quote:Damn, da's wel een heel zwaar uitgeruste 8080.
Op dinsdag 3 juni 2003 16:06 schreef markvleth het volgende:
Begonnen op een 8080 met 640kB RAM en 20MB Harddisk.
[/wijsneus]
Ja, leuk topic.
1986: Philips NMS8220 MSX2 (64KB RAM), monochroon scherm, datarecorder
1987: Philips NMS8245 MSX2 (128KB RAM) met diskdrive en kleurenmonitor (Philips CM8833)
1990/1991: Panasonic MSX Turbo-R GT (512KB RAM)
1995: Eerste PC onderdelen op HCC gekocht. Een AMD 486DX100, mainboard (met PCI) en kast. Overige onderdelen kon ik lenen van kennissen
1996: Upgrade naar AMD K6@200MHz
2002: Nieuw systeem: AMD Athlon 1900+
Ik heb nog steeds een zeer uitgebreide MSX configuratie staan, m'n oude AMD K6 staat in de schuur en m'n nieuwe systeem heeft ook al een upgrade gehad wat betreft geheugen en schijfruimte. In de loop der jaren heb ik aardig wat leuke hardwaredingetjes kunnen aanschaffen.
De eerste dag dat ik m'n computer had, ging ik gelijk met muziek aan de slag. Was wel heftig die 3 kanalen geluid
(in ieder geval stukken beter dan de PC speaker
).
Daarna werd het de NewBrain 
http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?st=1&c=176
Ik herinner me nog dat ik met m'n wiskundeleraar naar een NewBrain bijeenkomst ergens bij Overvecht ging, zou me niks verbazen als die bijeenkomst nog steeds plaat vindt!!
EDIT: let op de ontbrekende "W" bij de NewBrain, Die knopjes waren vaak een probleem inderdaad!
Later dat ding nog uitgebreid met diverse cartridges (power cardridge, final cartridge), een 1541 en een matrix printer (star lc-10 als ik me goed herinner).
Verder ooit zelf nog een BBS gehad (zelf gescript) op m'n teletron 1200 modem (wie kent dat ding NIET zou ik bijna zeggen
).
Ook maakte ik toen veel gebruik van dat toenmalige berichtensysteem (voorloper van usenet). Heette iets met blue als ik me goed herinner ![]()
Daarna een Amiga 500, waar ik al snel uitgekeken was op amibasic en ik overstapte op amos pro
en waarmee ik mijn eerste schreden op het internet zette.
Na de A500 kwam de A1200 die natuurlijk het fenomenale AGA bezat ![]()
Uiteindelijk, na vele jaren, tóch de stap naar de pc gemaakt met een pentium 75 van packard bell, die ik na een week al in een andere kast had gezet met een ander moederbord en een pentium 100 ![]()
Toen een pentium 2 - 450Mhz en nu een pentium 4 1.6Ghz.
quote:Meesterlijke film
Op maandag 28 juli 2003 23:32 schreef Danny het volgende:
(...)wargames (...)
Later had mijn opa een commodor 64 met van die casette bandjes.
Al snel ging ik over op de wat serieuzere spelletjes. Imagine CaPS_, 2 turfen hoog, die Police Quest 1 speelt en praktisch nog geen woord engels spreekt. Woordenboek doet wonderen dus mijn eerste woordjes engels sprak las ik al snel. Dit ging zo door tot ik van ongeveer de hele Sierra Adventure serie bij versie2 was.
Tijd voor een nieuwe PC! Zodegriebel, wat was dat ding snel. Een heuze Pentium 100, met 8Mb RAM en jawel, 800Mb aan hardeschijf ruimte. Ik was toen al zo wijs als Bill Gates, "800mb! Dat vullen we nooit!". Een klein jaartje later kocht ik een 3Gb schijf erbij (en inmiddels hangt er in mijn eigen machine 75Gb). Leuke anekdote hier is dat mijn zus compleet van slag was toen er op de computer monitor een AVI van Acer werd afgespeeld met uitleg over deze geweldige MultiMedia computer. Ik quote, "
HET PRAAT!
". Overgens was een upgrade van 8Mb naar 40Mb een enoooooooooorm verschil in performance.
Goed, toen raakte ik het zat, kreeg een Celeron 366 en zit nu achter een 1.1Ghz machine. Time flies when you're having fun.
Durruf het bijna niet te laten zien. Dit is em, 'mijn' eerste. Mijn oom had em zelf gebouwd en wij mochten 'basic' typen. Een hele avond pielen en daarna alle fouten eruit halen.
Daarna msx, alle 80 nogwat apparaten, toen heel lang niets en eindelijk een eigen pentium en apple.
Tja,
quote:Die herken ik!
Op dinsdag 29 juli 2003 09:33 schreef aarDsEngel het volgende:
[afbeelding]Durruf het bijna niet te laten zien. Dit is em, 'mijn' eerste. Mijn oom had em zelf gebouwd en wij mochten 'basic' typen. Een hele avond pielen en daarna alle fouten eruit halen.
sjonge wat gaat de tijd snel.....
quote:Ben ik ook mee begonnen, was idd een erg "knutselvriendelijke" computer.
Op dinsdag 29 juli 2003 09:33 schreef aarDsEngel het volgende:
[afbeelding]Durruf het bijna niet te laten zien. Dit is em, 'mijn' eerste. Mijn oom had em zelf gebouwd en wij mochten 'basic' typen. Een hele avond pielen en daarna alle fouten eruit halen.
Daarna msx, alle 80 nogwat apparaten, toen heel lang niets en eindelijk een eigen pentium en apple.
Tja,
Ik heb er zelf nu nog een emulator voor op de PC
Exacte jaartallen weet ik niet meer, maar sindsdien is mijn computergeschiedenis ongeveer als volgt:
Apple][, IBM PC (8086 toch?), XT - AT- en de hele reut tot nu een P3 2.4 GHz.
Parallel daaraan heb ik ook nog gehad/gewerkt met: ZX81, ZX Spectrum, Atari ST, commodore Amiga, TRS-80.
Verdere noemenswaardigheden: Toshiba T1000 'laptop' met plasmapanel waar je in de winter je handen aan kon werken, PS/2 model 60 fulltower met daaraan een handvat om hem op te tillen. Met twee man, hernia gegarandeerd! Een héél klein 286'je, formaat pocketboek. Heb ik nog een BBS op gedraaid begin jaren 90!
Later, op mijn werk: IBM mainframe (iets met model 360 ofzo, is alweer een tijdje geleden), PDP-11, diverse VAX-en en Alpha's.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |