Toen kwam eind 80'er jaren een mooie "draagbare" computer in het huis. Ik deed er al wat meer op, maar was pas acht, dus dat schiet nog niet echt op. Papa laat z'n kindje nauwelijks alleen op zo'n duur apparaat, niet dan? ![]()

Toen kwam er in 1992 een Tulipje om de hoek kijken met een 386sx erin en ( óóóóh ), kleur! Hier begon het pas serieus te worden met spellen, arj, conventioneel geheugen, autoexec.bat geklooi. De eerste echte stapjes werden gezet. En m'n pa liet me maar klooien, hoewel ik inmiddels een NES en SNES op de kamer had staan. De gek.
In 1995 werd deze vervangen door een Pentium 100. Ik kan me eigenlijk niet herinneren wat daarmee is gebeurd. Volgens mij heb ik die in 1997 verkocht, om vervolgens mijn eerste eigen computer te kopen. Ik had het ding inmiddels helemaal volgegooid met eigen spullen, dus dat ding was voor het grootste deel van mij.
In 1997 kwam er een PII 233 met 3Dfx Rush videokaartje. Wow, wat was dat mooi!
Die bak staat, als inmiddels 466 Celly, nog steeds te draaien. Inmiddels een 333 Mhz PII-laptop rijker, en eind vorig jaar als fileserver een Celeron 500 gekocht, een mooie goedkope barebone. En maandag a.s. staat m'n eerste console sinds lange tijd weer op mijn kamer te pronken. Een halve PC
Dan weten jullie al waar ik het over heb
daar kon je net zoveel mee kloten als je wou, je kreeg nix kapot (wat wel fijn was, want met mijn eerste 'echte' PC was alles altijd kapot omdat ik er mee lag te kloten. ![]()
maar die commondore heb ik nog steeds en ik zat er net nog even mee te doen, maar je kunt er niet zoveel mee, want hij kan alleen BASIC verstaan
In 1986 een TI74. Dat was een programmeerbare rekenmachine die je in basic en pascal kon programmeren. Maar in die tijd was ik toch alleen maar geinteresseerd in rekenprogrammas.
In 1988 haalde ik bij een dump een kapotte Epson PX-8 laptop (voor 100 gulden) en repareerde die. Leuk klein ding met 8-regels LCD display. Die had ook een ingebouwde A/D-convertor dus je kon er heerlijk mee hobby-en. Ook nog een beetje Z-80 assembler op gedaan.
Vreemd genoeg was ik in die tijd nauwelijks geinteresseerd in PCs. Die gebruikte ik alleen als 'tools' (textbewerken, groot rekenwerk, simulaties etc met kant en klare programmas). Ik had ook geen geld voor een eigen PC.
De PC werd pas interessant voor mij toen internet goed van de grond kwam (ca 1994-95) en daarvoor gebruikte ik een Toshiba T-50 laptop van het werk. Een prive PC kocht ik pas in 1998.
Geweldig topic trouwens.
-edit- Vergeet ik te melden dat op zondagmiddag een programma op de radio kwam waarbij ze computer programma's lieten horen. Zondagmiddag doodse stilte want mijn vader probeerde dat op te nemen met een microfoon voor de radio. Hoop gepiep en gekraak. Ik geloof dat het opnemen nooit is gelukt, twee kinderen en een hond, altijd wel achtergrond geluiden erbij enzo......
wij hadden de versie met 32kb RAM en 32kb ROM
quote:Die was leuk ja...
Op maandag 2 juni 2003 15:34 schreef Steve-O het volgende:
386 met stunts
quote:Of california games
Op maandag 2 juni 2003 15:38 schreef EggsTC het volgende:[..]
Die was leuk ja...
quote:.
Op maandag 2 juni 2003 15:39 schreef EggsTC het volgende:[..]
Of california games
Keen
quote:prince of persia
Op maandag 2 juni 2003 15:39 schreef EggsTC het volgende:[..]
Of california games
Keen
De volgende computer was een Goldstar MSX. Ontzettend veel spelletjes op gedaan, maar ook mijn eerste schreden op het programmeerpad gezet. Met die machine was ik ook erg actief op het gebied van Basicode-3. Kennen jullie dat nog? * JeroenH zwijmelt weg in nostalgie. Ik heb mijn ouders nooit echt goed kunnen uitleggen wat dat rare gekraak uit de radio nou precies was.
Van dat apparaat heb ik ook de beide joystick ports kapotgespeeld. De spelletjes die ik had gebruikte óf port 1, óf port 2, en dat was ongeveer 50/50 verdeeld. Dus als het spel begon moest ik als de sodemieter de joystick omprikken en dat gaat een paar honderd keer goed maar het houdt een keer op natuurlijk, en valt er gewoon een connector van de computer af.
Daarna was ik een jaar of 13, 14 en had ik op de één of andere manier de fl. 800 bij elkaar geharkt die een Commodore 64 + 1541 bij de Maxis moest kosten. Daarmee ging de wereld van computers pas echt voor me open. Al gauw kocht ik er tweedehands van alles bij, een MPS-802 printer, een tape-recorder, zelfs een 1581 (dat is een 3.5" diskdrive) en een handscanner. Ik verdeelde mijn tijd tussen programmeren en spelletjes doen.
Na een paar jaar kwam er een AMD 486DX4-100 met wel 8MB en een 512MB harddisk, en vanaf daar heb ik een redelijk standaard traject doorlopen (P1@233, P2@300, etc.) en als laatste heb ik nu een P4@1.6GHz. Misschien dat er met een half jaartje wel wat nieuws komt, maar o.a. de 512MB geheugen is het ding nog snel genoeg voor wat ik er mee doe.
In 96 gingen we verhuizen en kocht mijn vader een pentium 1 166mhz met windows 95.
Met joystick en racestuur wat ik helemaal geweldig vond. IK spendeerde heel wat dagen achter dat ding en sloopte ook van alles.
Toen kreeg mijn moeder een p1 233mhz. Ik zat daar nooit achter omdat dat mij streng verboden werd. Toen begon mijn vader ook wel problemen te ondervinden met zijn pc.
We kochten toen een p3 500mhz bij de AH
. Ik kreeg de p1 166mhz maar zat al gauw constand achter de p3. We kregen internet en er ging een nieuwe wereld voor me open.
Al snel stond Napster op de pc en kregen telefoonrekeningen van 6/700 gulden binnen. Toen waren we maar overgestapt op Casema cable. En het nerd zijn was begonnen. Nu was ik al helemaal niet meer weg te slaan achter de pc.
Ik kreeg de p3 op mijn kamer omdat mijn vader zag dat ik er meer achter zat dan hij, dus nam hij zijn p1 weer terug. Toen ik mijn eerste lan-party had beleefd was ik er achter dat ik een langzame stront pc had dus ik ging sparen en heb nu een amd 2000+
Mijn vader heeft nu via pc-prive een p4 2.5ghz aangeschaft en mijn moeder zit nu zonder pc omdat ze een bios virus heeft wat ik er ook niet uit krijg dus moet er een nieuw moederboard in
.
Maar het is niet bij deze AMD gebleven. mijn kamer ziet er nu zo uit:
Die laptops heb ik van de vriend van mijn nicht gekregen omdat hij alles wat over is op zijn werk aan mij geeft
quote:Jij betaalt zeker niet je eigen stroomrekening?
Op maandag 2 juni 2003 18:55 schreef junkiesietze het volgende:
Maar het is niet bij deze AMD gebleven. mijn kamer ziet er nu zo uit:
Toen ik iets van 7 was kregen we thuis een C64, van familie, met een stuk of 10 casettebandjes met spellen en een mooi mapje waarin alles geïndexeerd terug te vinden was. ![]()
Eerste verslavende spellen waren "Hero", "Wonder-boy-serie", "Kung-fu master", "Spy vs. Spy", een übercool boxspel en dergelijke. Dat stond nl. op die bandjes en waar moet je anders spellen vandaan halen. Geweldige tijd, met zelf eigen sprites maken en in basic frut in elkaar flansen. Data 128,64,3,23,59,12
.. Meest afschuwelijke moment ooit meegemaakt op dat machien was ik als 9 jarig frut wie 800 regels programmacode over aan het typen was uit een boekje, puur uit nieuwsgierigheid wat er zou gebeuren en de buurman die bij regel 778 de stekker per ongeluk uit het stopcontact trekt ![]()
Daarna Amiga 500. Geweldig systeem! Eerste computer die we op elkaar aan konden sluiten, om bijvoorbeeld Lotus Esprit Turbo tegen elkaar te kunnen spelen (slit-screen). (ik was niet de enige in de buurt met zo'n ding). Eigenlijk tot de 486 op de markt was bij Amiga gebleven. Demo's, spellen, 500+ diskette's .. Wel bij vrienden altijd met de 80x86 t/m de 386 gerotzooid.
Eerste IBM-compatible was een DXII-66Mhz, een übermachine op het moment dat we hem kochten
.. Met wel 8 MB geheugen en volgens mij 400 megabyte schijfruimte! Whoah! Eerste EUREKA moment was toen ik ontdekte hoe ik iets (in dit geval "Flight Simulator 1.0 ofzo") uit kon pakken met ARJ, zonder ook maar te weten wat dat inhield. Beste herinnering aan de IBM-serie is voor het eerst DOOM linken over de seriële poort. "Hey, dat ben JIJ bij mij in beeld! Loop eens naar rechts? WHOAH!!!
"
Verder heb ik nog eens een 16 megabyte geheugenmodule gekocht voor 1400 gulden. Een vaste schijf van 800 megabyte voor 700 gulden. Doet nog steeds pijn als ik daaraan denk
Mijn eerste eigen pc kreeg ik in 1993 dat was ook een XT (8088) met 2 20MB harde schijven
daarna heb ik nog een tweede hands 386 gekocht moet ergens in 94 geweest zijn. Toen heb in in 96 een Cyrix 5x86 100Mhz gekocht. Die heb ik een paar maanden later weggedaan voor een Cyrix 6x86 150+. Die heb ik daarna nog geupgraded naar een 200+. In 98 heb ik een P II 350 gekocht. In 2000 een AMD 900 en nu heb ik een Athlon 1800+.

dat waren nog eens tijden. niet elke dag een beveiligingsupdate. niet elk jaar een nieuw OS ![]()
hmm >droomt verder<
hier de oude computerkes en onderdelen die ik te koop heb
WWW.t42systems.tk
quote:>NU< je computer aanzetten en >NU< kunnen werken.... maar ja, dan wel weer 7 minuten wachten tot je programma geladen was van tape (en maar marginaal sneller van diskette
Op dinsdag 3 juni 2003 09:43 schreef Metro2005 het volgende:
dat waren nog eens tijden. niet elke dag een beveiligingsupdate. niet elk jaar een nieuw OS
hmm >droomt verder<
En op de 486 dagenlang lopen pielen met je config.sys en je autoexec.bat om maar genoeg geheugenruimte vrij te maken voor dat ene programma wat het maar niet wilde doen...
En toch merk ik nog bijna elke dag hoeveel voordeel ik er van heb dat ik die goeie ouwe tijd heb meegemaakt. Ik zie kids van nu emmeren met een probleem wat ik zó kan oplossen omdat ik weet wat een config.sys is, etc. Maar ook meer 'globaal', omdat je de evolutie van computers hebt meegemaakt hebje gewoon veel meer gevoel voor hoe zo'n ding werkt.
Zo, opa heeft gesproken
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |