abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 23 mei 2009 @ 12:47:25 #1
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_69322060
quote:
Autoverkoop op slot door scheefgroei
Van onze verslaggeefster Charlotte Huisman
gepubliceerd op 21 mei 2009 23:00, bijgewerkt op 22 mei 2009 10:03

UTRECHT - Bijna de helft van de goedkope auto's in Utrecht wordt gereden door mensen met een hoger inkomen dan de huursubsidiegrens. In de stad is de hoeveelheid ‘scheefrijders’ gestegen tot 49 procent en in Leidsche Rijn zelfs tot 65 procent.

Voor mensen met lagere inkomens, voor wie de goedkopere auto's eigenlijk bedoeld zijn, is het hierdoor nog moeilijker geworden om aan een nieuwe auto te komen. De wachttijden zijn opgelopen tot meer dan acht jaar. Dit blijkt uit de nieuwe Autovisie van de gemeente Utrecht.

Onbetaalbaar
Wethouder Harrie Bosch (PvdA, Wonen) constateert dat er voor ‘scheefrijders’ met een inkomen tot modaal ook geen alternatief is. Duurdere auto's zijn er nauwelijks en vanwege de hoge Utrechtse autoprijzen zijn zelfs de goedkoopste auto's voor hen onbetaalbaar.

Bosch spreekt van ‘een groot probleem’. Hij wil de hogere inkomens uit tweedehands auto's weren, omdat ze de lagere inkomens verdringen. Maar volgens hem moeten inkomens tot modaal aanspraak kunnen blijven maken op de goedkope tweedehandsjes, omdat ‘het gat tussen tweedehands en nieuw te groot is’.

Inkomensgrens
Sinds 2006 kunnen in Utrecht ook hogere inkomens rijden in een tweedehands auto, waardoor het aantal scheefrijders is gestegen. Ook is de norm voor een minimale bezettingsgraad losgelaten, waardoor een alleenstaande een grote auto kan kopen. Bosch wil graag weer een inkomensgrens invoeren, net als een minimale gezinsgrootte voor grotere auto's. ‘De scheve instroom is te groot geworden, waardoor het tekort aan tweedehands auto's toeneemt.’ Hij denkt tevens aan maatregelen als ‘rij op maat’, waarbij de autoprijs wordt vastgesteld aan de hand van het inkomen.

De Utrechtse automarkt is verder vastgelopen door een afnemende doorstroming. Regiogemeenten hebben zich volgens Utrecht niet gehouden aan de afspraak om meer tweedehands auto's te verkopen. Daarbij is het aantal mensen toegenomen dat voorrang krijgt op de wachtlijst, bijvoorbeeld bestuurders die door sloopregelingen een andere auto aan moesten schaffen, en voormalige asielzoekers die via het generaal pardon een rijbewijs hebben gekregen.

Utrecht heeft voor de komende jaren veel verkoopplannen, met de nadruk op binnenstedelijk verkooppunten. Ook wil de stad zijn best doen om gezinnen met kinderen meer parkeerruimte te geven in de stad. Bosch: ‘We hebben in elk geval geen leegstand in Utrecht. De druk op de automarkt geeft ook aan dat de stad economisch gezond is.’
Vreemde situatie daar in Utrecht....
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_69322100
kutlemming

Utrecht is wel overdreven auto-onvriendelijk trouwens
  zaterdag 23 mei 2009 @ 13:19:39 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_69322833
Ik vind het een mooie vergelijking om aan te geven hoe ACHTERLIJK de woningmarkt is. Honderdduizenden ambtenaren en woningclubjes danken hun baan aan het TEKORT wat ze zelf in stand houden...
censuur :O
  zaterdag 23 mei 2009 @ 13:22:30 #4
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_69322899
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 12:48 schreef LoggedIn het volgende:
kutlemming

Utrecht is wel overdreven auto-onvriendelijk trouwens
Vrijwel iedere stad is tegenwoordig ontzettend auto-onvriendelijk. Al is het alleen maar omdat ze overal druk bezig zijn met wegwerkzaamheden en je tegenwoordig overal moet betalen om even je auto neer te zetten.

Ik reed gisteren even door Haarlem heen. Op zulke momenten krijg je opeens meer begrip voor Karst T. Ongelooflijk wat een bende.
pi_69323265
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 13:22 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Ik reed gisteren even door Haarlem heen. Op zulke momenten krijg je opeens meer begrip voor Karst T.
Waar slaat dat nou weer op?
pi_69323393
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 13:22 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Vrijwel iedere stad is tegenwoordig ontzettend auto-onvriendelijk. Al is het alleen maar omdat ze overal druk bezig zijn met wegwerkzaamheden en je tegenwoordig overal moet betalen om even je auto neer te zetten.

Ik reed gisteren even door Haarlem heen. Op zulke momenten krijg je opeens meer begrip voor Karst T. Ongelooflijk wat een bende.
Wat dat betreft kun je een hoop dingen over Rotterdam zeggen,maar qua auto-onvriendelijkheid vind ik het erg meevallen eigenlijk
Dit account is permanent uitgeschakeld.
pi_69323868
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 13:44 schreef 68Chevelle het volgende:

[..]

Wat dat betreft kun je een hoop dingen over Rotterdam zeggen,maar qua auto-onvriendelijkheid vind ik het erg meevallen eigenlijk
Grappig genoeg is Rotterdam ook de enige stad waar reizen met het OV niet aanzet tot zelfmoord, in groot contrast met bijv Utrecht (qua infrastructuur that is, de bevolking van het OV is daar natuurlijk net zo kut als elders )
  zaterdag 23 mei 2009 @ 14:07:59 #8
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_69323937
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 13:39 schreef vannelle het volgende:

[..]

Waar slaat dat nou weer op?
Wat snap je precies niet!?
pi_69324112
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 14:05 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Grappig genoeg is Rotterdam ook de enige stad waar reizen met het OV niet aanzet tot zelfmoord, in groot contrast met bijv Utrecht (qua infrastructuur that is, de bevolking van het OV is daar natuurlijk net zo kut als elders )
Dit account is permanent uitgeschakeld.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 14:25:12 #10
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_69324347
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 13:19 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik vind het een mooie vergelijking om aan te geven hoe ACHTERLIJK de woningmarkt is. Honderdduizenden ambtenaren en woningclubjes danken hun baan aan het TEKORT wat ze zelf in stand houden...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_69324418
Om het plaatje compleet te maken had natuurlijk nog ergens moeten staan dat het acht jaar wachten op een "Trabant" is.
pi_69324687
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 14:07 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Wat snap je precies niet!?
Dat jij dit voorval noemt in deze context en er bij zegt er bijna begrip voor te hebben.
Vooral de context slaat nergens op.
Nahja, als jij het maar snapt toch?
  zaterdag 23 mei 2009 @ 14:52:13 #13
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_69324900
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 14:40 schreef vannelle het volgende:

[..]

Dat jij dit voorval noemt in deze context en er bij zegt er bijna begrip voor te hebben.
Vooral de context slaat nergens op.
Nahja, als jij het maar snapt toch?
Ik bedoelde het meer dat je zo ontzettend opgefokt raakt in de auto vanwege de belachelijke verkeerssituatie, waardoor iedereen compleet vaststaat, dat je je kunt indenken dat mensen 'flippen' en opeens plankgas door een menigte heen rijden. Niet dat IK dat ooit zou doen, maar je kunt het je indenken

Ik snap dat werkelijk niet dat ze die situaties niet gewoon veel beter/sneller hebben opgelost. Pleur er een voetgangerstunnel of loopbrug neer ofzo...
pi_69325333
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 14:52 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Ik bedoelde het meer dat je zo ontzettend opgefokt raakt in de auto vanwege de belachelijke verkeerssituatie, waardoor iedereen compleet vaststaat, dat je je kunt indenken dat mensen 'flippen' en opeens plankgas door een menigte heen rijden. Niet dat IK dat ooit zou doen, maar je kunt het je indenken
Neem een Fishermans Friend, volgens de oude reclame vlieg je dan over het verkeer heen. Damn...ik word oud....dat ik dat nog weet...

Maar oké, ik snap waar je heen wilt maar dan nog snijdt het geen hout.
Karst T. was volgens de berichten gefrustreerd door zijn persoonlijke situatie en niet door omstandigheden op de weg.
De context is dus nog steeds ver te zoeken.
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 14:52 schreef Yi-Long het volgende:
Ik snap dat werkelijk niet dat ze die situaties niet gewoon veel beter/sneller hebben opgelost. Pleur er een voetgangerstunnel of loopbrug neer ofzo...
Loopbrug lijkt me wel lachen, iedere keer de brug omhoog als er een auto aan komt.
  zaterdag 30 mei 2009 @ 18:56:03 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69558107
Haha. Goeie lemming. In de jaren 80 werd wel eens schamperend gedaan over de DDR: dat iedereen daar in principe wel een Trabant van zijn marken kon betalen, maar dat de wachtlijst acht jaar was! Met de primaire levensbehoefte wonen is het in Nederland echter altijd veel slechter gesteld geweest.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')