abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68947260
Cento anni
Op 9 mei jongstleden is in Lido di Venezia de 92ste editie van de Giro d'Italia van start gegaan. De Giro viert dit jaar zijn honderdjarige verjaardag en organisator RCS Sport trekt alle registers open om dit een hele bijzondere editie te laten worden. Zo heeft het duo Dolce & Gabbana een nieuwe maglia rosa ontworpen, wordt de afsluitende tijdrit verreden in Rome langs onder andere het Circus Maximus en het Colosseum en zien we de terugkeer van de beruchte klim naar Block Haus.

De route
De route leidt dit jaar over 21 etappes van Venetië naar Rome. De afstand ligt met 3395,5 kilometer precies tussen de kortste Giro sinds de oprichting (de eerste, in 1909, met 2448 kilometer) en de langste (die van 1954, met 4337 kilometer). Deze Giro bezoekt vrijwel heel Italië, met uitzondering van het allerzuidelijkste deel, en ook drie andere landen: Oostenrijk tijdens de 6de etappe Bressanone / Brixen > Mayrhofen en tijdens de 7de etappe Innsbruck > Chiavenna, Zwitserland ook tijdens de 7de etappe en Frankrijk tijdens de 10de etappe Cuneo > Pinerolo.

De route kent vijf bergetappes, zes etappes met middengebergte, zeven vlakke etappes, een ploegentijdrit en twee individuele tijdritten. Er zijn zes aankomsten bergop. Over de individuele tijdrit van Sestri Levante naar Riomaggiore (12de etappe) is veel commotie geweest. De tijdrit is maar liefst 60,6 kilometer lang en lijkt op het lijf geschreven van Lance Armstrong. Ook de etappe in Milaan is bijzonder. De etappe is een soort criteriumrace, de renners rijden 10 rondes door het centrum van Milaan.

Stage 1, Saturday, May 09, Lido di Venezia (TTT) 20.5km - Team-Columbia
Stage 2, Sunday, May 10 , Jesolo - Trieste 156km - Pettachi
Stage 3, Monday, May 11, Grado - Valdobbiadene 198km - Pettachi
Stage 4, Tuesday, May 12, Padova - San Martino di Castrozza 162km - Di Luca
Stage 5, Wednesday, May 13, San Martino di Castrozza - Alpe di Siusi 125km
Stage 6, Thursday, May 14, Bressanone/Brixen - Mayrhofen 248km
Stage 7, Friday, May 15, Innsbruck - Chiavenna 244km
Stage 8, Saturday, May 16, Morbegno - Bergamo 209km
Stage 9, Sunday, May 17, Milano Show 100 163km
Rustdag
Stage 10, Tuesday, May 19, Cuneo - Pinerolo 262km
Stage 11, Wednesday, May 20, Torino - Arenzano (Genova) 214km
Stage 12, Thursday, May 21, Sestri Levante - Riomaggiore (ITT) 60.6km
Stage 13, Friday, May 22 , Lido di Camaiore - Firenze 176km
Stage 14, Saturday, May 23, Campi Bisenzio - Bologna (San Luca) 172km
Stage 15, Sunday, May 24, Forlì - Faenza 161km
Stage 16, Monday, May 25, Pergola - Monte Petrano 237km
Rustdag
Stage 17, Wednesday, May 27, Chieti - Blockhaus 83km
Stage 18, Thursday, May 28, Sulmona - Benevento 182km
Stage 19, Friday, May 29 , Avellino - Vesuvio 164km
Stage 20, Saturday, May 30, Napoli - Anagni 203km
Stage 21, Sunday, May 31, Roma (ITT) 15.5km

Etappe 5

Etappe 14

Etappe 17

Etappe 19

Etappe 21

Teams
22 teams zullen op 9 mei aan de start verschijnen. Favorieten voor het eindklassement zijn eigenlijk de top 10 van vorig jaar minus Contador, Riccó en Sella maar plus Armstrong, Basso, Cunego en Sastre. De ploeg van huidig Italiaans kampioen Simeoni, Ceramica Flaminia-Bossini Docce, heeft geen uitnodiging ontvangen.

Acqua&Sapone - Caffè Mokambo, Ag2r La Mondiale, Astana, Barloworld, Bbox - Bouygues Telecom,
Caisse d'Epargne, Cervélo Test Team, Fuji-Servetto, Garmin - Slipstream, Isd, Lampre-NGC, Liquigas, Lpr Brakes - Farnese Vini, Quick Step, Rabobank, Silence-Lotto, Serramenti Pvc Diquigiovanni-Androni Giocattoli, Team Columbia, Team Katusha, Team Milram,Team Saxo Bank, Xacobeo Galicia

Winnaars
2008 - Alberto Contador
2007 - Danilo di Luca
2006 - Ivan Basso
2005 - Paolo Savoldelli
2004 - Damiano Cunego
2003 - Gilberto Simoni
2002 - Paolo Savoldelli
2001 - Gilberto Simoni
2000 - Stefano Garzelli

Nuttige links
Gazzetta dello Sport
Cyclingnews
Steephill

Livebeelden
Gazzetta

[ Bericht 50% gewijzigd door franklop op 12-05-2009 18:06:45 ]
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_68947515
zat tussen deze TT te twijfelen en; 'Nog altijd op tijd voor Buren'

Maar tegenvallende finale eigenlijk dus vandaag. Morgen hopelijk meer vuurwerk
pi_68947823
Morgen ook een iets steilere berg. Dus meer scheiding mag ik hopen
  dinsdag 12 mei 2009 @ 18:12:59 #4
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_68947862
Jammer dat Soler het net niet haalde.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
  dinsdag 12 mei 2009 @ 18:18:31 #5
14505 OProg
A Life in Music
pi_68948017
Het was toch wel een wereldjump van DiLuca trouwens.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_68948055
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 18:18 schreef OProg het volgende:
Het was toch wel een wereldjump van DiLuca trouwens.
Deed me enigzins denken aan Valverde die vorig jaar in eerste etappe van Tour Kirchen achterhaalde
  dinsdag 12 mei 2009 @ 18:23:24 #7
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_68948194
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 18:19 schreef franklop het volgende:

[..]

Deed me enigzins denken aan Valverde die vorig jaar in eerste etappe van Tour Kirchen achterhaalde
Vanuit de heli deed het er een beetje aan denken idd, Valverde kwam wel van wat verder.
Feyenoord!!! * Barça
  dinsdag 12 mei 2009 @ 18:23:43 #8
14505 OProg
A Life in Music
pi_68948203
Voor zover er nu wat te zeggen valt vond ik Basso en Pelezotti sterk overkomen en DiLuca natuurlijk. Voor de rest blijft het natuurlijk een beetje afwachten. Simoni reed ook nog lekker mee trouwens.

En niet echt voor het klassement maar algemeen vond ik Armstrong wel sterk overkomen. Dan wel natuurlijk gelet op het feit dat hij 37 is, dit jaren niet meer gedaan heeft in een grote ronde en een paar weken geleden nog zijn sleutelbeen brak. Het is maar afwachten waar het heen gaat want het is Armstrong natuurlijk.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_68948588
die etappe van morgen ziet er best tsjill uit. De eerste 8 km is het een vuurwerk van aanvallen dan is het lekker 80 km naar beneden fietsen om daarna weer stijl omhoog te gaan

Puur aan het feit dat Armstrong zich ietwat liet afzakken aan het eind van de etappe verwacht ik hem morgen op minuten binnen!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_68949196
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 18:33 schreef sitting_elfling het volgende:
die etappe van morgen ziet er best tsjill uit. De eerste 8 km is het een vuurwerk van aanvallen dan is het lekker 80 km naar beneden fietsen om daarna weer stijl omhoog te gaan

Puur aan het feit dat Armstrong zich ietwat liet afzakken aan het eind van de etappe verwacht ik hem morgen op minuten binnen!
Zich ietwat liet afzakken? Hij werd gewoon gelost. Net als dat hij altijd naar achteren zakte in de groep op het moment dat het tempo omhoog ging. Die gaat morgen inderdaad op minuten binnenkomen.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 18:52:04 #11
194695 franklop
Fran knock
pi_68949380
hopen dat ze morgen beetje traag zijn, vrees dat ik weer eens alles moet missen...
pi_68950117
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 18:48 schreef TheArt het volgende:

[..]

Zich ietwat liet afzakken? Hij werd gewoon gelost. Net als dat hij altijd naar achteren zakte in de groep op het moment dat het tempo omhoog ging. Die gaat morgen inderdaad op minuten binnenkomen.
Hij zag er op de eerste col al niet erg fris uit. Maar ik vrees dat Lance keihard door het ijs gaat zakken. En of dat nu allemaal door zijn sleutelbeenbreuk komt...
pi_68950319
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 19:17 schreef Sautor het volgende:

[..]

Hij zag er op de eerste col al niet erg fris uit. Maar ik vrees dat Lance keihard door het ijs gaat zakken. En of dat nu allemaal door zijn sleutelbeenbreuk komt...
Lance gaat keihard afzakken morgen. Die man wordt op minuten gereden morgen. Dat kan haast niet anders.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  dinsdag 12 mei 2009 @ 19:22:45 #14
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_68950326
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 17:40 schreef SaintOfKillers het volgende:
Popo rijdt terug bij Astana en kan plots terug klimmen.

Wat een buitengewoon toeval.
Terug klimmen? Dat is toch gewoon afdalen?
pi_68950453
tvp
  dinsdag 12 mei 2009 @ 19:43:58 #16
66110 Ambrosius
SportFreak
pi_68951068
Helaas weer moeten missen.
sig verwijderd door FA
pi_68951109
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 19:22 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Lance gaat keihard afzakken morgen. Die man wordt op minuten gereden morgen. Dat kan haast niet anders.
Dat lijkt me idd ook, zoals gezegd zag 'ie er op de eerste col al niet fris uit en daar werd nog niet hard gereden.

Mooie jump van Di Luca op het einde
Basso en Pellizotti zaten erg op hun gemakkie op die laatste col, zo te zien.
Menchov heb ik vrijwel niet gezien, maar die zat er goed bij op het einde
Rabobank nog goed vertegenwoordigd na de eerste col, dacht dat ik er nog 6 telde in het dal, dus dat viel niet tegen
pi_68951167
quote:

[..]

Nuja... sleutelbeenbreuk vlak voor giro, zijn piek lag al niet op de giro en 3jaar out geweest. Wat hij hier laat zien is gewoon straffe kost met zijn geschiedenis. Als hij de toppers niet kan volgen zou ik niet echt over door het ijs zakken spreken... Weet je nog ullrich in 2006? Giro gedaan als voorbereiding en overal uitzakte? was ook met oog op tdf. Hopelijk houd hij zich koest en forceert hij niet zoals vandaag. Mss dat we hem dan eens in de aanval zien naar het einde toe _o_

Nu heb spijtig genoeg wedstrijd niet gezien... maar 6man van astana in top32 is toch vrij riant.. en blijkbaar heeft popoyvch ook nog ergens zijn adem teruggevonden
pi_68951901
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 19:46 schreef Devpartner het volgende:

[..]

Nuja... sleutelbeenbreuk vlak voor giro, zijn piek lag al niet op de giro en 3jaar out geweest. Wat hij hier laat zien is gewoon straffe kost met zijn geschiedenis. Als hij de toppers niet kan volgen zou ik niet echt over door het ijs zakken spreken... Weet je nog ullrich in 2006? Giro gedaan als voorbereiding en overal uitzakte? was ook met oog op tdf. Hopelijk houd hij zich koest en forceert hij niet zoals vandaag. Mss dat we hem dan eens in de aanval zien naar het einde toe _o_

Nu heb spijtig genoeg wedstrijd niet gezien... maar 6man van astana in top32 is toch vrij riant.. en blijkbaar heeft popoyvch ook nog ergens zijn adem teruggevonden
Ik vond armstrong er alles behalve fris bij zitten de laatste 5 kilometers en had echt het idee dat op het eind toe dat de versnelling er in kwam hij op goed op z'n tandvlees zat. Doet me beetje denken aan salvoldelli van de afgelopen jaren, iedere keer werd hem toch wel een hoge verwachting opgescheept en elke keer bij de eerste beste bult omhoog zat hij in de laatste groep met een gezicht op onweer.
pi_68952216
quote:

[..]

Ik denk niet dat hij door het ijs gaat zakken, ik denk dat tijdverlies morgen ingecalculeerd is.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 20:24:37 #21
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_68952297
Da Dalto die met z'n snufferd op het asfalt lag heeft de etappe nog uitgereden en kwam als laatste binnen op 20.07, 17 seconden achter de groep van Petacchi. Ben benieuwd of ie een sleutelbeenbreuk heeft.
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 20:43:13 #22
132605 kawotski
Il Dottore
pi_68952796
Mooi ritje vandaag weer.. The Boss gaat zich niet oververmoeien dus.. (a bit off-topic: maar dat gezeik in dat commentaarhokje van Sporza over de regie wordt ook vermoeiend.. Kunnen ze niet zelf een onafhankelijke cameraploeg inbrengen..)
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_68953841
tvp
pi_68954101
Trouwens: Armstrong en Horner zeggen op hun sites dat de tijd die Armstrong verloor te wijten was aan een technisch probleem.
pi_68954276
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 21:15 schreef KneiterS het volgende:
Trouwens: Armstrong en Horner zeggen op hun sites dat de tijd die Armstrong verloor te wijten was aan een technisch probleem.
Van astana site:
quote:
"We finished with a big group and I lost 15 seconds, but that is not so much," said Armstrong. "Moreover, I needed to make an adjustment to the derailleur. Of course, it was not a very difficult climb. For Di Luca it was a perfect finish with the gradual climb. Basso, Di Luca, Garzelli and Cunego all looked very good. Tomorrow will be a better indication. It will be a long and hard day. We'll see. I don't know what to expect. I am happy
with my performance of today. This was my first big climb since retiring. I had a good feeling and no collarbone pain at all,"
  dinsdag 12 mei 2009 @ 21:19:02 #26
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_68954283
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 21:15 schreef KneiterS het volgende:
Technisch probleem
Hij hing al eerder achteraan in de groep
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_68954560
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 21:19 schreef Szura het volgende:

[..]

Technisch probleem
Hij hing al eerder achteraan in de groep
Dat tijdsverlies komt idd niet door bijstellen van de derailleur. Of hij moet op de eerste col dat probleem ook al gehad hebben
Het tijdsverlies is idd niet het zozeer het grootste probleem. Meer tekenend imo is dat er nog amper gekoerst was, pas halverwege de slotklim werd het gas echt opengedraaid, en dat er 31 man voor hem zaten. Vooral dat laatste zegt veel meer dan die 15 seconden. Als je op de slotklim in de laatste kilometers 15 seconden verliest en je wordt derde, dan is dat veel beter dan wanneer je 15 seconden verliest op een groep van 25 man.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 21:31:14 #28
11102 knep
Mountainfreak
pi_68954976
Ben benieuwd naar de slotklim van morgen.
pi_68957100
Menchov is volgens de Rabosite en ten Dam ook erg goed:
quote:
Opvallend was, dat jullie op de slotbeklimming ver achterin de groep van de favorieten reden. Wat was daar de oorzaak van?
"Ik vond het ook vreemd dat Denis daar ging zitten, dus heb ik het aan hem gevraagd. Toen reageerde hij zoals Denis kan. Heel nuchter, heel stoïcijns. 'Ach, de eerste dag rijden ze allemaal rustig. Ze verstoppen zich allemaal. Ik rijd dan liever een beetje uit beeld. Ze hoeven niet te zien, dat ik goed ben'. Dat is ook een manier natuurlijk, maar ik denk dat het klopt. Je ziet het niet goed aan hem, maar volgens mij is Denis heel erg goed."
www.rabosport.nl/wielrennen

