Hoe kom je daarbij?quote:Op woensdag 3 juni 2009 21:14 schreef Fastmatti het volgende:
Dat ze niet verkocht worden zegt erg veel over de vraagprijs icm de waardedaling. Dat de huizenbezitters nog niet willen in zien dat in prijs moeten dalen wil niet zeggen dat de waardedaling er niet is.
Maar zolang het goed niet verkocht wordt is er geen handel, en dus geen prijs. Geen gedaalde prijs en ook geen gestegen prijs.quote:Op woensdag 3 juni 2009 21:23 schreef Fastmatti het volgende:
Dat je er niets van merkt als je jouw huis niet te koop hoeft te zetten is een feit, maar dat wil niet zeggen dat er geen waardedaling is. Daarbij is vraagprijs (iets anders dan de waarde dus) afhankelijk van heel veel factoren en één daarvan is uiteraard de waarde, maar ook tijd.
Dat is toch ook wat je nu ziet? Klassieke marktwerking; de markt slaat op slot wegens te groot verschil tussen vraag & aanbod. Tuurlijk, er zijn mensen die moeten verkopen, maar er zijn er heul veul meer die eerst wachten met een huis te kopen totdat hun eigen huis verkocht is. Mensen hier denken maar dat verkopers per definitie domme koeien zijn en kopers slimme aasgieren, maar zo zit het in de praktijk natuurlijk niet in elkaar, ook al is dat teleurstellend voor sommigen.quote:Op woensdag 3 juni 2009 21:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar zolang het goed niet verkocht wordt is er geen handel, en dus geen prijs. Geen gedaalde prijs en ook geen gestegen prijs.
Gewoon: Geen handel, dus geen prijsvorming.
Dat is 1ste klas economie, en alle beurzen werken zo, m.i.
Jep.quote:Op woensdag 3 juni 2009 21:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is toch ook wat je nu ziet? Klassieke marktwerking; de markt slaat op slot wegens te groot verschil tussen vraag & aanbod. Tuurlijk, er zijn mensen die moeten verkopen, maar er zijn er heul veul meer die eerst wachten met een huis te kopen totdat hun eigen huis verkocht is. Mensen hier denken maar dat verkopers per definitie domme koeien zijn en kopers slimme aasgieren, maar zo zit het in de praktijk natuurlijk niet in elkaar, ook al is dat teleurstellend voor sommigen.
nou, mijn collegaatje wil graag voor 80% van de vraagprijs van vorig jaar verkopen hoor, dus als je belangstelling hebtquote:Op woensdag 3 juni 2009 21:34 schreef capricia het volgende:
Daar waar er wel handel was, en dus prijsvorming, bleken de transactiebedragen gemiddeld met 2,1% gedaald te zijn (gemeten over een vol jaar recessie).
Niet echt schokkend dus.
Ik heb al een huisquote:Op woensdag 3 juni 2009 21:40 schreef henkway het volgende:
[..]
nou, mijn collegaatje wil graag voor 80% van de vraagprijs van vorig jaar verkopen hoor, dus als je belangstelling hebt
Ja kavels voor zelfbouw dat wil welquote:Op woensdag 3 juni 2009 21:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb al een huis
Maar even serieus: Ik ken al die wilde indianenverhalen maar al te goed. Hier worden de vrije kavels zelfs nu nog in een mum van tijd verkocht, omdat het zo goed gaat...en er veel vraag naar is.
Grapjas. Ik ga trouwens morgen naar de gemeente om mijn OZB op 0,- te laten zetten. Ik wil mijn huis helemaal niet verkopen dus heeft het geen waarde.quote:Op woensdag 3 juni 2009 21:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar zolang het goed niet verkocht wordt is er geen handel, en dus geen prijs. Geen gedaalde prijs en ook geen gestegen prijs.
Gewoon: Geen handel, dus geen prijsvorming.
Dat is 1ste klas economie, en alle beurzen werken zo, m.i.
OMG je woont in Almerequote:Op woensdag 3 juni 2009 21:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb al een huis
Maar even serieus: Ik ken al die wilde indianenverhalen maar al te goed. Hier worden de vrije kavels zelfs nu nog in een mum van tijd verkocht, omdat het zo goed gaat...en er veel vraag naar is.
Ik wacht liever cijfers af van het kadaster dan van collegaatjes en andere borrelpraat...
Anders ga je ff serieus erop in. Het is toch gewoon een feit dat de markt op slot zit? Aantallen verkochte huizen ontzettend gedaald, prijsdaling is ronduit weinig te noemen, klassieke manier om te zien dat de markt op slot zit. Ik snap niet dat je dat niet gewoon kan toegeven?quote:Op woensdag 3 juni 2009 21:46 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Grapjas. Ik ga trouwens morgen naar de gemeente om mijn OZB op 0,- te laten zetten. Ik wil mijn huis helemaal niet verkopen dus heeft het geen waarde.
Nogmaals, het gaat niet om de huizen die verkocht worden maar om de huizen die nog te koop staan. Het is niet voor niks dat de huizenverkoop gehalveerd is en het aantal te koop staande huizen explosief aan het stijgen is. Dat men de vraagprijs niet wil aanpassen wil niet zeggen dat de huizen niet minder waard zijn geworden.quote:Op woensdag 3 juni 2009 21:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb al een huis
Ik wacht liever cijfers af van het kadaster dan van collegaatjes en andere borrelpraat...
Ja, dus de markt zit op slot, dus is er nog geen sprake van expliciete waardedaling voor de niet-verkochte huizen.quote:Op woensdag 3 juni 2009 21:48 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Nogmaals, het gaat niet om de huizen die verkocht worden maar om de huizen die nog te koop staan. Het is niet voor niks dat de huizenverkoop gehalveerd is en het aantal te koop staande huizen explosief aan het stijgen is. Dat men de vraagprijs niet wil aanpassen wil niet zeggen dat de huizen niet minder waard zijn geworden.
Voor een beetje realistische prijs wel. Bouwbedrijven zijn op het moment blij met elke opdracht die ze krijgen, dus je kunt op een stuk grond nu voor relatief weinig een leuk huisje laten zetten.quote:
Nee, provicie Utrecht. Ook daar is een run op vrije kavels (volgens het AD dan...quote:
Kip-ei, ze worden tenslotte niet verkocht omdat de verkopers niet willen inzien dat de vraagprijs te hoog is.quote:Op woensdag 3 juni 2009 21:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, dus de markt zit op slot, dus is er nog geen sprake van expliciete waardedaling voor de niet-verkochte huizen.
quote:Op woensdag 3 juni 2009 21:46 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Grapjas. Ik ga trouwens morgen naar de gemeente om mijn OZB op 0,- te laten zetten. Ik wil mijn huis helemaal niet verkopen dus heeft het geen waarde.
Bronquote:De gemeente moet de waarde van woningen vaststellen op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ). De wet geeft aan dat de taxatiewaarde van de woning moet overeenkomen met de marktwaarde (verkoopwaarde). Dat is niet - zoals velen denken - de waarde anno 2009. Als peildatum moet de gemeente volgens de wet WOZ de datum van 1 januari 2008 hanteren. De kredietcrisis heeft dus nu nog geen invloed op de WOZ-waarde. Dat komt pas in het belastingjaar 2010 aan de orde.
Precies, dus kan je niet spreken van een structurelen waardedaling zolang de markt die trend niet vertoont. Zoals capricia al zegt, de enige cijfers die hard gemaakt kunnen worden zijn die 2.1%.quote:Op woensdag 3 juni 2009 21:53 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Kip-ei, ze worden tenslotte niet verkocht omdat de verkopers niet willen inzien dat de vraagprijs te hoog is.
quote:Op woensdag 3 juni 2009 22:00 schreef Fastmatti het volgende:
Grapjas, volgens jouw redenatie kan het taxatierapport niet gelijk zijn aan de marktwaarde aangezien de marktwaarde 0 is omdat je niet verkoopt. Heeft niks te maken met de peildatum.
Dat zegt hij niet. Je trekt zelf conclusies die niet kloppen.quote:Op woensdag 3 juni 2009 22:00 schreef Fastmatti het volgende:
Grapjas, volgens jouw redenatie kan het taxatierapport niet gelijk zijn aan de marktwaarde aangezien de marktwaarde 0 is omdat je niet verkoopt. Heeft niks te maken met de peildatum.
Er is inderdaad weinig prijsdaling maar de vraaguitval is wel enorm, dat gaat consequenties hebben. Dat de markt niet reageert zegt een hoop over de fase waarin we zitten en de incompetentie van beleidsmakersquote:Op woensdag 3 juni 2009 22:00 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Precies, dus kan je niet spreken van een structurelen waardedaling zolang de markt die trend niet vertoont. Zoals capricia al zegt, de enige cijfers die hard gemaakt kunnen worden zijn die 2.1%.
Dit zijn vrij economische basisbegrippen btw.
Helemaal mee eens, maar dat staaft nog steeds niet de uitspraken die Fastmatti nu doet.quote:Op woensdag 3 juni 2009 22:10 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Er is inderdaad weinig prijsdaling maar de vraaguitval is wel enorm, dat gaat consequenties hebben. Dat de markt niet reageert zegt een hoop over de fase waarin we zitten en de incompetentie van beleidsmakers
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |