abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 april 2002 @ 09:07:57 #51
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_3825978
Als klein kindertje zette ik m'n eerste stapjes op de Sinclair ZX Spectrum. Meer dan spelletjes spelen deed ik niet. Wat verwacht je ook van een peuter?

Toen kwam eind 80'er jaren een mooie "draagbare" computer in het huis. Ik deed er al wat meer op, maar was pas acht, dus dat schiet nog niet echt op. Papa laat z'n kindje nauwelijks alleen op zo'n duur apparaat, niet dan?

Toen kwam er in 1992 een Tulipje om de hoek kijken met een 386sx erin en ( óóóóh ), kleur! Hier begon het pas serieus te worden met spellen, arj, conventioneel geheugen, autoexec.bat geklooi. De eerste echte stapjes werden gezet. En m'n pa liet me maar klooien, hoewel ik inmiddels een NES en SNES op de kamer had staan. De gek.

In 1995 werd deze vervangen door een Pentium 100. Ik kan me eigenlijk niet herinneren wat daarmee is gebeurd. Volgens mij heb ik die in 1997 verkocht, om vervolgens mijn eerste eigen computer te kopen. Ik had het ding inmiddels helemaal volgegooid met eigen spullen, dus dat ding was voor het grootste deel van mij.

In 1997 kwam er een PII 233 met 3Dfx Rush videokaartje. Wow, wat was dat mooi! Die bak staat, als inmiddels 466 Celly, nog steeds te draaien. Inmiddels een 333 Mhz PII-laptop rijker, en eind vorig jaar als fileserver een Celeron 500 gekocht, een mooie goedkope barebone. En maandag a.s. staat m'n eerste console sinds lange tijd weer op mijn kamer te pronken. Een halve PC Dan weten jullie al waar ik het over heb

pi_3826026
Ik ben begonnen met een Amiga 500. Die heb ik nogsteeds ergens, alleen de monitor is kapot. M'n eerste kennismaking met de pc was dankzij m'n broer. Die kocht een p120, en een tijdje later heb ik een p166 gekocht... sja, en daar zit ik nou nog achter..
I know I was born, And I know I will die.
The inbetween is mine, I am mine
We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
  zondag 14 april 2002 @ 10:36:05 #53
26289 DJ_capital_S
We try it one more time
pi_3826060
ja, ik kreeg als eerste comp een commondore 64 met een hele zooi spelletjes.

daar kon je net zoveel mee kloten als je wou, je kreeg nix kapot (wat wel fijn was, want met mijn eerste 'echte' PC was alles altijd kapot omdat ik er mee lag te kloten.

maar die commondore heb ik nog steeds en ik zat er net nog even mee te doen, maar je kunt er niet zoveel mee, want hij kan alleen BASIC verstaan

Who's the best? >>>> DJ capital S (details zie site)
pi_3826109
Eerst in 1982 een Texas Instruments TI99/4A (van m'n pa). Daar heb ik basic op geleerd en veel spelletjes zelf geschreven (traag! ). Ook schreef ik daarop al eenvoudige rekenprogrammaatjes, bijvoorbeeld om belichtingstijden uit te rekenen voor astro-fotografie.

In 1986 een TI74. Dat was een programmeerbare rekenmachine die je in basic en pascal kon programmeren. Maar in die tijd was ik toch alleen maar geinteresseerd in rekenprogrammas.

In 1988 haalde ik bij een dump een kapotte Epson PX-8 laptop (voor 100 gulden) en repareerde die. Leuk klein ding met 8-regels LCD display. Die had ook een ingebouwde A/D-convertor dus je kon er heerlijk mee hobby-en. Ook nog een beetje Z-80 assembler op gedaan.

Vreemd genoeg was ik in die tijd nauwelijks geinteresseerd in PCs. Die gebruikte ik alleen als 'tools' (textbewerken, groot rekenwerk, simulaties etc met kant en klare programmas). Ik had ook geen geld voor een eigen PC.

De PC werd pas interessant voor mij toen internet goed van de grond kwam (ca 1994-95) en daarvoor gebruikte ik een Toshiba T-50 laptop van het werk. Een prive PC kocht ik pas in 1998.

woensdag 24 april 2002 @ 22:43:07 #55
173 Nikki
 Anti Kliekjes
pi_3953866
Rond '83 zijn mijn ouders begonnen met een Tandy TRS80. Ik was toen een jaar of 11. Daarna kwam er een commodore 64 met tape recorder en nog wat later een Amiga met floppy's op t buro. Mijn moeder kreeg rond diezelfde tijd haar eerste PC. Daar zag ik overigens de lol toen niet van in, want daar kon je geen fatsoenlijk spelletje op spelen. (Wist ik veel....)

Geweldig topic trouwens.

-edit- Vergeet ik te melden dat op zondagmiddag een programma op de radio kwam waarbij ze computer programma's lieten horen. Zondagmiddag doodse stilte want mijn vader probeerde dat op te nemen met een microfoon voor de radio. Hoop gepiep en gekraak. Ik geloof dat het opnemen nooit is gelukt, twee kinderen en een hond, altijd wel achtergrond geluiden erbij enzo......

Wat nou..'k zie niks!!! Je bent toch niet blind???
pi_3954112
1983, de beeb: http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?c=29 (museum of old computers, leuk!)

wij hadden de versie met 32kb RAM en 32kb ROM

pi_10828443
Looky looky on this BRAND NEW site :

http://commodore-forums.wabbit-wion.nl

Jessy

pi_10828533
Mijn eerste kennismaking weet ik niet meer precies... volgens mij was het de tijd van Prince Of Persia 1 Toen was ik een jaar of 4, 5
Lambo of Rekt
  maandag 2 juni 2003 @ 15:34:53 #59
22754 Steve-O
Sarcasm-O
pi_10828534
386 met stunts
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_10828618
Eerste computer was een MSX. Dus zal wel in de jaren 80 zijn geweest.
pi_10828652
quote:
Op maandag 2 juni 2003 15:34 schreef Steve-O het volgende:
386 met stunts
Die was leuk ja...
Lambo of Rekt
pi_10828687
quote:
Op maandag 2 juni 2003 15:38 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Die was leuk ja...

Of california games
Keen
Lambo of Rekt
pi_10828770
quote:
Op maandag 2 juni 2003 15:39 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Of california games
Keen

.
Keen was echt cool heb ze nog op floppy liggen hier
  maandag 2 juni 2003 @ 15:44:49 #64
22754 Steve-O
Sarcasm-O
pi_10828887
quote:
Op maandag 2 juni 2003 15:39 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Of california games
Keen

prince of persia
super tetris
push over
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  maandag 2 juni 2003 @ 15:44:54 #65
53316 smegmakrijger_3d
.....and smegma for all!
pi_10828890
Ikke eind jaren tachtig aan de MSX!!! Vette disco, op zondag middag kwamen er trouwens basicode programmas op de radio, dat was toen zo'n teleac cursus basic....... wij hadden een radio/tape in een, dus bij ons werkten die progjes wel!
Indoor swimming, suburban living.
pi_10830776
Onze eerste computer (bij mijn ouders thuis dus) was een soort gameconcole met maar twee spelvarianten: een stuk of 5 soorten pong, en een spelletje waarbij je met twee tanks moest rijden en op elkaar schieten. Erg veel fun mee gehad samen met mijn broer.

De volgende computer was een Goldstar MSX. Ontzettend veel spelletjes op gedaan, maar ook mijn eerste schreden op het programmeerpad gezet. Met die machine was ik ook erg actief op het gebied van Basicode-3. Kennen jullie dat nog? * JeroenH zwijmelt weg in nostalgie. Ik heb mijn ouders nooit echt goed kunnen uitleggen wat dat rare gekraak uit de radio nou precies was.
Van dat apparaat heb ik ook de beide joystick ports kapotgespeeld. De spelletjes die ik had gebruikte óf port 1, óf port 2, en dat was ongeveer 50/50 verdeeld. Dus als het spel begon moest ik als de sodemieter de joystick omprikken en dat gaat een paar honderd keer goed maar het houdt een keer op natuurlijk, en valt er gewoon een connector van de computer af.

Daarna was ik een jaar of 13, 14 en had ik op de één of andere manier de fl. 800 bij elkaar geharkt die een Commodore 64 + 1541 bij de Maxis moest kosten. Daarmee ging de wereld van computers pas echt voor me open. Al gauw kocht ik er tweedehands van alles bij, een MPS-802 printer, een tape-recorder, zelfs een 1581 (dat is een 3.5" diskdrive) en een handscanner. Ik verdeelde mijn tijd tussen programmeren en spelletjes doen.

Na een paar jaar kwam er een AMD 486DX4-100 met wel 8MB en een 512MB harddisk, en vanaf daar heb ik een redelijk standaard traject doorlopen (P1@233, P2@300, etc.) en als laatste heb ik nu een P4@1.6GHz. Misschien dat er met een half jaartje wel wat nieuws komt, maar o.a. de 512MB geheugen is het ding nog snel genoeg voor wat ik er mee doe.

maandag 2 juni 2003 @ 18:55:49 #67
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_10833858
Hmmm.. ik herinner me nog dat mijn ouders een voor die tijd hele supersnelle ultra pc hadden. Ik heb zelf geen idee wat dat was omdat ik nog alleen maar het knopje om hem aan te zetten kon vinden.

In 96 gingen we verhuizen en kocht mijn vader een pentium 1 166mhz met windows 95.
Met joystick en racestuur wat ik helemaal geweldig vond. IK spendeerde heel wat dagen achter dat ding en sloopte ook van alles.

Toen kreeg mijn moeder een p1 233mhz. Ik zat daar nooit achter omdat dat mij streng verboden werd. Toen begon mijn vader ook wel problemen te ondervinden met zijn pc.

We kochten toen een p3 500mhz bij de AH . Ik kreeg de p1 166mhz maar zat al gauw constand achter de p3. We kregen internet en er ging een nieuwe wereld voor me open.

Al snel stond Napster op de pc en kregen telefoonrekeningen van 6/700 gulden binnen. Toen waren we maar overgestapt op Casema cable. En het nerd zijn was begonnen. Nu was ik al helemaal niet meer weg te slaan achter de pc.

Ik kreeg de p3 op mijn kamer omdat mijn vader zag dat ik er meer achter zat dan hij, dus nam hij zijn p1 weer terug. Toen ik mijn eerste lan-party had beleefd was ik er achter dat ik een langzame stront pc had dus ik ging sparen en heb nu een amd 2000+

Mijn vader heeft nu via pc-prive een p4 2.5ghz aangeschaft en mijn moeder zit nu zonder pc omdat ze een bios virus heeft wat ik er ook niet uit krijg dus moet er een nieuw moederboard in .

Maar het is niet bij deze AMD gebleven. mijn kamer ziet er nu zo uit:

Die laptops heb ik van de vriend van mijn nicht gekregen omdat hij alles wat over is op zijn werk aan mij geeft

Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  FOK!fotograaf maandag 2 juni 2003 @ 19:09:27 #68
17893 Forno
pi_10834197
Vriendjes met pong en later een C64.
  • Amiga 500, 198?
  • Pentium 75, 1995
  • Pentium II-300, 1998 (sinds 1999 internet)
  • Duron 700, 2001
  • pi_10837649
    quote:
    Op maandag 2 juni 2003 18:55 schreef junkiesietze het volgende:
    Maar het is niet bij deze AMD gebleven. mijn kamer ziet er nu zo uit:

[afbeelding]

Jij betaalt zeker niet je eigen stroomrekening?
    pi_10838382
    Als ik Pong oversla, was mijn eerste computer een Commodore 64.

Toen ik iets van 7 was kregen we thuis een C64, van familie, met een stuk of 10 casettebandjes met spellen en een mooi mapje waarin alles geïndexeerd terug te vinden was.

Eerste verslavende spellen waren "Hero", "Wonder-boy-serie", "Kung-fu master", "Spy vs. Spy", een übercool boxspel en dergelijke. Dat stond nl. op die bandjes en waar moet je anders spellen vandaan halen. Geweldige tijd, met zelf eigen sprites maken en in basic frut in elkaar flansen. Data 128,64,3,23,59,12 .. Meest afschuwelijke moment ooit meegemaakt op dat machien was ik als 9 jarig frut wie 800 regels programmacode over aan het typen was uit een boekje, puur uit nieuwsgierigheid wat er zou gebeuren en de buurman die bij regel 778 de stekker per ongeluk uit het stopcontact trekt

Daarna Amiga 500. Geweldig systeem! Eerste computer die we op elkaar aan konden sluiten, om bijvoorbeeld Lotus Esprit Turbo tegen elkaar te kunnen spelen (slit-screen). (ik was niet de enige in de buurt met zo'n ding). Eigenlijk tot de 486 op de markt was bij Amiga gebleven. Demo's, spellen, 500+ diskette's .. Wel bij vrienden altijd met de 80x86 t/m de 386 gerotzooid.

Eerste IBM-compatible was een DXII-66Mhz, een übermachine op het moment dat we hem kochten .. Met wel 8 MB geheugen en volgens mij 400 megabyte schijfruimte! Whoah! Eerste EUREKA moment was toen ik ontdekte hoe ik iets (in dit geval "Flight Simulator 1.0 ofzo") uit kon pakken met ARJ, zonder ook maar te weten wat dat inhield. Beste herinnering aan de IBM-serie is voor het eerst DOOM linken over de seriële poort. "Hey, dat ben JIJ bij mij in beeld! Loop eens naar rechts? WHOAH!!! "

Verder heb ik nog eens een 16 megabyte geheugenmodule gekocht voor 1400 gulden. Een vaste schijf van 800 megabyte voor 700 gulden. Doet nog steeds pijn als ik daaraan denk

'Ee, ah wor 'ungry-loike!
    pi_10838590
    Wij kregen thuis ergens rond 86 een pc. Een XT met 20MB harde schijf, dat ding heb ik hier ook nog staan. Later kocht mijn vader ook nog een EGA monitor d'r bij. De spelletjes die ik er op speelde waren de standaard dingen, larry, spaceinvaders dat soort zooi.

Mijn eerste eigen pc kreeg ik in 1993 dat was ook een XT (8088) met 2 20MB harde schijven daarna heb ik nog een tweede hands 386 gekocht moet ergens in 94 geweest zijn. Toen heb in in 96 een Cyrix 5x86 100Mhz gekocht. Die heb ik een paar maanden later weggedaan voor een Cyrix 6x86 150+. Die heb ik daarna nog geupgraded naar een 200+. In 98 heb ik een P II 350 gekocht. In 2000 een AMD 900 en nu heb ik een Athlon 1800+.

maandag 2 juni 2003 @ 22:37:21 #72
    51568 briana_muirinn
    Cottontail en Terra
    pi_10840246
    De ZX Spectrum! Daar is het bij mij ook mee begonnen, mijn broertje (toen 2 jaar) en ik speelden er chucky egg op, een platformspelletje met een aantal pixels die een eend moesten voorstellen, en dan moest je eieren pakken. Een toenmalige vriendin van mij had er ook een, we startten het ding op, stopten het cassettebandje erin en gingen ganzenborden, met op de achtergrond drie kwartier lang pruuuupieeeeeptrrrrieeetweeedelieeee tot het spel eindelijk geladen was. Het ding is helaas overleden..
    Later kocht mijn vader een 8086, mochten we eerst absoluut niet aankomen, maar toen voor mijn vader het nieuwe eraf was mochten wij ook spelletjes spelen. Later kwam er een 286, die een paar jaar later werd vervangen door een 486 met windows 3.11. intussen ging ik de pc ook gebruiken voor werkstukken voor school, mijn broertje en ik speelden er spelletjes op, net als mijn vader, en heel soms als de pc vrij was probeerde mijn moeder er wat op uit. De wachtrij voor de familiepc was geboren. Toen ben ik gaan sparen voor een eigen pc, dat werd een pentium 120 MHz met windows 95. Mijn vader op zijn achterste benen want dat windows 95 was nergens voor nodig, 3.11 was toch goed genoeg? En een stennis die hij maakte over mijn pc omdat er nu 2 pc's in huis waren, ronduit schandalig! Intussen was de mijne sneller dan de zijne dus kocht hij 2 maanden later een wat snellere dan de mijne, de oude familiepc ging naar mijn broertje. Totaalscore 3 computers. Mijn P120 ging op een gegeven moment stuk en ik kocht een celeron 350 MHz, een maand later kocht mijn vader een pentium 450 MHz (zucht voorspelbaar) en dat ding heeft ie nog steeds. Mijn broertje kocht na knallende ruzies over spelletjes/veel vriendjes en mijn vader die ook wel eens op zijn pc wilde eindelijk zijn eigen computer. Mams ging haar administratie bijhouden op de familie pc, en jarenlang was ze die kwijt doordat het ding om de haverklap geformatteerd werd. Voor mijn school ben ik een paar jaar op kamers geweest en ben weer bij mijn ouders ingetrokken toen ik geslaagd was in afwachting van een zelfstandige huurwoning. Intussen had mijn broertje de internetverbinding gedeeld via zijn computer, die hij om de zoveel maanden weer omzeep wist te helpen zoals hij met de familiecomputer deed. Ik wilde een degelijke verbinding en kocht een router, nergens voor nodig riepen mijn ouders want via de pc van mijn broertje ging het toch ook? De router kwam er toch en nu zijn ze er zo aan gewend dat ik nu ik eigen woonruimte te pakken heb het ding niet meer mee krijg. Dus mag ik op rekening van mijn ouders een nieuwe router kopen
    Mams werd vorig jaar 50 en we hebben met zijn drieen gelapt en een asus barebone voor haar gekocht met een celeron 1,3 GHz, 256 MB geheugen en een HD van 40 GB. Na al die jaren wachten tot er een pc vrij kwam waar ze op kon heeft ze deze wel verdiend. De Kings Quest serie hou ik nog steeds compleet, ook al is de laatste lang niet zo leuk meer als de eerste en wat hebben we een lol gehad om de leeftijdscheck vragen voor je leisure suit larry kon spelen
    Mijn jongste telg is een asus barebone celeron 1,7 GHz, en de oude trouwe 8086 staat nog steeds op zolder, soms doen we er nog eens een spelletje op uit nostalgie.
      dinsdag 3 juni 2003 @ 09:43:13 #73
    34775 Metro2005
    Mind explorer
    pi_10845490
    C64 en daarna 8086 XTtje

dat waren nog eens tijden. niet elke dag een beveiligingsupdate. niet elk jaar een nieuw OS
    hmm >droomt verder<

Childhood is over the moment you know you're going to die.
    'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
      dinsdag 3 juni 2003 @ 10:09:59 #74
    53151 T42
    Pinball Wizard
    pi_10845918
    ik kreeg in 1997 me eerste pc een pentium 166mmx 32mb geheugen en 3 gb schijf van MEMO . daar mee begon me hobby om oude pc's weer tot leven te wekken. ik heb er nu 30 meesten in onderdelen trouwens. in 2000 verkocht ik de 166 en kreeg een p3 800 die heb ik nu nog ook een MEMO . in 2001 kocht ik een p2 350Mhz. voor 50 gulden die ik al snel opvoerde naar een p3 450Mhz met 2gb geheugen.

hier de oude computerkes en onderdelen die ik te koop heb
    WWW.t42systems.tk

pi_10846630
    quote:
    Op dinsdag 3 juni 2003 09:43 schreef Metro2005 het volgende:
    dat waren nog eens tijden. niet elke dag een beveiligingsupdate. niet elk jaar een nieuw OS
    hmm >droomt verder<
    >NU< je computer aanzetten en >NU< kunnen werken.... maar ja, dan wel weer 7 minuten wachten tot je programma geladen was van tape (en maar marginaal sneller van diskette )

En op de 486 dagenlang lopen pielen met je config.sys en je autoexec.bat om maar genoeg geheugenruimte vrij te maken voor dat ene programma wat het maar niet wilde doen...

En toch merk ik nog bijna elke dag hoeveel voordeel ik er van heb dat ik die goeie ouwe tijd heb meegemaakt. Ik zie kids van nu emmeren met een probleem wat ik zó kan oplossen omdat ik weet wat een config.sys is, etc. Maar ook meer 'globaal', omdat je de evolutie van computers hebt meegemaakt hebje gewoon veel meer gevoel voor hoe zo'n ding werkt.

Zo, opa heeft gesproken

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')