee is.

Met mijn intelligentie is niets mis. Ik haal altijd de hoogste cijfers van de klas, mijn IQ is in het ziekenhuis getest, en juist daarom begrijp ik het niet dat ik puur op wiskunde nu gemiddeld een 1 sta.
Heb je ook een boek als wiskunde voor dummies? Weet niet of dat er is. Maar als je dus niet eens de abc-formule begrijpt is HBO-wiskunde vast een stap te ver.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 21:40:14 #16
187328 B1nulnul
telefoon te koop
pi_69335588
Waarom schrijf je juist hetgeen dat je niet kan toe aan dat zogenaamde perfectionisme?
Het openbaart zich niet juist bij die dingen die je wel kunt?

Ik zie geen verband tussen een specifiek vak niet kunnen en perfectionisme. Althans, niet in jouw geval.
Je geeft zelf aan dat je het gewoon helemaal niet snapt. Dat heeft toch niks te maken met dingen perfect willen doen.
ik heb ook altijd pech.. :'(
pi_69335611
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:35 schreef cikolata het volgende:
Misschien probeer je de wiskunde teveel te begrijpen en te beredeneren? Vooral bij wiskunde A en natuurkunde leer je hoe je bepaalde sommen moet oplossen en door dat vaak te herhalen gaat het uiteindelijk vanzelf. Maar waarom dat zo gaat is verder niet echt belangrijk.
Dit is voor mij erg herkenbaar. Ik probeer sommen altijd visueel uit te beelden en het in mijn hoofd compleet uit te voeren, en dat is waar het fout gaat.

Het omrekenen van 8.5 liter per 100 kilometer naar kilometers per liter is een simpele som, maar ik wil het exact kunnen beredeneren. Het is iets dat mij niet los kan laten totdat ik het volledig begrijp. Dit is een simpel voorbeeld, maar met geavanceerde wiskunde is het vaak ingewikkelder.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 21:41:45 #18
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_69335620
Leer er mee leven.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_69335696
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:40 schreef B1nulnul het volgende:
Waarom schrijf je juist hetgeen dat je niet kan toe aan dat zogenaamde perfectionisme?
Het openbaart zich niet juist bij die dingen die je wel kunt?

Ik zie geen verband tussen een specifiek vak niet kunnen en perfectionisme. Althans, niet in jouw geval.
Je geeft zelf aan dat je het gewoon helemaal niet snapt. Dat heeft toch niks te maken met dingen perfect willen doen.
Ik vrees ervoor dat mijn onderbewustzijn mij dwingt te falen omdat ik het nooit perfect zal kunnen beredeneren.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 21:45:07 #20
187328 B1nulnul
telefoon te koop
pi_69335708
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:41 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

Dit is voor mij erg herkenbaar. Ik probeer sommen altijd visueel uit te beelden en het in mijn hoofd compleet uit te voeren, en dat is waar het fout gaat.

Het omrekenen van 8.5 liter per 100 kilometer naar kilometers per liter is een simpele som, maar ik wil het exact kunnen beredeneren. Het is iets dat mij niet los kan laten totdat ik het volledig begrijp. Dit is een simpel voorbeeld, maar met geavanceerde wiskunde is het vaak ingewikkelder.
Dat is niet bepaald een voorbeeld dat je niet helemaal kunt beredeneren.
Het maakt ook niet uit dat je het niet kunt loslaten totdat je het volledig begrijpt, dat is een beetje de bedoeling van wiskunde. Jij begrijpt het alleen niet. Helaas.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 21:46:28 #21
187328 B1nulnul
telefoon te koop
pi_69335735
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:44 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

Ik vrees ervoor dat mijn onderbewustzijn mij dwingt te falen omdat ik het nooit perfect zal kunnen beredeneren.
Nee je hoopt dat. Hoe weet je dat je het nooit perfect zal kunnen bijvoorbeeld? Wat is het verschil met andere gebieden?

En zelfs mensen die enorm perfectionistisch zijn, maar wel slim, halen wel hoger dan een 1.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 21:48:13 #22
92409 Twinky
Little star.
pi_69335798
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 21:44 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

nah, perfectionisme is echt niet onbewust
  zaterdag 23 mei 2009 @ 21:48:22 #23
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_69335803
Apart dat wiskunde er zo uit springt, in negatieve zin. Dat zou je misschien best eens kunnen laten onderzoeken inderdaad, door professionals. Niet door fok!kers .

Maar los daarvan, denk ik, staat je perfectionisme: als dat heel extreem is, is dat ook iets 'aparts' aan jou. Maar het is niet alsof je enige eigenschappen die 2 zijn, waar wel een verband tussen moet zijn. Ieder mens zit wel iets complexer in elkaar, en ook als iemand een stoornis heeft, heeft niet elke andere prominent aanwezige eigenschap daarmee te maken. En als je perfectionisme zo sterk is dat je er moeilijk door functioneert, kun je ook proberen daar iets aan te doen. Maar met het kunnen van wiskunde heeft het denk ik weinig te maken.

Overigens verbaas ik me er wel over dat je met een 1 voor wiskunde wel een hbo diploma Informatie hebt gehaald.. Ik zou denken dat je daar toch wel een aantal studiepunten op dat gebied (ook al is het misschien niet per se programmeren wat je daar zou moeten leren...) had moeten halen.

Succes ermee ieg!
*Think outside the box*
pi_69335865
Tvp omdat ik ook zwakzinnig ben als het gaat om wiskunde, maar verder in de ICT werk en prima kan programmeren. Nooit begrepen hoe dat kon...
pi_69336988
Misschien ben je wel iemand die dingen voor zich moet zien (visualiseren dus) om het te begrijpen. Of misschien heb je wel dyscalculie.
U bevindt zich >hier<
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')