abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69001285
Ik vroeg me af, hoeveel van jullie hebben een studieschuld (bij de IB-groep) en hoe hoog is/wordt deze? En waarom hebben jullie deze?
Ik zit te denken aan zelf een lening aan te vragen, vandaar de vraag. Heb er nu nog geen, maar wil graag volgend jaar in Rotterdam studeren en daarbij op kamers gaan. Ik ben van plan om naast de schuld te werken maar denk dat een lening me wel een goede start kan geven.
pi_69001413
Foto?
pi_69001424
TerugVindPost, ook van plan een lening aan te vragen.
okeokeoke
  donderdag 14 mei 2009 @ 00:25:09 #4
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_69001511
(Nog) niet hoeven lenen. Misschien als de stufi afloopt, maar mijn studie nog niet
  donderdag 14 mei 2009 @ 00:25:49 #5
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_69001524
Een lening geeft je nooit een goede start. Als je het kunt voorkomen, doe het. De rente is namelijk zo hoog, dat het erg moeilijk af te lossen is. Zeker als je na je studie niet direct enorm gaat verdienen, wat een waarschijnlijkheid is.
Stop the world, I want to get out.
pi_69001599
Is het niet zo dat bij een studielening je tegen een hele lage rente geld leent? Of zelfs geen rente?
okeokeoke
  donderdag 14 mei 2009 @ 00:28:45 #7
163216 bioloogje
pi_69001602
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 00:25 schreef Lkw het volgende:
Een lening geeft je nooit een goede start. Als je het kunt voorkomen, doe het. De rente is namelijk zo hoog, dat het erg moeilijk af te lossen is. Zeker als je na je studie niet direct enorm gaat verdienen, wat een waarschijnlijkheid is.
15 jaar niets verdienen, dan hoef je niet te betalen. (15 jaar buitenland is dus ook een optie)
  donderdag 14 mei 2009 @ 00:29:46 #8
163216 bioloogje
pi_69001631
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 00:28 schreef Verlengmijnsnoer het volgende:
Is het niet zo dat bij een studielening je tegen een hele lage rente geld leent? Of zelfs geen rente?
Lagere rente dan bij bijv. banken. Maar je betaald nog steeds ongeveer 3% rente. (3% dacht ik, weet ik niet zeker)
  donderdag 14 mei 2009 @ 00:30:42 #9
163216 bioloogje
  donderdag 14 mei 2009 @ 00:40:36 #10
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_69001835
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 00:28 schreef bioloogje het volgende:

[..]

15 jaar niets verdienen, dan hoef je niet te betalen. (15 jaar buitenland is dus ook een optie)
Na 15 jaar wordt de schuld die dan nog staat inderdaad kwijtgescholden. Maar 15 jaar is een lange tijd
pi_69001839
Hoger dan ik had verwacht, reden te meer om er nog eens goed over na te denken
okeokeoke
  donderdag 14 mei 2009 @ 00:42:18 #12
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_69001869
quote:
Thnx voor het opzoeken. Er staat verder:
quote:
Bij de renteberekening over de lening is er sprake van samengestelde interest. Dit betekent dat er rente op rente wordt berekend.
En hiermee kan het dus fout gaan. Zeker als je een paar jaar lang na je studie niks aflost omdat je aanrommelt of gewoon te weinig verdient om te kunnen aflossen.
  donderdag 14 mei 2009 @ 05:39:55 #13
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_69003401
42k IBG hier.

Geen aanrader.

Mijn tip zou zijn om wel iets te lenen zodat je lekker kan leven en niet continu schraalhaas bent of vele werkdagen kwijt bent aan een kutbaantje.. Maar ga nooit maximaal lenen. Dat is te makkelijk en te relaxed, je raakt eraan gewend en gaat gewoon meer uitgeven tot het op is. Probeer die gewenning een beetje voor te zijn.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 14 mei 2009 @ 06:09:31 #14
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_69003423
In mijn ogen moet je lenen zoveel mogelijk voorkomen. Als je naast je studie ook nog een bijbaan hebt dan heb je in ieder geval wat extra inkomsten. Ik weet niet of je nog in aanmerking komt voor een uitwonende beurs, maar als je dat erbij hebt dan kun je daar al een deel van je kosten van betalen.

