abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69087276
Ik heb ze ook zo af en toe. Mij is het opgevallen dat ik het meest droom als ik die nacht veel te warm heb.
Het is mij gelukt om van mijn nachtmerries af te geraken door lucide dromen.
pi_69094376
Crap, afgelopen nacht weer geprobeerd het lucide dromen te oefenen. Deels gelukt, maar het ging mis.

Ik werd 'wakker' en was naar mijn idee ook volledig bewust, maar achteraf bleek ik in mijn droom wakker te zijn geworden. Heb ik wel eens vaker meegemaakt, maar het blijft een redelijk enge ervaring. 't Vreemde is namelijk dat je je dan totaal niet kunt bewegen, alsof je volledig verlamd wakker wordt dus.

Op dat moment dat ik die 'verlamming' constateerde had ik wel meteen door dat ik blijkbaar in mijn droom wakker was geworden, maar ik kon mezelf een aantal seconden lang niet wakker krijgen. Het is echt verdomd irritant om te weten dat je droomt, vervolgens wakker te willen worden maar daar niet in slaagt en dus maar in die droom blijft hangen.

Zijn er meer mensen hier die dit ooit hebben ervaren?
pi_69094569
Ik wordt een beetje moe van dat lucide dromen. Heb een aantal jaar geleden er mee geexperimenteerd, en kan nu bijna niet meer 'normaal' (onbewust) dromen. Dit komt mede doordat ik m'n wekker standaard een keer of vijf snooze voordat ik opsta. Hierdoor kom je keer op keer in dezelfde droom terecht, en wordt je eigenlijk automatisch lucide.

Het is inderdaad denk ik zo dat als je lucide droomt, je minder lichaam minder rust gunt dan wanneer je 'normaal' droomt. Dit omdat je toch bezig bent met bewuste activiteit in de hersenen.

De viceuze cirkel is moeilijk te doorbreken.. Lucide dromen klinkt leuk, alles doen wat je wil en het lijkt levensecht, maar als je elke nacht lucide droomt, verlang je op den duur naar een goede nachtrust.

Dus, bezint eer ge begint.
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 19:49 schreef Omniej het volgende:
Crap, afgelopen nacht weer geprobeerd het lucide dromen te oefenen. Deels gelukt, maar het ging mis.

Ik werd 'wakker' en was naar mijn idee ook volledig bewust, maar achteraf bleek ik in mijn droom wakker te zijn geworden. Heb ik wel eens vaker meegemaakt, maar het blijft een redelijk enge ervaring. 't Vreemde is namelijk dat je je dan totaal niet kunt bewegen, alsof je volledig verlamd wakker wordt dus.

Op dat moment dat ik die 'verlamming' constateerde had ik wel meteen door dat ik blijkbaar in mijn droom wakker was geworden, maar ik kon mezelf een aantal seconden lang niet wakker krijgen. Het is echt verdomd irritant om te weten dat je droomt, vervolgens wakker te willen worden maar daar niet in slaagt en dus maar in die droom blijft hangen.

Zijn er meer mensen hier die dit ooit hebben ervaren?
Bekend fenomeen. http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_paralysis
What has been seen cannot be unseen.
pi_69094729
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 19:56 schreef FFFFFUUUUU- het volgende:
Het is inderdaad denk ik zo dat als je lucide droomt, je minder lichaam minder rust gunt dan wanneer je 'normaal' droomt. Dit omdat je toch bezig bent met bewuste activiteit in de hersenen.
Hmm, dat weet ik eigenlijk niet.

Volgens mij pakt je lichaam de rust die het nodig heeft sowieso wel. Waarschijnlijk zul je een deel van de nacht 'gewoon' onbewust dromen, en wanneer je lichaam de minimaal vereiste rust heeft gehad, zul je denk ik eerder lucide gaan dromen.

Uiteindelijk zijn dromen toch bedoeld om gebeurtenissen te verwerken, dus ik zou het vreemd vinden als je alléén maar lucide droomt. Het lijkt me niet dat alles dan goed verwerkt kan worden, maar misschien is er iemand die daar wat zinnigers over zou kunnen zeggen.
quote:
Bekend fenomeen. http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_paralysis
Yep, dat is het inderdaad.

Toch een kutgevoel is dat...
pi_69095546
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 20:02 schreef Omniej het volgende:

[..]

Hmm, dat weet ik eigenlijk niet.

Volgens mij pakt je lichaam de rust die het nodig heeft sowieso wel. Waarschijnlijk zul je een deel van de nacht 'gewoon' onbewust dromen, en wanneer je lichaam de minimaal vereiste rust heeft gehad, zul je denk ik eerder lucide gaan dromen.

Uiteindelijk zijn dromen toch bedoeld om gebeurtenissen te verwerken, dus ik zou het vreemd vinden als je alléén maar lucide droomt. Het lijkt me niet dat alles dan goed verwerkt kan worden, maar misschien is er iemand die daar wat zinnigers over zou kunnen zeggen.
[..]

Yep, dat is het inderdaad.

Toch een kutgevoel is dat...
Ik denk dat in lucide dromen net zo goed dingen verwerkt kunnen worden als in normale dromen. In lucide dromen heb je namelijk niet alles onder controle. Ik heb lucide dromen gehad waarbij ik gewoon wat heendeed, maar er wel dingen uit het dagelijks leven voorbij kwamen waar ik overdag aan dacht of over aan het piekeren was. Sommige dingen / situaties/ locaties ontstaan gewoon in je droom, zonder dat je dat zelf wil, en zodoende zal je onderbewustzijn je toch dingen laten verwerken die je overdag niet voor elkaar kreeg.

Aan de andere kant: je kan zelf natuurlijk ook lucide dromen gebruiken om het dagelijks leven na te bootsen en zo dingen zelf proberen te verwerken.

Om een voorbeeldje te geven: Ik had een tijdje een een onzekerheid over mezelf, en dat uitte zich vooral in het werk. Ik werd wat paniekerig als ik in de kantine kwam, omdat daar veel onbekende mensen tegelijk zijn.
Toen droomde ik een keer dat ik op het werk was (sowieso al iets dat je niet wil dromen ) en werd ik tegelijkertijd lucide. Ik ben toen (in m'n droom) meteen naar de kantine gegaan, en zo veel mogelijk mensen erbij verzonnen. In m'n droom had ik totaal geen last van angsten of paniek. Ben toen zo lang mogelijk rond gaan lopen in die kantine, en me elk hoekje en gaatje en rekje voorgesteld zoals ze in het echt ook zijn. Maar dan met de gedachte erbij dat dit allemaal gewoon een kantine is met collega's en totaal geen rede voor paniek.

Toen ik daarna wakker werd herrinerde ik elke millimeter en seconde van die droom, en vooral herrinerde ik mij het rustgevende gevoel wat ik had in de kantine. Die dag moest ik werken, en zo gauw ik bij de kantine aankwam vertelde mijn onderbewuste me dat 'dit gewoon een kantine is met collega's en geen rede tot paniek'. Dit werkte perfect. Elk hoekje of dingetje wat ik in mijn droom gevisualiseerd had, versterkte het gevoel van rust. Vanaf die dag heb ik me nooit meer paniekerig gevoelt in die ruimte.

Misschien een wazig verhaal, maar het punt is: Je kan lucide dromen ook gebruiken om je onderbewustzijn te 'programmeren'.. een soort zelfhypnose.
pi_69097031
quote:
Ik wordt een beetje moe van dat lucide dromen. Heb een aantal jaar geleden er mee geexperimenteerd, en kan nu bijna niet meer 'normaal' (onbewust) dromen. Dit komt mede doordat ik m'n wekker standaard een keer of vijf snooze voordat ik opsta.
Als je een normaal fit ritme hebt komt het toch amper voor dat je eindeloos gaat liggen snoozen?
pi_69100845
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 20:27 schreef FFFFFUUUUU- het volgende:

Misschien een wazig verhaal, maar het punt is: Je kan lucide dromen ook gebruiken om je onderbewustzijn te 'programmeren'.. een soort zelfhypnose.
Dan droom je dat je dat doet.. Zweefteeferij
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
pi_69109559
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 21:09 schreef Stali het volgende:

[..]

Als je een normaal fit ritme hebt komt het toch amper voor dat je eindeloos gaat liggen snoozen?
Als je een normaal ritme hebt inderdaad, maar dat heb ik niet
  zondag 17 mei 2009 @ 07:39:40 #34
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_69109686
Wat een lulkoek, als jullie allemaal kunnen lucide dromen waarom droomt niemand dan dat ie 5 chicks tegelijk rampetampt? Iemand? Dat is wel het eerste dat ik zou dromen.
This isn't even my final form.
pi_69109944
quote:
Op zondag 17 mei 2009 07:39 schreef Levolution het volgende:
Wat een lulkoek, als jullie allemaal kunnen lucide dromen waarom droomt niemand dan dat ie 5 chicks tegelijk rampetampt? Iemand? Dat is wel het eerste dat ik zou dromen.
True, mijn lucide dromen gaan 90% van de keren over sex
Цой жив
pi_69111163
quote:
Op zondag 17 mei 2009 08:48 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

True, mijn lucide dromen gaan 90% van de keren over sex
leuk he die dromen.
pi_69112926
Hoe kom je als onervaren in z'n droom, wat is de beste techniek?
pi_69114375
Hebben jullie niets beters te doen dat Lucide Dromen? Echt, mensen zijn zo verveeld tegenwoordig.
pi_69117437
quote:
Op zondag 17 mei 2009 12:02 schreef hipy123 het volgende:
Hoe kom je als onervaren in z'n droom, wat is de beste techniek?
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 01:10 schreef ohshi.. het volgende:
Voor de mensen die het willen leren:
1. Dromen onthouden.(opschrijven werkt misschien bete.r)
2. Dromen leren herkennen.(herkennen dat iets onmogelijk is, hier zijn ook trucjes voor zoals een lichtknopje gebruiken, meestal reageert het licht er niet op.)
3. Eraan gewent raken en dus niet meteen wakker schrikken van enthousiasme.
4. Genieten maar!
Er zijn nog wat trucjes die je kan toepassen om ervoor te zorgen dat je tijdens je droom bewust wordt. Bijvoorbeeld:
- Teken iets op je hand en kijk daar gedurende de dag vaak naar. Wanneer je droomt bestaat de kans dat je dan naar je hand kijkt en ziet dat het teken weg is.
- Ga gedurende de dag voor jezelf elke keer na in een situatie hoe je er terecht komt. In een droom is dat vrijwel onmogelijk, omdat het meestal een samenraapsels is van scenes.

Zo zijn er nog wat te bedenken en er zijn ook genoeg websites over te vinden. Het is allemaal gebaseerd op dat je in je droom verwerkt wat je overdag doet.

Ik heb me een aantal jaar geleden er wel eens in verdiept en wat pogingen gedaan, maar dat was niet erg succesvol. Voor de één is het vrij makkelijk en de ander moet er meer moeite voor doen. Het lijkt me op zich wel weer leuk om te proberen, maar dan moet ik eerst eens gaan trainen om m'n dromen beter te onthouden.
"Everything we are, we are when we're alone."
pi_69121682
quote:
Wie zegt dat dat niet gebeurt dan?
quote:
Op zondag 17 mei 2009 12:52 schreef emokid het volgende:
Hebben jullie niets beters te doen dat Lucide Dromen? Echt, mensen zijn zo verveeld tegenwoordig.
Ja, want jij hebt 's nachts als je slaapt wel iets beters te doen wou je zeggen.
  zondag 17 mei 2009 @ 20:24:39 #41
183846 joepie91
Eentjes en nulletjes genoeg.
pi_69128996
quote:
Lastig hé, als andere mensen wel iets kunnen wat jij niet kunt
ChinaCheep: Goedkoop shoppen in China
Ook ik gebruik Bitcoin :3
Adres: 15kvR6gZTkRQCF9FU4vopbxTqQeDfeW47K
  zondag 17 mei 2009 @ 20:31:44 #42
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_69129304
quote:
Op zondag 17 mei 2009 20:24 schreef joepie91 het volgende:

[..]

Lastig hé, als andere mensen wel iets kunnen wat jij niet kunt
Ik houd mij niet bezig met vermaak voor het plebs.
Daarom zit ik ook op Fok.
This isn't even my final form.
  maandag 18 mei 2009 @ 13:28:17 #43
244403 Mefistoteles
www.gnosticteachings.org
  maandag 18 mei 2009 @ 13:37:05 #44
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69149200
quote:
Ben je niet een beetje aan het spammen? En waarom Mefistoteles en niet Mefistofeles.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 18 mei 2009 @ 13:41:44 #45
244403 Mefistoteles
www.gnosticteachings.org
pi_69149339
quote:
Op maandag 18 mei 2009 13:37 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ben je niet een beetje aan het spammen? En waarom Mefistoteles en niet Mefistofeles.
Het topic gaat over lucid dreaming en die hele site is gewijd aan lucid dreaming.

Die cursus is gratis en er zitten geen namen aan verbonden.

Ik zelf heb geen connectie met die website. (behalve dat ik hem erg goed en heel erg uitgebreid vindt)

pi_69158058
quote:
Op zondag 17 mei 2009 12:52 schreef emokid het volgende:
Lucide dromen zijn de beste trip die je je maar kunt wensen! Beter dan welke drug dan ook gek!
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_69160880
Toen ik nog jong was ( ) hield ik mij hier ook veel mee bezig. Ik wou dromen kunnen sturen, in mijn dromen zou alles en iedereen gelukkig zijn. Als mensen in mijn droom in paniek of stervende zijn, is mijn reactie: het is een droom we zijn straks weer wakker. Of ik ga ze uitleggen dat als ze een andere situatie willen, ze dit gewoon kunnen veranderen door anders te gaan denken. Of ik doe voor hoe ze dit kunnen aanpassen.

Bijna alle dromen kan ik goed onthouden, tenzij ik alcohol of iets dergelijks gebruik. (Dit doe ik tegenwoordig dan ook bijna niet meer.)

Wat ik ter oefening ook altijd deed:
De ogen sluiten en een voorwerp voorstellen. Bijvoorbeeld een boek. Als je dat voor je ziet, kun je de kleur bepalen, verander af en toe de kleur, verspring daarin, rood, groen, geel, blauw. Als dat lukt, sla je het boek open, blader je er doorheen, zie je misschien nummering, titels, prenten etc. Dan sluit je het boek, en schuif je het in een boekenkast. Dit kun je helemaal uitbreiden tot een bibliotheek, waar je doorheen kunt wandelen, misschien heeft deze meerdere niveaus of staan er standbeelden in. Op een gegeven moment kun je zelfs naar buiten lopen, andere gebouwen binnen gaan, mensen ontmoeten etc.

Indien je dat boek kunt voorstellen, openslaan, doorbladeren enzovoorts, kun je jouw droomthema bepalen. Gewoon alvorens het slapen gaan denken aan je dynamische droom, en met die gedachten in slaap vallen.

Als dat alvast lukt, denk ik dat het bewustwordingsproces tijdens het dromen vanzelf komen zal.

Wat voor een zin dit allemaal heeft? Geen idee, maar je bent op deze manier iig nooit alleen .

[ Bericht 1% gewijzigd door FruitAddict op 18-05-2009 19:46:05 ]
pi_69160903
Weet iemand of er onderzoek is gedaan naar de functie van dit alles?
Ben hier wel benieuwd naar.
  maandag 18 mei 2009 @ 21:29:17 #49
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_69166842
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 02:34 schreef Stali het volgende:
Hoezo konden een aantal users hier lucide dromen hebben maar nu niet meer?

Wat is daar de reden van?
Heeft dat er niet mee te maken dat je actief er mee bezig moet blijven, anders verwatert het weer? Dat zal niet voor iedereen gelden (voor sommigen is het heel eenvoudig, een natuurlijke manier van dromen), maar over het algemeen is het geloof ik iets dat je moet trainen en op peil moet houden.
pi_69170804

Check vooral het einde dan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')