Daar kun je best wel eens gelijk in hebben. Boze tongen beweren ook dat het "democratische" schrijfproces bij dEUS tegenwoordig ook zorgt voor minder spanning. Daarentegen is Radiohead ook een hele democratische band en daar gaat het weer niet ten koste van het experiment.quote:Op donderdag 14 mei 2009 09:50 schreef webfreak het volgende:
En ik denk dat dat met name komt het door het schrijfproces. Vroeger schreef Tweedy alles alleen of met z'n tweetjes. Tegenwoordig is de hele band erbij betrokken, en wordt er vooral gezocht naar een goeie live-setup waarin iedereen wat te zeggen heeft. Alle 6 willen ze zich laten horen, en dus is alles dichtgemetseld met gitaarlicks, drumriffs en toetsen. Heel anders dan studioproducten als YHF (totaal uitgekleed) of AGIB (dat vooral Tweedy laat horen die losgaat op Pro Tools terwijl hij zijn bandmakkers gebruikt als instrumenten). Er is natuurlijk iets voor te zeggen, die nieuwe democratische manier van werken, maar mijn inziens levert het nogal veel 'ouwejongens krentenbrood' materiaal op.
Klopt, ik ondervind hetzelfde bij dEUSquote:Op donderdag 14 mei 2009 10:16 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Daar kun je best wel eens gelijk in hebben. Boze tongen beweren ook dat het "democratische" schrijfproces bij dEUS tegenwoordig ook zorgt voor minder spanning. Daarentegen is Radiohead ook een hele democratische band en daar gaat het weer niet ten koste van het experiment.
Nou, Mauro heeft mijns inziens als solo-artiest meer geniale dingen laten zien dan Tom Barman. Waarom de combinatie niet werkt snap ik dus ook niet. Ik denk dat bij dEUS toch de SKC-Barman combinatie voor de x-factor zorgde...quote:Op donderdag 14 mei 2009 10:22 schreef webfreak het volgende:
[..]
Klopt, ik ondervind hetzelfde bij dEUS
Ik denk dat het ook te maken heeft met de vele bezettingswisselingen van deze bands. Het gaat meestal toch om één persoon (Tweedy, Barman) en de rest is redelijk inwisselbaar. Radiohead speelt daarentegen, als ik me niet vergis, al bijna 25 jaar in dezelfde bezetting . Toeval?
quote:Jay Bennett, dead at age 45
Jay Bennett, a rock musician with deep ties to Chicago best known as a former member of Wilco, died early Sunday morning in downstate Urbana, where he had been running a recording studio, according to a spokesman for his family.
The singer and multi-instrumentalist was 45 years old.
"Early this morning, Jay died in his sleep and an autopsy is being performed," said Edward Burch, a friend and musician who collaborated with Bennett on the 2005 album "The Palace at 4 a.m." "The family is in mourning and is unavailable for comment at this time."
[..]
In late April, Bennett wrote on his MySpace blog about dealing with intense pain from a hip injury suffered during a dive from the stage while playing with Titanic Love Affair. He was preparing to have surgery, but was concerned about his lack of health insurance. However, he also was looking forward to finishing his fifth solo album, "Kicking at the Perfumed Air," at his studio, Pieholden Suites, named after the song on "Summerteeth" that best encapsulates his talents as an arranger.
"This whole experience [with the hip pain] has really taught me to look both inward and outward for support, and I've learned things about myself that I thought I had completely figured out years ago," Bennett wrote. "Family and friends have helped me to keep faith in a future that will actually be much more carefree than my constricted present state. I encourage you all to tell me stories of recovery, as they really do help... All in all, I'm 'in a really good place' right now; I'm just waiting until I can make it all happen."
Bennett's former bandmates in Wilco are touring in Spain and could not be reached for comment. But Burch said he had spoken to bassist John Stirratt, and the band was "broken up" about the news. "He was an extremely talented musician and a great person, and I'll miss him terribly," Burch added.
Bron: Chicago Sun-Times
Wow, heftig!quote:
Zit inderdaad een behoorlijk letterlijke slidegitaar-lick in van My Sweet Lordquote:Op vrijdag 29 mei 2009 02:08 schreef Aisumasen het volgende:
"You Never Know" klinkt als een mooie George Harrison-ode.!
Op die twee CD's met Bragg staan een paar leuke liedjes van Wilco. One By One, California Stars, Airline To Heaven... Dat zijn mooie nummers. De Bragg-bijdragen vind ik persoonlijk nogal saai.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 10:50 schreef Norrage het volgende:
Heb ook nog (heb zo'n volledige discography gedown..gekocht) wat albums met Billy Bragg...kan iemand de waarde daarvan toelichten?
Jup: Wilco op songmeanings.netquote:Op maandag 22 juni 2009 15:59 schreef Norrage het volgende:
Wilco geweldig. Toch sommige songteksten begrijp ik niet. Waar staat Via Chicago precies voor? Komt een beetje over als een soort verloren liefde ofzo..hetzelfde probleem heb ik bij Jesus Etc., waar staat dat nou voor? Ik las iets over drugsggebruik?
Bestaat er iets als een mooie site voor dit soort betekenissen??
Ik interpreteer het als een droom (duh) waarin de ik-persoon droomt dat hij een voortvluchtige moordenaar is.quote:Op maandag 22 juni 2009 15:59 schreef Norrage het volgende:
Wilco geweldig. Toch sommige songteksten begrijp ik niet. Waar staat Via Chicago precies voor? Komt een beetje over als een soort verloren liefde ofzo..hetzelfde probleem heb ik bij Jesus Etc., waar staat dat nou voor? Ik las iets over drugsggebruik?
Bestaat er iets als een mooie site voor dit soort betekenissen??
Wow, wist helemaal niet dat ze (buiten Lowlands) nog naar NL kwamen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 12:49 schreef ralfseltje het volgende:
Kaartjes voor Paradiso en Effenaar nu te koop
damn, net die ene week dit jaar dat ik niet in het land ben.quote:
Dit is eigenlijk de spijker op zijn kop.quote:Op maandag 10 augustus 2009 11:20 schreef nebraska1982 het volgende:
klinkt eenvoudig maar het is een kunst iets van kwaliteit eenvoudig te laten klinken zonder dat het 'goedkoop' klinkt.