Ben benieuwd wat die dan nog kan doen als hij echt zo goed is, no.
Niet 1, niet 2, niet 3 maar 4 Regenbogen!
pi_68958074
Menchov nog tijd verloren vandaag ?
pi_68958125
Goeie reactie van Menchov. Maar wel gevaarlijk. Als de toppers zich hadden geroerd had ie te laat geweest.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  dinsdag 12 mei 2009 @ 22:29:53 #32
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_68958178
Michael Rogers (Team Columbia) Twittert tegenwoordig ook:
quote:
Damn it! Almost crashed with 500m to go and lost some secs. Came to a complete stop, both feet out of the pedals. Behave yourself Mr. Cunego
Nog meer tweets:
Ekimov
Armstrong
Horner
Leipheimer
Vandevelde
Davis
Basso
That's...Montgomery Clift, honey!
pi_68958225
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 22:10 schreef Sjiznit het volgende:
Menchov is volgens de Rabosite en ten Dam ook erg goed:
[..]

www.rabosport.nl/wielrennen

Ben benieuwd wat die dan nog kan doen als hij echt zo goed is, no.
Dat heel goed bij Denis heb ik vaker gehoord ik vond tot nu toe alleen zijn prestatie in de vuelta waar hij iedereen ten stront reed in die 2 tijdritten en hij volgens mij die vuelta ook won wel leuk om te zien. Menchov als outsider in z'n uppie tegen de rest.

Heeft iemand al een tijdschema voor morgen? Morgen wordt sowieso een toffere etappe dan vandaag
pi_68958517
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 22:29 schreef Bismarck het volgende:
Michael Rogers (Team Columbia) Twittert tegenwoordig ook:
[..]

Nog meer tweets:
Ekimov
Armstrong
Horner
Leipheimer
Vandevelde
Davis
Basso
Die twitter van basso! haha geweldig, . Meestal zie je bij die twitters/myspace dat het management hier in handelt. Elk van die renners hebben immers mensen in dienst. Maar gezien dat engelse taalgebruik moet dat bassie wel zijn

Overigens vind het ik verdacht dat armstrong zoveel updates doet.
pi_68959113
Verdacht?
pi_68959264
Ik vind Menchov toch vaak te nonchalant rijden, hoe vaak is het niet gebeurd dat hij tijd verloren heeft omdat hij te ver van achteren rijdt?
pi_68960143
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 22:50 schreef Almere-Dude het volgende:
Ik vind Menchov toch vaak te nonchalant rijden, hoe vaak is het niet gebeurd dat hij tijd verloren heeft omdat hij te ver van achteren rijdt?
Dat is allemaal flink overtrokken. Als je het sec bekijkt, valt het allemaal wel mee. Net als inderdaad het gemekker, waar Wimderon terecht al vaak over geklaagd heeft, dat Evans nooit zou aanvallen.
pi_68960252
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 22:30 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dat heel goed bij Denis heb ik vaker gehoord ik vond tot nu toe alleen zijn prestatie in de vuelta waar hij iedereen ten stront reed in die 2 tijdritten en hij volgens mij die vuelta ook won wel leuk om te zien. Menchov als outsider in z'n uppie tegen de rest.

