abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 18 mei 2009 @ 22:02:38 #1
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_69168479
quote:
http://www.ouders.nl/mdos2009-voordeur1.htm
"Heeft uw kind vaak woede-uitbarstingen? Wordt hij getreiterd? Liegt en bedriegt hij vaak? Is hij snel angstig?" Bij het lezen van deze vragen en nog 21 van hetzelfde type hadden er natuurlijk meteen alarmbellen bij mij moeten afgaan. Maar in plaats daarvan vulde ik begin maart braaf de lijst in die mijn 6-jarige zoon van school had meegekregen.

Waarom ook niet? Ik zou tijdens het bezoek aan de schooldokter toch het een en ander kunnen toelichten. Kon ik meteen eens vragen hoe we zijn bedplassen het best kunnen aanpakken.

Wildvreemde mevrouw
Wie schetst mijn verbazing als mijn zoon een paar dagen later thuiskomt met een standaard-bevindingenlijstje, ondertekend door een doktersassistente. Voor de volledigheid zit er nog een folder bij over bedplassen en dat is dan dat.

Uhh... Moest ik niet mee? En die vragenlijst met al die mogelijke gedrags- en opvoedingsproblemen dan? Waar was de arts eigenlijk? Waarom wist ik niet dat mijn 6-jarige in z'n eentje bij een wildvreemde mevrouw werd geroepen? En wat gebeurt er nu met die ingevulde lijst?

Code rood
Pas echt boos word ik als ik een week later in NRC Handelsblad lees dat de ingevulde vragenlijst (die 'Vroegsignalering psychosociale problemen' blijkt te heten) straks zomaar in het Elektronisch Kind Dossier (EKD) van mijn zoon terecht kan komen. En dat op basis van dat dossier weer een code aan mijn kind wordt gehangen.

Code rood is een voorspeller voor mogelijke opvoedingsproblemen, code groen is OK. "Te veel risicofactoren bij elkaar - gescheiden ouders, laaggeletterdheid thuis, psychische problemen, werkloosheid - geven het kind code rood", schrijft de NRC. Die code is belangrijk voor het risicoprofiel dat van ieder kind wordt gemaakt. En dat is weer een aanjager voor hulpverlening of opvoedingsondersteuning.

Ieder kind krijgt zo'n profiel, of er nou sprake is van problemen of niet. Ook lees ik tot mijn ontsteltenis dat het EKD blijft bestaand tot het 'kind' 34 jaar oud is.

Wat vinden jullie hiervan. Dit gaat wel erg ver.. Waar bemoeit men zich mee! Wordt er niet al te snel een label aan kinderen geplakt?

Aan de andere kant.

Als er weer een Maasmeisje wordt gevonden vragen we ons af waarom we het niet eerder in de gaten hadden.

Wat vinden jullie?
pi_69168801
Ik vind dat Nederland moreel hard bezig is zijn eigen graf te graven.
  maandag 18 mei 2009 @ 22:12:55 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_69168989
Dit is absoluut zeer slecht. Het is ten eerste super bureaucratisch en kost bakken met geld.

Het is privacyrovend en bovendien een buitengewoon betuttelend en wantrouwend signaal van de overheid.

Bovendien moet de overheid niet altijd alles maar willen voorkomen door alles en iedereen te controleren. We leven niet in A brave new world en 1984.
  maandag 18 mei 2009 @ 22:28:09 #4
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_69169814
Mooi verhaal in de op, die ga ik ff opslaan.

Deze past hier wel denk ik.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  maandag 18 mei 2009 @ 22:42:03 #5
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_69170575
quote:
Op maandag 18 mei 2009 22:12 schreef Hexagon het volgende:
Dit is absoluut zeer slecht. Het is ten eerste super bureaucratisch en kost bakken met geld.

Het is privacyrovend en bovendien een buitengewoon betuttelend en wantrouwend signaal van de overheid.

Bovendien moet de overheid niet altijd alles maar willen voorkomen door alles en iedereen te controleren. We leven niet in A brave new world en 1984.
Het moet ook allemaal via een systeem. En niet via een normale dialoog. Gewoon met elkaar praten Dat si het jammere.

Misschien is het wel eens goed om te tornen de norm dat een kind het eerst bij zijn ouders hoort en pas al het helemaal niet meer gaat uit huis geplaatst wordt.Ik vind ook wel dat ouder soms heel lange teentjes hebben als het gaan om het volgen van een kind. Privacy okay, maar een kind is geen bezit.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 18 mei 2009 @ 22:48:22 #6
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_69170948
quote:
Op maandag 18 mei 2009 22:02 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Wat vinden jullie hiervan. Dit gaat wel erg ver.. Waar bemoeit men zich mee! Wordt er niet al te snel een label aan kinderen geplakt?

Aan de andere kant.

Als er weer een Maasmeisje wordt gevonden vragen we ons af waarom we het niet eerder in de gaten hadden.

Wat vinden jullie?
Ik vraag me af of excessen als het maasmeisje of het meisje van strand nulde voorkomen worden met een vragenlijstje. Lijkt me JUIST reden om ook de ouders bij zo'n consult te hebben.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 18 mei 2009 @ 22:49:15 #7
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_69171007
quote:
Op maandag 18 mei 2009 22:42 schreef Rubber_Johnny het volgende:
een kind is geen bezit.
ook niet maatschappelijk...
pi_69171135
Preventieve registratie betekent ook preventieve bemoeizucht en preventieve verdenkingen. Men moet zich afvragen of ze echt efficiënter te werk willen gaan ten koste van privacy. Ik heb daar geen trek in in ieder geval.
pi_69171148
quote:
Op maandag 18 mei 2009 22:42 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Misschien is het wel eens goed om te tornen de norm dat een kind het eerst bij zijn ouders hoort en pas al het helemaal niet meer gaat uit huis geplaatst wordt.Ik vind ook wel dat ouder soms heel lange teentjes hebben als het gaan om het volgen van een kind. Privacy okay, maar een kind is geen bezit.
Ook niet van de overheid. Als die het kind ook niet bezit, waarom heeft die dan wel recht op al die informatie?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 18 mei 2009 @ 22:57:22 #10
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_69171452
quote:
Op maandag 18 mei 2009 22:51 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ook niet van de overheid. Als die het kind ook niet bezit, waarom heeft die dan wel recht op al die informatie?
ingrijpen als het verkeerd dreigt te gaan..
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 18 mei 2009 @ 22:59:42 #11
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_69171611
quote:
Op maandag 18 mei 2009 22:57 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

ingrijpen als het verkeerd dreigt te gaan..
Volgens mij worden evenveel kinderen door het systeem gemangeld waarbij het helemaal niet mis ging als dat er kinderen waarbij het mis ging 'gered' werden. Misschien is die balans zelfs nog wel slechter. Met 'mis gaan' mede baseren op een vragenlijstje zal die balans wel nog verder door slaan.
  maandag 18 mei 2009 @ 23:01:31 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_69171720
quote:
Op maandag 18 mei 2009 22:59 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Volgens mij worden evenveel kinderen door het systeem gemangeld waarbij het helemaal niet mis ging als dat er kinderen waarbij het mis ging 'gered' werden. Misschien is die balans zelfs nog wel slechter. Met 'mis gaan' mede baseren op een vragenlijstje zal die balans wel nog verder door slaan.
Sowieso waren alle gevallen a la het maasmeisje al wel bekend maar deed de kluwen aan instanties niets vanwege zijn eigen bureaucratie
  † In Memoriam † maandag 18 mei 2009 @ 23:02:59 #13
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_69171818
Als de overheid zegt dat het nodig dan zal het wel zo zijn. Alsof die moeder weet wat goed is voor haar eigen kind. Kommop zeg!

Ik heb er volledig vetrouwen in dat dit goed gaat en dat die gegevens in goede handen zijn.
Carpe Libertatem
  dinsdag 19 mei 2009 @ 10:05:07 #14
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_69180269
Eigenlijk zouden mensen verboden moeten worden kinderen te nemen tot ze bewezen hebben ze te kunnen opvoeden.Ik stel voor dat we een lading testen invoeren om te bewijzen dat mensen kunnen opvoeden. We beginnen met een paar jaar zorgen voor een cavia, oplopend naar een kat en een hond. Als je die perfect hebt kunnen verzorgen ga je naar de volgende fase: een IQ en EQ test (waarbij minstens in het derde kwartiel gescoord dient te worden om alle misbaksels te weren) en een dna-test op ziektes en een uitgebreide achtergrondcheck door de AIVD om alle risicofactoren in kaart te brengen. Alleen als daar niks uitkomt kan men misschien een kind nemen. Toch illegaal zwanger geworden? Kind aborteren/euthaniseren en de ouders in een werkkamp gooien. dát zal slechte ouders leren die tegen de overheid ingaan.

Gewoon helemaal geen kinderen nemen en iedereen steriliseren/castreren is natuurlijk nog beter, dát lost het probleem pas echt op.

[ Bericht 36% gewijzigd door ethiraseth op 19-05-2009 10:12:58 ]
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_69181140
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 10:05 schreef ethiraseth het volgende:
Eigenlijk zouden mensen verboden moeten worden kinderen te nemen tot ze bewezen hebben ze te kunnen opvoeden.Ik stel voor dat we een lading testen invoeren om te bewijzen dat mensen kunnen opvoeden.
Ook al zou die test er komen, dan nog kan elk mens een emotioneel momentje hebben waar de kinderen gruwelijk worden mishandeld. Tevens kan iemand die niet door de testen komt het in de praktijk prima doen.

Op geen enkele manier kan je tragedies als het maasmeisje voorkomen. Wat er wél kan gebeuren is het instellen van nieuwe wetten en regels waardoor overheidsinstellingen nóg meer macht krijgen. Deze macht wordt vroeg of laat misbruikt op manieren die het oorspronkelijke doel totaal voorbijgaan, en zo is het cirkeltje weer rond.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_69182071
quote:
Op maandag 18 mei 2009 23:02 schreef Boze_Appel het volgende:
Als de overheid zegt dat het nodig dan zal het wel zo zijn. Alsof die moeder weet wat goed is voor haar eigen kind. Kommop zeg!

Ik heb er volledig vetrouwen in dat dit goed gaat en dat die gegevens in goede handen zijn.
Over naief gesproken.
De postings die ik hier zoal lees zijn behoorlijk eng. Het blinde vertrouwen in de overheid is echt ongezond.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  dinsdag 19 mei 2009 @ 11:00:13 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_69182144
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 10:58 schreef huhggh het volgende:

[..]

Over naief gesproken.
De postings die ik hier zoal lees zijn behoorlijk eng. Het blinde vertrouwen in de overheid is echt ongezond.
Als je de kwaaie Appel een beetje kent weet je wel hoe serieus die reactie is
pi_69182193
Elektronisch Kind Dossier (EKD)
  dinsdag 19 mei 2009 @ 18:34:25 #19
3542 Gia
User under construction
pi_69197476
Op zich niks mis met een EKD, maar hetgeen daar in komt te staan dient wel vooraf besproken te zijn met de ouders.

Vooralsnog slaat zo'n voorbeeld uit de OP nergens op. Mensen kunnen zo'n vragenlijstje invullen alsof hun kinderen engeltjes zijn en dit wordt dan klakkeloos overgenomen in het EKD. Waardoor wantoestanden niet aan het licht komen.

Beter zou het zijn als er wat meer zou worden samengewerkt tussen verschillende instellingen. Bijvoorbeeld een BJZ die bij een hulpvraag navraag doet bij de leerkracht. Gebeurt echt veel te weinig.

Soms slaat zo'n BJZ door en haalt het kinderen bij ouders weg waar dit niet nodig is. Ergens anders weten 'schuldige' ouders zich uit een netelige situatie te praten en mogen hun kind houden, met alle gevolgen van dien. De leerkracht is dan niet eens gehoord.

Dus, EKD prima, maar wel met heel veel overleg tussen ouders, school, huisarts en andere relevante instellingen.
pi_69197943
Erdoor gedrukt door de gristelijken, van wie je juist zou verwachten dat ze extra huiverig zijn voor big brother-praktijken (zie bijbelse eindtijd-voorspellingen) en het inperken van vrijheden van ouders (vrijheid van onderwijs & religie).

Vraag me trouwens af of je als volwassene niet (via de rechter evt) kunt eisen dat je dossier geschrapt wordt... Waarom zou de overheid tot je 34e dergelijke info van je mogen bijhouden? Zal vast ook wel indruisen tegen internationale verdragen ofzo.
  dinsdag 19 mei 2009 @ 18:47:05 #22
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_69197973
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 18:34 schreef Gia het volgende:

Beter zou het zijn als er wat meer zou worden samengewerkt tussen verschillende instellingen. Bijvoorbeeld een BJZ die bij een hulpvraag navraag doet bij de leerkracht. Gebeurt echt veel te weinig.

Ik denk dat als BJZ dat eens doet de ouders op hun achterste poten staan. Over een BJZ die 'rondgraaft' om info te winnen over een kind.

Het BJZ dat is er vooral voor andermans kinderen natuurlijk.
pi_69199178
quote:
Op zich niks mis met een EKD, maar hetgeen daar in komt te staan dient wel vooraf besproken te zijn met de ouders.

Vooralsnog slaat zo'n voorbeeld uit de OP nergens op. Mensen kunnen zo'n vragenlijstje invullen alsof hun kinderen engeltjes zijn en dit wordt dan klakkeloos overgenomen in het EKD. Waardoor wantoestanden niet aan het licht komen.

Soms slaat zo'n BJZ door en haalt het kinderen bij ouders weg waar dit niet nodig is. Ergens anders weten 'schuldige' ouders zich uit een netelige situatie te praten en mogen hun kind houden, met alle gevolgen van dien. De leerkracht is dan niet eens gehoord.

Dus, EKD prima, maar wel met heel veel overleg tussen ouders, school, huisarts en andere relevante instellingen.
Wat is er prima aan? Het is helemaal niet prima.
Als er een indicatie is dat het bij een bepaald gezin verkeerd gaat qua opvoeding of dat het kind zich vreemd gedraagt, dan zal dat snel genoeg aan het licht komen. Leraren zijn daar prima toe in staat en zullen aan de bel trekken indien nodig.

Nu is het gewoon huisvredebreuk.
pi_69199693
quote:

Zodat niet alleen de politie, de Raad voor de Kinderbescherming en het Algemeen Meldpunt Kindermishandeling dit doen, maar er nog een vierde instantie hetzelfde werk gaat doen? Het grote probleem in Nederland is juist dat een X aantal instanties tegelijkertijd bezig zijn met hetzelfde kind en ze allemaal vooral bezig zijn met het afschermen van hun eigen eilandje.
In mijn optiek is het Amerikaanse systeem, waarbij alles via de politie gaat en de overige instanties ondergeschikt hieraan functioneren en gecoördineerd worden hierdoor. Dan is er tenminste één instantie met overzicht én beslissingsbevoegdheid.
quote:

Dat sowieso. Soms heb je als ouder zelf geen idee wat voor etiketje je krijgt opgeplakt door een functionaris die eens een slechte dag heeft. En zo'n opmerking blijft dan straks tot je kind 34 is opgetekend staan voor elke deskundige of systeembeheerder to see
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  dinsdag 19 mei 2009 @ 19:45:44 #25
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_69200229
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 18:41 schreef Xa1pt het volgende:
Ziek dit.
Heel ziek en een hele slechte zaak
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')