abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 mei 2009 @ 19:46:27 #76
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_69236839
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 19:30 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Ik quote mezelf omdat er, nog niemand een reactie gaf.
Ik heb vandaag gehoord dat ADHD komt doordat je een tekort hebt aan dopamine. Dus dan zou je kunnen zeggen dat de grens ligt bij het wel of niet hebben van een dopaminetekort en niet bij hoe druk je bent. Je hebt ook een vorm van ADHD zonder de drukheid (is dat ADD?).
  Moderator woensdag 20 mei 2009 @ 20:10:10 #77
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_69237898
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 19:30 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Ik quote mezelf omdat er, nog niemand een reactie gaf.
Het zou misschien ook kunnen dat je ADD hebt? Dat komt wel vaker voor in combinatie met autisme

ik kan ook druk zijn, maar ben niet hyper. Soms ben ik teruggetrokken, dan weer aanwezig

waarin uit het autisme zich bij jou? Bij mij werd ook eerst gedacht aan autisme omdat ik een teltic heb en soms helemaal in dingen op kan gaan. Dat bleek uiteindelijk ADD te zijn. Het zou ook kunnen dat je verkeerd gediagnosticeerd bent want het ligt allemaal dicht bij elkaar.

succes met de Ritalin ik vind het een wondermiddel
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator woensdag 20 mei 2009 @ 20:13:08 #78
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_69238004
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 19:46 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Ik heb vandaag gehoord dat ADHD komt doordat je een tekort hebt aan dopamine. Dus dan zou je kunnen zeggen dat de grens ligt bij het wel of niet hebben van een dopaminetekort en niet bij hoe druk je bent. Je hebt ook een vorm van ADHD zonder de drukheid (is dat ADD?).
Klopt helemaal omdat je geen dopamine aanmaakt staan de twee hersenhelften niet met elkaar in contact. Vandaar het constante druk in je hoofd zijn ADD komt vrijwel overeen met ADHD maar dan zonder de H van hyper
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  woensdag 20 mei 2009 @ 22:28:45 #79
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_69243230
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 20:10 schreef MaJo het volgende:
Het zou misschien ook kunnen dat je ADD hebt? Dat komt wel vaker voor in combinatie met autisme
Nou, daar heb ik wel over nagedacht ja. Maar bij mij staat meer het drukke gedrag, dan de concentratieproblemen, (die ik, ook wel heb) op de voorgrond.
quote:
waarin uit het autisme zich bij jou? Bij mij werd ook eerst gedacht aan autisme omdat ik een teltic heb en soms helemaal in dingen op kan gaan. Dat bleek uiteindelijk ADD te zijn. Het zou ook kunnen dat je verkeerd gediagnosticeerd bent want het ligt allemaal dicht bij elkaar.
Ik ben zeker niet verkeerd gediagnosticeerd met autisme (onlangs nog officieel bevestigd vanwege, verlenging AWBZ-toestanden ). Bij mij is het autisme een probleem met, sociale, communicatieve, en verbeeldingsproblemen. Dat is op alle vlakken van mijn leven, duidelijk te merken. Tja, hoe moet ik het zeggen? Geeft het je een indicatie, dat ik in een instelling woon, 24-uur per dag begeleiding heb, 1-op-1 dagbesteding heb etc?
quote:
succes met de Ritalin ik vind het een wondermiddel
Oei ja! Ik hoop het zo! De groepsleiding kwam, zonet langs om mijn medicatie aan te vullen, en brachten de Ritalin mee. Kan bijna niet wachten om te te proberen, maar moet toch volhouden tot vrijdag.
Ik hoop, dat ik, niet denk straks: was ik er maar eerder mee begonnen, want dit, was jaren geleden al voorgesteld, alleen wilde ik toen niks van ADHD weten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Oxymoron op 20-05-2009 22:30:28 (typfoutje) ]
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_69243332
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 20:13 schreef MaJo het volgende:

[..]

Klopt helemaal omdat je geen dopamine aanmaakt staan de twee hersenhelften niet met elkaar in contact. Vandaar het constante druk in je hoofd zijn ADD komt vrijwel overeen met ADHD maar dan zonder de H van hyper
Je maakt wel dopamine aan maar het wordt veel sneller heropgenomen dan bij "normale" mensen en daardoor verloopt de prikkeloverdracht tussen de neuronen wat minder soepel.
  woensdag 20 mei 2009 @ 23:29:37 #81
139770 Miasan
Roemer has it
pi_69245802
Tijd voor mijn eerste post hier..

Een paar weken terug heb ik voor het eerst met een studentenpsycholoog gesproken, gratis dienst van de uni. Het ging slecht met mijn studie en met mezelf, al mijn hele leven heb ik me nooit hard voor iets kunnen inzetten, niet alleen voor school/studie maar ook voor mijn hobby waar ik gek op ben. Er speelde nog wel meer, maar mijn onoplosbare studieproblemen, had al meerdere cursussen gedaan, werd ik ongelukkig dus gesprekje gehad. Ze wees mij op ADD, had er nooit eerder van gehoord, maar heb het op haar aanraden opgezocht op internet waar ik o.a. dit topic vond, en ik herkende mij in een heleboel dingen.

Dus ik naar de huisarts. Hij nam het warempel serieus (ik geloof dat dat niet altijd even makkelijk gaat) en nu krijg ik een verwijsbrief naar de GGD. Ik hoop dat het niet al te lang duurt voordat de diagnose wel of niet gesteld wordt, zodat de behandeling kan beginnen of ik op zoek kan gaan naar wat dan wél de oorzaak is van mijn problematiek.

Ik blijf hier nog wel even rondhangen dus.
Hoofdletter, komma,
punten en grammatica.
Bericht is leesbaar.
  donderdag 21 mei 2009 @ 09:16:39 #82
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_69252186
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 23:29 schreef Miasan het volgende:
Tijd voor mijn eerste post hier..

Een paar weken terug heb ik voor het eerst met een studentenpsycholoog gesproken, gratis dienst van de uni. Het ging slecht met mijn studie en met mezelf, al mijn hele leven heb ik me nooit hard voor iets kunnen inzetten, niet alleen voor school/studie maar ook voor mijn hobby waar ik gek op ben. Er speelde nog wel meer, maar mijn onoplosbare studieproblemen, had al meerdere cursussen gedaan, werd ik ongelukkig dus gesprekje gehad. Ze wees mij op ADD, had er nooit eerder van gehoord, maar heb het op haar aanraden opgezocht op internet waar ik o.a. dit topic vond, en ik herkende mij in een heleboel dingen.

Dus ik naar de huisarts. Hij nam het warempel serieus (ik geloof dat dat niet altijd even makkelijk gaat) en nu krijg ik een verwijsbrief naar de GGD. Ik hoop dat het niet al te lang duurt voordat de diagnose wel of niet gesteld wordt, zodat de behandeling kan beginnen of ik op zoek kan gaan naar wat dan wél de oorzaak is van mijn problematiek.

Ik blijf hier nog wel even rondhangen dus.
Hey Spannend!
Ik heb zelf pas de diagnose ADHD opnieuw gekregen.
Dit ging via Psyq en door middel van een 3 uur durend onderzoek. Bij mijn broertje was dat ook zo, alleen een andere instantie.
  donderdag 21 mei 2009 @ 09:18:04 #83
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_69252200
Vraagje aan de ADD/ADHD-ers die ritalin gebruiken: ik kan er eigenlijk niet helemaal bij dat ze mij (belachelijke chaoot) 4 keer per dag een pilletje in willen laten nemen. Eigenlijk zit ik er ook een beetje mee want hoe ga ik dat in godsnaam voor elkaar krijgen? Ik wil echt wel maar ben zo vergeetachtig dat ik bang ben dat ik ze vergeet. Hoe doen jullie dat?
  donderdag 21 mei 2009 @ 09:31:21 #84
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_69252374
Ik start morgen pas, maar heb het voor elkaar dat ik een klein pillendoosje heb gekregen en een horloge met alarm. Er zijn ook pillendoosjes met alarm te koop.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  donderdag 21 mei 2009 @ 10:13:59 #85
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_69253018
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 09:31 schreef Oxymoron het volgende:
Ik start morgen pas, maar heb het voor elkaar dat ik een klein pillendoosje heb gekregen en een horloge met alarm. Er zijn ook pillendoosjes met alarm te koop.
Dat laatste lijkt me wel nuttig, vooral omdat ik dan zo'n alarm afzet en me voorneem het pilletje in te nemen en vervolgens onderweg weer wat anders ga doen.
  Moderator donderdag 21 mei 2009 @ 11:09:07 #86
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_69254358
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 09:18 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Vraagje aan de ADD/ADHD-ers die ritalin gebruiken: ik kan er eigenlijk niet helemaal bij dat ze mij (belachelijke chaoot) 4 keer per dag een pilletje in willen laten nemen. Eigenlijk zit ik er ook een beetje mee want hoe ga ik dat in godsnaam voor elkaar krijgen? Ik wil echt wel maar ben zo vergeetachtig dat ik bang ben dat ik ze vergeet. Hoe doen jullie dat?
Alarm op mijn mobiel en dan wel meteen innemen anders vergeet je het inderdaad zo weer
  donderdag 21 mei 2009 @ 12:24:36 #87
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_69256593
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 11:09 schreef MaJo het volgende:

[..]

Alarm op mijn mobiel en dan wel meteen innemen anders vergeet je het inderdaad zo weer
Dat lijkt mij dus ook zo, daarom vind ik zo'n medicijndoosje met een alarm wel een hele mooie oplossing. Je moet dan bij je pillen om het af te zetten.
  Moderator donderdag 21 mei 2009 @ 12:52:34 #88
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_69257397
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 12:24 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Dat lijkt mij dus ook zo, daarom vind ik zo'n medicijndoosje met een alarm wel een hele mooie oplossing. Je moet dan bij je pillen om het af te zetten.
Het is ook een kwestie van wennen denk ik inmiddels ben ik zo getraind dat ik vaak zonder wekker ook onthou wanneer ik het in moet nemen. En je merkt het ook meteen als de Ritalin uitgewerkt is
  vrijdag 22 mei 2009 @ 11:06:23 #89
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_69284951
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 11:09 schreef MaJo het volgende:

[..]

dat doe doe ik inderdaad ook met mijn AD. elke avond gaat het alarm af. en als ik het dan niet inneem zet ik hem op snooze, zodat ie later weer afgaat. als ik hem uitzet dan vergeet ik het vaak bijna (of denk er een paar uur later weer aan... zo van UHHH kut pillen!)
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 12:04 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Uhm, wellicht wat minder medicatie
hahaha! en ik slik nog maar 20 mg citalopram. ik wilde eigenlijk meer pillen
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  vrijdag 22 mei 2009 @ 13:14:26 #90
104367 Thrackan
new and improved
pi_69289155
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 19:16 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk, ik weet ook wel dat andere mensen ook hun problemen hebben maar dan nog is het af en toe best frustrerend. Ik ben wat dat betreft ook heel goed in het onder druk zetten van mezelf om maar net als de rest te zijn. Ergens wil ik het steeds allemaal maar goed doen en alles kunnen 'ik wil bankdirecteur kunnen worden als ik dat wil'.

Ik heb ook de neiging om alles zelf te willen tillen. Ik vind het ook echt heel moeilijk om om hulp te vragen als het te zwaar is. Vooral dat toegeven dat ik het toch niet in mijn eentje kan is lastig en inderdaad als mensen dan zeggen van 'ho es even, die kei tillen we samen' ben ik ook vaak opgelucht.

Vandaag heb ik trouwens een eerste gesprek met een coach gehad. Zijn insteek was heerlijk positief en met veel humor. Het is me gelukt om me open te stellen voor zijn suggesties en opmerkingen al weet ik niet meer precies wat hij allemaal vertelde want ik was echt een brokje onrust. (zelfs dat openstellen voor suggesties en tips vind ik erg moeilijk want ergens vind ik dat ik de wijsheid in pacht hoor te hebben).

Vanaf juni ga ik waarschijnlijk met ritalin beginnen, ik ben wel benieuwd hoe het zal zijn en ik vind het ook wel spannend maar ik ben er niet zo sceptisch meer over als begin deze week.
Ooooh wat herken ik hier veel van!
Die paradox tussen perfectionisme en het niet vast kunnen houden van aandacht kan zo ontzettend vervelend zijn.

Ik ben deze (en volgende) week echt niet in mijn ritme te krijgen. Deze week is het ook nog eens erg vervelend dat er een order ergens compleet naar de kloten is en ik de rotzooi kan opruimen, word ik zo lekker stresserig van ook.
Komende week 2 werkdagen en 3 dagen cursus, wordt ook erg fijn... En dan in het weekend nog eens richting Pinkpop, waarvan ik nog steeds niet heb besloten hoe en wanneer we teruggaan.
Gelukkig na Pinkpop mijn eerste gesprek bij PsyQ, daar heb ik eigenlijk wel zin in.
Don't flatter yourself, let someone else do it for you.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 12:54:29 #91
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_69322223
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 13:14 schreef Thrackan het volgende:

[..]

Ooooh wat herken ik hier veel van!
Die paradox tussen perfectionisme en het niet vast kunnen houden van aandacht kan zo ontzettend vervelend zijn.

Ik ben deze (en volgende) week echt niet in mijn ritme te krijgen. Deze week is het ook nog eens erg vervelend dat er een order ergens compleet naar de kloten is en ik de rotzooi kan opruimen, word ik zo lekker stresserig van ook.
Komende week 2 werkdagen en 3 dagen cursus, wordt ook erg fijn... En dan in het weekend nog eens richting Pinkpop, waarvan ik nog steeds niet heb besloten hoe en wanneer we teruggaan.
Gelukkig na Pinkpop mijn eerste gesprek bij PsyQ, daar heb ik eigenlijk wel zin in.
Het is heel irritant, want je wil wel maar het lukt niet. Ik voel me dan soms zo'n faalhaas!

Ik heb ook moeite met het ritme, al krijg ik nu langzamerhand wel iets meer rust in mijn hoofd. Ik heb ook zo'n week.. 3 dagen werken, 1 dag cursus, ochtend werken en dan zaterdag naar Pinkpop want ze gooien de campings pas op zaterdag open
pi_69333573
misschien een stomme vraag maar hoe zijn jullie er achter gekomen dat jullie ADD hebben?
ik las een artikel over ADD online en heb toen een test gedaan bij de Levente website en daaruit kwam een overeenkomst met veel ADD kenmerken.

wat doe ik nu?
  zondag 24 mei 2009 @ 09:42:35 #93
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_69344240
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 20:36 schreef Carnivorous het volgende:
misschien een stomme vraag maar hoe zijn jullie er achter gekomen dat jullie ADD hebben?
ik las een artikel over ADD online en heb toen een test gedaan bij de Levente website en daaruit kwam een overeenkomst met veel ADD kenmerken.

wat doe ik nu?
Als je zekerheid wil kun je naar je huisarts gaan, dit bespreken en om een verwijsbrief naar een GGZ of Psyq vragen. Zij kunnen door middel van een onderzoek vaststellen of je al dan niet ADD hebt.
pi_69357879
Hoe 'doen' jullie vakanties?
Ik ga vrijwel altijd voor stedentrips (hangen op t strand heb ik na een kwartier al gezien), maar ben rond het eind van de middag altijd uitgeblust.. én door alle indrukken, maar ook omdat ik het niet goed rustig aan kan doen.. ik neem het me wel voor maar zet er toch altijd een behoorlijke vaart achter.. 's avonds dan nog uit eten 'moeten' als ik helemaal gaar bent voelt echt als een opgave (normaal is eten mijn bijkom-momentje, maar in een druk restaurant waar ik ook nog 'gezellig moet doen' voelt het alleen maar als een last)
Ben nu ook behoorlijk uitgeblust, maar pauzeren/'rusten in het hotel' vind ik ook dodelijk vervelend.. beland dus elke dag op een punt waar ik niks meer op kan brengen maar ook niet wil nietsen..
Herkenbaar? En heeft iemand nog tips om vakanties te overleven?

(het is overigens wel een zegen dat ik een goede camera gekocht heb.. op één of andere stomme manier kan ik veel meer van dingen die ik zie genieten als ik ze vastleg/steeds een 'doel' heb, dan wanneer ik gewoon maar rondwandel en kijk)
  zondag 24 mei 2009 @ 18:53:28 #95
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_69358541
quote:
Op zondag 24 mei 2009 18:30 schreef Maartel het volgende:
Ik ga vrijwel altijd voor stedentrips (hangen op t strand heb ik na een kwartier al gezien), maar ben rond het eind van de middag altijd uitgeblust.. én door alle indrukken, maar ook omdat ik het niet goed rustig aan kan doen.. ik neem het me wel voor maar zet er toch altijd een behoorlijke vaart achter.. 's avonds dan nog uit eten 'moeten' als ik helemaal gaar bent voelt echt als een opgave (normaal is eten mijn bijkom-momentje, maar in een druk restaurant waar ik ook nog 'gezellig moet doen' voelt het alleen maar als een last)
Ben nu ook behoorlijk uitgeblust, maar pauzeren/'rusten in het hotel' vind ik ook dodelijk vervelend.. beland dus elke dag op een punt waar ik niks meer op kan brengen maar ook niet wil nietsen..

(het is overigens wel een zegen dat ik een goede camera gekocht heb.. op één of andere stomme manier kan ik veel meer van dingen die ik zie genieten als ik ze vastleg/steeds een 'doel' heb, dan wanneer ik gewoon maar rondwandel en kijk)
Als ik moe ben ga ik gewoon rusten eigenlijk.... alleen slaap ik niet genoeg op vakantie en ben vandaag dus ook weer heel gaar thuis gekomen. deze week even proberen bij te slapen.
en qua restaurants: is het niet mogelijk om een rustiger eettentje te zoeken, zodat je alsnog kan bijkomen?
en het is misschien eens de moeite waard om naar een plek te gaan waar de natuur heel mooi is. dan is er weg genoeg te zien maar het is heel rustgevend.
en wij waren nu in Porto en dat vind ik een erg relaxte stad en je kunt er mooie foto's maken
het is niet dat er geen hond over straat loopt ofzo, maar bij de rivier is het heel mooi en daar zit ook een mooi park bij waar je over de stad kan uitkijken/foto's maken en dan kan je dus toch bijkomen terwijl er wel wat gebeurt om je heen....snap je een beetje wat ik bedoel?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_69358556
Wij gaan eigenlijk nooit echt met vakantie. Zowel stedentrips als strandvakanties doen me niet echt veel (lees: op allebei ben ik erg snel uitgekeken). We hebben wel wat familie in het buitenland wonen en daar gaan wij "op vakantie". Met twee weken lang lekker ontspannen met de neefjes en nichtjes spelen en tussendoor een keer naar het strand, een duik in het zwembad of gewoon met een boek in de tuin kan ik me goed vermaken.
  zondag 24 mei 2009 @ 18:58:10 #97
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_69358684
quote:
Op zondag 24 mei 2009 18:30 schreef Maartel het volgende:

Ik heb zelf 'ontdekt' dat stedentrips voor mij ook het beste werken, maar dan wel rustig aan. Oftewel rustig een beetje rondwandelen door een stad en als ik wat moois zie dat even gaan bekijken, daar de tijd voor nemen, en vooral niet in Speedy Gonzales modus in 3 dagen alles willen zien. Meestal doe ik 1 attractie (kasteel, museum of iets anders groots) per dag, en de rest een beetje rondkuieren. Nadeel is dat ik dus niet alles zie op een stedentrip, het voordeel is wel dat ik aan het einde van de middag niet total loss ben van alle indrukken.
  maandag 25 mei 2009 @ 09:10:11 #98
238372 DrD00m
Hmmpf Hmmpf
pi_69373032
Kreeg net ineens een opleving waarin ik achter kwam dat ik het verwijsbriefje helemaal vergeten ben op te halen bij de dokter!

Toch maar even doen morgenochtend
  Hoofdredactie Fotografie maandag 25 mei 2009 @ 09:37:16 #99
95752 crew  Chell
Kluns
pi_69373650
Oh! Verwijsbriefje! Goed dat je het zegt, die van mij ligt nog steeds in mijn dashboardkastje Morgen proberen aan te denken en meenemen....

*remindertje in calender zet voor de zekerheid*
  maandag 25 mei 2009 @ 09:59:42 #100
238372 DrD00m
Hmmpf Hmmpf
pi_69374306
Graag gedaan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')