Zeer waar.quote:Op maandag 10 augustus 2009 19:13 schreef Joostebrood het volgende:
De discussie rondom de muzikale koerswijziging is interessant om te lezen, maar tegelijk is het verklaarbaar waarom Wilco (en met hun vele bands) in deze fase gewoon goeie albums maakt, zonder artistieke uitschieters. Ze lijken hun rust te hebben gevonden, zitten lekker in hun vel en hebben geen demonen waar ze een strijd mee moeten aangaan. Jammer voor de creatieve/emotionele uitbarstingen die daarom niet of nauwelijks aanwezig zijn, tegelijk een geruststellend teken dat deze mannen nog wel wat jaren door zullen gaan.
zoals bijna gans SBS, maar ik val in herhalingquote:Op dinsdag 11 augustus 2009 10:39 schreef webfreak het volgende:
20. Side With The Seeds (sinds ik de DVD heb gezien. Op plaat issie saai, live is 't goud)
Dit is letterlijk uit het Lowlands-krantje overgenomen.quote:Jeff Tweedy, enfant terrible maar bovenal muzikaal genie, valt niet te grijpen. Heeft-ie zijn dag, dan ervaar je het mooiste moment van je leven, is-ie vergeten zijn kalmeringspillen te nemen of heeft-ie er juist te veel geslikt, dan kan het een nachtmerrie worden.
En dat klopt toch ook helemaal niet? Wilco is live toch altijd goed?quote:Op maandag 24 augustus 2009 12:49 schreef webfreak het volgende:
Review is inderdaad belabberd
[..]
Dit is letterlijk uit het Lowlands-krantje overgenomen.
Volgens mij gaat het vooral om zijn humeur. Zoiets stond ook in dat krantje. Dat Tweedy lastig is om mee samen te werken en zijn kwade buien heeft en dat soort dingen.quote:Op maandag 24 augustus 2009 13:02 schreef Beregd het volgende:
[..]
En dat klopt toch ook helemaal niet? Wilco is live toch altijd goed?
Welke preek bedoel je precies?quote:Op maandag 24 augustus 2009 13:58 schreef Beregd het volgende:
ja, humeurig is de man wel. Zijn preek op die live dvd van tweedy solo bijvoorbeeld...
Maar dat maakt het toch nog geen nachtmerrie
Ook weer zo'n nummer dat live veel beter klinkt dan op plaat. Geldt waarschijnlijk voor veel van Wilco (The Album).quote:
dank voor de link. Straks even nagenieten.quote:Op maandag 24 augustus 2009 14:04 schreef Norrage het volgende:
Dit is toch ronduit geniaal? : http://3voor12.vpro.nl/tv/#/41128679/42378378/18
Dat ze niet mogen babbelen als hij een liedje zingt. Dramt ie een heel eind over door.quote:Op maandag 24 augustus 2009 14:03 schreef webfreak het volgende:
[..]
Welke preek bedoel je precies?
Ik vind hem tegenover het publiek vooral gevat en bij vlagen heel grappig
ohja klopt.quote:Op maandag 24 augustus 2009 14:08 schreef Beregd het volgende:
[..]
Dat ze niet mogen babbelen als hij een liedje zingt. Dramt ie een heel eind over door.
wauw, nieuw liedje?!quote:Op maandag 24 augustus 2009 16:36 schreef Norrage het volgende:
Wow, de versie van "I am trying to reach your heart" staat op 3voor12![]()
Waarschijnlijk hoor je niemand klagen, wie zit er nou te wachten op eindeloos geklets van de artiesten op een festival?quote:Op maandag 24 augustus 2009 12:49 schreef webfreak het volgende: Vooral Jeff had niet zoveel te melden. Opkomen, spelen, klaar. Maargoed, mij hoor je niet klagen.
Mee eens! Maar ik vond de tent wel matig gevuld?!quote:Op maandag 24 augustus 2009 16:45 schreef CatsInTheWell het volgende:
Moeiteloos het beste concert van Lowlands. Niets minder dan lof, niets meer dan respect.
het complete lowlands-verslag vind je hierquote:Wilco
Het is vaker beweerd: Wilco is één van de beste, zoniet dé beste liveband van dit moment. Het getuigschrift daarvan verscheen onlangs nog op dvd. Dat daar niets aan geknutseld is, blijkt wel uit deze show op Lowlands. Vanaf 'Wilco the Song' als onvermijdelijke opener wordt er vrijwel aan één stuk door geboomd op ongeëvenaarde wijze. Met nummers als 'Impossible Germany', 'At Least That's What You Said' en het onnavolgbare 'Via Chicago' is duidelijk waar Wilco de klemtoon legt: veel en hard gitaargeweld. Al kunnen meezingers als 'Heavy Metal Drummer' en 'Jesus Etc.' ook niet ontbreken. Sportief is het dat er van de nieuwe plaat maar drie nummers worden gespeeld, en des te meer van de beproefde albums, die het op festivals nu eenmaal beter doen.
Erg spraakzaam is frontman Jeff Tweedy dit keer niet. Een incidentele poging tot contact met het publiek strandt, en wat volgt is Wilco op de automatische piloot. Die routineuze aanpak doet echter niets af aan de energie die deze band het publiek geeft. Drummer Glenn verzuipt in zijn eigen zweet, gitarist Nels speelt zijn vingers stuk en alles bij elkaar klinken die alom bekende liedjes alsof je ze voor het eerst hoort. Is het de dynamiek? De instrumentale perfectie? De geur van bloed, zweet en tranen? Wilco heeft iets dat zich niet laat vangen in een beeld- of geluidsopname. Dat maakt ze dan ook tot de beste liveband die Lowlands dit jaar rijk is. (JH)
Heb het altijd al vreemd gevonden dat deze plaat zo onderschat is.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 15:01 schreef Grobbel het volgende:
Ik weet dat ik 5 jaar geleden de nodige lelijke dingen over AGIB heb geuit op dit forum (voornamelijk in het vorige topic), maar na het fijne Lowlands-optreden heb ik die plaat toch maar weer eens opgezet. En of mijn smaak of mijn verwachtingspatroon nu zoveel is veranderd in een half decennium weet ik niet, maar dit is bij nader inzien toch wel een hele fijne plaat. Ik slik mijn eerdere kritiek alsnog in.
Veel nummers zijn live beter dan op plaat.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:17 schreef CatsInTheWell het volgende:
Het mooiste nummer van A Ghost Is Born is hoe dan ook Muzzle Of Bees.Echt zo'n ongelooflijk, ongelooflijk mooi nummer. Sowieso vind ik die plaat steeds beter worden (en vreemd genoeg geldt dat ook voor Sky Blue Sky). Ik moet wel elke keer weer wennen aan AGIB, omdat ik zo achterlijk veel Kicking Television geluisterd heb. Handshake Drugs bijvoorbeeld, die hoor ik veel liever in de live-versie. Maar ik kwam er vanmorgen achter dat ik me niet eens zo ergerde aan Less Than You Think. Ik bedoel, het is niet bijster leuk, maar nu ik het verhaal erachter enzo weet... ik kan 'm wel uitzitten. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor Reservations.
Ik besef me nu pas eigenlijk dat ik Wilco, gewoon Wilco, live heb gezien op Lowlands. Wat waren ze achterlijk goed.
Ik heb alleen een klein beetje bij sommige live versies (niet allemaal, de meeste zijn inderdaad wel echt beter) het soms iets te experimenteel wordt. Zo (had ik al eerder gezegd in het topic) is Via Chicago echt fenomenaal veel beter dan op plaat, maar die 3 momenten van noise in de liveversies vind ik eerder storend dan andersom. Hetzelfde geldt bv voor Misunderstood van Kicking Television..En zo noem ik er nog een paar. Juist de nieuwe albums vind ik live geweldig, de oudere albums aanzienlijk minder. Er mag nog wel een bepaalde vorm van "rust" in de muziek zitten...quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:20 schreef webfreak het volgende:
[..]
Veel nummers zijn live beter dan op plaat.
Vrijwel de hele SBS plaat is live vele malen beter. Datzelfde lijkt te gelden voor de laatste plaat, al heb ik daar pas 3 nummers live van gehoord.
hier ben ik het dus helemaal niet mee eens, integendeel zelfs.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:40 schreef Norrage het volgende:
Ik heb alleen een klein beetje bij sommige live versies (niet allemaal, de meeste zijn inderdaad wel echt beter) het soms iets te experimenteel wordt. Zo (had ik al eerder gezegd in het topic) is Via Chicago echt fenomenaal veel beter dan op plaat, maar die 3 momenten van noise in de liveversies vind ik eerder storend dan andersom. Hetzelfde geldt bv voor Misunderstood van Kicking Television..En zo noem ik er nog een paar.
En waarom dan? Bij een heftig nummer als Misunderstood vind ik het op zich wel vet, of bij At Least That;s what you said...maar bijvoorbeeld bij Via Chicago, waar iedereen lyrisch is over de liveversie, vind ik het irritant. Echt een beetje zonde...Maar goed, hier zitten misschien wat meer noise-liefhebbers dan ikzelf...En anders wordt Wilco misschien ook te braafquote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:44 schreef Beregd het volgende:
[..]
hier ben ik het dus helemaal niet mee eens, integendeel zelfs.
niks heerlijkers dan van tijd tot tijd wat georkestreerde muzikale chaos.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:50 schreef Norrage het volgende:
[..]
En waarom dan? Bij een heftig nummer als Misunderstood vind ik het op zich wel vet, of bij At Least That;s what you said...maar bijvoorbeeld bij Via Chicago, waar iedereen lyrisch is over de liveversie, vind ik het irritant. Echt een beetje zonde...Maar goed, hier zitten misschien wat meer noise-liefhebbers dan ikzelf...En anders wordt Wilco misschien ook te braaf
Ik vind het geweldig de eerste keer in het nummer dat het gebeurt, de tweede keer vind ik het ook nog cool...maar als het dan nog een 3e keer gebeurt...laat staan een 4e...vind ik het wel weer zonde dus.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 17:00 schreef Beregd het volgende:
[..]
niks heerlijkers dan van tijd tot tijd wat georkestreerde muzikale chaos.
Maar ik denk dat dit voornamelijk een kwestie van smaak is.
Ze spelen dit nummer al jaren op deze manier.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 17:05 schreef Norrage het volgende:
[..]
Ik vind het geweldig de eerste keer in het nummer dat het gebeurt, de tweede keer vind ik het ook nog cool...maar als het dan nog een 3e keer gebeurt...laat staan een 4e...vind ik het wel weer zonde dus.
Neemt niet weg dat Via Chicago nog steeds fenomenaal was op Lowlands hoor! Maar ik heb het gevoel dat Wilco wel vaak chaos wil toevoegen bij hun live-sets...
Ik weet dat ze het inderdaad al jaren zo spelenquote:Op donderdag 27 augustus 2009 08:14 schreef webfreak het volgende:
[..]
Ze spelen dit nummer al jaren op deze manier.
Er zitten volgens mij 3 noise-uitbarstingen in. Maar het is niet zomaar wat gekloot hoor. Luister maar eens naar Glenn Kotche, het klinkt misschien chaotisch maar het is heel uitgekiend. En de manier waarop Tweedy telkens zijn ogen sluit om zijn eigen ritme vast te houden. Die concentratie! Fantastisch.
Ik vind die eruptie juist een versterking van het nummer. Zonder dat zou het zomaar een folkliedje zijn. Nu overstijgt het dat.
Al ben ik met je eens dat Wilco graag de noisekant opgaat. Zeker op festivals zoals Lowlands, waar een stuk of 6, 7 'uitbarstingen' plaatsvonden.
Dat vond ik juist zo gaaf in Via Chicago. Ongelooflijk vet. 3 keer was voor mij niet te veel.quote:Op maandag 24 augustus 2009 09:38 schreef Norrage het volgende:
Wat een geweldig optreden bij Lowlands als ik de filmpjes zie...Die Impossible Germany gitaarsolo, ongelooflijk...Die is op het album al indrukwekkend, op Ashes al indrukwekkend...maar nu was ie nog wat langgerekter...geweldig...als dat de 16 november ook gebeurd
Ik vind het alleen toch jammer van de live versie van Via Chicago steeds, je zit helemaal in de groove met dat nummer en dan komen die chaotische stukjes....Het is fantastisch als de band daar dan weer uit geraakt maar 3 van die stukjes vind ik toch net het nummer een beetje verkrachten.....
Maar desalniettemin, indrukwekkend! Ik zou er graag meer van willen zien, maar goed, ik ga er lekker live heen!! (moet alleen nog iemand vinden die Wilco ook even leuk vind..mijn vaste concertpartner weet het nog niet zo zeker)
Ja he?quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:10 schreef Mr.Spaceman het volgende:
Absoluut beste optreden van Lowlands, beste optreden in tijden. Ongelooflijk goed!
Het meest bizarre dat de tenthelemaal niet vol stond, HOE KAN DAT?
Zou mooi zijn. Ik heb de Yankee LP laatst gekocht voor 30 euro. Niet zo lekker geprijsd, wel 180 grams vinyl, dikke hoes en een exemplaar van de CD erbij (die ik natuurlijk al had).quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:55 schreef Mr.Spaceman het volgende:
Goed plan.
Hoop dat ze dan vinyl mee hebben naar het concert (voor een redelijke prijs)
dank voor link.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 01:52 schreef webfreak het volgende:
Onlangs de Summerteeth Demo's eens gedownload. Niet zo bijzonder als de YHF demo's, maar toch altijd interessant om te horen hoe nummers klonken voordat ze 'af' waren.
Zoals Tried and True, dat later natuurlijk Summerteeth is geworden.
Ze zijn overigens te downloaden op Owl & Bear. Mooie site met tal van live-bootlegs, demo's en meer.
http://www.owlandbear.com/wilco-archive
Ik ben een persoon die nogal veel waarde hecht aan de mening van mijn mede-concertgangers...quote:Op woensdag 14 oktober 2009 19:30 schreef Mr.Spaceman het volgende:
je kan toch ook wel optimaal van genieten als hij 't niks vindt?
Gewoon lekker in de magische wereld van Wilco stappen.
Dat snap ik dus nooit.quote:Op vrijdag 6 november 2009 22:22 schreef BUG80 het volgende:
Op Wilcoworld.net kun je een song aanvragen voor de show in Paradiso. Mijn stem is naar "Impossible Germany" gegaan.
Ja inderdaad....Je moet juist een origineel nummer aanvragen.Mijne is dan ook naar Pieholden Suite gegaanquote:Op vrijdag 6 november 2009 22:22 schreef BUG80 het volgende:
Op Wilcoworld.net kun je een song aanvragen voor de show in Paradiso. Mijn stem is naar "Impossible Germany" gegaan.
Oh ik wist niet dat ze Impossible Germany altijd spelen, hou de setlists niet zo bijquote:Op zaterdag 7 november 2009 08:13 schreef webfreak het volgende:
[..]
Dat snap ik dus nooit.
Mensen die stemmen op Impossible Germany, Jesus Etc. of sterker nog: Wilco The Song.
Ik bedoel: die nummers spelen ze OVERAL, dus hier ook. Beetje loze stem dus.
Ja, ze spelen 'm zeer regelmatig.quote:Op zondag 8 november 2009 22:01 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Oh ik wist niet dat ze Impossible Germany altijd spelen, hou de setlists niet zo bijVan Jesus Etc en Wilco The Song had ik het wel verwacht.
Dat zijn de demo's voor A Ghost Is Born.quote:Op maandag 9 november 2009 13:53 schreef Beregd het volgende:
Ik heb in NY "the wilco book" gekocht! Leuk hebbeding, en er zit ook een album bij.
Fuck yeah. Die solo op Lowlands was GE-WEL-DIG!quote:Op zondag 8 november 2009 22:58 schreef Norrage het volgende:
Afgaande op het lowlands optreden kan ik er wel mee inkomen
Hoogtepunt! Nico Dijkshoorn beschreef dat moment nog mooi in zijn artikel in OOR.quote:Op maandag 9 november 2009 15:11 schreef -Dries- het volgende:
[..]
Fuck yeah. Die solo op Lowlands was GE-WEL-DIG!
citaat?quote:Op maandag 9 november 2009 16:07 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Hoogtepunt! Nico Dijkshoorn beschreef dat moment nog mooi in zijn artikel in OOR.
Ik vrees dat ik die OOR niet meer heb liggen (iemand anders misschien wel?). Zal even kijken. Het kwam er op neer dat hij er niet zoveel aan vond (Nico is een kei in het "stijlvol" afkraken van bandjes) maar dat het hele weekend toch nog goed kwam toen hij Wilco had gezien. Daarbij beschreef hij de gitaarsolo als de climax van het optreden, weet niet zeker of hij expliciet vermelde dat het om Impossible Germany ging, maar dat kan niet missen. Hij beschreef het zo dat je het weer helemaal voor je zag en hoorde, prachtig.quote:
ik heb ze gesuggereerd om in Eindhoven als toegift een paar covers van The Replacements te spelen.quote:Op vrijdag 6 november 2009 22:22 schreef BUG80 het volgende:
Wow ja, wat was het goed. Ik hoopte ook op Passenger Side, en hupakee, die kwam. Can't Stand It ook geniaal. En er was een hoop geniaal zeg! Wat is Walken ook een cool nummer, en wow...Bull Black Nova dan...En dan die tweede toegift met Voodoo en Mondayquote:Op dinsdag 17 november 2009 02:24 schreef webfreak het volgende:
Fucking lekker!! Zelfs nog beter dan de vorige keer Paradiso (2007).
Maarliefst 6 nummers van Yankee Hotel Foxtrot, woohoo!
Veel verrassingen in de set met maarliefst 2 van mijn verzoekjes: Can't Stand It en Passenger Side!!!
Morgen weer.
Poor Places natuurlijk! Die was ook zoooo mooi.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:05 schreef Norrage het volgende:
En 6 nummers Yankee?? Ik telde er 5? I Want To Break Your Heart, Jesus, Ashes, Heavy Metal Drummer, I'm The Man Who Loves You en dan?
quote:1. Ashes Of American Flags
2. Remember The Mountain Bed
3. Company In My Back
4. Bull Black Nova
5. You Are My Face
6. I Am Trying To Break Your Heart
7. One Wing
8. A Shot In The Arm
9. Side With The Seeds
10. Deeper Down
11. Impossible Germany
12. Passenger Side
13. Handshake Drugs
14. Sonny Feeling
15. Jesus, Etc.
16. Can't Stand It
17. Hate It Here
18. Theologians
19. Walken
20. I'm The Man Who Loves You
Toegift 1:
21. You Never Know
22. Heavy Metal Drummer
23. Via Chicago
24. Poor Places
25. Spiders (Kidsmoke)
Toegift 2:
26. Monday Monday
27. Hoodoo Voodoo
Toch een heel verschil trouwens, als je 't vergelijkt met de vorige keer Paradiso.quote:
quote:31 Mei 2007 - Paradiso
1. Either Way
2. You Are My Face
3. I Am Trying To Break Your Heart
4. Handshake Drugs
5. War On War
6. Impossible Germany
7. Sky Blue Sky
8. At Least That's What You Said
9. A Shot In The Arm
10. Side With The Seeds
11. Via Chicago
12. Shake It Off
13. Jesus, Etc.
14. Walken
15. I'm The Man Who Loves You
16. Hummingbird
Encore 1:
17. On And On And On
18. Pot Kettle Black
19. Poor Places
20. Spiders (Kidsmoke)
Encore 2:
21. Misunderstood
22. The Late Greats
23. I'm A Wheel
Ohja!! Herkende dat nummer niet meteen, en het was aan het eind...Errug goed jaquote:Op dinsdag 17 november 2009 11:00 schreef webfreak het volgende:
[..]
Poor Places natuurlijk! Die was ook zoooo mooi.
Ja, dat doen ze vaker. Als ze tijd hebben tenminste. Soms is de 2e toegift langer dan de 1e, dan weer andersom.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:21 schreef Norrage het volgende:
[..]
Ohja!! Herkende dat nummer niet meteen, en het was aan het eind...Errug goed ja
Enne, is het gebruikelijk dat ze 2 encores doen dus? Ik had het niet verwacht, kwam voor mij als een verrassing, maar er gingen om me heen best wel wat mensjes weg...
Vooral over drugs, en over Dutch Dope Pie dat wij waarschijnlijk beter zouden kennen dan zijquote:Op dinsdag 17 november 2009 11:34 schreef -Dries- het volgende:
Tweedy interactief? Dus hij praatte gewoon enzo? Wow!
Hij was niet zo vol spraakwater als op zijn solo-DVD (daar zitten wat hilariche momenten tussenquote:Op dinsdag 17 november 2009 11:34 schreef -Dries- het volgende:
Tweedy interactief? Dus hij praatte gewoon enzo? Wow!
Hotels zat in Amsterdam toch? Wat is er nou belangrijker?quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:56 schreef ralfseltje het volgende:
Godver, ik wil nog een keer. Moest weg tijdens Spiders om de trein te halen, dat deed echt even pijn.
Ik had nog wel de laatste trein, maar...epic fail @ NS, once again..We hebben er 3 uur over gedaan (naar Delft)quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:56 schreef ralfseltje het volgende:
Godver, ik wil nog een keer. Moest weg tijdens Spiders om de trein te halen, dat deed echt even pijn. Gelukkig nog een keer die geile gitaarrif gehoord in dat nummer. Iemand nog een kaartje over voor vanavond?
Hmmm, ik heb rustig nog wat biertjes gedronken... Om 0:45 de nachttrein gepakt, en die was rond 1:45 in Delft.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:16 schreef Norrage het volgende:
[..]
Ik had nog wel de laatste trein, maar...epic fail @ NS, once again..We hebben er 3 uur over gedaan (naar Delft)
Voor Wilco hetzelfde. Zij speelden er één keer eerder, in 1997!quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik ben al nieuwsgierig naar vanavond.
Niet alleen naar Wilco, maar ook naar De Effenaar waar ik voor het laatst zo'n beetje midden jaren '90 was. Toen het nog een mooie oude afgetrapte warme textielfabriek was![]()
Voor een voorprogramma (wat normaal gewoon kut hoort te zijn), klinkt het heel aardig zelfs! Finse band, beetje Wilco-achtig soms. Zeker niet storend in elk geval.quote:Is het voorprogramma (The Latebirds) trouwens nog wat?
Tja colleges enzo vroeg vanochtend (waar ik uiteindelijk niet geweest ben)quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:08 schreef -Dries- het volgende:
[..]
Hotels zat in Amsterdam toch? Wat is er nou belangrijker?
quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:22 schreef webfreak het volgende:
[..]
Hmmm, ik heb rustig nog wat biertjes gedronken... Om 0:45 de nachttrein gepakt, en die was rond 1:45 in Delft.
Zo laat nog? Wouldn't count on it.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:48 schreef ralfseltje het volgende:
Nu fingers crossed om een gastenlijstplek te kunnen bemachtigen voor vanavond.
Was wel gelukt wrs, maar is nu net te laat om nog naar Eindhoven te vertrekken (vanuit Groningen). Dan maar lekker nagenieten van gisterenquote:Op dinsdag 17 november 2009 14:48 schreef webfreak het volgende:
[..]
Zo laat nog? Wouldn't count on it.
De kaartjes op marktplaats zijn niet zo duur overigens. 35 euro.. Da's 7 euro duurder dan normaal ofzo (incl servicekosten enzo)
je hebt nog vier uur hoorquote:Op dinsdag 17 november 2009 16:28 schreef ralfseltje het volgende:
[..]
Was wel gelukt wrs, maar is nu net te laat om nog naar Eindhoven te vertrekken (vanuit Groningen). Dan maar lekker nagenieten van gisteren
ik wil niet zeuren, maar een vergelijking met Sonic Youth is een populaire maar onzinnige. Juist vanwege het verschil tussen uitvoeren vs. improvisatie. Wilco is geen improvisatie. Verre van dat. Sonic Youth begint een nummer, en weet niet waar ze eindigt. Een heel verschil. Zonder iets weg te willen nemen van de rest van het artikel, heeft Menno Pot het imho niet begrepen. Wilco zet een excellente show neer. Maar is niet zo spannend en al helemaal niet zo onvoorspelbaar als Sonic Youth (disclaimer: ik heb SY al lang niet meer gezien). Niet direct beter of slechter, maar wel heel anders qua insteek.quote:Op woensdag 18 november 2009 00:48 schreef Mr.Spaceman het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)o_is_een_groot_feest
het viel me gewoon opquote:Op woensdag 18 november 2009 00:49 schreef Mr.Spaceman het volgende:
@ Dinosaur: qua PA man.. die nemen ze zelf mee. Echt een goede geluidsman hebben zij. Op lowlands was dat echt te merken. Paradiso gister ookw el maar dat blijft een moeilijk zaal..
quote:1. Ashes of American Flags
2. Bull Black Nova
3. You Are My Face
4. I Am Trying To Break Your Heart
5. One Wing
6. Shot In The Arm
7. Cars Can't Escape (!!!)
8. Wishfull Thinking
9. Impossible Germany
10. How To Fight Loneliness
11. I'll Fight
12. War on War
13. Jesus etc.
14. Handshake Drugs
15. Sonny Feeling
16. Hate it Here
17. Walken
18. I'm the Man Who Loves You
19. Hummingbird
Toegift 1
20. Via Chicago
21. Spiders/Kidsmoke
Toegift 2
22. You Never Know
23. Kingpin
24. Heavy Metal Drummer
25. Casino Queen
26. Outtasite, Outtamind
ik zie trouwens nu je onderschrift, ik schakel nu pas wie je bent. Ik hoop je voor het einde van het jaar nog te zien in het voorprog. van Johanquote:Op woensdag 18 november 2009 00:58 schreef Mr.Spaceman het volgende:
Gweldige setlist.
Hopelijk komen ze snelweer terug..
En nee ik vergeet gister niet, haha.
Kingpin zetten ze ook wel mooi aarzelend in, vond ikquote:Op woensdag 18 november 2009 01:15 schreef Mr.Spaceman het volgende:
Gaaf zeg ook dat ze Kingpin hebben gespeeld!
Eindhoven 20 dec. is al uitverkocht (is dat waarschijnlijk kleine zaal), helaas pindakaasquote:@ Dinosaur: Te gek! Laat het dan even weten wanneer je er bent.
Ik heb je volgens mij nog in de garderobe van Paradiso gespot, grappig.quote:Op woensdag 18 november 2009 00:58 schreef Mr.Spaceman het volgende:
Gweldige setlist.
Hopelijk komen ze snelweer terug..
En nee ik vergeet gister niet, haha.
dat vind ik wel erg lief, en volgens mij heb je het openingsnummer nog eens niet hoeven missen. Ik had je achteraf op z'n minst een slaapplaats moeten aanbieden.quote:Op woensdag 18 november 2009 02:29 schreef ralfseltje het volgende:
Net thuis, en Dinosaur_Sr, mede dankzij jou berichtje ('je hebt nog 4 uur') toch gegaan, en jezus, zo mogelijk was het vanavond nog vetter dan gisteren. Vond gister de sfeer beter en de band leek er gisteren ook meer zin in te hebben, maar vanavond meer genoten van het moment, als ik zo'n vreselijke uitdrukking mag gebruiken.
Beste. Liveband. Ter. Wereld. punt
Hoezo uit het verband trekken zeg....Hij heeft het in dat artikel enkel over een noise-eruptie die vergelijkbaar is met Sonic Youth, niet meer, niet minder...Ik kan me er wel in vinden.quote:Op woensdag 18 november 2009 00:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik wil niet zeuren, maar een vergelijking met Sonic Youth is een populaire maar onzinnige. Juist vanwege het verschil tussen uitvoeren vs. improvisatie. Wilco is geen improvisatie. Verre van dat. Sonic Youth begint een nummer, en weet niet waar ze eindigt. Een heel verschil. Zonder iets weg te willen nemen van de rest van het artikel, heeft Menno Pot het imho niet begrepen. Wilco zet een excellente show neer. Maar is niet zo spannend en al helemaal niet zo onvoorspelbaar als Sonic Youth (disclaimer: ik heb SY al lang niet meer gezien). Niet direct beter of slechter, maar wel heel anders qua insteek.
Je kon vantevoren requests aangeven op de site. En dan kun je dus kiezen uit een lijst van 200 nummers.quote:Op woensdag 18 november 2009 08:55 schreef Norrage het volgende:
Holy shit die setlist van Eindhoven is niet misselijk zegEn Cars Can't Escape ken ik inderdaad niet eens, hoezo deden ze die? Zat je keihard te roepen?
of lag het niet aan jou?
De afgelopen twee nachten konden niet completer. Alles wat ik wilde horen is zo ongeveer langskomen. Welke band doet dat? Ik bedoel: zoiets maak ik werkelijk nooit mee.quote:En Loneliness (dat is het nummer dat me Wilco fan maakte) samen met War On War (het andere nummer dat me fan maakte) waren de enige nummers die ik eergister misschien nog had kunnen missen, ohja, en Hummingbird!
En ik heb nog steeds een grijns op mijn gezicht van eergister! Kan niet wachten op die webcast.
dat is mijn hele punt, het IS er niet mee vergelijkbaar.quote:Op woensdag 18 november 2009 09:28 schreef Norrage het volgende:
[..]
Hoezo uit het verband trekken zeg....Hij heeft het in dat artikel enkel over een noise-eruptie die vergelijkbaar is met Sonic Youth, niet meer, niet minder...Ik kan me er wel in vinden.
Ik ken beide bands vrij goed, en ja, ik hoor die overeenkomst ook wel. Nee, niet de songs natuurlijk, en ook niet de manier van spelen.quote:Op woensdag 18 november 2009 10:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat is mijn hele punt, het IS er niet mee vergelijkbaar.
Dat is als Andre Hazes vergelijken met The Scene, omdat ze allebei Nederlands zingen....
Doet niks af aan de goddelijke status van Tweedy, hoor
Nou, ik weet wel dat ik er dan weer ben hoorquote:Op woensdag 18 november 2009 11:29 schreef ralfseltje het volgende:
Owja, en ze zeiden 'See you next year'
quote:Op woensdag 18 november 2009 15:57 schreef BlackRebel het volgende:
Het was alsof ze gisteren wat nonchalanter speelden, aangezien het toch de laatste show van de tour was.
Mijn interpretatie was dat 'ie het een beetje tam vond.quote:Op woensdag 18 november 2009 16:20 schreef prinseszondererwt het volgende:
Hoezo verlulde hij zich daarmee dan? Ik snap 'm niet.![]()
Foto's: http://www.roarezine.com/2009/11/17/wilco-paradiso-amsterdam/
was Piet misschien ook een Duitser?quote:Op woensdag 18 november 2009 16:46 schreef prinseszondererwt het volgende:
Ah zo... ik snap hem. Ik vat wel meer niet trouwens, ik begreep thuis pas de opmerking van Jeff over Zwarte Piet.
Geen Nederlands festival dan toch... Ze zijn in 2008 niet in Nederland geweest.quote:Op woensdag 18 november 2009 15:08 schreef prinseszondererwt het volgende:
Dat zeiden ze in 2007 ook... Toen deden ze in 2008 alleen een festival. Als ze komen ben ik er weer bij, hoe dan ook.
Die recensent kent duidelijk de liedjes nietquote:Op donderdag 19 november 2009 11:04 schreef BlackRebel het volgende:
en een iets mindere uit het Eindhovens Dagblad:
http://www.ed.nl/uitcultu(...)t-een-avond-lang.ece
Idd, wat een prutserquote:Op donderdag 19 november 2009 13:21 schreef webfreak het volgende:
[..]
Die recensent kent duidelijk de liedjes niet
Hoodoo Voodoo is helemaal niet gespeeld in de Effenaar, maar in Paradiso. Hij heeft gewoon de verkeerde setlist gedownload
Zo schrijft men bij het ED een recensie: beetje wat info bij elkaar twitteren over Paradiso, en er dan maar vanuit gaan dat ze in de Effenaar hetzelfde hebben gespeeld.quote:Op donderdag 19 november 2009 13:24 schreef ralfseltje het volgende:
[..]
Idd, wat een prutserConcert in Effenaar duurde ook eerder ruim twee uur dan ruim 2,5 uur.
Die Gijsbert.. ''zomaar weggaan''.. wtfquote:Op donderdag 19 november 2009 14:24 schreef BlackRebel het volgende:
edit: ook de Volkskrant een recensie:
http://www.vkblog.nl/bericht/287367/Wilco_in_de_Effenaar
Ik heb beide avonden niks gezopen vantevoren, zodat ik tussendoor niet zou hoevenquote:Op donderdag 19 november 2009 15:01 schreef -Dries- het volgende:
Ik zou gewoon in me broek zeiken voor Wilco.
Ik ook hoor, ga egnie plassen tijdens Wilco.quote:Op donderdag 19 november 2009 16:14 schreef webfreak het volgende:
[..]
Ik heb beide avonden niks gezopen vantevoren, zodat ik tussendoor niet zou hoeven
Weet nou niet of ik het kwalitatief nou zo goed vindt....toch nog even wachten op de webcast, die op wilcoworld wel echt goed zijn altijd. (of op een opname die niet van ergens bovenin de zaal vanaf de zijkant is genomenquote:Op donderdag 19 november 2009 01:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik neem aan dat jullie de opnamen van het concert in Paradiso op (o.a.?) dimeadozen.org ook al gespot hebben?
tsja... zo taperfriendly als Wilco ooit was, zijn ze niet meer..... is toch een leuke herinnering?quote:Op donderdag 19 november 2009 23:10 schreef Norrage het volgende:
[..]
Weet nou niet of ik het kwalitatief nou zo goed vindt....toch nog even wachten op de webcast, die op wilcoworld wel echt goed zijn altijd. (of op een opname die niet van ergens bovenin de zaal vanaf de zijkant is genomen)
Inderdaad. Heb 'm gedownload in de veronderstelling dat het de soundboard-opname was, maar het is slechts een bootleg uit het publiek.quote:Op donderdag 19 november 2009 23:10 schreef Norrage het volgende:
[..]
Weet nou niet of ik het kwalitatief nou zo goed vindt....toch nog even wachten op de webcast, die op wilcoworld wel echt goed zijn altijd. (of op een opname die niet van ergens bovenin de zaal vanaf de zijkant is genomen)
van de laatste paar jaren weinig soundboard opnames kunnen vinden. Waar zetten ze die dan neer?quote:Op vrijdag 20 november 2009 00:25 schreef webfreak het volgende:
[..]
Inderdaad. Heb 'm gedownload in de veronderstelling dat het de soundboard-opname was, maar het is slechts een bootleg uit het publiek.
Redelijk nutteloos, aangezien Wilco zelf altijd soundboard-opnames online zet, en die klinken super, stukken beter dan een tape van publiek.
