Hoe bedoel je dat?quote:
boh gek, fietsers is meervoud. Dus fietsers zijn, ipv fietsers is.quote:
Het gaat om 'meer fietsers' en niet om 'fietsers'.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 15:19 schreef B.E.D het volgende:
[..]
boh gek, fietsers is meervoud. Dus fietsers zijn, ipv fietsers is.
groetjes,
Bert en Dinie
Dat dacht ik dus ook..quote:Op vrijdag 15 mei 2009 15:21 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Het gaat om 'meer fietsers' en niet om 'fietsers'.
Inderdaad. Het is wel zo dat als je echt gaat voorsorteren als fietser (tegen de wegas) vaak gevaarlijk idiote automobilisten je gaan inhalen. Wielrenners halen vaak asociale capriolen uit tegenover andere weggebruikers. Het valt mij nog heel erg mee dat je niet vaker hoort over ernstige ongelukken met wielrenner.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 14:26 schreef Iblis het volgende:
In een land waar weinig gefietst wordt, houden automobilisten vaak ook een stuk minder rekening met fietsers, daar is een toename van het aantal fietsers ook veiliger. In Nederland is het natuurlijk zo dat veel fietsers verkeersregels vaak wel een beetje als een advies beschouwen (één richtingsverkeer, verkeerslichten).
Echter, een voldoende groot aantal fietsers op de weg lijkt me wel goed om automobilisten er rekening mee te laten houden.
Wat fietsers zelf betreft: soms zouden ze zich wel wat beter kunnen gedragen: er kunnen echt grote snelheidsverschillen ontstaan op fietspaden. Dagjesmensen die met 15km/h voortsukkelen en wielrenners die er met meer dan de dubbele snelheid langs willen. Fietsers zouden soms ook beter kunnen voorsorteren (alsof ze een auto zijn) en als ze b.v. linksaf willen slaan, net als een auto, dat duidelijk maken en niet de fiets ergens in de goot zetten, half op de stoep, half op de weg, waardoor ze andere fietsers hinderen (of plots remmen).
Leer dan over je schouder te kijken tijdens het fietsen, zodat je kunt zien of er niets aankomt en naar links kunt gaan. Dan moet de automobilist misschien even wachten achter je, maar dat moet hij voor linksaf slaande auto's ook, en een fiets is uiteindelijk ook gewoon een voertuig.
Als iedereen fietst dan heb je In het ergste geval dat er 2 fietsers op elkaar klappen, en met de snelheid die fietsers normaal fietsen (15-20km/u, gevorderde fietsers en wielrenners uitgezonderd) en de massa die een fietser heeft gebeurt er nog weinig meer dan wat blauwe plekken of een gebroken pols. Dus ja meer fietsers maakt de weg wel degelijk veilig..quote:Op vrijdag 15 mei 2009 13:40 schreef Guncta het volgende:
Volgens mij werd er net in een reclame van de fietsersbond gezegd dat meer fietsers veiliger zou zijn. Omdat er dan minder automobilisten zouden zijn.
Is dat wel zo?
De meest onveilige situatie is volgens mij is rond deze tijd met mooi weer en een mooi ogende vrouw op een fiets. Liefst met rokje. Op de 1 of andere manier wil je altijd het hoofd zien.
Dan heb je natuurlijk nog ouderen. Die remmen flink af voor een kruising. Gaan ontzettend moeilijk en zenuwachtig doen, stappen van de fiets af en je moet soms echt veel moeite doen om ze te ontwijken.
Ik zelf ben ook nog eens super impulsief op de fiets. Dat heb ik al met de auto: *plaatsnaam ziet op een bord - schrik! - hoppa, stuur om *. Op de fiets heb ik dat nog eens vele malen erger. Vooral niet willen wachten is een zeer goede stimulans om de weg al alvast snel over te steken of de stoep te gebruiken.
Dan heb je ook nog eens genoeg mensen die midden op straat een praatje te gaan maken. Auto's onderling zie je dit amper doen.
Verder zie je elk jaar een flink aantal fietsers dood gaan door een automobilist die door de laag hangende zon diegene niet zag staan. Het is een utopie om er vanauit te gaan dat iedereen gaat fietsen, dus dit zal altijd zo blijven, denk ik.
Slechte fietsverlichting is ook weer voor een paar doden per jaar goed.
En er zijn elk jaar natuurlijk weer een paar mensen die dik bezopen op de fiets stappen, onderuit gaan en op de weg blijven liggen.
Als iedereen zou gaan fietsen lijkt het mij wel veiliger, maar ja, dat gebeurd natuurlijk niet.
Oja, wielrenners laat ik links liggen (wat overigens wel voor een onveilige situatie zal zorgen).
Oh hou op, ik fiets zelf ook vrij veel en ook wat harder dan gemiddeld maar NIKS is irritanter dan die verlepte 50+ ers die lekker gezellig gaan fietsen en met 10km/u naast elkaar over het fietspad zwalken en dan bijna boos worden als er iemand met gezonde snelheid voorbij komtquote:Op vrijdag 15 mei 2009 14:14 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Dit weer is heerlijk om te fietsen, helaas dat de veiligheid snel minder wordt als de fietspaden plots volzitten met dagjesmensen ;/
Ik fiets minstens twee uur per dag, en tijdens de (vroege) spits gaat dat prima, iedereen is er op ingestel; het probleem komt met het mooie weer, als elke debiel weer "lekker gaat fietsen" in de middag.
Ik heb dit jaar al twee fietsers blind een drukke kruising op zien wiebelen met (gelukkig) piepende banden als resultaat.
Veel mensen begrijpen ook niet dat ik gewoon naar mijn werk fiets en dus geen tijd heb om lammetjes te gaan tellen of praatjes te maken met de hordes nordic-walker-kutjes die "lekker vlot" mijn voorwiel in lopen.
*stoom afblaas
Ze moeten fietspaden gewoon wat breder maken. Het is en blijft debiel dat de stoep naast het fietspad meestal 2x zo breed is. Maak dan het fietspad breder.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 14:26 schreef Iblis het volgende:
In een land waar weinig gefietst wordt, houden automobilisten vaak ook een stuk minder rekening met fietsers, daar is een toename van het aantal fietsers ook veiliger. In Nederland is het natuurlijk zo dat veel fietsers verkeersregels vaak wel een beetje als een advies beschouwen (één richtingsverkeer, verkeerslichten).
Echter, een voldoende groot aantal fietsers op de weg lijkt me wel goed om automobilisten er rekening mee te laten houden.
Wat fietsers zelf betreft: soms zouden ze zich wel wat beter kunnen gedragen: er kunnen echt grote snelheidsverschillen ontstaan op fietspaden. Dagjesmensen die met 15km/h voortsukkelen en wielrenners die er met meer dan de dubbele snelheid langs willen. Fietsers zouden soms ook beter kunnen voorsorteren (alsof ze een auto zijn) en als ze b.v. linksaf willen slaan, net als een auto, dat duidelijk maken en niet de fiets ergens in de goot zetten, half op de stoep, half op de weg, waardoor ze andere fietsers hinderen (of plots remmen).
Leer dan over je schouder te kijken tijdens het fietsen, zodat je kunt zien of er niets aankomt en naar links kunt gaan. Dan moet de automobilist misschien even wachten achter je, maar dat moet hij voor linksaf slaande auto's ook, en een fiets is uiteindelijk ook gewoon een voertuig.
Ik denk dat veel wielrenners zich wel redelijk bewust zijn van het feit dat ze veel harder fietsen dan de anderen op het fietspad. En ondanks dat mensen het als gerace en gejakker ervaren, denk ik dat de meesten wel vrij goed weten wat er mis kan gaan.quote:Op zondag 17 mei 2009 15:21 schreef rutger05 het volgende:
Inderdaad. Het is wel zo dat als je echt gaat voorsorteren als fietser (tegen de wegas) vaak gevaarlijk idiote automobilisten je gaan inhalen. Wielrenners halen vaak asociale capriolen uit tegenover andere weggebruikers. Het valt mij nog heel erg mee dat je niet vaker hoort over ernstige ongelukken met wielrenner.
quote:Op zondag 17 mei 2009 15:21 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Inderdaad. Het is wel zo dat als je echt gaat voorsorteren als fietser (tegen de wegas) vaak gevaarlijk idiote automobilisten je gaan inhalen. Wielrenners halen vaak asociale capriolen uit tegenover andere weggebruikers. Het valt mij nog heel erg mee tegen dat je niet vaker hoort over ernstige ongelukken met wielrenner.
Ja als er dan aan elke kant eentje naast je fietst worden die eerst door een auto geraaktquote:
Daar was ik me al van bewust.quote:Op maandag 18 mei 2009 11:25 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als iedereen fietst dan heb je In het ergste geval dat er 2 fietsers op elkaar klappen, en met de snelheid die fietsers normaal fietsen (15-20km/u, gevorderde fietsers en wielrenners uitgezonderd) en de massa die een fietser heeft gebeurt er nog weinig meer dan wat blauwe plekken of een gebroken pols. Dus ja meer fietsers maakt de weg wel degelijk veilig..
[..]
Dat zijn inderdaad ook de mensen die niet de tegenwoordigheid van geest hebben bij een verkeerslicht even te schakelen naar een lichter verzet zodat ze soepel kunnen wegfietsen. Nee, er wordt gewoon op een zwaar verzet weggefietst, met een beetje pech zelfs zo dat je als tegenligger nog moet uitwijken voor zo'n zwieberend geval.quote:Op woensdag 20 mei 2009 14:08 schreef Guncta het volgende:
Dat is inderdaad ook nog eens een punt wat fietsen onveiliger maakt, een lagere snelheid.
Met de auto maakt dat niet zoveel uit, zorgt in het ergste geval alleen maar voor irritatie.
Met een fiets moet je wel boven een bepaalde snelheid zitten, voorwaarts. Anders moet je deze corrigeren door meer de breedte te gebruiken. Dit zie je vooral bij ouderen erg duidelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |