Guncta | vrijdag 15 mei 2009 @ 13:40 |
Volgens mij werd er net in een reclame van de fietsersbond gezegd dat meer fietsers veiliger zou zijn. Omdat er dan minder automobilisten zouden zijn. Is dat wel zo? De meest onveilige situatie is volgens mij is rond deze tijd met mooi weer en een mooi ogende vrouw op een fiets. Liefst met rokje. Op de 1 of andere manier wil je altijd het hoofd zien. Dan heb je natuurlijk nog ouderen. Die remmen flink af voor een kruising. Gaan ontzettend moeilijk en zenuwachtig doen, stappen van de fiets af en je moet soms echt veel moeite doen om ze te ontwijken. Ik zelf ben ook nog eens super impulsief op de fiets. Dat heb ik al met de auto: *plaatsnaam ziet op een bord - schrik! - hoppa, stuur om *. Op de fiets heb ik dat nog eens vele malen erger. Vooral niet willen wachten is een zeer goede stimulans om de weg al alvast snel over te steken of de stoep te gebruiken. Dan heb je ook nog eens genoeg mensen die midden op straat een praatje te gaan maken. Auto's onderling zie je dit amper doen. Verder zie je elk jaar een flink aantal fietsers dood gaan door een automobilist die door de laag hangende zon diegene niet zag staan. Het is een utopie om er vanauit te gaan dat iedereen gaat fietsen, dus dit zal altijd zo blijven, denk ik. Slechte fietsverlichting is ook weer voor een paar doden per jaar goed. En er zijn elk jaar natuurlijk weer een paar mensen die dik bezopen op de fiets stappen, onderuit gaan en op de weg blijven liggen. Als iedereen zou gaan fietsen lijkt het mij wel veiliger, maar ja, dat gebeurd natuurlijk niet. Oja, wielrenners laat ik links liggen (wat overigens wel voor een onveilige situatie zal zorgen). [ Bericht 8% gewijzigd door Guncta op 15-05-2009 14:01:51 ] | |
Ladidadida | vrijdag 15 mei 2009 @ 13:41 |
De fietsersbond bestaat uit een groep zwakzinnige 60+ers en daar moet dus sowieso niet naar geluisterd worden. | |
mvdejong | vrijdag 15 mei 2009 @ 13:47 |
Ik heb een lease-auto. Ik heb 5 fietsen. Op basis van mijn ervaringen met beide soorten vervoermiddel beschouw ik de Fietsersbond als een clubje fanaten die hun opvattingen niet kunnen en willen toetsen aan de realiteit. | |
Guncta | vrijdag 15 mei 2009 @ 14:00 |
Maar je kan zoiets toch niet zomaar roepen? Ik neem aan dat ik niet de enige ben die er meteen vraagtekens bij had. Fietsers zijn wel erg vrolijk, zo te zien.. ![]() | |
Cruise.Elroy | vrijdag 15 mei 2009 @ 14:14 |
Dit weer is heerlijk om te fietsen, helaas dat de veiligheid snel minder wordt als de fietspaden plots volzitten met dagjesmensen ;/ Ik fiets minstens twee uur per dag, en tijdens de (vroege) spits gaat dat prima, iedereen is er op ingestel; het probleem komt met het mooie weer, als elke debiel weer "lekker gaat fietsen" in de middag. Ik heb dit jaar al twee fietsers blind een drukke kruising op zien wiebelen met (gelukkig) piepende banden als resultaat. Veel mensen begrijpen ook niet dat ik gewoon naar mijn werk fiets en dus geen tijd heb om lammetjes te gaan tellen of praatjes te maken met de hordes nordic-walker-kutjes die "lekker vlot" mijn voorwiel in lopen. *stoom afblaas | |
B.E.D | vrijdag 15 mei 2009 @ 14:20 |
Het is: meer fietsers ZIJN veiliger | |
Guncta | vrijdag 15 mei 2009 @ 14:25 |
quote:Hoe bedoel je dat? | |
Iblis | vrijdag 15 mei 2009 @ 14:26 |
In een land waar weinig gefietst wordt, houden automobilisten vaak ook een stuk minder rekening met fietsers, daar is een toename van het aantal fietsers ook veiliger. In Nederland is het natuurlijk zo dat veel fietsers verkeersregels vaak wel een beetje als een advies beschouwen (één richtingsverkeer, verkeerslichten). Echter, een voldoende groot aantal fietsers op de weg lijkt me wel goed om automobilisten er rekening mee te laten houden. Wat fietsers zelf betreft: soms zouden ze zich wel wat beter kunnen gedragen: er kunnen echt grote snelheidsverschillen ontstaan op fietspaden. Dagjesmensen die met 15km/h voortsukkelen en wielrenners die er met meer dan de dubbele snelheid langs willen. Fietsers zouden soms ook beter kunnen voorsorteren (alsof ze een auto zijn) en als ze b.v. linksaf willen slaan, net als een auto, dat duidelijk maken en niet de fiets ergens in de goot zetten, half op de stoep, half op de weg, waardoor ze andere fietsers hinderen (of plots remmen). Leer dan over je schouder te kijken tijdens het fietsen, zodat je kunt zien of er niets aankomt en naar links kunt gaan. Dan moet de automobilist misschien even wachten achter je, maar dat moet hij voor linksaf slaande auto's ook, en een fiets is uiteindelijk ook gewoon een voertuig. | |
onlogisch | vrijdag 15 mei 2009 @ 14:27 |
quote:Meer en meer fietsers zijn veiliger these days...? ![]() | |
Keiichi | vrijdag 15 mei 2009 @ 14:36 |
En heel veel meer auto's op de weg is ook veiliger. Op een gegeven moment hebben we zoveel auto's dat alles in file rijdt. Hoogstens her en der wat blikschades, maar geen doden meer ![]() ![]() | |
LoggedIn | vrijdag 15 mei 2009 @ 14:43 |
zo lang ze hun poot niet uitsteken wordt het alleen maar onveiliger ![]() | |
B.E.D | vrijdag 15 mei 2009 @ 15:19 |
quote:boh gek, fietsers is meervoud. Dus fietsers zijn, ipv fietsers is. groetjes, Bert en Dinie | |
Ladidadida | vrijdag 15 mei 2009 @ 15:21 |
quote:Het gaat om 'meer fietsers' en niet om 'fietsers'. | |
Guncta | vrijdag 15 mei 2009 @ 15:29 |
quote:Dat dacht ik dus ook.. Dank je wel ![]() Ik zat meer met de logica: Meer 'fietsers = veiliger' in mijn hoofd. | |
DrDurden | zaterdag 16 mei 2009 @ 23:04 |
Botsingen met alleen maar fietsers zouden wel een stuk minder erg zijn, lijkt me. Als je in de auto een hartaanval ofzo krijgt heb je nog de kans dat je op een groep fietsers/wandelaars inrijd en zo nog doden veroorzaakt. Krijg je dat op de fiets val je er vanaf, en gebeurt er verder niets ![]() | |
Renderclippur | zondag 17 mei 2009 @ 00:00 |
![]() Nee deze foto heeft er inderdaad niets mee te maken ![]() | |
rutger05 | zondag 17 mei 2009 @ 15:21 |
quote:Inderdaad. Het is wel zo dat als je echt gaat voorsorteren als fietser (tegen de wegas) vaak gevaarlijk idiote automobilisten je gaan inhalen. Wielrenners halen vaak asociale capriolen uit tegenover andere weggebruikers. Het valt mij nog heel erg mee dat je niet vaker hoort over ernstige ongelukken met wielrenner. | |
Metro2005 | maandag 18 mei 2009 @ 11:25 |
quote:Als iedereen fietst dan heb je In het ergste geval dat er 2 fietsers op elkaar klappen, en met de snelheid die fietsers normaal fietsen (15-20km/u, gevorderde fietsers en wielrenners uitgezonderd) en de massa die een fietser heeft gebeurt er nog weinig meer dan wat blauwe plekken of een gebroken pols. Dus ja meer fietsers maakt de weg wel degelijk veilig.. quote:Oh hou op, ik fiets zelf ook vrij veel en ook wat harder dan gemiddeld maar NIKS is irritanter dan die verlepte 50+ ers die lekker gezellig gaan fietsen en met 10km/u naast elkaar over het fietspad zwalken en dan bijna boos worden als er iemand met gezonde snelheid voorbij komt ![]() ![]() ![]() ![]() En inderdaad, ouwe fossielen houden zich nog het minst aan de verkeersregels (voorrang nemen waar ze het niet hebben, hand niet uitsteken bij rotondes, zomaar oversteken etc) VRESELIJK irritant. quote:Ze moeten fietspaden gewoon wat breder maken. Het is en blijft debiel dat de stoep naast het fietspad meestal 2x zo breed is. Maak dan het fietspad breder. [ Bericht 20% gewijzigd door Metro2005 op 18-05-2009 11:31:01 ] | |
Iblis | maandag 18 mei 2009 @ 11:46 |
quote:Ik denk dat veel wielrenners zich wel redelijk bewust zijn van het feit dat ze veel harder fietsen dan de anderen op het fietspad. En ondanks dat mensen het als gerace en gejakker ervaren, denk ik dat de meesten wel vrij goed weten wat er mis kan gaan. Echter, hoe vaak zie je niet ontzettend geknoei op het fietspad bij tegenliggers of inhalers? Mij is altijd het volgende geleerd: fiets je naast elkaar, en wil iemand je inhalen, dan houdt degene die rechts fietst in, en degene die links fietst doet even een twee trappen meer zodat hij sneller voor de ander fietst. Komt iemand je tegemoet doe je het omgekeerd, degene rechts trapt even wat harder, terwijl degene links zich laat zakken. Zie je echter de situatie op het fietspad zelf, dan zie je dat sommigen bijkans in paniek raken als er een fietser belt dat hij erlangs wil (mijn enigszins seksistische insteek bij dezen is dat het vrouwen van middelbare leeftijd en ouder het vaakst overkomt, zeker als ze met een bevriend stel fietsen waarbij de mannen samen – en vooruit – fietsen en de vrouwen achteraan sukkelen). Zodra iemand belt slaat er dus een soort paniek toe, en men weet niet goed hoe te handelen. Gevolg is dat men besluit maar dichter op elkaar te gaan fietsen, en je als inhaler jezelf op een smal fietspad langs twee fietsen mag wurmen, en nog even een opmerking naar je hoofd krijgt dat je ze bijna van de sokken rijdt. (Zie je ook vaak als je mensen tegemoet komt.) En niet naast elkaar fietsen is misschien wel ongezellig, maar als je de gehele breedte in beslag neemt, en je coördinerend vermogen is ontoereikend om in het geval van tegenliggers of inhalers achter elkaar te gaan fietsen, dan moet je misschien op een mooie zondag jezelf tot boerenweggetjes en ventwegen beperken, waar met gemak vier mensen naast elkaar kunnen fietsen. | |
Catbert | maandag 18 mei 2009 @ 12:02 |
Typisch dat ze door angst op te wekken meer mensen lid willen laten worden van hun club. "ALS JE NIET LID WORDT WORDEN WE ALLEMAAL DOODGEREDEN!!!!11111" | |
#ANONIEM | maandag 18 mei 2009 @ 12:12 |
Het percentage gevaarlijke gekken onder fietsers ligt vele malen hoger dan onder automobilisten. Het stikt van de fietsers die zonder licht fietsen (haast ondenkbaar in een auto), geen hand uitsteken, totaal geen oog hebben voor andere weggebruikers, zomaar de weg over vliegen zonder uit te kijken en ondertussen druk aan het bellen zijn. Een tijdje terug, toen ik zelf de fiets uit de berging haalde, werd ik bijna voor de vlakte gereden door een meisje dat in het donker zonder licht over de stoep reed, terwijl ze druk aan het bellen was. De politie treedt veel te weinig op tegen fietsers; die zijn vogelvrij verklaard. Fietsers zijn helemaal niet veilig. Zonder enig diploma of bewijs mag je als fietser de weg op en mag je je in het verkeer begeven. Automobilisten hebben zowel in theorie als in de praktijk hun vaardigheden moeten bewijzen. Fietsers zonder autorijbewijs hebben vaak sinds de basisschool totaal geen verkeersonderwijs meer gehad. | |
LoggedIn | maandag 18 mei 2009 @ 13:08 |
quote: ![]() | |
IgnisMutatres | maandag 18 mei 2009 @ 19:44 |
quote:Ja als er dan aan elke kant eentje naast je fietst worden die eerst door een auto geraakt ![]() | |
Guncta | woensdag 20 mei 2009 @ 14:08 |
quote:Daar was ik me al van bewust. Alleen was ik er vanuit gegaan dat dat dus nooit gaat gebeuren, alleen maar fietsers. Dat is inderdaad ook nog eens een punt wat fietsen onveiliger maakt, een lagere snelheid. Met de auto maakt dat niet zoveel uit, zorgt in het ergste geval alleen maar voor irritatie. Met een fiets moet je wel boven een bepaalde snelheid zitten, voorwaarts. Anders moet je deze corrigeren door meer de breedte te gebruiken. Dit zie je vooral bij ouderen erg duidelijk. | |
Iblis | woensdag 20 mei 2009 @ 14:20 |
quote:Dat zijn inderdaad ook de mensen die niet de tegenwoordigheid van geest hebben bij een verkeerslicht even te schakelen naar een lichter verzet zodat ze soepel kunnen wegfietsen. Nee, er wordt gewoon op een zwaar verzet weggefietst, met een beetje pech zelfs zo dat je als tegenligger nog moet uitwijken voor zo'n zwieberend geval. |