abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69244017
Ik wil een bestaand bedrijf kopen, maar ik wil dat de bank een gedeelte leent aan de B.V.

Verstrekken banken leningen aan bedrijven (een b.v.) zonder dat de eigenaar zichzelf garant stelt. (dus dat hij altijd verantwoordelijk is als de lening niet betaald kan worden, en dus prive verantwoordelijk is)

Laten we zeggen 67% investeer ik, wil de bank dan de rest lenen? Gaat om een bedrijf dat ik wil overnemen dat al enkele jaren een nette omzet (en winst) draait.

De overnamesom ligt onder de 100.000 euro.

Alvast bedankt.
  woensdag 20 mei 2009 @ 23:13:21 #2
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_69245097
Wie wil er lenen? Je zegt dat de bank moet lenen aan de BV (het bedrijf?), maar het lijkt erop dat je zelf een lening wilt hebben om te investeren? Bedoel je je holding of zo?

Als het een bedrijf is met een stabiele inkomstenbron of flink wat op de balans kan het bedrijf zich garant stellen.

Ik zie het niet snel gebeuren dat de bank jou/jouw holding geld leent puur om te investeren, of je moet een goede relatie met ze hebben maar had je dan op fok gepost? Anyway als ze het doen, dan lijkt het me voor de hand liggen dat je zelf zal moeten meetekenen. Al met al gaat het niet om een groot bedrag, maar als je er een risico mee gaat nemen zullen ze daar gewoon niet om staan te springen.

Zelf meetekenen is trouwens ook niet zo'n grote ramp, ik neem aan dat je er brood in ziet en dan is zo'n lening wel af te lossen. Als je zelf al nattigheid voelt of je dat wel zal kunnen, zal een bank dat ook wel voelen
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_69245103
Als jij die BV voor 100k wil kopen en jijzelf 67k wil betalen en de bank 33k moet uitlenen dan leent de bank dat toch aan jou?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_69245676
Ga ook met een belastingadviseur praten, overnames zijn geen zaken die je op je eigen houtje moet doen als je geen verstand hebt van fiscale aangelegenheden.
pi_69248151
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 23:13 schreef eleusis het volgende:
Wie wil er lenen? Je zegt dat de bank moet lenen aan de BV (het bedrijf?), maar het lijkt erop dat je zelf een lening wilt hebben om te investeren? Bedoel je je holding of zo?

Als het een bedrijf is met een stabiele inkomstenbron of flink wat op de balans kan het bedrijf zich garant stellen.

Ik zie het niet snel gebeuren dat de bank jou/jouw holding geld leent puur om te investeren, of je moet een goede relatie met ze hebben maar had je dan op fok gepost? Anyway als ze het doen, dan lijkt het me voor de hand liggen dat je zelf zal moeten meetekenen. Al met al gaat het niet om een groot bedrag, maar als je er een risico mee gaat nemen zullen ze daar gewoon niet om staan te springen.

Zelf meetekenen is trouwens ook niet zo'n grote ramp, ik neem aan dat je er brood in ziet en dan is zo'n lening wel af te lossen. Als je zelf al nattigheid voelt of je dat wel zal kunnen, zal een bank dat ook wel voelen
Bedankt voor je reactie.
Het gaat er om dat bedrijf A, met enkel 67.000 euro op de balans een bedrijf B wilt overnemen van zeg maar 100.000, wilt de bank de rest dan financieren? Zonder dat ik als aandeelhouder garant moet staan.

Zo`n 30% is aan voorraad aanwezig, dus dat verliest zijn waarde niet zomaar, kan dat als garantie dienen? (denk het niet)
pi_69248817
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 23:26 schreef DonJames het volgende:
Ga ook met een belastingadviseur praten, overnames zijn geen zaken die je op je eigen houtje moet doen als je geen verstand hebt van fiscale aangelegenheden.
Of uberhaupt naar een jurist, sinds het ook nog eens een juridische aangelegenheid is.
pi_69249047
Ga praten met een aantal banken.
Van de ervaring van een oud collega heb ik wel vernomen dat banken heel graag meedenken hoe jij aan het geld kan komen maar ze lenen het je niet zomaar uit.
Extra hypotheek op je huis etc.

Kort gezegd is het antwoord nee.
Je kan het geld lenen als je kan aantonen dat je het niet nodig hebt.
pi_69249183
@TS: Misschien handig om je eens in te lezen op de diverse rechtsvormen.

In beginsel is namelijk geregeld dat een BV een zelfstandig rechtspersoon is, waardoor het zelf leningen aan kan gaan. De bank eist dan wel een (financieel) bedrijfsplan.

Op het moment dat je op je eigen naam geld leent om aandelen te kopen van een BV, dan ben je wél zelf aansprakelijk bent. Aangezien dit geld niet de te kopen BV vloeit, maar rechtsstreeks naar de huidige aandeelhouder(s) gaat zal de bank een onderpand willen.
Nadat je alle aandelen in handen hebt kan je wel de BV de lening "over" laten nemen, maar daarvoor moet de BV wel kapitaal krachtig genoeg zijn.

Kortom, ga eens langs de kvk, een belastingadviseur, een juridisch adviseur en een bank.
So we just called him Fred too
pi_69250915
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 01:09 schreef Cothen het volgende:
@TS: Misschien handig om je eens in te lezen op de diverse rechtsvormen.

In beginsel is namelijk geregeld dat een BV een zelfstandig rechtspersoon is, waardoor het zelf leningen aan kan gaan. De bank eist dan wel een (financieel) bedrijfsplan.

Op het moment dat je op je eigen naam geld leent om aandelen te kopen van een BV, dan ben je wél zelf aansprakelijk bent. Aangezien dit geld niet de te kopen BV vloeit, maar rechtsstreeks naar de huidige aandeelhouder(s) gaat zal de bank een onderpand willen.
Nadat je alle aandelen in handen hebt kan je wel de BV de lening "over" laten nemen, maar daarvoor moet de BV wel kapitaal krachtig genoeg zijn.

Kortom, ga eens langs de kvk, een belastingadviseur, een juridisch adviseur en een bank.
Ga ik doen.

Dus in principe zijn er misschien banken die een lening aan de BV willen geven zonder dat ik garant hoef te staan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')