Het verhaal van de
kip eend en het ei in een notedop:
- Eend legt eieren tot ze klaar is. Tussen de 7 en 10 eieren gemiddeld, geloof ik, maar dat hangt ook af van de leefomstandigheden.
- Als het laatste ei gelegd is gaat ze broeden, de eieren beginnen zich dan ook pas te ontwikkelen. Tot die tijd blijven ze in een soort stase. Je zag ook dat Emma heel vaak weg was van het nest totdat ze het aantal van 7 eieren had bereikt. Hogere temperatuur = ontwikkeling kuikens.
- Als gevolg daarvan komen alle eieren in één nest in een periode van 2 dagen uit. Kuikentjes hebben een zg. ei-tand: een scherp puntje op de snavel waarmee ze zich een weg door het ei pikken. Als ze eruit komen zijn ze erg nat, maar onder moeders vleugels droogt dat heel snel. En dan moeten ze groeien. De eerste dag hebben ze geen voedsel nodig, in het ei zaten voldoende voedingsstoffen, daarna eten ze wat mams brengt.
- Eieren die na die periode vna 2 dagen nog niet uitgekomen zijn worden door moeder meestal het nest uit gewerkt of kapot gemaakt voor het eiwit en eigeel.
Op deze manier kunnen alle kuikens zich in een zelfde tempo ontwikkelen, kunnen ze gelijktijdig uitvliegen en loop je niet het risco dat de jongste door het oudste kuiken verdrukt wordt.
Bij kippen werkt dit tenminste zo (mijn ouders hebben scharrelkipjes

), ik ga ervan uit dat het bij eenden ook zo gaat.
Eendjes ademen niet in het ei en tijdens het uitkomproces zorgt Emma's instinct ervoor dat de kinders voldoende lucht kunnen happen als ze uit het ei komen.
Verder nog vragen?