Van De Effenaar komt ongetwijfeld ook binnenkort wat online, dus hou die site in de gaten
In de roadcase op hun website.quote:Op vrijdag 20 november 2009 01:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
van de laatste paar jaren weinig soundboard opnames kunnen vinden. Waar zetten ze die dan neer?
Zeker waar!quote:Op vrijdag 20 november 2009 07:45 schreef prinseszondererwt het volgende:
De zoon van Jeff heeft trouwens een blog, leuk om te lezen wat hij van pappie voor zijn verjaardag krijgt... spencertweedy.com
Hierzo...quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:36 schreef webfreak het volgende:
[..]
Zeker waar!
Leuk blog. Best uitzonderlijk voor een 13-jarig jochie.
Al heb ik nog niet gezien wat hij voor z'n verjaardag heeft gehad
quote:On my birthday, I was introduced and came on stage with Wilco, to open for Neil Young. The Garden was filled with 15,000 people, whom which sang “Happy Birthday” to me. As any kid in that situation would do, I blushed, but quickly recovered to play drums. I played one of my dad’s songs, The Late Greats. I had been carefully rehearsing it the past couple of days, though I had already known the beat since it was released. Before I went on stage, my mom was more nervous than I was. She was practically hyperventilating! The whole thing was captured on HD cameras and will be used in my upcoming Bar-Mitzvah video. What a great experience!
ooooeh vet...Waar te beginnen met downloaden?quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:33 schreef webfreak het volgende:
[..]
In de roadcase op hun website.
Nu staat bijvoorbeeld een soundboard van Dublin (28 Augustus) erop, die je kunt beluisteren.
Maar downloaden is natuurlijk fijner. En dat kan dan ook! Ze worden verzameld door Owl&Bear: http://www.owlandbear.com/wilco-archive
Zie onderaan bij "Wilco", alle soundboards op een rijtje vanaf 1994
edit: Hmmm, het zijn trouwens niet allemaal soundboards, sorry. Bij torrents staat het er meestal wel bij.
Ik vind de oude shows wel leuk, toen ze nog niet zo groot waren.quote:Op vrijdag 20 november 2009 15:31 schreef Norrage het volgende:
[..]
ooooeh vet...Waar te beginnen met downloaden?
Heb hier laatst al een top10 geplaatst, maar die kan best weer anders zijn nu.quote:Op zondag 22 november 2009 23:35 schreef Norrage het volgende:
Zullen we maar even wat lijstjes gaan posten?? Ik moet nog even gaan nadenken hoor, maar wat is jullie top 10 nummers?
Het lijkt een zombie, maar het is toch echt een tweedyquote:Op vrijdag 27 november 2009 22:42 schreef AlienSexFiend het volgende:
wat een enge foto, lijkt wel een zombie die gast.
quote:Op dinsdag 22 december 2009 21:56 schreef prinseszondererwt het volgende:
Paradiso nog altijd niet in de Roadcase op de website... duurt wel errug lang.
Whoehoe!quote:Op maandag 28 december 2009 11:47 schreef ralfseltje het volgende:
Nu wel
http://wilcoworld.net/roadcase/amsterdam-archive.php
Al hapert hij bij mij wel af en toe
http://www.owlandbear.com/wilco-archive/quote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:22 schreef webfreak het volgende:
Die webcast van Amsterdam is fijn
Ga even spieken of er ergens een torrent beschikbaar is, anders moet ik zelf MP3's ervan gaan knippen.
OVERIGENS!
Is het jullie ook opgevallen in de Wilco-Agenda dat ze in September in de UK staan? Niet onwaarschijnlijk dat ze daar nog wat Europese data aan vastplakken, ik kijk er al naar uit
Ah, thanks, was me nog niet opgevallen (ik download bijna wekelijks daarquote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:38 schreef Norrage het volgende:
[..]
http://www.owlandbear.com/wilco-archive/
Hier staan al flacs. Ik haal het gewoon meestal hier en dan zet ik het om in mp3s, of ik luister gewoon flacs..(maar ik wil het altijd op mijn ipod)
Sowieso goede site
You know where you heard it firstquote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:47 schreef Norrage het volgende:
Ja het is de soundboardEn ik dacht al, volgens mij had jij me dit archief gegeven
Hmmm, heb 't nog steeds niet door eigenlijk.quote:Op zondag 31 januari 2010 22:44 schreef Norrage het volgende:
Ben best een David Bowie fan, maar tot nu had ik niet door dat Monday zoveel op Rebel Rebel lijkt
Ik heb gekeken op owlandbear bij 16 november, maar dat is echt geen soundboard hoor...quote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:47 schreef Norrage het volgende:
Ja het is de soundboardEn ik dacht al, volgens mij had jij me dit archief gegeven
quote:Recorded from the second balcony (1st row, stage right, about 5 meters from the upper left speaker stack)
Als het goed is is die ene ge-overwrite dan. Want ik heb hem gedownload en het was echt de soundboard (en dezelfde als die op wilcoworld.net gestreamed wordt)quote:Op maandag 1 februari 2010 09:58 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Ik heb gekeken op owlandbear bij 16 november, maar dat is echt geen soundboard hoor...
[..]
Vroeg ik me dus ook al afquote:Op donderdag 11 maart 2010 10:28 schreef webfreak het volgende:
Weet iemand waar ik die soundboard van Amsterdam (16-11-09) kan vinden? Op Owl&Bear staat GEEN soundboard, alleen een matige publieksopname, en die stream op de site rippen duurt erg lang.
Nu we toch bezig zijn: Weet iemand trouwens of die show in de Effenaar (17-11-09) nog ergens is opgedoken? Ik zie 'm nergens. Er stonden zelfs microfoons op het publiek gericht, dus je zou zeggen dat er opnames van horen te zijn... Ergens. Het was de beste liveshow die ik ooit heb gezien (en ik overdrijf niet), dus ik zou hopen dat er nog eens iets opduikt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |