zoals?quote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:06 schreef Sloggi het volgende:
Niet dus, de interessantste cursussen waren al vol en nu moet ik een kutsaaie cursus volgen.
Dat dus.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:10 schreef Netsplitter het volgende:
Toch vroeger op staan de volgende keer.
Wijze les.
Politiek ritueel en ceremonie heb ik me maar voor ingeschreven.quote:
Klopt, maar ik heb het idee dat de inschrijving al eerder open stond. Als om 9.30 al twee cursussen volledig vol zitten is er toch iets vaags aan de handquote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:10 schreef Netsplitter het volgende:
Toch vroeger op staan de volgende keer.
Wijze les.
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:06 schreef Sloggi het volgende:
Ik sta lekker vroeg op, ik denk ik ben op tijd om me in te schrijven voor een van mijn keuzevakken. Op de luiheid van de gemiddelde student kun je wel bouwen dacht ik.
Niet dus, de interessantste cursussen waren al vol en nu moet ik een kutsaaie cursus volgen.
Anderen hebben dus wel op de luiheid van studenten als jij kunnen bouwenquote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:06 schreef Sloggi het volgende:
Ik sta lekker vroeg op, ik denk ik ben op tijd om me in te schrijven voor een van mijn keuzevakken. Op de luiheid van de gemiddelde student kun je wel bouwen dacht ik.
Mja, er staan nog aardig wat cursussen open (zo'n 70 procent van de plaatsen), maar dat zijn dus saaie cursussenquote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:55 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Anderen hebben dus wel op de luiheid van studenten als jij kunnen bouwen
En kan je daar niet gewoon bij gaan zitten, en indien iemand wegvalt die plek overnemen?quote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:11 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Politiek ritueel en ceremonie heb ik me maar voor ingeschreven.
Collegereeks Byzantium (met de twee hoogleraren die het beste college geven van zo'n beetje de hele uni) zat dus al vol. Mijn tweede keus, De Republiek en Engeland ook...
Nee, ik heb dit topic geopend nadat ik heb gezocht naar een alternatief, en ik heb ook nog een paar minoren uitgezochtquote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:31 schreef Manneke_Pils het volgende:
Je staat lekker vroeg op en hebt vervolgens om 11.00 uur door dat je je niet meer kan inschrijven?!
Er zijn een aantal cursussen uit het tweede jaar die verplicht zijn om toegang te krijgen tot deze colleges (van het derde jaar). Waarschijnlijk zijn er mensen die die cursussen niet halen en dus wegvallen, dus er is nog een hele kleine kans dat ik die plek in kan nemen.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:18 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
En kan je daar niet gewoon bij gaan zitten, en indien iemand wegvalt die plek overnemen?
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:42 schreef gebrokenglas het volgende:
Sorry dat ik het zeg maar wat the f*ck heb je aan een geschiedenis studie?![]()
Die hele handel staat toch in geschiedenisboeken?
Sowieso die vage studies tegenwoordig, wat heb je wel niet voor opleidingen?
Kunstgeschiedenis is helemaal, tja.... Moet je er mee?
Bestuurkunde.... Hmja, menige projectleider en bestuurder stijgen qua kunnen niet bepaald boven mij uit, en ik ben alles behalve een bestuurder. Gewoon met een beetje common sense ontstijg je die lui al die er speciaal voor geleerd hebben.
[lichtelijk gefrustreerd]
Zit jij uberhaupt wel op een universiteit?quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:42 schreef gebrokenglas het volgende:
Sorry dat ik het zeg maar wat the f*ck heb je aan een geschiedenis studie?![]()
Die hele handel staat toch in geschiedenisboeken?
Sowieso die vage studies tegenwoordig, wat heb je wel niet voor opleidingen?
Kunstgeschiedenis is helemaal, tja.... Moet je er mee?
Bestuurkunde.... Hmja, menige projectleider en bestuurder stijgen qua kunnen niet bepaald boven mij uit, en ik ben alles behalve een bestuurder. Gewoon met een beetje common sense ontstijg je die lui al die er speciaal voor geleerd hebben.
[lichtelijk gefrustreerd]
Doetutnietquote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:02 schreef solyaris het volgende:
[..]
Oké![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zat, ja. Eventjes. Toen overgestapt naar HBO. Niet dat ik het kwa niefo niet aan zou kunnen maar op het HBO voelde ik me beter thuis.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:44 schreef Registratiedienst het volgende:
[..]
Zit jij uberhaupt wel op een universiteit?
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 13:35 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Zat, ja. Eventjes. Toen overgestapt naar HBO. Niet dat ik het kwa niefo niet aan zou kunnen maar op het HBO voelde ik me beter thuis.
Mag ik even?quote:
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 13:35 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Zat, ja. Eventjes. Toen overgestapt naar HBO. Niet dat ik het kwa niefo niet aan zou kunnen maar op het HBO voelde ik me beter thuis.
De meeste WO-opleidingen zijn geen beroepsopleidingen, het zijn wetenschappelijke opleidingen (vandaar WO). Je wordt opgeleid tot wetenschapper. Wat voor werk je ermee wil gaan doen zoek je dan zelf maar uit.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 14:02 schreef gebrokenglas het volgende:
Maarum er is nog geen antwoord op mijn vraag wat je nu voor nuttigs kunt met een studie geschiedenis.
Behalve leraar worden dan.
Zelfs de cursussen zijn al saai, staat in de OP.
quote:Arbeidsmarkt Geschiedenis
In het voorjaar van 2004 werd aan de Faculteit der Letteren een arbeidsmarktonderzoek uitgevoerd onder Leidse Letterenstudenten (afgestudeerden in geschiedenis, een taalstudie, of kunstgeschiedenis). De arbeidsmarktenquête werd voorgelegd aan alumni die waren afgestudeerd in de periode van januari 1999 tot januari 2004.
Uit dit arbeidsmarktonderzoek blijkt dat slechts 4,5% van hen (nog) werkzoekend is. Belangrijker is dat geschiedenisstudenten zich afvragen welke baan zij willen vinden. Hieronder worden enkele conclusies over historici en hun werkkring weergegeven uit dit recente arbeidsmarktonderzoek. Gebleken is dat het merendeel van de letterenafgestudeerden werk vindt in functies en sectoren buiten het eigen vakgebied. Sectoren waar een behoorlijk deel van de afgestudeerden terechtkomt, zijn:
* Overheid: o.a. Ministeries zoals OC&W, Buitenlandse Zaken en VROM, EVD, ambassades, Tweede Kamer, UNHCR, gemeentes
* Banken en verzekeringsmaatschappijen
* Media: o.a. ANP, NOS, Teleac/NOT, landelijke en regionale kranten
* (Internationale) uitgeverijen, boekhandel, antiquariaat
* Bibliotheken, musea, documentatiecentra zoals NIOD
* Musea
* Onderwijs, opleiding en training (diverse doelgroepen en taken)
* Wetenschappelijk onderzoek: o.a. universiteiten, (semi-) wetenschappelijke instellingen.
Van de Leidse historici werkt een krappe 38% in het bedrijfsleven, ruim 30% bij de overheid en circa 35% bij ideële (non-profit) organisaties. Daarbinnen werken zij in een groot aantal uiteenlopende sectoren. In het onderwijs werkt circa 18%. Andere populaire sectoren zijn: onderzoek (ruim 8%); de zakelijke dienstverlening (7%); bankwezen en financiële dienstverlening (6%). Vervolgens journalistiek (6%), communicatie (4%), Uitgeverij/boekenbranche (3%) en ICT en cultuur, sport en recreatie (ieder 2%).
Hoofdwerkzaamheden die in deze functies vaak genoemd werden zijn: advisering (13%), beleidsontwikkeling (13%), het managen en coördineren van werk (13%), schrijven en redigeren (10%), lesgeven (10%), voorlichten en informeren (9%), onderzoek (8%) en begeleiding (7%).
Opvallend is het relatief hoge percentage afgestudeerden dat werk heeft gevonden in het onderwijs en meer, bijvoorbeeld vergeleken met andere letterenopleidingen, een (beleidsmatige) functie heeft bij de overheid.
Ruim 70% van de kersverse historici, ambieerde een baan op het vakgebied; bij 42% van hen vroeg de werkgever uiteindelijk wel om een universitaire maar niet om een specifieke opleiding. Meer dan 66% is tevreden tot zeer tevreden met de loopbaan tot nu toe. Rond 92% van de historici gaf aan een baan te hebben op academisch niveau of HBO-niveau; de eerste baan was voor een krappe 78% op academisch of HBO-niveau. Als gevolg van onder andere een verbeterde economische situatie konden afgestudeerden uit de jaren 1999-2001 veel vaker direct aan de slag in een functie van academisch niveau dan de afgestudeerden uit de jaren daarna. Relatief veel historici (meer dan 75%) werken in een fulltime of bijna fulltime baan. De inkomenscategorie tussen ¤2101- ¤2350 bruto per maand kwam het meest dikwijls voor onder de afgestudeerden (bijna 20%) meer dan 33% van de ondervraagden verdiende meer dan dat.
De afgestudeerden komen betrekkelijk snel aan het werk. Van de werkzoekenden vindt bijna 85% binnen twee maanden de eerste baan. Slechts 2% zit na een jaar na het afstuderen onvrijwillig zonder werk. De belangrijkste manieren om aan de eerste baan te komen zijn het eigen ‘netwerk’ (circa 29%), de advertentie (20%), het uitzendbureau (15%), gevraagd door de werkgever (12%), de open sollicitatie (8%) en via website of vacaturesite (5%). Vooral voor doorstromers is het persoonlijk netwerk – familie, vrienden, kennissen, contacten uit de stage, relaties in de sector, docenten van de opleiding – belangrijk: ongeveer 45% van de doorstromers kwam op deze wijze aan werk. Hoewel bij geschiedenis de stage geen verplicht onderdeel van de opleiding vormt, heeft 45% een stage gedaan. Bijna 48% heeft tijdens de opleiding relevante werkervaring opgedaan en/of bestuurwerk verricht welke relevant was voor de latere loopbaan. Volgens de afgestudeerden hebben vooral het academisch diploma en de academische vaardigheden aan de loopbaan bijgedragen. Vaardigheden die zij in hun werk relatief vaak gebruiken zijn: mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid, onderzoeksvaardigheden, kritisch en onafhankelijk denken en zelfstandig werken.
Bijna 70% van de Leidse historici vond dat er tijdens de opleiding voldoende mogelijkheden werden geboden om zich te oriënteren op de loopbaan en solliciteren.
http://www.hum.leidenuniv(...)kt-geschiedenis.html
Daar hoef je geen cursus voor te doen, ff searchen op YouTube en er zijn zat malloten die het voordoen.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 15:41 schreef Agiath het volgende:
Wees blij, ik schreef me laatst in voor een cursus jongleren, was ik de nog maar de eerste
Mmja maar ik wil toch een keer wat tips krijgen met wat feedbackquote:Op vrijdag 15 mei 2009 15:46 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Daar hoef je geen cursus voor te doen, ff searchen op YouTube en er zijn zat malloten die het voordoen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |