quote:De eerste computer waar ik me mee heb vermaakt was een MSX2, mét 3.5" floppydrive. Wat waren al mijn vriendjes met MSX1 en datarecorder jaloers, op een MSX2 was een diskdrive wél snel
Op dinsdag 3 juni 2003 10:45 schreef JeroenH het volgende:[..]
>NU< je computer aanzetten en >NU< kunnen werken.... maar ja, dan wel weer 7 minuten wachten tot je programma geladen was van tape (en maar marginaal sneller van diskette
)
Zo, opa heeft gesproken
Nu, 18 jaar later, heb ik enkele PC's, een Apple iBook, en meer dan 15 MSX-en
.
Eén wordt er ook nog gebruikt:
MSX2+ met 1 MB RAM, FM-PAK, MSX-Audio met MIDI, SCC cartridge (Konami's F1-Spirit met switch) en als klap op de vuurpijl een CompactFlash interface(!), en boot ik zelfs grote spellen in luttele seconden...vanaf een 64 MB CF kaartje. ![]()
Nog steeds leuk speelgoed, zo'n Z80A doosje.
En nog steeds heeft het Konami logo op spellen een enorme (Kopen!) aantrekkingskracht op me...
quote:klopt
Op maandag 2 juni 2003 21:14 schreef JeroenH het volgende:[..]
Jij betaalt zeker niet je eigen stroomrekening?
er draaide vb op
was uren aant overschrijven om een poppetje te tekenen had geen opslagmedium.
Mijn eerste ervaringen waren bij vrienden. Die hadden een PC en op feestjes gingen we altijd spelen. Thuis hadden wij er geen een. ![]()
begeven moment had mijn vader ergens in 1990 een PC oip de kop getikt. Geen harde schijf maar wel floppies. 'T was een C64. Ik snapte er de ballen van. De machine was daarom ook erg snel verdwenen.
Een paar jaar later kon ik een oude 286 overnemen van een vriendje terwijl mijn vader zei: wacht nog even, straks kopen we een nieuwe machine. Ik niet luisteren en die 286 overnemen en was er erg content mee. Heerlijk systeempje. Maar inderdaad kochten wij een paar maanden later een P75. Nog stoerder en leuker. Daar hebben we een lange tijd mee gedaan. Uiteindelijk kochten we een nieuwere PC (Cyrix 300Mhz) welke ik in termijnen afbetaalde aan mijn vader. Wat een (*&^*%machine!
En nu ben ik een P600 en XP 1800+ en P2.2Ghz verder, woon op mezelf en werk als programmeur en heb een eigen bedrijfje.
Was een HP Vectra ES/12 (12 Mhz, je kon 'm met een bios-floppy omzetten naar 8 Mhz, bovendien kwam er een irritant tikje uit de speaker voor iedere toets die je op het toetsenbord aansloeg). 12 Mb harde schijf, 640Kb geheugen en alleen een 5.12" floppy drive. Een EGA videoadapter zorgde voor 16 kleurtjes op het scherm.
Het ding draaide op MS-DOS 3.2 en later op PC-DOS 3.3 (van IBM). De programma's waar de firma van m'n vader mee werkte waren 'Executive Memomaker' (Tekstverwerking) en 'Drawing Gallery' (vectortekenprogramma) en natuurlijk Lotus 1-2-3.
quote:What?!?!?!?!?!?!?!
Op dinsdag 3 juni 2003 14:59 schreef CJ_S het volgende:
begeven moment had mijn vader ergens in 1990 een PC oip de kop getikt. Geen harde schijf maar wel floppies. 'T was een C64. Ik snapte er de ballen van. De machine was daarom ook erg snel verdwenen.
quote:Ja, heb er een beetje mee kunnen werken, maar niet zoals het hoort. En ik was nog maar een klein CJ_Sje hoor
Op dinsdag 3 juni 2003 15:33 schreef JeroenH het volgende:[..]
What?!?!?!?!?!?!?!
Jij hebt dus echt DE computer gemist.
Kheb veel lol gehad met al die splelletjes... Vooral multiplayeren(2 mensen op een keyboard) was erg lollig....
Daarna kwam er een 286 met Wordperfect 5.1, kweet nog goed dat ik die een keer 'op tilt' heb gekregen.. Khad een of andere programma gestart en dat kreeg ik niet meer afgesloten, mijn ouders helemaal pist. De locale PC-kenner erbij gehaald die gewoon op de reset knop roste...
Daarna 386-486 waar ik veel tijd heb doorgebracht met kutten met autoexec.bat's, Windows 3.11, dos re-installen, brakke dos-install disks, etc..
Uiteindelijk in 2000 mijn eerste échte PC, Celeron 466Mhz met internet... Toen een Celeron 1.3Ghz en nu een p4 2.4Ghz...
Als software hadden we alleen een of ander pakket Access Four erbij, met een notepad, spreadsheetje en een adressenboekje ofzo, en een vage DOS cursus, en daar zat ook het enige spel bij dat we lange tijd zouden hebben: je moest mbv de cursortoetsen een slang bewegen, en die moest olifanten het hok in jagen, helemaal in textmode gemaakt. Supersimpel en supersuf, maar ik kreeg er maar geen genoeg van.
Maar pas echt leuk werd het toen ik GWBASIC ontdekte, daar raakte ik helemaal verslaafd aan. Vanaf dat moment is het nooit meer goed gekomen... ![]()
Ik was sowieso bijna de enige die er echt iets mee deed, mijn moeder deed af en toe wat tikwerk maar mijn vader heeft er volgens mij in die 5 jaar dat we hem hadden opgeteld zo'n 20 minuten achter gezeten
In 1992 eerste PC, waarschijnlijk een 286 ofzo - had nog een beeldscherm met maar twee kleuren (oranje/zwart)....
Paar jaar later een 486-er gekocht - dit was in 1994/1995 denk ik. Vooral veel spelletjes op gedaan (Stunts/Commander Keen/Home Alone). Verder gebruikte ik het, samen met een paar vriendjes om een schoolkrantje te maken ![]()
In november 1997 P 200MHZ - hier maakte ik in 1998/1999 mijn eerste websites op in Word & Paint Shop Pro ![]()
Maart 2000: PIII 600Mhz, en in september vorig jaar (eindelijk) een eigen pc, die nu op mijn kamer staat (2.0 GHZ) - komt binnenkort nog een tweede monitor bij + extra harde schijf. Gebruik 'm vrijwel alleen voor internet/photoshop/director/flash etc. Daarnaast natuurlijk voor muziek/films etc...
Paar jaar daarna een 386.
Erg leuk om mee te kloten, ik had (/heb
) er niet super veel verstand van, had ik zitte kloten in me autoexec.bat starte me PC niet meer op ![]()
Verder veel spelletjes, price of persia 1, en daarna 2 op een stuk of 9 floppy's! En dat was veeeel best bizar als je bedenkt dat je nu ff een paar GIG op je HD zet!!!!
Daarna een 486 met The 7th Guest... shit dat was echt ge-wel-dig!!! ![]()
Jaaa best leuk zo'n PCtje!!
Het enige wat je kon doen op dat ding was zelf programmeren. Er zat een groot zwart blok in waarop Basic Interpreter stond. Pas jaren later begreep ik wat dat precies betekenden, maar het zorgde er iig voor dat je er op kon programmeren. Spelletjes waren er nauwelijks voor dat ding, ik had er alleen een soort van Ascii-versie van Frogger op, wat dan Paddentrek heette ![]()
Enkele jaren daarna kocht mijn vader onze eerste PC: een Hyundai XT. CPU snelheid: 4,77 mhz en met een proggie genaamd Turbo kon je em op 8!!!!! mhz zetten
20mb harde schijf erin en 640kb ram. ![]()
Hierop speelde ik voornamelijk de aloude Sierra-adventures: Larry, PolicQuest, King's Quest, enz.
Vervolgens vond mijn vader het 7 jaar lang niet nodig dit oude beessie te vervangen, waardoor mijn interesse in computers tijdens mijn middelbare schooltijd naar een historisch dieptepunt zakte. Pas toen ik ging studeren kocht ik een P100 en sindsdien nog een PII 350 en nu een AMD XP 2000+. Maar das toch een stuk minder nostalgisch als die 2 eerste computers.
Das een beetje mijn verleden... Ik heb ze allemaal wel gezien en gehad geloof ik.....

en de Motorola Eurocom

de Microprofessor I (en II doch heb hier geen plaatje van)

en de VIC20 ![]()

Hierna nog de Amiga 2000 en 4000 gehad, deze heb ik nog met de VIC20,. Jammer genoeg zijn de KIM1, Eurocom en Microprofessor in de vuilnisbak verdwenen. En nu op een PC'tje.
Mijn eerste kennismaking met een PC was bij de plaatselijke V&D in Den Bosch.. Ik had van mijn oom een diskette gekregen met daarop geschreven "Larry".. Toen wist ik nog niet dat het was, maar bij de V&D, waar je pc's (Tulips) kon uitproberen, kwam ik erachter dat je bestandjes die op .bat, .exe en .com eindigden kon uitvoeren door hun naam in te tikken.. En toen was ik zomaar ineens Larry aan het spelen!
Ahhh jeugdsentiment, ik heb Larry 1 hier nog steeds.. Niet meer op dezelfde floppy helaas, maar de herinneringen zijn er niet minder om
Toen kreeg ik zelf zo eentje:
En zo zag het besturings systeem er uit:
Nog een screenie van een duitse versie:
Dit was trouwens in de tijd dat een 286 nog een stoere machine was. (Ik had lekker al een GUI toen 'de rest' nog in DOS zat te kutten)
Daarna een MSX , geweldig vond ik die.. Heb toen zelfs al een beetje geprogrammeerd
, later had ik nog een kleurscherm ook ![]()
Toen een 468 later een p75 tja en toen ging het snel...
ben nog steeds verslaafd ![]()
Heb nu een laptop
(Acer travelmate 800) en wireless lan, maar soms verlang ik nog wel eens naar mijn MSX
quote:Hmm. Dacht dat een VT100 een domme terminal was.
Op donderdag 11 april 2002 15:24 schreef Tha_Mav het volgende:
pfff mijn eerste contact met een pc was in 1983 dat was een VT-100
*zelfeenvt510heeft*
't Zal een jaar of 12 geleden zijn dat mijn ouders een 286 (met kleurenmonitor!) kochten om WP5.1 op te draaien. Prince of Persia was toen toch wel het hoogtepunt. Poosje daarna kreeg ik de ouwe computer (Acorn Electron/Goeie ouwe BBC) op mijn kamer, was niet achter de PC weg te slaan namelijk.
Toen leerde ik programmeren. Oôôôh...
Internet kwam pas veel later. 1997 ofzo. Daarvoor al een paar jaar veel lol gehad op diverse BBS'en. (2400bps powah!
) Berkeley kan ik me nog herinneren... Plus Music Box, PCM-BBS natuurlijk, en nog een paar lokale bekenden. (Vooral Hunze was volgens mij behoorlijk beroemd.) En joh, wat vond ik het gaaf toen mijn vader een 14400bps modem kocht!
En nu woon ik op mezelf, heb drie computers staan en ben er nog steeds niet achter weg te krijgen.
quote:D'r zijn mensen die beweren dat dat nu nog steeds zo is. En het is op zich ook wel cool om een machine te zien die zowel een m68k als een ppc processor tegelijk op dezelfde IO-bus heeft. Verder moet je die mensen altijd met een korreltje zout nemen.
Op donderdag 11 april 2002 16:29 schreef Mr_Brownstone het volgende:
[nutteloze opmerking]
De Amiga was toendertijd (1988-1994 ofzo) veel beter als de PC
[/nutteloze opmerking]
quote:En opa heeft gelijk.
Op dinsdag 3 juni 2003 10:45 schreef JeroenH het volgende:
En toch merk ik nog bijna elke dag hoeveel voordeel ik er van heb dat ik die goeie ouwe tijd heb meegemaakt. Ik zie kids van nu emmeren met een probleem wat ik zó kan oplossen omdat ik weet wat een config.sys is, etc. Maar ook meer 'globaal', omdat je de evolutie van computers hebt meegemaakt hebje gewoon veel meer gevoel voor hoe zo'n ding werkt.Zo, opa heeft gesproken
Ik vond het bestuurings systeem van de Amiga destijds super ![]()
Het was in het begin wel erg wennen op mijn eerste PC aan Windows 95
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |