Wij kregen pas zomer 1998 (!) een computer in huis. Die hebben we overigens nog steeds, exact dezelfde. Daarvoor was ik op school ook wel bezig geweest, maar dat was alleen maar verplicht opdrachtjes uitvoeren (waar ik helemaal niks van bakte omdat ik alles nog moest leren terwijl de rest van de klas thuis kon computeren. Ik kreeg telkens een vier terug voor computerles-proefwerken.).
De eerste paar dagen alleen maar met Paint zitten klooien (en spatten maar met dat verfgereedschap), en ontcijferen hoe zo'n ingewikkeld apparaat nou eigenlijk werkt, natuurlijk. Binnen een half jaar heeft het ding al twee keer terug gemoeten naar de fabrikant omdat ik iets daarbinnen had zitten verwijderen(lees:vernielen) zonder dat ik het in de gaten had.
Internet kwam er gelijk op, ik zat naast het spelen met Paint vrijwel non-stop op de site van het toenmalige Radio Atlantis (voor zover de telefoonrekening het toeliet) dat ik voortdurend aan had staan. Effe lekker alles uitpluizen, ik heb die begin-pagina ook nog ergens uitgeprint liggen. Nostalgie ten top. Fok was er nog niet.
De gemiddelde site in die tijd was er eentje met rare tekstjes in times new romen op een of ander vaag vlekkerig achtergrondje met enge animated gifjes erbij. Bewegende apestaartjes en brievenbusjes, en op de koop toe ook nog zo'n vreselijk midi-geluidje op de achtergrond dat een willekeurige hit afspeelde/pingelde.
Maar goed, vertel in dit topic maar eens over jou eerste stapjes op computergebied.
Sinds dien zijn we hooked aan pc's
Later kocht mijn vader een 386, waar ik veel op leerde. Harde schijf van 80 MB.... (was vreselijk groot toen). Dit is alleen wel heellang geleden. Spelenderwijs leerde ik meer en meer. Ook hoe cool Larry wel niet was.
hmm, dat was een C64.
Wanneer?
erhm, vorige huis....jaartje of 13/14 geleden dus toen was ik dus 2/3
nadat het eerste spel erop kwam, kon ik in no-time werken met DOS ('k was 7) zodat ik zelf m'n spellen op kon starten. m'n vader heeft 't me geleerd (zodat 'ie niet iedere keer de lul was als ik iets wilde spelen)
daarvoor hadden we zo'n ding wat met cassettebandjes werkte, maar dat vond ik niet zo leuk... 1:omdat 't teringlang duurde om zo'n spel op te starten, 2: omdat 't eigelijk alleen maar educatieve spelletjes waren.
[Dit bericht is gewijzigd door Jordy-B op 11-04-2002 15:31]
[Dit bericht is gewijzigd door hopakee op 11-04-2002 15:29]
Op dit moment zit ik al Fok!kend via een ADSL lijn op de P2 450 Mhz van m'n vriendje een scriptie te schrijven, terwijl ik ondertussen mijn mailbox in de gaten houdt.
Toen mn vader een tijdje later een 386 kocht, kreeg ik de Sharp op mn kamer. Ik was toen 7 of 8 jaar oud ofzo. Al snel kreeg ik daarna ook de 386, toen mn vader een 486 kocht etc. Ik gebruikte PC's eigenlijk nog steeds alleen maar om spelletjes te spelen (khad inmiddels 12 schoenendozen vol met floppy's en een enkele CD-ROM). Daarvoor moest ik met DOS leren werken, mn geheugen in de gaten houden, mn drivers installeren etc. Al doende leert men
In 1996 pas, had ik mn eerste ervaring met internet. Khad toen een P120 met 32 MB ram als ik het me goed herriner, waar ik later nog een 150 Mhz MMX overdrive op gezet heb Ik kreeg van mn oom een ouwe 28K8-modem. Dat was ook de periode dat de eerste CompuServe-CD'tjes in de rondte gespammed werden, dus ik heb een keer zo'n ding erin gepropt en heb de hele avond zitten chatten. Sindsdien was ik verslaafd
CompuServe werd een lokale provider, een jaar later kocht ik een 56K-modem en ging ik met HCCNet (gratis via mn vaders abonnement) het internet op. Mn PC was toen een K6 300 met 64 MB. Weer een jaar later werd dit een kabelmodem via Sonera Plaza. Eerst het basic-abonnement, later een Power-abonnement. Ik kocht toen ook 2 nieuwe PC's waar ik een klein netwerkje mee maakte (een P3 450 met 128 MB en een P3 550 met 256 MB), zo kon mn moeder ook internetten
Inmiddels ben ik 19 en woon ik samen. Ik zit thuis met Chello op de kabel en mn vader heeft mijn ouwe P3 550 gekregen, omdat ik een nieuwe AthlonXP 1800+ met 512 MB gekocht heb
[Dit bericht is gewijzigd door Tijn op 11-04-2002 15:32]
quote:
Op donderdag 11 april 2002 15:29 schreef Ceased2Be het volgende:Die Amiga heb ik nog steeds en staat nog steeds aangesloten.
Tering! ik ben jaloers. Ik wou dat ik mijn Amiga's nooit had verkocht Ze schijnen nu ook voor veel geld verkocht te kunnen worden.
halverwege jaren 70 kwam ik in aanraking met pong. Errug leuk.
Eind 70 begin 80 zat ik bij m'n ene oom op een "bbc" computer ?? te klooien, spelletjes en zo, en bij m'n andere oom op de commodore 64.
Ook had je zo rond die tijd de rage met de lcd games....ook heftig aan meegedaan.
toen halverwege 80 een msx voor m'n verjaardag gekregen. In dezelfde tijd zat ik ook flink te gamen op amiga's en msx-2 bij vriendjes. Ook op een hoop consoles van die tijd gespeeld..atari 2600, nes 8 bit etc.
Toen eind 80 m'n 1e pc, een oud bakkie, 4,77Mhz, 640Kb intern, en 2 * 5 1/4" 360 K drives waarvan er al 1 snel vervangen werdt door een 720KB 3 1/2"
Daarmee heb ik nogal wat in pascal zitten coden.
Na m'n 1e stage (technische informatica) kreeg ik als vergoeding een 286 16Mhz met 4 mb intern en een 40MB hdd, damn wat was dat een hoop ruimte dat zou nooit vol raken. In die tijd zal ik al redelijk veel te BBS'en met m'n 2400 Baud modem. Ook ben ik in deze tijd overgestapt van pascal naar c.
Toen via een 386-25, 486 dx-2 50 opgestoomd naar een p200 waarmee ik nog wel op DDS geklooid heb. Al snel kwam internet opzetten dat was in 95 of 96 of zo.
En nu zit ik op m'n p3-450 (die overigens binnenkort vervangen gaat worden) en werk ik als netwerkbeheerder/coordinator t.d.
Ik stam dus nog uit de tijd dat de mensen vol bewondering naar je keken als je :
10 print "woebes ";
20 goto 10
zonder syntax errors wist in te tikken uit je hoofd.
en ja, vroeger waren computers idd leuker om mee te spelen.
Verder gebruikte ik dat ding om zomaar leuk te tikken. Ik haalde dan de besturingscartridge (of wat dat ding ook was ) eruit en rammelde er lustig op los
.
Daarna kwam er een C64 in huis, en man, wat heb ik daar veel achter gezeten zeg! . Speelde alles wat los en vast zat, ruilde giga veel tapes en disks met vrienden. Prachtig apparaat, pure nostalgie.
Toen ging m'n pa over op de PC, de C64 bleef voor mij en m'n zusje. Eerst had -ie een XT, daarna AT en zo verder naar de 386. Toen kreeg ik zelf ook de kriebels en heb ik eindeloos gespaard om zelf een heuse Vobis () 486DX-2 te kunnen kopen. Met een gigantische 420MB harde schijf! Dat ding heeft het nog een hele tijd uitgehouden, maar is later vervangen door een P133, een Abit BP6 en nu een Athlon XP 1600+.
Vroeger was alles beter. .
[Dit bericht is gewijzigd door ROEN op 11-04-2002 16:17]
quote:ja ben ben ik nog vergeten ja... en de philips p2000, en de vic-20
Op donderdag 11 april 2002 16:13 schreef Zworld het volgende:
Zx 81
Zx spectrum
memories.....
quote:Hadden wij ook
Op donderdag 11 april 2002 16:18 schreef Jarno het volgende:
Schiet me nu opeens te binnen dat we op de basisschool nog een MXS gehad hebben ook. 1 voor de hele school, en natuurlijk alleen maar educatieve software!.
[nutteloze opmerking]
De Amiga was toendertijd (1988-1994 ofzo) veel beter als de PC
[/nutteloze opmerking]
quote:
Op donderdag 11 april 2002 16:08 schreef Woebes het volgende:
Ik stam dus nog uit de tijd dat de mensen vol bewondering naar je keken als je :10 print "woebes ";
20 goto 10zonder syntax errors wist in te tikken uit je hoofd.
quote:Dat was duur toen
Op donderdag 11 april 2002 16:16 schreef Woebes het volgende:[..]
ja ben ben ik nog vergeten ja... en de philips p2000, en de vic-20
memories.....
quote:MSX
Op donderdag 11 april 2002 16:18 schreef Jarno het volgende:
Schiet me nu opeens te binnen dat we op de basisschool nog een MXS gehad hebben ook. 1 voor de hele school, en natuurlijk alleen maar educatieve software!.
de commodore PET 2001
Perfect apparaat, ik speel via de PET emulator 1 spel nog steeds hier op de PC af en toe!
Dit spel dus (origineel screenshot)
invaders1039
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 11-04-2002 16:58]
quote:jaaaaaaahhhhh die had m'n oom ook maar daar mocht ik nooit mee "spelen" omdat daar de boekhouding op stond.
Op donderdag 11 april 2002 16:54 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
taraa, de eerste pc die wij thuis hadden (in 1977 !)de commodore PET 2001
[afbeelding]Perfect apparaat, ik speel via de PET emulator 1 spel nog steeds hier op de PC af en toe!
Een paar jaar later kon ik zwaar de bikkel uithangen als de eerste in de klas met een 486 op 80mhz met wel 8mb ram en een 500mb grote harde schijf. Hierop stond Windows 3.1 en een paar spelletjes zoals Wolf3d enzow Later ging deze bak traaaaaag Windows 95 draaien. Op deze pc had ik ook mijn eerste Internet-ervaringen via een 14k4 modem (na eerst een jaar ge-BBS'ed te hebben).
Na deze bak verkocht te hebben in 1996 ofzo ging het van Pentium II 450mhz naar AMD Thunderbird 700mhz naar AMD Athlon 1,4ghz. Groter en sneller (en duurder ) was het devies. Nu ben ik wel zo'n beetje uitgekocht; ik kan doen met m'n pc wat ik wil en sneller is in principe niet nodig.
Ik kan me in ieder geval geen leven meer voorstellen zonder de pc.
quote:Veel geld? verre van dat
Op donderdag 11 april 2002 16:05 schreef Mr_Brownstone het volgende:[..]
Tering! ik ben jaloers. Ik wou dat ik mijn Amiga's nooit had verkocht
Ze schijnen nu ook voor veel geld verkocht te kunnen worden.
100 piek voor een Amiga 500 met een zooi spellen en monitor
Amiga 1200 kost ¤120 incl. hard-disk
quote:wij kregen volgens mij ergens in '94 een modem en 'k zat toen ook regelmatig bij een BBS waar we een abbonement op hadden (anders moet je eerst uploaden voor je downloadt)... en later (' 98?) kregen we internet via ISDN...
Op donderdag 11 april 2002 15:28 schreef Jordy-B het volgende:
wij kregen zo rond '87 een pc... en ik vond dat eerst wel leuk allemaal, maar op een gegeven moment kregen wij ook de eerste spellen erop... en toen was het gebeurdnadat het eerste spel erop kwam, kon ik in no-time werken met DOS ('k was 7) zodat ik zelf m'n spellen op kon starten. m'n vader heeft 't me geleerd (zodat 'ie niet iedere keer de lul was als ik iets wilde spelen)
daarvoor hadden we zo'n ding wat met cassettebandjes werkte, maar dat vond ik niet zo leuk... 1:omdat 't teringlang duurde om zo'n spel op te starten, 2: omdat 't eigelijk alleen maar educatieve spelletjes waren.
pas ergens in 2000, inmiddels woonde we in Assen, kregen we kabelinternet via Essent... en dat was stoerrr
Er is nog wel wat troep tussendoor gekomen aan Amiga's en 486jes Maar dit is zo in hoofdlijnen een beetje mijn computer geschiedenis
Oh ja ik vergeet helemaal mijn crappy AMD processor, maar dat is toch troep dus dat geeft niet.
quote:
Op donderdag 11 april 2002 16:54 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
taraa, de eerste pc die wij thuis hadden (in 1977 !)de commodore PET 2001
[afbeelding]
Wat zagen de pc's er toen uit, zeg!
quote:Je hebt het wel over design PC's hoor
Op vrijdag 12 april 2002 08:31 schreef postinggirl het volgende:[..]
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Wat zagen de pc's er toen uit, zeg!
kan me nog herinneren dat niemand in de buurt een pc had en ik boeken had met winnaars van gamewedstrijden. Ik tiepte pagina's met code over om zo spelletjes te krijgen. Wat al snel veranderde in het aanpassen van highscores en omdraaien van de werking van strippoker (ja die geweldige 4 tot 8 kleuren plaatjes met way super grote pixels).
Toen daarna mijn 286 kwam en steeds nieuwere pc's ben ik totaal doorgeslagen
quote:Oh, ik dacht dat ze aardig in trek waren bij de die-hard computer nerds ofzo. Nouja, maakt ook niet uit.. Ik wil nog steeds dat ik ze nooit had verkocht
Op donderdag 11 april 2002 17:07 schreef Ceased2Be het volgende:[..]
Veel geld? verre van dat
100 piek voor een Amiga 500 met een zooi spellen en monitor
Amiga 1200 kost ¤120 incl. hard-disk
Iets later frogger spelen op een DAI (Belgisch merk, nooit meer wat van gehoord).
quote:
Op donderdag 11 april 2002 16:13 schreef Zworld het volgende:
Zx 81
Ik begon me al af te vragen of ik de enige oude lul was die dat ding nog kent. Hij moet bij m'n pa op zolder nog ergens liggen zelfs.
quote:heb je ook nog een pong liggen toevallig
Op vrijdag 12 april 2002 09:48 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:[..]
ZX81
, da's inderdaad pas nostalgie.
Ik begon me al af te vragen of ik de enige oude lul was die dat ding nog kent. Hij moet bij m'n pa op zolder nog ergens liggen zelfs.
pong op een breedbeeld tv
Het was een mooie winterdag in 1988....
De eerste spelletjes die ik speelde waren EGA SIERRA spelletjes, zoals King's Quest I,II,III en de andere bekende spelletjes zoals digger, frogger
quote:Nee, helaas niet. We hebben thuis wel zo'n ding gehad (of iets vergelijkbaars. Een enorme lompe kast van Philips. Alles wat ding kon was 3 blipjes op het scherm weergeven. Er zaten cartridges bij voor verschillende 'spellen'. Voor een aantal spellen had je van die doorzichtige plastic vellen die je tegen je TV kon plakken. (Bijvoorbeeld de track van een racespel) Of je dan 'buiten de lijnen' ging moest je zelf maar in de gaten houden.
Op vrijdag 12 april 2002 09:51 schreef Woebes het volgende:[..]
heb je ook nog een pong liggen toevallig
pong op een breedbeeld tv
Helaas heeft m'n pa die kast een keer in een opruimbui weggemikt.
quote:en dat zijn dan van die dingen waarvan je later enorme spijt hebt
Op vrijdag 12 april 2002 09:58 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:[..]
Helaas heeft m'n pa die kast een keer in een opruimbui weggemikt.
Later kwam daar o.a. de "Speech Synthesizer" bij.
Deze duwde je er aan de rechterzijkant van je console in.
Daar kon je overigens ook je floppydrive (die ik niet had) aanhangen.
Bij mij gingen alle progs op de bekende cassettebandjes.
En natuurlijk heb ook ik pagina's lang basic (en later TI Extended Basic) in zitten tikken.
De meeste progs kwamen uit het blad "TIjdingen"
Enkele screenshots:
De meeste spelletjes waren er in de vorm van "carts" die je aan de rechterkant naast je toetsenbord in je console schoof.
"Parsec" was overigens een van de meest kewle games.
Kan me herinneren dat ik echt eeltplekken in m'n handen had staan van de joy-stick.
Overigens heb ik deze computer nog steeds... Alleen is de voeding stuk.
[Dit bericht is gewijzigd door Sjaakman op 12-04-2002 12:30]
Nachten was hij weg, en het hele gezin leefde mee. In onze gedachten werd de computer steeds groter, mam ruimde een deel van de woonkamer leeg om 'DE COMPUTER' een plaats te geven..
De teleurstelling was groot toen pa met een AH tasje met een houten doos en 2 ENORME floppy drives thuis kwam
maar goed, ook klein batje mocht er op pielen
alleen toen was ik ehm nog niet geboren later wel gezien dat ding
Mijn eerste puter ervaring opzich , was een philips computer spelcomputer met van die insteek cardtridge's
En in 1985 3 december , sochtends om 7:00 uur , kreeg ik mijn commodore 64 , met cassete recorder , diskdrive,en snellaad cardtridge voor achterin . Mensen wat was ik blij!!
en daarna ging het van 286,386,486 dx4 , 586(p1), naar p3
quote:Hey, ik heb hier nog een Timex Sinclair TS1000 liggen
Op vrijdag 12 april 2002 09:48 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:[..]
ZX81
, da's inderdaad pas nostalgie.
Mijn eerste PC ervaring? Dat is erg lang geleden, ik was 4 - 5 ofzo. Het ding was zo'n Tandy geval eind jaren 80. Groen fluoriserend beeldscherm enzo. Dos 2.0 geloof ik, geen GUI/Windows. Kan ook Caldera DOS zijn geweest, herinner ik me opeens.
Toen kregen we begin jaren 90 een 486, met kleur, geluidskaart. Paar jaar later een CD-ROM speler erin. Wat een belevenis was dat zeg!
In die tijd heb ik dus DOS aangeleerd, en veel spellen gespeeld. Als kind moet je wat. Dat DOS aanleren was idd omdat ik die spellen zelf moest kunnen opstarten. Het ding was echter van mijn pa....
Ondertussen klooide ik zelf aan met 386'ers, in het Windows 3.0/3.1 tijdperk. Die 486 heeft hier overigens tot 1998 staan draaien, toen pas kregen mijn pa een nieuwe. Toen kocht mijn pa een Compraq Pressario 350 Mhz.
Ondertussen kocht ik in 1997 mijn eigen PC, toendertijd 1 van de snellere: een Pentium 2 266. Dat ding heeft 3 jaar staan draaien, en draait nu bij een andere gelukkige eigenaar. Drie jaar later, nadat ik die 266 weggegeven had, kocht ik een AMD Athlon 700 die hier nog steeds draait.
Inmiddels heeft mijn pa ook weer een nieuw systeem gekocht: een AMD 1200.
Dit is eigenlijk mijn hele PC geschiedenis. De tijd ervoor kan ik me niet herinneren omdat ik gewoon te jong was
Niettemin houd ik wel van oude computertroep en ik zoek nog steeds een Timex Sinclair Spectrum (met kleur dus, ipv zwart wit) en andere computer rotzooi....
later kregen we een Atari 800..
Veel "Blue Max" op zitten spelen... grandioos..
toen een 286.. 486 DX4 (op 100 Mhz.) toen een PII 300 nu een AMD K7 800..
Ondertussen heb ik hier in huis wel een stuk of 6 IBM 36's voorbij zien komen.. en 3 AS400's
Omstreeks 1979 mijn eerste eigen computer gekocht, een VIC-20. Hierna volgden onder andere de Spectrum, C64 met disk-drive (destijds een investering van ruim Hfl 2000!), Atari ST, Amiga en diverse PC's (AT, 386, 486, P1, P3).
Op het gebied van consoles waren er allereerst de dedicated Pong-machine, Atari 2600, Vectrex, Sega Master System, Sega Mega Drive, Sega Mega-CD, Sega Saturn, Nintendo NES en de Nintendo SNES.
Daarnaast heb ik de nodige hand-helds aangeschaft, namelijk: Sega Game Gear, Atari Lynx, GameBoy.
Hier thuis staan bovendien nog een Commodore Amiga CD32 en een CDI.
Terugkijkend besef ik mij opeens hoeveel geld ik in de loop der jaren over de balk heb gesmeten om spelletjes te kunnen spelen.
Toen kwam eind 80'er jaren een mooie "draagbare" computer in het huis. Ik deed er al wat meer op, maar was pas acht, dus dat schiet nog niet echt op. Papa laat z'n kindje nauwelijks alleen op zo'n duur apparaat, niet dan?
Toen kwam er in 1992 een Tulipje om de hoek kijken met een 386sx erin en ( óóóóh ), kleur! Hier begon het pas serieus te worden met spellen, arj, conventioneel geheugen, autoexec.bat geklooi. De eerste echte stapjes werden gezet. En m'n pa liet me maar klooien, hoewel ik inmiddels een NES en SNES op de kamer had staan. De gek.
In 1995 werd deze vervangen door een Pentium 100. Ik kan me eigenlijk niet herinneren wat daarmee is gebeurd. Volgens mij heb ik die in 1997 verkocht, om vervolgens mijn eerste eigen computer te kopen. Ik had het ding inmiddels helemaal volgegooid met eigen spullen, dus dat ding was voor het grootste deel van mij.
In 1997 kwam er een PII 233 met 3Dfx Rush videokaartje. Wow, wat was dat mooi! Die bak staat, als inmiddels 466 Celly, nog steeds te draaien. Inmiddels een 333 Mhz PII-laptop rijker, en eind vorig jaar als fileserver een Celeron 500 gekocht, een mooie goedkope barebone. En maandag a.s. staat m'n eerste console sinds lange tijd weer op mijn kamer te pronken. Een halve PC
Dan weten jullie al waar ik het over heb
daar kon je net zoveel mee kloten als je wou, je kreeg nix kapot (wat wel fijn was, want met mijn eerste 'echte' PC was alles altijd kapot omdat ik er mee lag te kloten.
maar die commondore heb ik nog steeds en ik zat er net nog even mee te doen, maar je kunt er niet zoveel mee, want hij kan alleen BASIC verstaan
In 1986 een TI74. Dat was een programmeerbare rekenmachine die je in basic en pascal kon programmeren. Maar in die tijd was ik toch alleen maar geinteresseerd in rekenprogrammas.
In 1988 haalde ik bij een dump een kapotte Epson PX-8 laptop (voor 100 gulden) en repareerde die. Leuk klein ding met 8-regels LCD display. Die had ook een ingebouwde A/D-convertor dus je kon er heerlijk mee hobby-en. Ook nog een beetje Z-80 assembler op gedaan.
Vreemd genoeg was ik in die tijd nauwelijks geinteresseerd in PCs. Die gebruikte ik alleen als 'tools' (textbewerken, groot rekenwerk, simulaties etc met kant en klare programmas). Ik had ook geen geld voor een eigen PC.
De PC werd pas interessant voor mij toen internet goed van de grond kwam (ca 1994-95) en daarvoor gebruikte ik een Toshiba T-50 laptop van het werk. Een prive PC kocht ik pas in 1998.
Geweldig topic trouwens.
-edit- Vergeet ik te melden dat op zondagmiddag een programma op de radio kwam waarbij ze computer programma's lieten horen. Zondagmiddag doodse stilte want mijn vader probeerde dat op te nemen met een microfoon voor de radio. Hoop gepiep en gekraak. Ik geloof dat het opnemen nooit is gelukt, twee kinderen en een hond, altijd wel achtergrond geluiden erbij enzo......
wij hadden de versie met 32kb RAM en 32kb ROM
quote:Die was leuk ja...
Op maandag 2 juni 2003 15:34 schreef Steve-O het volgende:
386 met stunts
quote:Of california games
Op maandag 2 juni 2003 15:38 schreef EggsTC het volgende:[..]
Die was leuk ja...
quote:.
Op maandag 2 juni 2003 15:39 schreef EggsTC het volgende:[..]
Of california games
Keen
quote:prince of persia
Op maandag 2 juni 2003 15:39 schreef EggsTC het volgende:[..]
Of california games
Keen
De volgende computer was een Goldstar MSX. Ontzettend veel spelletjes op gedaan, maar ook mijn eerste schreden op het programmeerpad gezet. Met die machine was ik ook erg actief op het gebied van Basicode-3. Kennen jullie dat nog? * JeroenH zwijmelt weg in nostalgie. Ik heb mijn ouders nooit echt goed kunnen uitleggen wat dat rare gekraak uit de radio nou precies was.
Van dat apparaat heb ik ook de beide joystick ports kapotgespeeld. De spelletjes die ik had gebruikte óf port 1, óf port 2, en dat was ongeveer 50/50 verdeeld. Dus als het spel begon moest ik als de sodemieter de joystick omprikken en dat gaat een paar honderd keer goed maar het houdt een keer op natuurlijk, en valt er gewoon een connector van de computer af.
Daarna was ik een jaar of 13, 14 en had ik op de één of andere manier de fl. 800 bij elkaar geharkt die een Commodore 64 + 1541 bij de Maxis moest kosten. Daarmee ging de wereld van computers pas echt voor me open. Al gauw kocht ik er tweedehands van alles bij, een MPS-802 printer, een tape-recorder, zelfs een 1581 (dat is een 3.5" diskdrive) en een handscanner. Ik verdeelde mijn tijd tussen programmeren en spelletjes doen.
Na een paar jaar kwam er een AMD 486DX4-100 met wel 8MB en een 512MB harddisk, en vanaf daar heb ik een redelijk standaard traject doorlopen (P1@233, P2@300, etc.) en als laatste heb ik nu een P4@1.6GHz. Misschien dat er met een half jaartje wel wat nieuws komt, maar o.a. de 512MB geheugen is het ding nog snel genoeg voor wat ik er mee doe.
In 96 gingen we verhuizen en kocht mijn vader een pentium 1 166mhz met windows 95.
Met joystick en racestuur wat ik helemaal geweldig vond. IK spendeerde heel wat dagen achter dat ding en sloopte ook van alles.
Toen kreeg mijn moeder een p1 233mhz. Ik zat daar nooit achter omdat dat mij streng verboden werd. Toen begon mijn vader ook wel problemen te ondervinden met zijn pc.
We kochten toen een p3 500mhz bij de AH . Ik kreeg de p1 166mhz maar zat al gauw constand achter de p3. We kregen internet en er ging een nieuwe wereld voor me open.
Al snel stond Napster op de pc en kregen telefoonrekeningen van 6/700 gulden binnen. Toen waren we maar overgestapt op Casema cable. En het nerd zijn was begonnen. Nu was ik al helemaal niet meer weg te slaan achter de pc.
Ik kreeg de p3 op mijn kamer omdat mijn vader zag dat ik er meer achter zat dan hij, dus nam hij zijn p1 weer terug. Toen ik mijn eerste lan-party had beleefd was ik er achter dat ik een langzame stront pc had dus ik ging sparen en heb nu een amd 2000+
Mijn vader heeft nu via pc-prive een p4 2.5ghz aangeschaft en mijn moeder zit nu zonder pc omdat ze een bios virus heeft wat ik er ook niet uit krijg dus moet er een nieuw moederboard in .
Maar het is niet bij deze AMD gebleven. mijn kamer ziet er nu zo uit:
Die laptops heb ik van de vriend van mijn nicht gekregen omdat hij alles wat over is op zijn werk aan mij geeft
quote:Jij betaalt zeker niet je eigen stroomrekening?
Op maandag 2 juni 2003 18:55 schreef junkiesietze het volgende:
Maar het is niet bij deze AMD gebleven. mijn kamer ziet er nu zo uit:
Toen ik iets van 7 was kregen we thuis een C64, van familie, met een stuk of 10 casettebandjes met spellen en een mooi mapje waarin alles geïndexeerd terug te vinden was.
Eerste verslavende spellen waren "Hero", "Wonder-boy-serie", "Kung-fu master", "Spy vs. Spy", een übercool boxspel en dergelijke. Dat stond nl. op die bandjes en waar moet je anders spellen vandaan halen. Geweldige tijd, met zelf eigen sprites maken en in basic frut in elkaar flansen. Data 128,64,3,23,59,12 .. Meest afschuwelijke moment ooit meegemaakt op dat machien was ik als 9 jarig frut wie 800 regels programmacode over aan het typen was uit een boekje, puur uit nieuwsgierigheid wat er zou gebeuren en de buurman die bij regel 778 de stekker per ongeluk uit het stopcontact trekt
Daarna Amiga 500. Geweldig systeem! Eerste computer die we op elkaar aan konden sluiten, om bijvoorbeeld Lotus Esprit Turbo tegen elkaar te kunnen spelen (slit-screen). (ik was niet de enige in de buurt met zo'n ding). Eigenlijk tot de 486 op de markt was bij Amiga gebleven. Demo's, spellen, 500+ diskette's .. Wel bij vrienden altijd met de 80x86 t/m de 386 gerotzooid.
Eerste IBM-compatible was een DXII-66Mhz, een übermachine op het moment dat we hem kochten .. Met wel 8 MB geheugen en volgens mij 400 megabyte schijfruimte! Whoah! Eerste EUREKA moment was toen ik ontdekte hoe ik iets (in dit geval "Flight Simulator 1.0 ofzo") uit kon pakken met ARJ, zonder ook maar te weten wat dat inhield. Beste herinnering aan de IBM-serie is voor het eerst DOOM linken over de seriële poort. "Hey, dat ben JIJ bij mij in beeld! Loop eens naar rechts? WHOAH!!!
"
Verder heb ik nog eens een 16 megabyte geheugenmodule gekocht voor 1400 gulden. Een vaste schijf van 800 megabyte voor 700 gulden. Doet nog steeds pijn als ik daaraan denk
Mijn eerste eigen pc kreeg ik in 1993 dat was ook een XT (8088) met 2 20MB harde schijven daarna heb ik nog een tweede hands 386 gekocht moet ergens in 94 geweest zijn. Toen heb in in 96 een Cyrix 5x86 100Mhz gekocht. Die heb ik een paar maanden later weggedaan voor een Cyrix 6x86 150+. Die heb ik daarna nog geupgraded naar een 200+. In 98 heb ik een P II 350 gekocht. In 2000 een AMD 900 en nu heb ik een Athlon 1800+.
dat waren nog eens tijden. niet elke dag een beveiligingsupdate. niet elk jaar een nieuw OS
hmm >droomt verder<
hier de oude computerkes en onderdelen die ik te koop heb WWW.t42systems.tk
quote:>NU< je computer aanzetten en >NU< kunnen werken.... maar ja, dan wel weer 7 minuten wachten tot je programma geladen was van tape (en maar marginaal sneller van diskette
Op dinsdag 3 juni 2003 09:43 schreef Metro2005 het volgende:
dat waren nog eens tijden. niet elke dag een beveiligingsupdate. niet elk jaar een nieuw OS
hmm >droomt verder<
En op de 486 dagenlang lopen pielen met je config.sys en je autoexec.bat om maar genoeg geheugenruimte vrij te maken voor dat ene programma wat het maar niet wilde doen...
En toch merk ik nog bijna elke dag hoeveel voordeel ik er van heb dat ik die goeie ouwe tijd heb meegemaakt. Ik zie kids van nu emmeren met een probleem wat ik zó kan oplossen omdat ik weet wat een config.sys is, etc. Maar ook meer 'globaal', omdat je de evolutie van computers hebt meegemaakt hebje gewoon veel meer gevoel voor hoe zo'n ding werkt.
Zo, opa heeft gesproken
quote:De eerste computer waar ik me mee heb vermaakt was een MSX2, mét 3.5" floppydrive. Wat waren al mijn vriendjes met MSX1 en datarecorder jaloers, op een MSX2 was een diskdrive wél snel
Op dinsdag 3 juni 2003 10:45 schreef JeroenH het volgende:[..]
>NU< je computer aanzetten en >NU< kunnen werken.... maar ja, dan wel weer 7 minuten wachten tot je programma geladen was van tape (en maar marginaal sneller van diskette
)
Zo, opa heeft gesproken
Nu, 18 jaar later, heb ik enkele PC's, een Apple iBook, en meer dan 15 MSX-en .
Eén wordt er ook nog gebruikt:
MSX2+ met 1 MB RAM, FM-PAK, MSX-Audio met MIDI, SCC cartridge (Konami's F1-Spirit met switch) en als klap op de vuurpijl een CompactFlash interface(!), en boot ik zelfs grote spellen in luttele seconden...vanaf een 64 MB CF kaartje.
Nog steeds leuk speelgoed, zo'n Z80A doosje. En nog steeds heeft het Konami logo op spellen een enorme (Kopen!) aantrekkingskracht op me...
quote:klopt
Op maandag 2 juni 2003 21:14 schreef JeroenH het volgende:[..]
Jij betaalt zeker niet je eigen stroomrekening?
er draaide vb op
was uren aant overschrijven om een poppetje te tekenen had geen opslagmedium.
Mijn eerste ervaringen waren bij vrienden. Die hadden een PC en op feestjes gingen we altijd spelen. Thuis hadden wij er geen een.
begeven moment had mijn vader ergens in 1990 een PC oip de kop getikt. Geen harde schijf maar wel floppies. 'T was een C64. Ik snapte er de ballen van. De machine was daarom ook erg snel verdwenen.
Een paar jaar later kon ik een oude 286 overnemen van een vriendje terwijl mijn vader zei: wacht nog even, straks kopen we een nieuwe machine. Ik niet luisteren en die 286 overnemen en was er erg content mee. Heerlijk systeempje. Maar inderdaad kochten wij een paar maanden later een P75. Nog stoerder en leuker. Daar hebben we een lange tijd mee gedaan. Uiteindelijk kochten we een nieuwere PC (Cyrix 300Mhz) welke ik in termijnen afbetaalde aan mijn vader. Wat een (*&^*%machine!
En nu ben ik een P600 en XP 1800+ en P2.2Ghz verder, woon op mezelf en werk als programmeur en heb een eigen bedrijfje.
Was een HP Vectra ES/12 (12 Mhz, je kon 'm met een bios-floppy omzetten naar 8 Mhz, bovendien kwam er een irritant tikje uit de speaker voor iedere toets die je op het toetsenbord aansloeg). 12 Mb harde schijf, 640Kb geheugen en alleen een 5.12" floppy drive. Een EGA videoadapter zorgde voor 16 kleurtjes op het scherm.
Het ding draaide op MS-DOS 3.2 en later op PC-DOS 3.3 (van IBM). De programma's waar de firma van m'n vader mee werkte waren 'Executive Memomaker' (Tekstverwerking) en 'Drawing Gallery' (vectortekenprogramma) en natuurlijk Lotus 1-2-3.
quote:What?!?!?!?!?!?!?!
Op dinsdag 3 juni 2003 14:59 schreef CJ_S het volgende:
begeven moment had mijn vader ergens in 1990 een PC oip de kop getikt. Geen harde schijf maar wel floppies. 'T was een C64. Ik snapte er de ballen van. De machine was daarom ook erg snel verdwenen.
quote:Ja, heb er een beetje mee kunnen werken, maar niet zoals het hoort. En ik was nog maar een klein CJ_Sje hoor
Op dinsdag 3 juni 2003 15:33 schreef JeroenH het volgende:[..]
What?!?!?!?!?!?!?!
Jij hebt dus echt DE computer gemist.
Kheb veel lol gehad met al die splelletjes... Vooral multiplayeren(2 mensen op een keyboard) was erg lollig....
Daarna kwam er een 286 met Wordperfect 5.1, kweet nog goed dat ik die een keer 'op tilt' heb gekregen.. Khad een of andere programma gestart en dat kreeg ik niet meer afgesloten, mijn ouders helemaal pist. De locale PC-kenner erbij gehaald die gewoon op de reset knop roste...
Daarna 386-486 waar ik veel tijd heb doorgebracht met kutten met autoexec.bat's, Windows 3.11, dos re-installen, brakke dos-install disks, etc..
Uiteindelijk in 2000 mijn eerste échte PC, Celeron 466Mhz met internet... Toen een Celeron 1.3Ghz en nu een p4 2.4Ghz...
Als software hadden we alleen een of ander pakket Access Four erbij, met een notepad, spreadsheetje en een adressenboekje ofzo, en een vage DOS cursus, en daar zat ook het enige spel bij dat we lange tijd zouden hebben: je moest mbv de cursortoetsen een slang bewegen, en die moest olifanten het hok in jagen, helemaal in textmode gemaakt. Supersimpel en supersuf, maar ik kreeg er maar geen genoeg van.
Maar pas echt leuk werd het toen ik GWBASIC ontdekte, daar raakte ik helemaal verslaafd aan. Vanaf dat moment is het nooit meer goed gekomen...
Ik was sowieso bijna de enige die er echt iets mee deed, mijn moeder deed af en toe wat tikwerk maar mijn vader heeft er volgens mij in die 5 jaar dat we hem hadden opgeteld zo'n 20 minuten achter gezeten
In 1992 eerste PC, waarschijnlijk een 286 ofzo - had nog een beeldscherm met maar twee kleuren (oranje/zwart)....
Paar jaar later een 486-er gekocht - dit was in 1994/1995 denk ik. Vooral veel spelletjes op gedaan (Stunts/Commander Keen/Home Alone). Verder gebruikte ik het, samen met een paar vriendjes om een schoolkrantje te maken
In november 1997 P 200MHZ - hier maakte ik in 1998/1999 mijn eerste websites op in Word & Paint Shop Pro
Maart 2000: PIII 600Mhz, en in september vorig jaar (eindelijk) een eigen pc, die nu op mijn kamer staat (2.0 GHZ) - komt binnenkort nog een tweede monitor bij + extra harde schijf. Gebruik 'm vrijwel alleen voor internet/photoshop/director/flash etc. Daarnaast natuurlijk voor muziek/films etc...
Paar jaar daarna een 386.
Erg leuk om mee te kloten, ik had (/heb ) er niet super veel verstand van, had ik zitte kloten in me autoexec.bat starte me PC niet meer op
Verder veel spelletjes, price of persia 1, en daarna 2 op een stuk of 9 floppy's! En dat was veeeel best bizar als je bedenkt dat je nu ff een paar GIG op je HD zet!!!!
Daarna een 486 met The 7th Guest... shit dat was echt ge-wel-dig!!!
Jaaa best leuk zo'n PCtje!!
Het enige wat je kon doen op dat ding was zelf programmeren. Er zat een groot zwart blok in waarop Basic Interpreter stond. Pas jaren later begreep ik wat dat precies betekenden, maar het zorgde er iig voor dat je er op kon programmeren. Spelletjes waren er nauwelijks voor dat ding, ik had er alleen een soort van Ascii-versie van Frogger op, wat dan Paddentrek heette
Enkele jaren daarna kocht mijn vader onze eerste PC: een Hyundai XT. CPU snelheid: 4,77 mhz en met een proggie genaamd Turbo kon je em op 8!!!!! mhz zetten 20mb harde schijf erin en 640kb ram.
Hierop speelde ik voornamelijk de aloude Sierra-adventures: Larry, PolicQuest, King's Quest, enz.
Vervolgens vond mijn vader het 7 jaar lang niet nodig dit oude beessie te vervangen, waardoor mijn interesse in computers tijdens mijn middelbare schooltijd naar een historisch dieptepunt zakte. Pas toen ik ging studeren kocht ik een P100 en sindsdien nog een PII 350 en nu een AMD XP 2000+. Maar das toch een stuk minder nostalgisch als die 2 eerste computers.
Das een beetje mijn verleden... Ik heb ze allemaal wel gezien en gehad geloof ik.....
en de Motorola Eurocom
de Microprofessor I (en II doch heb hier geen plaatje van)
en de VIC20
Hierna nog de Amiga 2000 en 4000 gehad, deze heb ik nog met de VIC20,. Jammer genoeg zijn de KIM1, Eurocom en Microprofessor in de vuilnisbak verdwenen. En nu op een PC'tje.
Mijn eerste kennismaking met een PC was bij de plaatselijke V&D in Den Bosch.. Ik had van mijn oom een diskette gekregen met daarop geschreven "Larry".. Toen wist ik nog niet dat het was, maar bij de V&D, waar je pc's (Tulips) kon uitproberen, kwam ik erachter dat je bestandjes die op .bat, .exe en .com eindigden kon uitvoeren door hun naam in te tikken.. En toen was ik zomaar ineens Larry aan het spelen!
Ahhh jeugdsentiment, ik heb Larry 1 hier nog steeds.. Niet meer op dezelfde floppy helaas, maar de herinneringen zijn er niet minder om
Toen kreeg ik zelf zo eentje:
En zo zag het besturings systeem er uit:
Nog een screenie van een duitse versie:
Dit was trouwens in de tijd dat een 286 nog een stoere machine was. (Ik had lekker al een GUI toen 'de rest' nog in DOS zat te kutten)
Daarna een MSX , geweldig vond ik die.. Heb toen zelfs al een beetje geprogrammeerd , later had ik nog een kleurscherm ook
Toen een 468 later een p75 tja en toen ging het snel...
ben nog steeds verslaafd
Heb nu een laptop (Acer travelmate 800) en wireless lan, maar soms verlang ik nog wel eens naar mijn MSX
quote:Hmm. Dacht dat een VT100 een domme terminal was.
Op donderdag 11 april 2002 15:24 schreef Tha_Mav het volgende:
pfff mijn eerste contact met een pc was in 1983 dat was een VT-100
*zelfeenvt510heeft*
't Zal een jaar of 12 geleden zijn dat mijn ouders een 286 (met kleurenmonitor!) kochten om WP5.1 op te draaien. Prince of Persia was toen toch wel het hoogtepunt. Poosje daarna kreeg ik de ouwe computer (Acorn Electron/Goeie ouwe BBC) op mijn kamer, was niet achter de PC weg te slaan namelijk. Toen leerde ik programmeren. Oôôôh...
Internet kwam pas veel later. 1997 ofzo. Daarvoor al een paar jaar veel lol gehad op diverse BBS'en. (2400bps powah! ) Berkeley kan ik me nog herinneren... Plus Music Box, PCM-BBS natuurlijk, en nog een paar lokale bekenden. (Vooral Hunze was volgens mij behoorlijk beroemd.) En joh, wat vond ik het gaaf toen mijn vader een 14400bps modem kocht!
En nu woon ik op mezelf, heb drie computers staan en ben er nog steeds niet achter weg te krijgen.
quote:D'r zijn mensen die beweren dat dat nu nog steeds zo is. En het is op zich ook wel cool om een machine te zien die zowel een m68k als een ppc processor tegelijk op dezelfde IO-bus heeft. Verder moet je die mensen altijd met een korreltje zout nemen.
Op donderdag 11 april 2002 16:29 schreef Mr_Brownstone het volgende:
[nutteloze opmerking]
De Amiga was toendertijd (1988-1994 ofzo) veel beter als de PC
[/nutteloze opmerking]
quote:En opa heeft gelijk.
Op dinsdag 3 juni 2003 10:45 schreef JeroenH het volgende:
En toch merk ik nog bijna elke dag hoeveel voordeel ik er van heb dat ik die goeie ouwe tijd heb meegemaakt. Ik zie kids van nu emmeren met een probleem wat ik zó kan oplossen omdat ik weet wat een config.sys is, etc. Maar ook meer 'globaal', omdat je de evolutie van computers hebt meegemaakt hebje gewoon veel meer gevoel voor hoe zo'n ding werkt.Zo, opa heeft gesproken
Ik vond het bestuurings systeem van de Amiga destijds super
Het was in het begin wel erg wennen op mijn eerste PC aan Windows 95
quote:Damn, da's wel een heel zwaar uitgeruste 8080.
Op dinsdag 3 juni 2003 16:06 schreef markvleth het volgende:
Begonnen op een 8080 met 640kB RAM en 20MB Harddisk.
[/wijsneus]
Ja, leuk topic.
1986: Philips NMS8220 MSX2 (64KB RAM), monochroon scherm, datarecorder
1987: Philips NMS8245 MSX2 (128KB RAM) met diskdrive en kleurenmonitor (Philips CM8833)
1990/1991: Panasonic MSX Turbo-R GT (512KB RAM)
1995: Eerste PC onderdelen op HCC gekocht. Een AMD 486DX100, mainboard (met PCI) en kast. Overige onderdelen kon ik lenen van kennissen
1996: Upgrade naar AMD K6@200MHz
2002: Nieuw systeem: AMD Athlon 1900+
Ik heb nog steeds een zeer uitgebreide MSX configuratie staan, m'n oude AMD K6 staat in de schuur en m'n nieuwe systeem heeft ook al een upgrade gehad wat betreft geheugen en schijfruimte. In de loop der jaren heb ik aardig wat leuke hardwaredingetjes kunnen aanschaffen.
De eerste dag dat ik m'n computer had, ging ik gelijk met muziek aan de slag. Was wel heftig die 3 kanalen geluid (in ieder geval stukken beter dan de PC speaker
).
Daarna werd het de NewBrain
http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?st=1&c=176
Ik herinner me nog dat ik met m'n wiskundeleraar naar een NewBrain bijeenkomst ergens bij Overvecht ging, zou me niks verbazen als die bijeenkomst nog steeds plaat vindt!!
EDIT: let op de ontbrekende "W" bij de NewBrain, Die knopjes waren vaak een probleem inderdaad!
Later dat ding nog uitgebreid met diverse cartridges (power cardridge, final cartridge), een 1541 en een matrix printer (star lc-10 als ik me goed herinner).
Verder ooit zelf nog een BBS gehad (zelf gescript) op m'n teletron 1200 modem (wie kent dat ding NIET zou ik bijna zeggen ).
Ook maakte ik toen veel gebruik van dat toenmalige berichtensysteem (voorloper van usenet). Heette iets met blue als ik me goed herinner
Daarna een Amiga 500, waar ik al snel uitgekeken was op amibasic en ik overstapte op amos pro en waarmee ik mijn eerste schreden op het internet zette.
Na de A500 kwam de A1200 die natuurlijk het fenomenale AGA bezat
Uiteindelijk, na vele jaren, tóch de stap naar de pc gemaakt met een pentium 75 van packard bell, die ik na een week al in een andere kast had gezet met een ander moederbord en een pentium 100
Toen een pentium 2 - 450Mhz en nu een pentium 4 1.6Ghz.
quote:Meesterlijke film
Op maandag 28 juli 2003 23:32 schreef Danny het volgende:
(...)wargames (...)
Later had mijn opa een commodor 64 met van die casette bandjes.
Al snel ging ik over op de wat serieuzere spelletjes. Imagine CaPS_, 2 turfen hoog, die Police Quest 1 speelt en praktisch nog geen woord engels spreekt. Woordenboek doet wonderen dus mijn eerste woordjes engels sprak las ik al snel. Dit ging zo door tot ik van ongeveer de hele Sierra Adventure serie bij versie2 was.
Tijd voor een nieuwe PC! Zodegriebel, wat was dat ding snel. Een heuze Pentium 100, met 8Mb RAM en jawel, 800Mb aan hardeschijf ruimte. Ik was toen al zo wijs als Bill Gates, "800mb! Dat vullen we nooit!". Een klein jaartje later kocht ik een 3Gb schijf erbij (en inmiddels hangt er in mijn eigen machine 75Gb). Leuke anekdote hier is dat mijn zus compleet van slag was toen er op de computer monitor een AVI van Acer werd afgespeeld met uitleg over deze geweldige MultiMedia computer. Ik quote, " HET PRAAT!
". Overgens was een upgrade van 8Mb naar 40Mb een enoooooooooorm verschil in performance.
Goed, toen raakte ik het zat, kreeg een Celeron 366 en zit nu achter een 1.1Ghz machine. Time flies when you're having fun.
Durruf het bijna niet te laten zien. Dit is em, 'mijn' eerste. Mijn oom had em zelf gebouwd en wij mochten 'basic' typen. Een hele avond pielen en daarna alle fouten eruit halen.
Daarna msx, alle 80 nogwat apparaten, toen heel lang niets en eindelijk een eigen pentium en apple.
Tja,
quote:Die herken ik!
Op dinsdag 29 juli 2003 09:33 schreef aarDsEngel het volgende:
[afbeelding]Durruf het bijna niet te laten zien. Dit is em, 'mijn' eerste. Mijn oom had em zelf gebouwd en wij mochten 'basic' typen. Een hele avond pielen en daarna alle fouten eruit halen.
sjonge wat gaat de tijd snel.....
quote:Ben ik ook mee begonnen, was idd een erg "knutselvriendelijke" computer.
Op dinsdag 29 juli 2003 09:33 schreef aarDsEngel het volgende:
[afbeelding]Durruf het bijna niet te laten zien. Dit is em, 'mijn' eerste. Mijn oom had em zelf gebouwd en wij mochten 'basic' typen. Een hele avond pielen en daarna alle fouten eruit halen.
Daarna msx, alle 80 nogwat apparaten, toen heel lang niets en eindelijk een eigen pentium en apple.
Tja,
Ik heb er zelf nu nog een emulator voor op de PC
Exacte jaartallen weet ik niet meer, maar sindsdien is mijn computergeschiedenis ongeveer als volgt:
Apple][, IBM PC (8086 toch?), XT - AT- en de hele reut tot nu een P3 2.4 GHz.
Parallel daaraan heb ik ook nog gehad/gewerkt met: ZX81, ZX Spectrum, Atari ST, commodore Amiga, TRS-80.
Verdere noemenswaardigheden: Toshiba T1000 'laptop' met plasmapanel waar je in de winter je handen aan kon werken, PS/2 model 60 fulltower met daaraan een handvat om hem op te tillen. Met twee man, hernia gegarandeerd! Een héél klein 286'je, formaat pocketboek. Heb ik nog een BBS op gedraaid begin jaren 90!
Later, op mijn werk: IBM mainframe (iets met model 360 ofzo, is alweer een tijdje geleden), PDP-11, diverse VAX-en en Alpha's.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |