abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69257439
Hallo.
Stel ik koop een flat van 115 k.k ,
En ik steek daar eigen geld zon 70k moet je dan ook een overlijdens risico verzekering afsluiten?
  donderdag 21 mei 2009 @ 13:01:21 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_69257671
Vermoedelijk niet gezien het eigen geld dat erin gaat. En vermoedelijk ook niet omdat ik aanneem dat je de flat alleen koopt. De overlijdensrisicoverzekering is er mede om de situatie op te vangen wanneer een van beide inkomens waarop een hypotheek genomen is wegvalt door overlijden.
The love you take is equal to the love you make.
pi_69257676
In principe niet, aangezien er voor de bank geen enkel risico is dat bij executieverkoop de 45k niet wordt opgehoest.

Enige wat een bank wil is het risico afdekken tussen verschil hypotheekbedrag & executiewaarde.
Dat risico is er bij jou niet.
  donderdag 21 mei 2009 @ 13:04:46 #4
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_69257778
Je zal een betrekkelijk kleine hypotheek hebben (60K?) dus maandlasten zijn voor een achterblijvende partner waarschijjnlijk wel te overzien. Als je alleen woont is een overlijdens-risico verzekering niet nodig.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_69257902
Dus als ik het bedrag boven de executiewaarde zelf in steek is loopt de bank geen risicio?
Hoe bepaal je globaal de executie waarde?
En vraagt de bank ook een lager percentage als ik alleen de executiewaarde financier?
Ik ben alleenstaand , dit ter aanvulling
pi_69257948
Executiewaarde is globaal zo'n 70% van de aankoopwaarde heb ik ergens gelezen, of dat nu nog opgaat is natuurlijk een tweede
All management is Strategic Management.
pi_69258282
Executiewaarde is volgens mij geen vast rekensom voor (bij mij istie 90% van de aankoopwaarde),
maar reken op 80% van je aankoopwaarde dan zit je wel goed.

Dus als jij voor het totale bedrag van 115k + 11.5k (~10% kosten koper) = 126500 zelf de kosten koper + 20%x115k betaalt (dus 11.5k + 23k = minimaal 34500 eigen geld) is er volgens mij geen enkele reden om een ORV af te hoeven sluiten.

Wat betreft lagere rentes kan ik alleen voor mijn eigen hypotheekverstrekker Obvion spreken (er zullen ongetwijfeld andere voorwaarden gelden bij andere hypotheekverstrekkers): omdat je woning goedkoop is heb je meestal recht op (NHG) Nationale Hypotheek Garantie en daarmee een lage rente.
Geen recht NHG bij obvion terwijl je >40% geld inlegt = -0.3% rente tov iemand die alles financiert.

Zie bv. http://www.obvion.nl/web0(...)elerentetarieven.asp

Loop gewoon eens vrijblijvend binnen bij een paar hypotheekadviseurs. Kost je niets.
  vrijdag 22 mei 2009 @ 17:05:59 #8
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_69297009
ik heb ook een hypotheek die net onder de executie waarde ligt, iig toen. das nu alleen maar beter geworden. Ja zelfs nu :-)

Ik woon alleen en heb er ook geen verzekering voor hoeven te nemen.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  vrijdag 22 mei 2009 @ 17:08:22 #9
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_69297072
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 13:04 schreef D-FENS het volgende:
Als je alleen woont is een overlijdens-risico verzekering niet nodig.
Waarom niet? Als de executiewaarde onder de hoogte van de hypothecaire lening ligt, blijft er risico voor de bank dat ze toch zullen willen afdekken?
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_71409763
Hallo Fokkers

Het is dus een flat geworden met een kosten koper erbij gerekend van 145000.
Ik wil een een stukje eigen geld in steken van 77000.
Nu word er mij geadviseerd om de het andere gedeelte 68000 euro te splitsen in tweeen.
Een helft vast te zetten op 5 jaar en een helft op variabel en allebei de helften op aflosvry , omdat ik al een groot deel zelf er eigen geld in steek.
Is dit verstandig volgens jullie?
pi_71410253
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 21:46 schreef benzje het volgende:
Hallo Fokkers

Het is dus een flat geworden met een kosten koper erbij gerekend van 145000.
Ik wil een een stukje eigen geld in steken van 77000.
Nu word er mij geadviseerd om de het andere gedeelte 68000 euro te splitsen in tweeen.
Een helft vast te zetten op 5 jaar en een helft op variabel en allebei de helften op aflosvry , omdat ik al een groot deel zelf er eigen geld in steek.
Is dit verstandig volgens jullie?
Of dit verstandig is, is lastig te zeggen. De vraag is (en ik ben altijd benieuwd naar de vragen van de adviseur....): wat wil jij met je hypotheek? Zekerheid qua maandlasten of mogen ze schommelen. En: waarom 'adviseert' hij dat? Zit daar een idee achter of is het gewoon dat een eenvoudige, aflossingsvrije hypotheek van 20 jaar rentevast niet 'spannend' genoeg is?

[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_71410320
Allebei aflosvrij is opzich prima. Variabele rente kan leuk zijn, maar dat is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Kun je eventuele verhogingen in de rente opvangen met je salaris?
pi_71471793
De verhouding tussen variabel en vast wil ik veranderen .Het variabel deel kleiner maken en de voor het andere deel de rente op 20 jaar zetten.
Zijn optiek was dat je met het voordeel van het variabele deel wat nu rond de 2%rente zit versneld dat deel zou aflossen .
By ING staat de variabele rente op1,61% en max 10 % perjaar aflossen
Dat is wel erg laag vergeleken de andere aanbieders.
Als het er echt op aankomt kan ik als de rente te hard oploopt alles in 1 keer aflossen maar dan is mn spaargeld wel echt op.
Dus het risico is wel te dragen maar liever niet
pi_71473898
Variabele rente vergelijken is niet slim: verstrekkers wijzigen de regels waarop ze die rente baseren nogal eens.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_71477363
Zo'n bedrag zou ik nooit aflossingsvrij doen, zeker niet als je het in een spaar of beleggings hypo kan betalen. Het bedrag is redelijk laag waardoor je makkelijk een groot deel kan aflossen, dan kan je misschien wel in 10 jaar klaar zijn als je het goed doet. Dat betekend dat het hele ding over 10 jaar van jouw is, dat is toch ideaal? Dan dalen over 10 jaar je woonlasten naar bijna nihil, en als je het dan verkoopt voor het huidige bedrag dan ben je toch spekkoper?

Ik zou overigens nooit speculeren met mijn huis door de woonlasten of een beleggingshypotheek. Maar dat is persoonlijk. Ik heb alles vast voor 20 jaar hier.
pi_71508986
Ik zal ook eens een berekening laten maken met een gewone aflosvrije hypotheek op 20 jaar vast, en dan wat meer eigen geld er insteken zodat ik op een hypo van 60000 euro kom.
En elk jaar een deel aflossen.
Op een jaarinkomen van 35000 euro moet dat makkelijk te doen zijn.
Ik heb het voordeel ik heb geen overlijdensrirscoverzekering nodig heb ,daar in tegen lijkt me het verstandig dat ik een arbeidsongschiktheidsverzekering neem.
Om de helft van de maandlast te verzekeren.
Ik vind het wel raar dat ING zo laag zit met variabele rente t.o.v de andere aanbieders.
Wat denken jullie er van,

[ Bericht 5% gewijzigd door benzje op 01-08-2009 08:26:05 ]
pi_71511811
quote:
Ik vind het wel raar dat ING zo laag zit met variabele rente t.o.v de andere aanbieders
is dat berekend met of zonder belastingvoordeel? Op de site staan er wel heel veel sterretjes achter de getallen
pi_71513172
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 13:04 schreef D-FENS het volgende:
Als je alleen woont is een overlijdens-risico verzekering niet nodig.
Maar dan kun je het bij de Rabobank bijv. wel vergeten, weet ik uit ervaring
pi_71514459
By ING is de variabele rente 1,61 % en dan gaat het belastingvoordeel er nog vanaf.
Maar je moet dan het andere deel dat je langer vast wil zetten ook by ING onder brengen.

Kun je een spaarhypotheek ook versneld aflossen?
En zitten daar geen nadelen aan als de hypo afgelost is en je wilt verhuizen naar een duurder stekje waar je misschien weer moet lenen?
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 19:14:17 #20
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_71520675
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 14:13 schreef benzje het volgende:
By ING is de variabele rente 1,61 % en dan gaat het belastingvoordeel er nog vanaf.
Maar je moet dan het andere deel dat je langer vast wil zetten ook by ING onder brengen.

Kun je een spaarhypotheek ook versneld aflossen?
En zitten daar geen nadelen aan als de hypo afgelost is en je wilt verhuizen naar een duurder stekje waar je misschien weer moet lenen?
Bij ING is een overlijdensrisicoverzekering sowieso niet verplicht, of je nu wel of niet boven de executiewaarde leent.

Daarnaast worden nieuwe hypotheken bij ING afgesloten met een variabele rente die per oktober hoger uit zal komen aangezien de variabele opslag van 2,4% (kan dus wijzigen) gehanteerd zal worden. De variabele rente wordt dan berekend op basis van de euribor + variabele renteopslag (per oktober 2,4% voor nieuw af te sluiten hypotheken).

En ja, je kan een spaarhypotheek versneld aflossen. Of dit boetevrij kan (en hoeveel boetevrij kan worden afgelost) hangt af van de voorwaarden. Of het versneld aflossen verstandig is, is sowieso nog maar de vraag. Het is sowieso voordeliger om te storten op de polis, aangezien je dan de maximale aftrek blijft behouden en juist geniet van het extra rentevoordeel (in een vroeg stadium meer geld in de polis = meer renteinkomsten).

Mocht je de spaarpolis als KEW hebben aangemerkt kan het tussentijds aflossen of storten echter wel consequenties hebben, doordat je buiten de toegestane bandbreedte kan komen te zitten.

Daarnaast heeft het tussentijds aflossen (bij elke aftrekbare hypotheekvorm) sowieso een fiscaal nadeel wanneer je verhuisplannen hebt. In de hogere nieuwe hypotheek heb je dan namelijk minder renteaftrek.

[ Bericht 11% gewijzigd door KreKkeR op 01-08-2009 19:19:20 ]
Krekker is de bom!
pi_71523884
Wat mag ik daar onder verstaan KEW?.
Als ik een spaarhypo neem ben ik beter af als ik wat meer stort in de polis?
Er is me ook een berekening aan geboden met een spaar hypo en een inlegdepot erby.
De aflos word betaalt door het depot wat is gestalt by de bank met een rente van ongeveer 4,2%.
Is dat verstandiger ?
  zondag 2 augustus 2009 @ 00:16:15 #22
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_71528073
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 21:08 schreef benzje het volgende:
Wat mag ik daar onder verstaan KEW?.
Als ik een spaarhypo neem ben ik beter af als ik wat meer stort in de polis?
Er is me ook een berekening aan geboden met een spaar hypo en een inlegdepot erby.
De aflos word betaalt door het depot wat is gestalt by de bank met een rente van ongeveer 4,2%.
Is dat verstandiger ?
KEW = kapitaalverzekering eigen woning

http://www.belastingdiens(...)en_hypotheek-03.html
http://www.eigenhuis.nl/V(...)itaalverzekering.htm

Wat verstandiger is moet je laten voorrekenen door jouw adviseur, erg persoonlijk namelijk. Eerste storting is namelijk fiscaal aantrekkelijk, maar het legt ook de bandbreedte voor de rest v/d looptijd vast.

Bij een spaarhypotheek wordt de bandbreedte namelijk vastgesteld op basis van de betaalde premie en evt. stortingen gedaan in het eerste jaar v/d polis. Een grote storting bepaalt hierdoor dus maximale bandbreedte voor de rest v/d looptijd v/d polis. Dit betekent dus dat je hierdoor de rest v/d looptijd vaszit aan een minimale en maximale spaarpremie die dus bepaald is door wat je in het eerste jaar hebt gedaan. Kom je ooit buiten die bandbreedte heeft dit fiscale consequenties.

[ Bericht 0% gewijzigd door KreKkeR op 02-08-2009 06:07:03 ]
Krekker is de bom!
  woensdag 5 augustus 2009 @ 10:52:33 #23
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_71617553
Afhankelijk van je leeftijd zou ik ook even kijken of het gebruikmaken van de HRA wel voordelig is...

De HRA geld maar voor 30 jaar. de kans is groot dat je tussen je 55 en 65 een grotere hypotheek hebt omdat je dan waarschijnlijk een groter huis hebt. Op 70K is de HRA ook niet zo heel veel (+/- 90¤ p/m). Maar dat zou je moeten laten uitrekenen, en je moet een gokje wagen over je toekomst .
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_71618313
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 10:52 schreef zalkc het volgende:
Afhankelijk van je leeftijd zou ik ook even kijken of het gebruikmaken van de HRA wel voordelig is...

De HRA geld maar voor 30 jaar. de kans is groot dat je tussen je 55 en 65 een grotere hypotheek hebt omdat je dan waarschijnlijk een groter huis hebt. Op 70K is de HRA ook niet zo heel veel (+/- 90¤ p/m). Maar dat zou je moeten laten uitrekenen, en je moet een gokje wagen over je toekomst .
Het extra deel wat je dan aan hypotheek neemt kan je gewoon weer HRA voor krijgen hoor.

Stel je neemt nu 70k, met HRA dan krijg je 30 jaar lang over die 70k HRA. Als je na 30 jaar een huis van 140k zou kopen omdat je een 2x zo groot huis koopt dan kan je nog steeds 30 jaar lang 70k HRA doen.
  woensdag 5 augustus 2009 @ 11:24:38 #25
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_71618464
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 11:20 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Het extra deel wat je dan aan hypotheek neemt kan je gewoon weer HRA voor krijgen hoor.

Stel je neemt nu 70k, met HRA dan krijg je 30 jaar lang over die 70k HRA. Als je na 30 jaar een huis van 140k zou kopen omdat je een 2x zo groot huis koopt dan kan je nog steeds 30 jaar lang 70k HRA doen.
Dat wist ik niet, dan is het inderdaad ook zinloos.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')