abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 mei 2009 @ 19:18:55 #1
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69126564
quote:
Rumsfelds oorlogsverslagen vol bijbelse teksten
17-05-09

De inlichtingenverslagen die de Amerikaanse minister van Defensie Rumsfeld tijdens de Irakoorlog dagelijks naar president Bush stuurde, blijken regelmatig te zijn verfraaid met bijbelse teksten. Maandblad GQ heeft de hand weten te leggen op de omslagen van de rapporten, die vaak persoonlijk door de minister naar het Witte Huis werden gebracht.

Op de site van GQ is een selectie van elf omslagbladen te zien. Onder meer stukken uit Jesaja, Psalmen en Petrus zijn te lezen.

Op de dag dat Bagdad viel, wordt er het beroemde citaat uit het boek Daniel gebruikt: “Gewogen en te licht bevonden”. Het bijbelboek verhaalt over de laatste koning van Babylon, Belsazar, wiens ondergang voorspeld werd met deze woorden. Babylon lag in het huidige Irak.

Even erg als Abu Ghraib
Het gebruik van de bijbelteksten is opvallend omdat Bush publiekelijk juist probeerde te voorkomen dat de oorlog in Irak als een nieuwe kruistocht werd gezien. Hij verwierp de Arabische aanklacht dat hij, net zoals de kruisvaarders in de Middeleeuwen, de macht wilde overnemen in de regio.

Omdat slechts een handjevol mensen de verslagen kreeg te zien, was tot nu toe onbekend dat de president ondertussen privé wel de taal van de kruisvaarders op rapporten tolereerde.

Binnen het Pentagon was er soms kritiek op de keuze van de citaten. Een medewerker zegt in GQ te vrezen dat het uitlekken van deze teksten “even erg is als Abu Ghraib”. De foto’s van mishandelde Iraakse gevangenen uit de Abu Ghraib-gevangenis zorgden in 2004 voor veel ophef in de Arabische wereld.

Goedgekeurd
Volgens GQ zijn de omslagen bedacht door generaal-majoor Glen Shaffer, het hoofd van inlichtingendienst van Defensie. Voor de oorlog ontwierp hij grappige omslagen om de spanning van de oorlogsplanning wat te verlichten.

Toen het vechten eenmaal begonnen was en er doden begonnen te vallen, werd dat niet meer kies geacht en koos Shaffer een bijbeltekst. De geste sloeg aan bij de diep religieuze Bush, en er volgden er meer.

Toen Shaffer door verbaasde medewerkers van het ministerie werd gevraagd of het wel verstandig was om teksten te gebruiken die konden doen vermoeden dat er een religieuze oorlog werd uitgevochten, antwoordde hij dat “zijn superieuren” ze goedkeurden, doelend op Rumsfeld en Bush.
Ik heb al langer het idee dat de Amerikaanse conservatieven en de islamisten van de AK-partij, de ayatollah's van Iran en de wahabisten eigenlijk meer op elkaar lijken dan ze willen. De argumenten en het taalgebruik die de islamisten bezigen tegen het Westen komen sterk overeen met wat de conservatieve revolutionairen bezigen.

Dit bevestigd dat nog eens. Het enige wat nog ontbreekt is dat de media het lef krijgt om dat in te zien en te benoemen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 17 mei 2009 @ 19:25:39 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_69126767
Tja hypocrisie is nou eenmaal een met het conservatief christelijke gedachtengoed
  zondag 17 mei 2009 @ 20:03:24 #4
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69128199
quote:
Op zondag 17 mei 2009 19:25 schreef Hexagon het volgende:
Tja hypocrisie is nou eenmaal een met het conservatief christelijke gedachtengoed
Dat bedoel ik dit keer nog niet eens. Ik bedoel meer dat ze in elkaars evenbeeld lopen te kijken. Ze zien elkaar spiegelbeeld als het ware. Hun eigen idealen en handelen komen griezelig overeen en het vijandbeeld dat ze van de ander hebben lijkt ook erg elkaar.

Begrijp je wat ik bedoel?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_69128476
Waar is Geert Wilders???? De bijbel zaait haat en is ook een facistisch boek
"De wetende is karig met zijn woorden; de woordenrijke is onwetend."
Lao-Tse
PSN(ps3): Appelknaller
pi_69146643
Volgens mij valt het in de VS wel mee met de aanval op de Islam toch? Het gaat meer om de terroristen en dictators. Dat het moslims zijn speelt een kleine rol.

Wat niet zo gek is ook, als Bush zich als Wilders ging gedragen hoefde hij niet meer aan te kloppen bij z'n Saoedische vrienden.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_69159243
quote:
Op zondag 17 mei 2009 20:03 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dit keer nog niet eens. Ik bedoel meer dat ze in elkaars evenbeeld lopen te kijken. Ze zien elkaar spiegelbeeld als het ware. Hun eigen idealen en handelen komen griezelig overeen en het vijandbeeld dat ze van de ander hebben lijkt ook erg elkaar.

Begrijp je wat ik bedoel?
Dat is toch allang bekend. Zoek op bepaalde sites maar eens naar de BBC docu reeks "The Power of Nightmares". Dit gaat in op de overeenkomsten en de opkomst van Al-Qaeda (of wat er voor doorgaat) en de neo-cons in de VS. Wat ik vooral herkenbaar vond was het gebruik van angst om allerlei zaken er doorheen te krijgen die mensen normaliter nooit zouden toestaan.
pi_69170022
Ik heb bij Rumsfeld niet echt het idee gehad dat die zo religieus was, maar dat 'ie het (zoals de meeste leiders in religieuze landen) gebruikt. Types als Bush heb je denk ik snel in de tang, die volgens mij wel oprecht religieus is.
pi_69171141
Niet zo raar dat er teksten en gezegdes uit de bijbel worden gebruikt in een cultuur met een christelijke achtergrond. Veel gezegdes komen overigens uit de bijbel en worden algemeen gebruikt. In deze gevallen minder handig omdat er bepaalde mensen zijn die er veel meer gaan achterzoeken dan erachter zit.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_69171575
quote:
Op zondag 17 mei 2009 20:10 schreef Appelknaller het volgende:
Waar is Geert Wilders???? De bijbel zaait haat en is ook een facistisch boek
Hierbij een voorbeeld.
Lees en huiver......................................

Mumeri 30vers 13-20.
Waar Mozes zegt:Doodt al wat onder de jeugdigen van het mannelijk geslacht is; en ook alle vrouwen, die gemeenschap met een man hebben gehad,zult gij doden.
Maar alle jeugdigen onder de vrouwen,die geen gemeenschap met een man hebben gehad,zult gij voor u laten leven.
Het oude testament is een gruwelijk verhaal over moord,doodslag en bedrog.
Lees bijvoorbeeld 2 Koningen 15 vers 16,waar men alle zwangere vrouwen de buik liet openrijten!
  dinsdag 19 mei 2009 @ 00:04:10 #11
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_69174563
quote:
Op maandag 18 mei 2009 22:51 schreef rutger05 het volgende:
Niet zo raar dat er teksten en gezegdes uit de bijbel worden gebruikt in een cultuur met een christelijke achtergrond. Veel gezegdes komen overigens uit de bijbel en worden algemeen gebruikt. In deze gevallen minder handig omdat er bepaalde mensen zijn die er veel meer gaan achterzoeken dan erachter zit.
Ah, maar als een terrorist uit een land met een overwegend Islamitische cultuur op zijn manier oorlog gaat voeren, gaan mensen hun haar blonderen en zeggen 'de Koran heeft haatzaaiende teksten!' ?
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_69180166
quote:
ik vind veel van die teksten best wel toepasselijk gekozen bij de plaatjes die op de voorkant staan.
of het politiek juist is is vraag 2
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')