Heeft iemand al een tijdschema voor morgen? Morgen wordt sowieso een toffere etappe dan vandaag
Ach toch top 5 in elke grote ronde, zijn er niet zo veel die dat kunnen zeggen. Ik heb ook de indruk dat Menchov nog steeds sterker word dan de voorgaande jaren. Rijdt in mijn ogen elk jaar beter. Dus ik ben benieuwd, no.
pi_68961064
Mentsjov is een beetje een Leipheimer. Altijd bovenin het klassement, maar moet altijd volgen. Hij zal nooit voorop rijden, en dus nooit winnen.
pi_68961252
Iemand al een tijdschema voor morgen?
  dinsdag 12 mei 2009 @ 23:53:31 #41
66110 Ambrosius
SportFreak
pi_68962260
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 23:30 schreef sitting_elfling het volgende:
Iemand al een tijdschema voor morgen?
http://www.gazzetta.it/Sp(...)i%20Siusi_CR_FIN.pdf

Elke etappe is al te vinden: http://www.gazzetta.it/ss(...)to/tappe_en_09.shtml
sig verwijderd door FA
pi_68963684
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 23:25 schreef Sloggi het volgende:
Mentsjov is een beetje een Leipheimer. Altijd bovenin het klassement, maar moet altijd volgen. Hij zal nooit voorop rijden, en dus nooit winnen.
En toch 2 keer de Vuelta gewonnen.
pi_68964471
TVP voor morgen
Chris van Nijnatten: "Het gevoel dat NAC iets onmetelijks was, iets Bredaas en iets ongelooflijk moois en warms, zelfs zo mooi en warm dat je er letterlijk voor ten strijde wilde trekken"
pi_68965714
Etappe 5: San Martino di Castrozza - Alpe di Siusi (162km)

De tweede Dolomietenrit is een korte etappe naar Alpe di Siusi, de grootste bergweide van de Alpen, dat voor het eerst fungeert als aankomst in de Giro d'Italia.

De start wordt genomen in San Martino di Castrozza, waar de vorige rit ook al aankwam. Het is de enige keer in deze Giro dat de karavaan een nachtje op haar plaats kan blijven rusten. Voor meer informatie zie de voorbeschouwing op etappe 4.
De Alpe di Siusi (Duits: Seiseralm) is met 52km² de grootste bergweide in de Alpen en ligt ongeveer 25km ten oosten van Bolzano (Duits: Bozen), de 102.000 inwoners tellende hoofdstad van de gelijknamige provincie waar 497.000 mensen wonen. De weide ligt in de gemeente Castelrotto (6500 inw., Duits: Kastelruth) en behoort tot het natuurpark Sciliar-Catenaccio (Duits: Schlern-Rosengarten), tussen de bergtoppen van de Sciliar (Schlern), Catenaccio (Rosengarten) en de Sassolungo (Langkofel), al valt de net buiten het park.

De Sassolungo vanaf Alpe di Siusi, met 3.181 meter één van de hoogste bergen in de Dolomieten

De finishlijn is getrokken bij Compaccio (Duits: Compatsch), een plaatsje dat enkel voor toeristische doeleinden gebruikt wordt. De wijde is een oase van rust nabij de beroemde wintersport gebieden van Val di Fassa en Val Gardena, het toerisme wordt slechts in beperkte mate toegelaten en het zijn vooral wandelaars en natuurliefhebbers die hier komen genieten van de adembenemende uitzichten, in de winter doet men er ook wel aan langlaufen. De wegen naar de weide zijn normaal gesproken gesloten na 17:00, al zal er voor de Giro (die hier voor het eerst komt) een uitzondering worden gemaakt.

De bekendste wielrenners uit de streek komen uit Bolzano: Manuel Quinziato (Liquigas) is aanwezig in deze Giro en ook de tweevoudig Olympisch kampioene Antonella Bellutti komt hier vandaan, zij werd in 1996 Olympisch kampioene op de individuele achtervolging en hield vier jaar later in Sydney Leontien van Moorsel van het goud af op de puntenkoers, waardoor de Nederlandse tevreden moest zijn met 3x goud en 1x zilver.

Het peloton wordt 13:50 op gang geschoten voor deze korte etappe van slechts 125km, het begint al gelijk bergop met de beklimming van de Passo Rolle (1972m hoog, 8.2km aan 5.8% gem. en 9% max.). Het grootste gedeelte van deze pas werd gisteren al beklommen toen men aankwam in de startplaats van vandaag.
De afdaling brengt de renners naar de Fiemme vallei waar ze dertig kilometer op een hoogte van ongeveer 1000 meter blijven rondfietsen alvorens men bij San Lugano de provincie Bolzano binnenvalt met scherpe afdaling van 8.5km aan 9.1%. In de provincie Bolzano moet weer een kilometer of dertig door de wijngaarden van het Adige dal afgelegd worden alvorens de hoofdstad wordt bereikt waar Liquigas-renner Manuel Quinziato zijn familie gedag kan zwaaien.

Even later begint de slotklim, de Alpe di Siusi (1844m hoog, 24.9km aan 6.1% gem. en 11% max.) wordt door de Duitstaligen de Seiseralm genoemd en bestaat uit drie gedeeltes. De Passo Costalunga (7.4 km aan 7.2% gem.), een vrij regelmatige klim met vooral aan het einde een paar steile stroken tot 9.4%, vervolgens een veredeld vals platte aanloop naar het dorp Siusi (7.2km aan 2.1%) en tenslotte de daadwerkelijke slotklim naar het skistation (10.3km aan 8% gem.).
Het venijn zit hem in de staart, waar de eerste kilometers nog relatief meevallen steekt het stijgingspercentage tussen zes en één kilometer van de streep bijna voortdurend boven de 9% uit met als hoogtepunt een strook van 11% op 3.5km van de finish.

De laatste steile kilometers van deze klim behoren tot de zwaarste van de hele ronde en dus moeten de toppers wel uit hun hok komen voor wat hopelijk een prachtig schouwspel wordt. Het is echter niet denkbeelding dat in deze korte etappe, waar de eerste honderd kilometer weinig voorstellen en zelfs voor een groot deel bergaf lopen, een sterk groepje vluchters voor de dagzege gaat strijden, zij hoeven immers relatief weinig energie te steken in het opbouwen van een voorsprong op deze vrij makkelijke aanloop.
  woensdag 13 mei 2009 @ 03:42:08 #45
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_68966252
quote:
Even later begint de slotklim, de Alpe di Siusi (1844m hoog, 24.9km aan 6.1% gem. en 11% max.) wordt door de Duitstaligen de Seiseralm genoemd en bestaat uit drie gedeeltes. De Passo Costalunga (7.4 km aan 7.2% gem.), een vrij regelmatige klim met vooral aan het einde een paar steile stroken tot 9.4%, vervolgens een veredeld vals platte aanloop naar het dorp Siusi (7.2km aan 2.1%) en tenslotte de daadwerkelijke slotklim naar het skistation (10.3km aan 8% gem.).
Het venijn zit hem in de staart, waar de eerste kilometers nog relatief meevallen steekt het stijgingspercentage tussen zes en één kilometer van de streep bijna voortdurend boven de 9% uit met als hoogtepunt een strook van 11% op 3.5km van de finish.
Dat wordt smullen morgen. Mijn wekker maar even voor zetten (nachtdienst).
Sei wachsam,
pi_68967270
Leuke bergjes
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 13 mei 2009 @ 08:27:58 #47
194695 franklop
Fran knock
pi_68967318
Speciaal eerder naar mn stage gegaan, rond half 5 thuis, hoop ik al het spektakel te kunnen zien
  woensdag 13 mei 2009 @ 08:33:48 #48
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_68967408
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 08:27 schreef franklop het volgende:
Speciaal eerder naar mn stage gegaan, rond half 5 thuis, hoop ik al het spektakel te kunnen zien
Haha. Ik heb nog college zo, dan even snel een powernap tot de finale.
Sei wachsam,
pi_68967911
't Is te hopen dat Soler vandaag weer wat kan laten zien en niet al voor de slotklim afstapt..
  woensdag 13 mei 2009 @ 09:49:13 #50
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_68969167
quote:
Hunter zit ook op Twitter.

Di Luca tipt Simoni, Basso en Sastre voor de etappewinst vandaag. Ik heb de bubbels klaar staan voor het geval Simoni als eerste over de meet komt.
That's...Montgomery Clift, honey!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')