quote:http://www.ouders.nl/mdos2009-voordeur1.htm
"Heeft uw kind vaak woede-uitbarstingen? Wordt hij getreiterd? Liegt en bedriegt hij vaak? Is hij snel angstig?" Bij het lezen van deze vragen en nog 21 van hetzelfde type hadden er natuurlijk meteen alarmbellen bij mij moeten afgaan. Maar in plaats daarvan vulde ik begin maart braaf de lijst in die mijn 6-jarige zoon van school had meegekregen.
Waarom ook niet? Ik zou tijdens het bezoek aan de schooldokter toch het een en ander kunnen toelichten. Kon ik meteen eens vragen hoe we zijn bedplassen het best kunnen aanpakken.
Wildvreemde mevrouw
Wie schetst mijn verbazing als mijn zoon een paar dagen later thuiskomt met een standaard-bevindingenlijstje, ondertekend door een doktersassistente. Voor de volledigheid zit er nog een folder bij over bedplassen en dat is dan dat.
Uhh... Moest ik niet mee? En die vragenlijst met al die mogelijke gedrags- en opvoedingsproblemen dan? Waar was de arts eigenlijk? Waarom wist ik niet dat mijn 6-jarige in z'n eentje bij een wildvreemde mevrouw werd geroepen? En wat gebeurt er nu met die ingevulde lijst?
Code rood
Pas echt boos word ik als ik een week later in NRC Handelsblad lees dat de ingevulde vragenlijst (die 'Vroegsignalering psychosociale problemen' blijkt te heten) straks zomaar in het Elektronisch Kind Dossier (EKD) van mijn zoon terecht kan komen. En dat op basis van dat dossier weer een code aan mijn kind wordt gehangen.
Code rood is een voorspeller voor mogelijke opvoedingsproblemen, code groen is OK. "Te veel risicofactoren bij elkaar - gescheiden ouders, laaggeletterdheid thuis, psychische problemen, werkloosheid - geven het kind code rood", schrijft de NRC. Die code is belangrijk voor het risicoprofiel dat van ieder kind wordt gemaakt. En dat is weer een aanjager voor hulpverlening of opvoedingsondersteuning.
Ieder kind krijgt zo'n profiel, of er nou sprake is van problemen of niet. Ook lees ik tot mijn ontsteltenis dat het EKD blijft bestaand tot het 'kind' 34 jaar oud is.
Het moet ook allemaal via een systeem. En niet via een normale dialoog. Gewoon met elkaar praten Dat si het jammere.quote:Op maandag 18 mei 2009 22:12 schreef Hexagon het volgende:
Dit is absoluut zeer slecht. Het is ten eerste super bureaucratisch en kost bakken met geld.
Het is privacyrovend en bovendien een buitengewoon betuttelend en wantrouwend signaal van de overheid.
Bovendien moet de overheid niet altijd alles maar willen voorkomen door alles en iedereen te controleren. We leven niet in A brave new world en 1984.
Ik vraag me af of excessen als het maasmeisje of het meisje van strand nulde voorkomen worden met een vragenlijstje. Lijkt me JUIST reden om ook de ouders bij zo'n consult te hebben.quote:Op maandag 18 mei 2009 22:02 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Wat vinden jullie hiervan. Dit gaat wel erg ver.. Waar bemoeit men zich mee! Wordt er niet al te snel een label aan kinderen geplakt?
Aan de andere kant.
Als er weer een Maasmeisje wordt gevonden vragen we ons af waarom we het niet eerder in de gaten hadden.
Wat vinden jullie?
Ook niet van de overheid. Als die het kind ook niet bezit, waarom heeft die dan wel recht op al die informatie?quote:Op maandag 18 mei 2009 22:42 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Misschien is het wel eens goed om te tornen de norm dat een kind het eerst bij zijn ouders hoort en pas al het helemaal niet meer gaat uit huis geplaatst wordt.Ik vind ook wel dat ouder soms heel lange teentjes hebben als het gaan om het volgen van een kind. Privacy okay, maar een kind is geen bezit.
ingrijpen als het verkeerd dreigt te gaan..quote:Op maandag 18 mei 2009 22:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ook niet van de overheid. Als die het kind ook niet bezit, waarom heeft die dan wel recht op al die informatie?
Volgens mij worden evenveel kinderen door het systeem gemangeld waarbij het helemaal niet mis ging als dat er kinderen waarbij het mis ging 'gered' werden. Misschien is die balans zelfs nog wel slechter. Met 'mis gaan' mede baseren op een vragenlijstje zal die balans wel nog verder door slaan.quote:Op maandag 18 mei 2009 22:57 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
ingrijpen als het verkeerd dreigt te gaan..
Sowieso waren alle gevallen a la het maasmeisje al wel bekend maar deed de kluwen aan instanties niets vanwege zijn eigen bureaucratiequote:Op maandag 18 mei 2009 22:59 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Volgens mij worden evenveel kinderen door het systeem gemangeld waarbij het helemaal niet mis ging als dat er kinderen waarbij het mis ging 'gered' werden. Misschien is die balans zelfs nog wel slechter. Met 'mis gaan' mede baseren op een vragenlijstje zal die balans wel nog verder door slaan.
Ook al zou die test er komen, dan nog kan elk mens een emotioneel momentje hebben waar de kinderen gruwelijk worden mishandeld. Tevens kan iemand die niet door de testen komt het in de praktijk prima doen.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:05 schreef ethiraseth het volgende:
Eigenlijk zouden mensen verboden moeten worden kinderen te nemen tot ze bewezen hebben ze te kunnen opvoeden.Ik stel voor dat we een lading testen invoeren om te bewijzen dat mensen kunnen opvoeden.
Over naief gesproken.quote:Op maandag 18 mei 2009 23:02 schreef Boze_Appel het volgende:
Als de overheid zegt dat het nodig dan zal het wel zo zijn. Alsof die moeder weet wat goed is voor haar eigen kind. Kommop zeg!
Ik heb er volledig vetrouwen in dat dit goed gaat en dat die gegevens in goede handen zijn.
Als je de kwaaie Appel een beetje kent weet je wel hoe serieus die reactie isquote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:58 schreef huhggh het volgende:
[..]
Over naief gesproken.
De postings die ik hier zoal lees zijn behoorlijk eng. Het blinde vertrouwen in de overheid is echt ongezond.
Ik denk dat als BJZ dat eens doet de ouders op hun achterste poten staan. Over een BJZ die 'rondgraaft' om info te winnen over een kind.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 18:34 schreef Gia het volgende:
Beter zou het zijn als er wat meer zou worden samengewerkt tussen verschillende instellingen. Bijvoorbeeld een BJZ die bij een hulpvraag navraag doet bij de leerkracht. Gebeurt echt veel te weinig.
Wat is er prima aan? Het is helemaal niet prima.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 18:34 schreef Gia het volgende:
Op zich niks mis met een EKD, maar hetgeen daar in komt te staan dient wel vooraf besproken te zijn met de ouders.
Vooralsnog slaat zo'n voorbeeld uit de OP nergens op. Mensen kunnen zo'n vragenlijstje invullen alsof hun kinderen engeltjes zijn en dit wordt dan klakkeloos overgenomen in het EKD. Waardoor wantoestanden niet aan het licht komen.
Beter zou het zijn als er wat meer zou worden samengewerkt tussen verschillende instellingen. Bijvoorbeeld een BJZ die bij een hulpvraag navraag doet bij de leerkracht. Gebeurt echt veel te weinig.
Soms slaat zo'n BJZ door en haalt het kinderen bij ouders weg waar dit niet nodig is. Ergens anders weten 'schuldige' ouders zich uit een netelige situatie te praten en mogen hun kind houden, met alle gevolgen van dien. De leerkracht is dan niet eens gehoord.
Dus, EKD prima, maar wel met heel veel overleg tussen ouders, school, huisarts en andere relevante instellingen.
Zodat niet alleen de politie, de Raad voor de Kinderbescherming en het Algemeen Meldpunt Kindermishandeling dit doen, maar er nog een vierde instantie hetzelfde werk gaat doen? Het grote probleem in Nederland is juist dat een X aantal instanties tegelijkertijd bezig zijn met hetzelfde kind en ze allemaal vooral bezig zijn met het afschermen van hun eigen eilandje.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 18:34 schreef Gia het volgende:
Op zich niks mis met een EKD, maar hetgeen daar in komt te staan dient wel vooraf besproken te zijn met de ouders.
Vooralsnog slaat zo'n voorbeeld uit de OP nergens op. Mensen kunnen zo'n vragenlijstje invullen alsof hun kinderen engeltjes zijn en dit wordt dan klakkeloos overgenomen in het EKD. Waardoor wantoestanden niet aan het licht komen.
Dat sowieso. Soms heb je als ouder zelf geen idee wat voor etiketje je krijgt opgeplakt door een functionaris die eens een slechte dag heeft. En zo'n opmerking blijft dan straks tot je kind 34 is opgetekend staan voor elke deskundige of systeembeheerder to seequote:Soms slaat zo'n BJZ door en haalt het kinderen bij ouders weg waar dit niet nodig is. Ergens anders weten 'schuldige' ouders zich uit een netelige situatie te praten en mogen hun kind houden, met alle gevolgen van dien. De leerkracht is dan niet eens gehoord.
Dus, EKD prima, maar wel met heel veel overleg tussen ouders, school, huisarts en andere relevante instellingen.
Heel ziek en een hele slechte zaakquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |