15 jaar niets verdienen, dan hoef je niet te betalen. (15 jaar buitenland is dus ook een optie)quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:25 schreef Lkw het volgende:
Een lening geeft je nooit een goede start. Als je het kunt voorkomen, doe het. De rente is namelijk zo hoog, dat het erg moeilijk af te lossen is. Zeker als je na je studie niet direct enorm gaat verdienen, wat een waarschijnlijkheid is.
Lagere rente dan bij bijv. banken. Maar je betaald nog steeds ongeveer 3% rente. (3% dacht ik, weet ik niet zeker)quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:28 schreef Verlengmijnsnoer het volgende:
Is het niet zo dat bij een studielening je tegen een hele lage rente geld leent? Of zelfs geen rente?
Na 15 jaar wordt de schuld die dan nog staat inderdaad kwijtgescholden. Maar 15 jaar is een lange tijdquote:Op donderdag 14 mei 2009 00:28 schreef bioloogje het volgende:
[..]
15 jaar niets verdienen, dan hoef je niet te betalen. (15 jaar buitenland is dus ook een optie)
Thnx voor het opzoeken. Er staat verder:quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:30 schreef bioloogje het volgende:
http://www.ib-groep.nl/particulieren/studieschuld/rente.asp
3,58% rente dus
En hiermee kan het dus fout gaan. Zeker als je een paar jaar lang na je studie niks aflost omdat je aanrommelt of gewoon te weinig verdient om te kunnen aflossen.quote:Bij de renteberekening over de lening is er sprake van samengestelde interest. Dit betekent dat er rente op rente wordt berekend.
bronquote:In uitzonderlijke situaties kan de IB-Groep het restant van een schuld kwijtschelden na het verstrijken van de aflosfase van vijftien jaar. Dit gebeurt alleen als u tot het einde van de aflosfase aan de volgende voorwaarden voldoet:
* het verlaagde maandbedrag (op grond van het inkomen) is tot het einde van de aflosfase lager dan het maandbedrag dat berekend zou zijn zonder dat met uw inkomen rekening gehouden wordt én
* het inkomen van uw partner telt steeds mee bij de berekening van het verlaagde maandbedrag.
Als u bij de verlaging van het maandbedrag het inkomen van uw partner buiten beschouwing heeft gelaten, geldt de periode van vijftien jaar niet. Dan wordt deze periode (de aflosfase) steeds verlengd met het aantal maanden dat het inkomen van de partner buiten beschouwing is gelaten.
Volgens mij maar 2,8%. En zoals eerder is aangegeven, het is een hele veilige lening. Kun je niets betalen, dan zijn daar regelingen voor. Dus als je de lening toch beter aan kunt spreken, dan is dit via de IB Groep niet een slechte optie.quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:29 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Lagere rente dan bij bijv. banken. Maar je betaald nog steeds ongeveer 3% rente. (3% dacht ik, weet ik niet zeker)
Kijk even iets eerder in het topic, huidige rente is 3.58%. Mijn oude schuld heeft inderdaad nog de oude rente van 2.8%. En bij een volgende termijn wordt dat aangepast naar de dan geldende rente.quote:Op donderdag 14 mei 2009 07:32 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Volgens mij maar 2,8%. En zoals eerder is aangegeven, het is een hele veilige lening. Kun je niets betalen, dan zijn daar regelingen voor. Dus als je de lening toch beter aan kunt spreken, dan is dit via de IB Groep niet een slechte optie.
als je 42k schuld hebt en je bent geen piloot of iets dergelijks geworden dan vind ik dat je je diep moet schamen en nog lang niet klaar bent voor deze maatschappij.quote:Op donderdag 14 mei 2009 05:39 schreef eleusis het volgende:
42k IBG hier.
Geen aanrader.
Mijn tip zou zijn om wel iets te lenen zodat je lekker kan leven en niet continu schraalhaas bent of vele werkdagen kwijt bent aan een kutbaantje.. Maar ga nooit maximaal lenen. Dat is te makkelijk en te relaxed, je raakt eraan gewend en gaat gewoon meer uitgeven tot het op is. Probeer die gewenning een beetje voor te zijn.
Je moet inderdaad wel een beetje zeker zijn van de toekomst, wanneer je jezelf waagt aan een schuld. En je hebt gelijk qua rentepercentage. Ik heb mij er verder niet in verdiept, bij mij staat de rente nog een tijdje zo, en binnen die tijd is die studieschuld weg. En inderdaad, steek je nooit afschuwelijk hoog in de schulden. En zorg dat je een baan hebt naast je studie, wanneer je ouders niet nog lange tijd het handje boven je hoofd houden. In principe ben ik van mening dat het sowieso verstandig is om naast je opleiding te werken, dat is vooral goed voor je ontwikkeling.quote:Op donderdag 14 mei 2009 07:41 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Kijk even iets eerder in het topic, huidige rente is 3.58%. Mijn oude schuld heeft inderdaad nog de oude rente van 2.8%. En bij een volgende termijn wordt dat aangepast naar de dan geldende rente.
En ook lenen bij de IB-groep is niet al te best door de rente op rente. Bij kleine bedragen is het te overzien, maar bij grotere bedragen ben je goed de klos.
Maak je maar geen zorgen over mijquote:Op donderdag 14 mei 2009 07:45 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
als je 42k schuld hebt en je bent geen piloot of iets dergelijks geworden dan vind ik dat je je diep moet schamen en nog lang niet klaar bent voor deze maatschappij.
quote:Op donderdag 14 mei 2009 11:49 schreef MadDorito het volgende:
Vraagje;
Je verkloot een studie en hebt een studieschuld (OV/Prestatiebeurs). Je pakt een jaar later een opleiding op en rond deze met succes af. Wordt dan de OV/Prestatiebeurs alsnog omgezet in een gift?
bvd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |