FOK!forum / Klaagbaak / sterf wiskunde STERF
mp_40_fanmaandag 18 mei 2009 @ 17:04
Morgen een tentamen over differentieren, vorige week uitleg gehad en toen dacht ik dat ik het snapte... Maar nee dus...

Klacht: Wiskunde is kut, het is bijna het einde van het jaar en dan heb gewoon geen zin meer!
Druktemakermaandag 18 mei 2009 @ 17:04
Volhouden! En nu uitloggen
punkjunkmaandag 18 mei 2009 @ 17:04
Je moet wiskunde niet snappen maar kunnen.
Skylark.maandag 18 mei 2009 @ 17:04
Wortel fail = TS²
L.nomaandag 18 mei 2009 @ 17:05
Gewoon niet leren.
wisemaandag 18 mei 2009 @ 17:05
Real tough guy!

nou, niet dus hé
FunkyHomosapienmaandag 18 mei 2009 @ 17:07
Hier staat nog wel wat informatie.
mp_40_fanmaandag 18 mei 2009 @ 17:07
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:05 schreef wise het volgende:
Real tough guy!

nou, niet dus hé
Alleen als het me uitkomt
mp_40_fanmaandag 18 mei 2009 @ 17:07
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:07 schreef FunkyHomosapien het volgende:
Hier staat nog wel wat informatie.
Ik klikte
Appelknallermaandag 18 mei 2009 @ 17:11
Wiskunde is inderdaad een naar vak en de meeste wiskunde leraren kunnen voor geen meter uitleggen

Eens met klacht.
EvanStonemaandag 18 mei 2009 @ 17:13
Leren kreng.
mp_40_fanmaandag 18 mei 2009 @ 17:14
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:11 schreef Appelknaller het volgende:
Wiskunde is inderdaad een naar vak en de meeste wiskunde leraren kunnen voor geen meter uitleggen

Eens met klacht.
Verstreujemmaandag 18 mei 2009 @ 17:15
Sissy, je hebt toch een formulekaart bij wiskunde? Daar staat precies op wat je moet doen met differentiëren. Als je dat niet kunt volgen ligt dat volledig aan de incapabiliteit van jezelf en niet aan de wiskunde zelf.
GlowMousemaandag 18 mei 2009 @ 17:16
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:15 schreef Verstreujem het volgende:
Sissy, je hebt toch een formulekaart bij wiskunde? Daar staat precies op wat je moet doen met differentiëren. Als je dat niet kunt volgen ligt dat volledig aan de incapabiliteit van jezelf en niet aan de wiskunde zelf.
Als je die 10 regeltjes na een middagje oefenen niet uit je hoofd kent, kun je ook aan je capabiliteit twijfelen.
mp_40_fanmaandag 18 mei 2009 @ 17:17
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:15 schreef Verstreujem het volgende:
Sissy, je hebt toch een formulekaart bij wiskunde? Daar staat precies op wat je moet doen met differentiëren. Als je dat niet kunt volgen ligt dat volledig aan de incapabiliteit van jezelf en niet aan de wiskunde zelf.
Was het maar zo , bij ons houden ze blijkbaar van jaren 80 methodes want tot nu toe hebben we bij alle tentamens de formules nog in onze kop moeten stampen
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:16 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Als je die 10 regeltjes na een middagje oefenen niet uit je hoofd kent, kun je ook aan je capabiliteit twijfelen.
Dat ook ja Zometeen nog maar ff leren, maar ik moest gewoon ff mn gal spugen
Verstreujemmaandag 18 mei 2009 @ 17:19
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:16 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Als je die 10 regeltjes na een middagje oefenen niet uit je hoofd kent, kun je ook aan je capabiliteit twijfelen.
True... Maar dat was TS blijkbaar al niet gelukt. Normaliter zou die kaart dan uitkomst bieden, maar zelfs dát is al te hoog gegrepen blijkbaar
CaptainCookiemaandag 18 mei 2009 @ 17:20
Whehe, differentiëren moeilijk vinden

Het is één truucje wat je steeds moet toepassen en je hebt het
GlowMousemaandag 18 mei 2009 @ 17:21
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:20 schreef CaptainCookie het volgende:
Whehe, differentiëren moeilijk vinden

Het is één truucje wat je steeds moet toepassen en je hebt het
f(x) = xx
Succes met differentiëren.
Boor-ratmaandag 18 mei 2009 @ 17:22
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:20 schreef CaptainCookie het volgende:
Whehe, differentiëren moeilijk vinden

Het is één truucje wat je steeds moet toepassen en je hebt het
precies, ik haat ook wiskunde, maar differtiëren is gewoon makkelijk
Boor-ratmaandag 18 mei 2009 @ 17:22
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:21 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

f(x) = xx
Succes met differentiëren.
mp_40_fanmaandag 18 mei 2009 @ 17:23
Misschien is het handig dat ik ff het probleem uitleg:

Constanten, kwadraat formules etc: geen probleem dat is vrij makkelijk. Wortels doen we geloof ik niet zoveel mee (lucky me) maar breuken wel. Ons boek geeft niet echt goeie uitleg en de antwoorden bestaan alleen uit de antwoorden. Dus geen berekeningen... Het is dus vrij moeilijk om de manier te leren achter een som
Slickkmaandag 18 mei 2009 @ 17:23
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:17 schreef mp_40_fan het volgende:

[..]

Was het maar zo , bij ons houden ze blijkbaar van jaren 80 methodes want tot nu toe hebben we bij alle tentamens de formules nog in onze kop moeten stampen
[..]

Dat ook ja Zometeen nog maar ff leren, maar ik moest gewoon ff mn gal spugen
Dan knal je die zooi toch in je grafische rekenmachine? Hoef je niks meer uit je kop te leren.
Iblismaandag 18 mei 2009 @ 17:23
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:21 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

f(x) = xx
Succes met differentiëren.
Mag ik naar y differentiëren?
GlowMousemaandag 18 mei 2009 @ 17:24
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:23 schreef Iblis het volgende:

[..]

Mag ik naar y differentiëren?
Hee jij niet, en f is geen functie van y.
Iblismaandag 18 mei 2009 @ 17:24
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:23 schreef mp_40_fan het volgende:
Misschien is het handig dat ik ff het probleem uitleg:

Constanten, kwadraat formules etc: geen probleem dat is vrij makkelijk. Wortels doen we geloof ik niet zoveel mee (lucky me) maar breuken wel. Ons boek geeft niet echt goeie uitleg en de antwoorden bestaan alleen uit de antwoorden. Dus geen berekeningen... Het is dus vrij moeilijk om de manier te leren achter een som
Stel eens een paar vragen in de SES Bèta-topic-wiskunde. Genoeg mensen die het daar goed kunnen uitleggen en kunnen uitwerken.
CaptainCookiemaandag 18 mei 2009 @ 17:24
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:23 schreef mp_40_fan het volgende:
Misschien is het handig dat ik ff het probleem uitleg:

Constanten, kwadraat formules etc: geen probleem dat is vrij makkelijk. Wortels doen we geloof ik niet zoveel mee (lucky me) maar breuken wel. Ons boek geeft niet echt goeie uitleg en de antwoorden bestaan alleen uit de antwoorden. Dus geen berekeningen... Het is dus vrij moeilijk om de manier te leren achter een som
Welke methode heb je ?
mp_40_fanmaandag 18 mei 2009 @ 17:25
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:23 schreef Slickk het volgende:

[..]

Dan knal je die zooi toch in je grafische rekenmachine? Hoef je niks meer uit je kop te leren.
Was het maar zo! Geen grafische rekenmachines op het tentamen
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:24 schreef Iblis het volgende:

[..]

Stel eens een paar vragen in de SES Bèta-topic-wiskunde. Genoeg mensen die het daar goed kunnen uitleggen en kunnen uitwerken.
Prima idee! Zal daar mn problemen es voorleggen
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:24 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Welke methode heb je ?
HEO basisvaardigheden toegepast rekenen
Janstersonsmaandag 18 mei 2009 @ 17:36
Sterf Bedrijfseconomie STERF!
mp_40_fanmaandag 18 mei 2009 @ 17:38
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:36 schreef Janstersons het volgende:
Sterf Bedrijfseconomie STERF!
Dat ook ja Kostprijs berekening
skyrebelmaandag 18 mei 2009 @ 17:39
Heerlijk vak was wiskunde toch altijd . Weining tot niets leren en vrijwel altijd een 9 of hoger
James.Bondmaandag 18 mei 2009 @ 17:44
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:21 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

f(x) = xx
Succes met differentiëren.
Maak van deze functie:

f(x)=e^(ln(x^x)=e^(x*ln(x))

Differentiëren mbv de kettingregel

Succes !!
gebrokenglasmaandag 18 mei 2009 @ 17:45
http://www.wisfaq.nl/pagina.asp?nummer=1447

Eitje.
Tegenwoordig voer ik dat in in zo'n programmaatje, en na 0.000003 seconden rekenen poept ie de afgeleide op het scherm.
James.Bondmaandag 18 mei 2009 @ 17:47
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:45 schreef gebrokenglas het volgende:
http://www.wisfaq.nl/pagina.asp?nummer=1447

Eitje.
Tegenwoordig voer ik dat in in zo'n programmaatje, en na 0.000003 seconden rekenen poept ie de afgeleide op het scherm.
Maple FTW !!
Opperkwalmaandag 18 mei 2009 @ 17:49
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:21 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

f(x) = xx
Succes met differentiëren.
f'(x)=xxln(x)
mp_40_fanmaandag 18 mei 2009 @ 17:51
Het is geloof ik maar goed dat wiskunde bij ons alleen maar een basisvak is en dat we hierna niet verder gaan
gebrokenglasmaandag 18 mei 2009 @ 17:53
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:51 schreef mp_40_fan het volgende:
Het is geloof ik maar goed dat wiskunde bij ons alleen maar een basisvak is en dat we hierna niet verder gaan
Op het VWO doen we het omgekeerde: Integreren. Als je die ook eenmaal doorhebt valt het kwartje, oftewel dan weet je waar het allemaal om gaat.
James.Bondmaandag 18 mei 2009 @ 17:59
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:49 schreef Opperkwal het volgende:

[..]

f'(x)=xxln(x)
Niet goed...
Opperkwalmaandag 18 mei 2009 @ 18:02
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:59 schreef James.Bond het volgende:

[..]

Niet goed...
-jos-maandag 18 mei 2009 @ 18:04
http://www11.wolframalpha.com/input/?i=derivative+of+x^x

met stap voor stap uitleg
Iblismaandag 18 mei 2009 @ 18:04
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:49 schreef Opperkwal het volgende:

[..]

f'(x)=xxln(x)
Fout. Dat was allang gezegd… zucht, beter opletten.
James.Bondmaandag 18 mei 2009 @ 18:04
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:02 schreef Opperkwal het volgende:

[..]


Het antwoord is: (1 + ln(x)) * x^x

Zoek uw fout...
mp_40_fanmaandag 18 mei 2009 @ 18:07
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:04 schreef -jos- het volgende:
http://www11.wolframalpha.com/input/?i=derivative+of+x^x

met stap voor stap uitleg
Tnx!
Slickkmaandag 18 mei 2009 @ 18:36
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:25 schreef mp_40_fan het volgende:

[..]

Was het maar zo! Geen grafische rekenmachines op het tentamen
[..]
Wat is dat voor onzin. Alleen in de brugklas mocht ik geen grafische rekenmachine bij mijn toetsen, de andere jaren wel gewoon.

Noteflio + heul veul tekst
mp_40_fanmaandag 18 mei 2009 @ 18:38
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:36 schreef Slickk het volgende:

[..]

Wat is dat voor onzin. Alleen in de brugklas mocht ik geen grafische rekenmachine bij mijn toetsen, de andere jaren wel gewoon.

Noteflio + heul veul tekst
Sja, op het hbo zijn ze (terecht ) van mening dat we dan het hele boek er in plakken. Maar dan nog, wiskunde is toepassen
James.Bondmaandag 18 mei 2009 @ 18:47
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:38 schreef mp_40_fan het volgende:

[..]

Sja, op het hbo zijn ze (terecht ) van mening dat we dan het hele boek er in plakken. Maar dan nog, wiskunde is toepassen
HBO.
Opperkwalmaandag 18 mei 2009 @ 18:48
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:04 schreef James.Bond het volgende:

[..]

Het antwoord is: (1 + ln(x)) * x^x

Zoek uw fout...
afgeleide van x = 1
waarom + 1, het is toch geen kettingfunctie?
Iblismaandag 18 mei 2009 @ 18:49
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:36 schreef Slickk het volgende:

[..]

Wat is dat voor onzin. Alleen in de brugklas mocht ik geen grafische rekenmachine bij mijn toetsen, de andere jaren wel gewoon.

Noteflio + heul veul tekst
Differentiëren is zo'n wezenlijke vaardigheid voor veel wiskundig gerelateerde vakken dat je dat echt zonder rekenmachine moet kunnen. Op een gegeven moment, als je snapt wat je doet, als je weet wat je doet, dan kun je Maple o.i.d. gebruiken, maar tot die tijd doe je jezelf vooral een plezier door het niet te gebruiken.

Zeker als je functies met meerdere variabelen gaat gebruiken, dan is het een ramp als je het niet 'snapt' maar het allemaal uit je hoofd gaat leren, en dat proces gaat door en door.
James.Bondmaandag 18 mei 2009 @ 18:50
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:48 schreef Opperkwal het volgende:

[..]

afgeleide van x = 1
waarom + 1, het is toch geen kettingfunctie?
d/dx (e^(x*ln(x))) = e^(x*ln(x)) * (x * 1/x + 1 * ln(x)) = (1 + ln(x)) * e^(x*ln(x)) = (1 + ln(x)) * x^x

I rest my case...
Iblismaandag 18 mei 2009 @ 18:50
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:48 schreef Opperkwal het volgende:

[..]

afgeleide van x = 1
waarom + 1, het is toch geen kettingfunctie?
Wat pas jij precies toe om tot jouw afleiding te komen?
Opperkwalmaandag 18 mei 2009 @ 20:09
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:50 schreef Iblis het volgende:

[..]

Wat pas jij precies toe om tot jouw afleiding te komen?
Ik dacht dat ik de xx mocht gebruiken als bijvoorbeeld 2x waar de afgeleide ln2*2x van is.
Maar ach, dit is toch vwo wiskunde en dat heb ik niet.
helghastmaandag 18 mei 2009 @ 20:10
jullie kunnen er gewoon niet mee omgaan : D
wikwakka2maandag 18 mei 2009 @ 21:14
Paupers die geen wiskunde kunnen
Mr.Coopermaandag 18 mei 2009 @ 21:18
Ga beter zuipen of zo.
banaantjeEEmaandag 18 mei 2009 @ 22:50
Mijn 3 wiskundeboeken liggen ook al klaar (laatste examen) en heb maar 1 dag tijd om te herhalen.
Gelukkig heb ik er onder de paasvakantie al wat voor gedaan

Differentiaalvergelijkingen <3
Valbamaandag 18 mei 2009 @ 22:52
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:04 schreef punkjunk het volgende:
Je moet wiskunde niet snappen maar kunnen.
Dat snappen is opzich wel meegenomen
banaantjeEEmaandag 18 mei 2009 @ 22:55
Als je het niet kunt, snap je het ook niet, dus beetje domme opmerking toch.
solyarismaandag 18 mei 2009 @ 22:55
quote:
Op maandag 18 mei 2009 20:09 schreef Opperkwal het volgende:

[..]

Ik dacht dat ik de xx mocht gebruiken als bijvoorbeeld 2x waar de afgeleide ln2*2x van is.
IJsbergslamaandag 18 mei 2009 @ 23:11
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:04 schreef mp_40_fan het volgende:
Morgen een tentamen over differentieren, vorige week uitleg gehad en toen dacht ik dat ik het snapte... Maar nee dus...

Klacht: Wiskunde is kut, het is bijna het einde van het jaar en dan heb gewoon geen zin meer!
Differentiëren is ook maar een erg klein deel van het tentamen..
Szuradinsdag 19 mei 2009 @ 01:09
TS gaat keihard falen
Japsnarsdinsdag 19 mei 2009 @ 01:13
http://www45.wolframalpha.com/input/?i=6(x^2-4)^5

Enorm handige website
Bolkesteijndinsdag 19 mei 2009 @ 01:15
Differentiëren, zulks handig.
Japsnarsdinsdag 19 mei 2009 @ 01:16
Primitiveren > Differentiëren
NoBody122dinsdag 19 mei 2009 @ 10:45
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:17 schreef mp_40_fan het volgende:

[..]

Was het maar zo , bij ons houden ze blijkbaar van jaren 80 methodes want tot nu toe hebben we bij alle tentamens de formules nog in onze kop moeten stampen
[..]

Dat ook ja Zometeen nog maar ff leren, maar ik moest gewoon ff mn gal spugen
Jullie rekenen zeker ook nog met een abacus
Walter81dinsdag 19 mei 2009 @ 11:44
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:04 schreef mp_40_fan het volgende:
Morgen een tentamen over differentieren, vorige week uitleg gehad en toen dacht ik dat ik het snapte... Maar nee dus...

Klacht: Wiskunde is kut, het is bijna het einde van het jaar en dan heb gewoon geen zin meer!
Wiskunde is niet kut, is gewoon makkelijk.
Differentieren: axn+bx+c ->differentieren-> nax(n-1)+b
Dus 3x2+4x+5 -> 3*2x+4
En 4x5+6x2+3x+5 -> 4*5x(5-1)+6*2x(2-1)+3 = 20x4+12x+3

(dit klopt toch wel? heb het al 10 jaar niet meer gebruikt sinds school)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Afgeleide
GlowMousedinsdag 19 mei 2009 @ 11:45
Ja dat klopt. Maar wat doe jij met sin(x²)?
Bolkesteijndinsdag 19 mei 2009 @ 11:50
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 11:45 schreef GlowMouse het volgende:
Ja dat klopt. Maar wat doe jij met sin(x²)?
2x cos(x2) via de kettingregel lijkt mij.
James.Bonddinsdag 19 mei 2009 @ 12:04
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 11:50 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

2x cos(x2) via de kettingregel lijkt mij.
Uitmuntend !!
gebrokenglasdinsdag 19 mei 2009 @ 12:25
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 11:50 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

2x cos(x2) via de kettingregel lijkt mij.
Tsja, de kennis is hier wel een beetje weggezakt. De begrippen als kettingregel en productregel komen me wel bekend voor. Toch ook maar weer even doornemen, een goeie refresh dit topic.
Walter81dinsdag 19 mei 2009 @ 12:30
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 12:25 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Tsja, de kennis is hier wel een beetje weggezakt. De begrippen als kettingregel en productregel komen me wel bekend voor. Toch ook maar weer even doornemen, een goeie refresh dit topic.
Nu je het zegt.. heb ik ook wel eens gehoord. Maar wat is/doet het of wat kan je er mee?

Heb niet meer gedifferentieerd of geïntegreerd sinds het einde van m'n 3e jaar op de HTS. (4e jaar stagelopen en afstuderen, en in de praktijk gebruik je het toch nergens voor ) Dat is dus al 7 jaar niet meer.
Bolkesteijndinsdag 19 mei 2009 @ 12:34
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 12:25 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Tsja, de kennis is hier wel een beetje weggezakt. De begrippen als kettingregel en productregel komen me wel bekend voor. Toch ook maar weer even doornemen, een goeie refresh dit topic.
dy/dx = dxy/du * du/dx. y is een functie van u en u is een functie van x. u moet je dus zo kiezen dat je een brokje krijgt dat je wel goed kan differentiëren.
Iblisdinsdag 19 mei 2009 @ 12:36
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 12:34 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

dy/dx = dx/du * du/dx. y is een functie van u en u is een functie van x. u moet je dus zo kiezen dat je een brokje krijgt dat je wel goed kan differentiëren.
dy/du.
Bolkesteijndinsdag 19 mei 2009 @ 12:37
Stimmt.
mp_40_fandinsdag 19 mei 2009 @ 17:19
Zo, dat ging lekker. Waarschijnlijk wel voldoende Met dank aan de hulp bij SES
banaantjeEEdinsdag 19 mei 2009 @ 18:45
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 17:19 schreef mp_40_fan het volgende:
Zo, dat ging lekker. Waarschijnlijk wel voldoende Met dank aan de hulp bij SES
Congrats