ja hoe moet ie anders door een pvc buis ín de muur naar de trekschakelaarquote:Op zondag 17 mei 2009 16:01 schreef Gummibeer79 het volgende:
Je hebt de stekker er afgeknipt?????
WHUAHAHAHA....
Is een grapje, toch?
ja daar staat netjes 220 op, trek eraan en ik meet ook 220 bij de wasmachine, dus binnenin de wasmachine is er iets niet goed... maar de vraag was of en waar er zekeringen in zo'n ding zitten? ik neem even aan dat dat niet allemaal rommel is die meteen vervangen dient te worden als iets niet werktquote:Op zondag 17 mei 2009 16:07 schreef TheOneAndOnly het volgende:
staat de schakelaar wel aan?
draden goed aangesloten? kleur op kleur?
en het kwam niet in je op om voordat je ging knippen de boel met een verlengsnoer ofzo eerst ff te testen?quote:Op zondag 17 mei 2009 16:08 schreef 314 het volgende:
[..]
ja hoe moet ie anders door een pvc buis ín de muur naar de trekschakelaar
en wat schiet ik daar mee op? er staat nu toch ook gewoon de normale spanning op?quote:Op zondag 17 mei 2009 16:11 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik zou zeggen, schroef even een normale stekker aan het snoer, prik hem in een stekkerblok, en test dan nogmaals. Doet-ie het niet ==> monteur bellen.
Ik heb een electra kabel door de pvc buis gedaan en er een stekker aan gedaan en vervolgens bij de bouwmarkt zo'n waterdicht omhulsel gehaald zodat er geen sluiting kan komen als er water zou lekkenquote:Op zondag 17 mei 2009 16:08 schreef 314 het volgende:
[..]
ja hoe moet ie anders door een pvc buis ín de muur naar de trekschakelaar
quote:Op zondag 17 mei 2009 16:13 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
en het kwam niet in je op om voordat je ging knippen de boel met een verlengsnoer ofzo eerst ff te testen?
Je geeft een leverancier zo wel een heel eenvoudige optie om te zeggen, zoek het zelf maar uit..
het is bij mij meer dan 60cm van het bad/wastafel, dus volgens de nieuwe normen hoeft zelfs dat niet eens, had ook een stopcontact kunnen maken, maar ja..quote:Op zondag 17 mei 2009 16:16 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
[..]
Ik heb een electra kabel door de pvc buis gedaan en er een stekker aan gedaan en vervolgens bij de bouwmarkt zo'n waterdicht omhulsel gehaald zodat er geen sluiting kan komen als er water zou lekken
ik heb hem niet verkeerd aangesloten, ik vraag me af waarom ie het niet doet... die oude trekschakelaar is kapot ja, maar geen idee hoe oud dat ding is. in dat geval kan de wasmachine misschien een tik hebben gekregen, maar daar moet ie toch wel tegen kunnen?quote:Op zondag 17 mei 2009 16:27 schreef klipper het volgende:
Ben eigenlijk wel benieuwd of dit onder de garantie valt.
Immers heb je hem eerst verkeerd aangesloten, je moet niet gek opkijken dat je gelijk een print plaat hebt opgeblazen.
De oude trekschakelaar kan best kortsluiting veroorzaakt hebben, en ja dan is het toch verkeerd aangesloten.
Daarbij heb je de stekker er al afgeknipt, en bij de meeste merken moet je hem minimaal eerst testen via het stopcontact, of door een erkend installateur laten aansluiten.
Aan beide heb je niet voldaan, immers als het apparaat het niet deed met gemonteerde stekker, dan zal je deze niet afknippen, en aansluiten heb je niet laten doen maar zelf gedaan.
tuurlijk sluit ik het niet op de aarde aanquote:Op zondag 17 mei 2009 16:39 schreef z80 het volgende:
ik moet het eerste apparaat nog tegen komen dat je kan slopen/opblazen door de voedings kabel verkeert aan te sluiten.
op welke draad de fase staat maakt niets uit (anders mag er ook geen stekker aan zitten)
en als je de fase op de aarde aan sluit klapt de aardlek in de meterkast er uit,
maar voor de aangesloten apparaat maakt het niets uit.
eh, nee? dat is nu toch verbonden met de aarde in de trekschakelaarquote:Op zondag 17 mei 2009 16:35 schreef HunterSThompson het volgende:
Heeft het er niet mee te maken dat door het afknippen van de stekker, je wasmachine niet meer geaard is?
ik snap dat je niet moet gaan klussen en dan garantie verwachten, maar de stekker eraf halen om hem aan te kunnen sluiten is heel wat anders dan heel de machine demonteren en weer in mekaar zettenquote:Op zondag 17 mei 2009 16:33 schreef dahei het volgende:
Je hebt sluiting in je wasmachine en je hebt zelf de steker er af geknipt? Ik begrijp wel waarom je het hebt gedaan, maar dit kan best een probleem opleveren met de reparateur.
Ik zou het apparaat echter niet open gaan schroeven op zoek naar zekeringen, voor je het weet beschadig je een schroefje of erger en sluiten ze verdere garantie zeker uit.
Daarbij kan ik je zeggen dat het servicebedrijf dat Indesit (in-de-shit) doet erg geldbelust is...
Ik heb twee keer een Indesit gehad waarbij bij beide modellen de trommel losschoot tijdens het centrifugeren. Zeker de eerste was compleet ontploft, de zijkanten lagen eraf met deuken erin, de trommel was gescheurd, echt alles was kapot. Het servicebedrijf wilde dit nog repareren, terwijl de wasmachine overduidelijk total-loss was. Toen ze na 4 weken het nog niet opgelost hadden heb ik contact gehad met de leverancier (Merloni) en hebben ze netjes een nieuwe laten komen.
Sterkte!
ik heb alleen de stekker eraf gehaald en de machine aan een trekschakelaar gehangen, dat moet toch kunnen?!quote:Op zondag 17 mei 2009 16:27 schreef klipper het volgende:
Ben eigenlijk wel benieuwd of dit onder de garantie valt.
Immers heb je hem eerst verkeerd aangesloten, je moet niet gek opkijken dat je gelijk een print plaat hebt opgeblazen.
De oude trekschakelaar kan best kortsluiting veroorzaakt hebben, en ja dan is het toch verkeerd aangesloten.
Daarbij heb je de stekker er al afgeknipt, en bij de meeste merken moet je hem minimaal eerst testen via het stopcontact, of door een erkend installateur laten aansluiten.
Aan beide heb je niet voldaan, immers als het apparaat het niet deed met gemonteerde stekker, dan zal je deze niet afknippen, en aansluiten heb je niet laten doen maar zelf gedaan.
waarom? Een wasmachine mogen ze beveiligen zodat bij verkeerd aansluiten je machine niet defect gaat, maar dat is absoluut niet verplicht. Een beveiliging kost geld, en indesit is zo'n merk dat zo goedkoop mogelijk gaat door op alles waar maar bespaard kan worden ook te gaan besparen, dus reken maar dat de veiligheden ook minimaal zijn...quote:Op zondag 17 mei 2009 16:49 schreef 314 het volgende:
[..]
ik heb hem niet verkeerd aangesloten, ik vraag me af waarom ie het niet doet... die oude trekschakelaar is kapot ja, maar geen idee hoe oud dat ding is. in dat geval kan de wasmachine misschien een tik hebben gekregen, maar daar moet ie toch wel tegen kunnen?
Monteur bellen en de schade postenquote:Op zondag 17 mei 2009 16:11 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik zou zeggen, schroef even een normale stekker aan het snoer, prik hem in een stekkerblok, en test dan nogmaals. Doet-ie het niet ==> monteur bellen.
die trekschakelaar is overleden ja, maar die had ik nooit eerder gebruikt dus ik kon niet weten dat ie niet deugde, nu zit er een nieuwe op en dat hoeft meneer de monteur niet te weten natuurlijk.. kzal ze morgen eens bellen, mijn verhaal is gewoon dat ik die machine heb aangesloten en dat ie het niet doet (en da's ook niet gelogen), dus ze mogen het komen reparerenquote:Op zondag 17 mei 2009 16:55 schreef Athmozz het volgende:
[..]
waarom? Een wasmachine mogen ze beveiligen zodat bij verkeerd aansluiten je machine niet defect gaat, maar dat is absoluut niet verplicht. Een beveiliging kost geld, en indesit is zo'n merk dat zo goedkoop mogelijk gaat door op alles waar maar bespaard kan worden ook te gaan besparen, dus reken maar dat de veiligheden ook minimaal zijn...
Met wat geluk is het je voedingsmodule die eraan is, met wat pech is het je programmateur (eerste is voor een euro of 100 te herstellen, 2de zal toch snel tegen de 150à200¤ aan gaan zitten). Sowieso snap ik niet dat je snoeren gaat afsnijden & er een schakelaar tussen zetten enzo; een normale mens zet een stopcontact naast zijn wasmachine & steekt gewoon zijn wasmachine in het stopcontact. Het zou me niet verwonderen dat dit niet onder garantie geregeld wordt (wat ik op zich zelfs vrij logisch zou vinden).
Je hebt duidelijk iets meer gedaan dan enkel dat, want je trekschakelaar is er ook aan. De kans is héél groot dat die iets misgedaan heeft waardoor je machine overleden is, wat dus niet op de productent te verhalen is.
zal wel moeten denk ik ja, mooi kut want ondertussen zit ik met een berg kleding om te wassen en moet ik maandag natuurlijk ook gewoon werkenquote:
quote:
die 'modificatie' was nodig om hem aan te sluiten, als je hem zo aansluit en hij gaat na 3 weken kapot dan is het verhaal toch nog hetzelfde? het is nu alleen vreemd omdat ie het nog nooit gedaan heeftquote:Op zondag 17 mei 2009 18:16 schreef Athmozz het volgende:
[..]
als ze willen. Een elektrisch toestel dient normaalgezien met het snoer gebruikt te worden dat geleverd is, en niet afgeknipt te worden. Of dat technisch relevant is of niet maakt niet uit, je hebt modificaties aan dat toestel aangebracht & daarom zul je geen garantie meer krijgen
Fase nul omwisselen zal inderdaad niets uitmaken, maar als je de OP leest, lees ik toch duidelijk dat er nadat deze aangesloten was iets klapte in de trekschakelaar, en sluiting kan dus wel schade aanrichten, ook in het toestel.quote:Op zondag 17 mei 2009 16:39 schreef z80 het volgende:
ik moet het eerste apparaat nog tegen komen dat je kan slopen/opblazen door de voedings kabel verkeert aan te sluiten.
op welke draad de fase staat maakt niets uit (anders mag er ook geen stekker aan zitten)
en als je de fase op de aarde aan sluit klapt de aardlek in de meterkast er uit,
maar voor de aangesloten apparaat maakt het niets uit.
Ze zien het echt wel hoor, verbloemen zal je niet helpenquote:Op zondag 17 mei 2009 17:02 schreef 314 het volgende:
[..]
die trekschakelaar is overleden ja, maar die had ik nooit eerder gebruikt dus ik kon niet weten dat ie niet deugde, nu zit er een nieuwe op en dat hoeft meneer de monteur niet te weten natuurlijk.. kzal ze morgen eens bellen, mijn verhaal is gewoon dat ik die machine heb aangesloten en dat ie het niet doet (en da's ook niet gelogen), dus ze mogen het komen repareren
Vraag het eens op www.klusidee.nl. Daar zitten een aantal witgoedreparateurs.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:14 schreef 314 het volgende:
[..]
die 'modificatie' was nodig om hem aan te sluiten, als je hem zo aansluit en hij gaat na 3 weken kapot dan is het verhaal toch nog hetzelfde? het is nu alleen vreemd omdat ie het nog nooit gedaan heeft
edit: het vervangen van de voedingskabel is een ander verhaal he, ik heb deze buiten de machine afgeknipt, dus dat moet geen issue zijn
@skiff : openmaken is een optie, maar daarom vraag ik dus ook of iemand weet of er een zekering in zit, omdat ik hem nog maar één dag heb kan ik tuurlijk altijd bellen of een monteur even langs kan komen.. maar als die ziet dat ik hem helemaal open heb gemaakt op zoek naar die zekering, dan worden ze natuurlijk wel een beetje argwanend omdat je dan overal in hebt zitten kunnen rommelen
quote:Op zondag 17 mei 2009 19:12 schreef skiff het volgende:
Wasmachines kan je op 2 gangbare manieren aansluiten:
Zo in het stopcontact, of via een trekschakelaar. Dat je de stekker hebt afgeknipt doet niets af aan de wering van het apparaat. Een installateur had niet anders gedaan. Die stekker zal er immers af moeten om het apparaat op de trekschakelaar aan te sluiten.
Die eerste trekschakelaar was waarschijnlijk gaar, dat is pech. Het is mogelijk dat die in de machine een zekering heeft waar de aansluiting zit, en dat die nu kapot is. (ik hoop het wel voor je)
quote:Daar halen ze gelijk al vrij veel verantwoordelijk weg.
-2. Openschroeven, en zekering opzoeken en vervangen. (kost 60 cent oid.)
ja die beschrijving zit erbij, daar heb ik dus niks aan..quote:Op zondag 17 mei 2009 19:29 schreef klipper het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[..]
[ afbeelding ]
Als de beschrijving al zo beperkt is, dan zal er ook wel geen zekering inzitten.
die oude trekschakelaar was na de tik zwart van binnen aan één kant, die heb ik dus weggegooid. die klapte trouwens ook pas toen ik aan het touw trok, dus van een verkeerde aansluiting lijkt me geen sprake anders had ie al kortsluiting gemaakt toen ik de groep weer aan zettequote:Op zondag 17 mei 2009 19:53 schreef z80 het volgende:
even een vraag aan de TS
hoe zag de oude schakelaar er uit na de klap?
was deze weg gebrand vanbinnen terwijl alles wel goed aangesloten was?
zo ja zal het waarschijnlijk niet de schakelaar geweest zijn die defect was maar je was machine waar sluiting in zat, en waardoor je schakelaar verbrand is.
een wals schakelaar (wasmachine schakelaar) gaat zelden/nooit dusdanig stuk dat de fase en nul aan elkaar komen te liggen, dit is door de opbouw van het schakel zo goed als onmogelijk.
en dat er een zekering in de wasmachine zit die je zelf kan vervangen is zeer klein.
een hoofd zekering zit er niet in.
en indien er 1 op de schakel print zit moet je hier afblijven en onder garantie laten repareren.
deze gaat niet zomaar stuk.
ik hoef niks te verbloemen want ik heb aan de machine niks gedaan behalve de stekkerquote:Op zondag 17 mei 2009 19:18 schreef klipper het volgende:
[..]
Ze zien het echt wel hoor, verbloemen zal je niet helpen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |