Regelmatig kom ik in de binnenstad van die mensen tegen die donateurs aan het werven zijn voor goede doelen.
Nu vind ik dit in principe al vervelend. Immers, ik geef wel aan goede doelen en voel geen behoefte daarover verantwoording af te legen aan overijverige studenten die op deze onsympathieke manier een willen bijverdienen.
Van 'normale' goede doelen kan ik dit nog wel hebben. Er zitten alleen een paar tussen die bij mij op bitter weinig sympathie kunnen rekenen. Denk aan een instantie als de Cliniclowns, maar ook de WSPA (The World Society for the Protection of Animals). Ongevraagd duwde men mij wat foldermateriaal in handen over Dansende Beren in Roemenië. De foto's die afgebeeld waren zagen er al wat oud uit, en bij navraag bleken ze uit 1993 te komen. Als je zo actief bent met het helpen van die beesten, waarom is het dan zo moeilijk om aan wat recenter materiaal te komen? Men heeft geen recenter materiaal kunnen laten zien, omdat deze praktijk in Europa al lang verleden tijd is. There, I said it.
Omdat ik deze mensen niet serieus kon nemen, heb ik me er maar met een, in hun ogen weinig geslaagde, grap van afgemaakt.
![]()
![]()
Klacht 1: Goede doelen die aggresief leden werven op straat.
Klacht 2: Goede doelen die in mijn ogen geen groot maatschappelijk nut dienen.