Daarnaast zou ik gewoon kijken of je iets met je ouders kunt regelen. Tegemoetkoming in je studiekosten, die je wellicht later terug betaald.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
  donderdag 14 mei 2009 @ 07:12:17 #15
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_69003581
Ik zou inderdaad alleen lenen als het niet anders kan. Bij mijn eerste studie heb ik niets geleend (maar omdat ik tussentijds gestopt was is het wel in een lening omgezet) en altijd een bijbaan gehad. Nu ben ik 3 jaar geleden weer begonnen met een studie die ik verkort (met dubbele studiebelasting) kon doen. Ik had al wel een "gewoon" huis met de daarbij behorende lasten en geen tijd om te werken door de studiebelasting waardoor ik het max heb moeten lenen om m'n lasten e.d. te kunnen betalen. Dat resulteerde in een schuld van 22.000 euro tegen inderdaad 3.58% rente. Daar is gewoon niet tegen af te lossen. Nu heb ik ontzettend lieve ouders die de schuld hebben overgenomen zodat ik hem bij hun renteloos kan aflossen, daardoor kan ik er met een jaar of 2/3 vanaf zijn. Anders was ik na 15 jaar nog niet klaar geweest.

En die 15 jaarstermijn die hierboven genoemd werd klopt ook niet helemaal. Het wordt alleen kwijtgescholden na die 15 jaar als je aan bepaalde voorwaarden voldoet... Kortom: gewoon niet doen als het niet hoeft.
quote:
In uitzonderlijke situaties kan de IB-Groep het restant van een schuld kwijtschelden na het verstrijken van de aflosfase van vijftien jaar. Dit gebeurt alleen als u tot het einde van de aflosfase aan de volgende voorwaarden voldoet:

* het verlaagde maandbedrag (op grond van het inkomen) is tot het einde van de aflosfase lager dan het maandbedrag dat berekend zou zijn zonder dat met uw inkomen rekening gehouden wordt én
* het inkomen van uw partner telt steeds mee bij de berekening van het verlaagde maandbedrag.

Als u bij de verlaging van het maandbedrag het inkomen van uw partner buiten beschouwing heeft gelaten, geldt de periode van vijftien jaar niet. Dan wordt deze periode (de aflosfase) steeds verlengd met het aantal maanden dat het inkomen van de partner buiten beschouwing is gelaten.
bron
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_69003677
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 00:29 schreef bioloogje het volgende:

[..]

Lagere rente dan bij bijv. banken. Maar je betaald nog steeds ongeveer 3% rente. (3% dacht ik, weet ik niet zeker)
Volgens mij maar 2,8%. En zoals eerder is aangegeven, het is een hele veilige lening. Kun je niets betalen, dan zijn daar regelingen voor. Dus als je de lening toch beter aan kunt spreken, dan is dit via de IB Groep niet een slechte optie.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  Moderator donderdag 14 mei 2009 @ 07:36:09 #17
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_69003693
Geen Behalve als ik stop met mijn studie na 4 jaar,
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_69003701
Niks
Ik heb het enorme geluk dat mij ouders m'n volledige studiegeld betalen. Verder werk ik zelf in de weekenden om al het andere te kunnen betalen, boeken en persoonlijke uitgaven (kleren, stappen, auto etc).
Ik heb geld lenen altijd als iets slechts gezien, en ik probeer dan ook nooit bij iemand schuld te hebben ook al is het maar ¤5.
  donderdag 14 mei 2009 @ 07:41:07 #19
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_69003728
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 07:32 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Volgens mij maar 2,8%. En zoals eerder is aangegeven, het is een hele veilige lening. Kun je niets betalen, dan zijn daar regelingen voor. Dus als je de lening toch beter aan kunt spreken, dan is dit via de IB Groep niet een slechte optie.
Kijk even iets eerder in het topic, huidige rente is 3.58%. Mijn oude schuld heeft inderdaad nog de oude rente van 2.8%. En bij een volgende termijn wordt dat aangepast naar de dan geldende rente.
En ook lenen bij de IB-groep is niet al te best door de rente op rente. Bij kleine bedragen is het te overzien, maar bij grotere bedragen ben je goed de klos.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  donderdag 14 mei 2009 @ 07:45:22 #20
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_69003763
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 05:39 schreef eleusis het volgende:
42k IBG hier.

Geen aanrader.

Mijn tip zou zijn om wel iets te lenen zodat je lekker kan leven en niet continu schraalhaas bent of vele werkdagen kwijt bent aan een kutbaantje.. Maar ga nooit maximaal lenen. Dat is te makkelijk en te relaxed, je raakt eraan gewend en gaat gewoon meer uitgeven tot het op is. Probeer die gewenning een beetje voor te zijn.
als je 42k schuld hebt en je bent geen piloot of iets dergelijks geworden dan vind ik dat je je diep moet schamen en nog lang niet klaar bent voor deze maatschappij.
From feudal serf to spender.
pi_69003849
rond de 25k bij Postbank (ING) en IBG.

PL'tje bij de postbank afgesloten wegens verhuizing, IBG maximale lening omdat ik anders niet rondkom
I feel kinda Locrian today
pi_69004088
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 07:41 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Kijk even iets eerder in het topic, huidige rente is 3.58%. Mijn oude schuld heeft inderdaad nog de oude rente van 2.8%. En bij een volgende termijn wordt dat aangepast naar de dan geldende rente.
En ook lenen bij de IB-groep is niet al te best door de rente op rente. Bij kleine bedragen is het te overzien, maar bij grotere bedragen ben je goed de klos.
Je moet inderdaad wel een beetje zeker zijn van de toekomst, wanneer je jezelf waagt aan een schuld. En je hebt gelijk qua rentepercentage. Ik heb mij er verder niet in verdiept, bij mij staat de rente nog een tijdje zo, en binnen die tijd is die studieschuld weg. En inderdaad, steek je nooit afschuwelijk hoog in de schulden. En zorg dat je een baan hebt naast je studie, wanneer je ouders niet nog lange tijd het handje boven je hoofd houden. In principe ben ik van mening dat het sowieso verstandig is om naast je opleiding te werken, dat is vooral goed voor je ontwikkeling.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  donderdag 14 mei 2009 @ 08:39:17 #23
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_69004323
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 07:45 schreef S1nn3rz het volgende:

[..]

als je 42k schuld hebt en je bent geen piloot of iets dergelijks geworden dan vind ik dat je je diep moet schamen en nog lang niet klaar bent voor deze maatschappij.
Maak je maar geen zorgen over mij Alleen, leen gewoon iets minder
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_69010162
Vraagje;

Je verkloot een studie en hebt een studieschuld (OV/Prestatiebeurs). Je pakt een jaar later een opleiding op en rond deze met succes af. Wordt dan de OV/Prestatiebeurs alsnog omgezet in een gift?

bvd.
Haai
  donderdag 14 mei 2009 @ 11:55:00 #25
207068 Subversive
Let's hug it out bitch.
pi_69010384
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 11:49 schreef MadDorito het volgende:
Vraagje;

Je verkloot een studie en hebt een studieschuld (OV/Prestatiebeurs). Je pakt een jaar later een opleiding op en rond deze met succes af. Wordt dan de OV/Prestatiebeurs alsnog omgezet in een gift?

bvd.

Zoals ik het begrepen heb wel, zo niet, dan ben ik screwed. Het gaat erom dat je binnen 10 jaar, een bachelor in je zak hebt.

Studieschuld van 5.000 hier, en daar is het bij gebleven. Was een keer ontslagen, en heb toen besloten om voor 3 maandjes te lenen, was uitgelopen tot een heel jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')