FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Iets verkocht, product later stuk; verplicht terugnemen?
pfefferkatzedinsdag 12 mei 2009 @ 16:29
Nee, er past niet meer in de topictitel

Maargoed.

Ik heb dus via MarktPlaats (TS verkoopt op MarktPlaats ) iets verkocht. Vorige week is het afgehaald.

Vandaag kreeg ik echter een mailtje van de persoon die het kocht, dat hetgeen waar het om gaat, stuk is gegaan. Hij zou van de week nog een paar keer testen of het echt stuk was of dat het toch gewoon werkte.

Ook stond er bij dat als het stuk was, hij het terug zou brengen.

Ik heb gezegd dat dat prima is, en dat als het stuk mocht zijn hij het terug kan brengen.

Maar ik vroeg me af, ben ik verplicht het terug te nemen?
Is er ook een afkoelingsperiode voor 2e hands kopen?
Bullet-toothdinsdag 12 mei 2009 @ 16:30
Garantie tot de deur.
Helaas, pindakaas voor die vent.
CoolGuydinsdag 12 mei 2009 @ 16:32
Garantie tot de deur inderdaad. Jammer dan. Wat was 't eigenlijk voor object dat je verkocht hebt? En wat vroeg je er voor?
rene90dinsdag 12 mei 2009 @ 16:34
Je hoeft het niet terug te nemen inderdaad.
En1gmadinsdag 12 mei 2009 @ 16:35
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 16:30 schreef Bullet-tooth het volgende:
Garantie tot de deur.
Helaas, pindakaas voor die vent.
TS geeft zelf aan dat hij akkoord met het terug in ontvangst nemen in het geval dat er iets stuk is.
Dennis101dinsdag 12 mei 2009 @ 16:36
Dat is inderdaad niet verplicht om te doen.
pfefferkatzedinsdag 12 mei 2009 @ 16:39
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 16:35 schreef ruud.nl het volgende:

[..]

TS geeft zelf aan dat hij akkoord met het terug in ontvangst nemen in het geval dat er iets stuk is.
Nja ik heb nou al gemaild dat hij het terug mag brengen, omdat ik het lullig vindt dat het zo snel stuk is gegaan (na 6 dagen). Maar ik vroeg het me gewoon af.
Maargoed, dat zei ik ook maar in een mailtje, ik heb geen contract ondertekent dat als het stuk is, ik het terug neem ofzo.
Dennis101dinsdag 12 mei 2009 @ 16:40
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 16:39 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Nja ik heb nou al gemaild dat hij het terug mag brengen, omdat ik het lullig vindt dat het zo snel stuk is gegaan (na 6 dagen). Maar ik vroeg het me gewoon af.
Maargoed, dat zei ik ook maar in een mailtje, ik heb geen contract ondertekent dat als het stuk is, ik het terug neem ofzo.
e-mails gelden tegenwoordig ook al een schriftelijke overeenkomst. Maar wel netjes van je als je het terug neemt.
ktnxbyedinsdag 12 mei 2009 @ 16:42
Om wat voor product gaat het eigenlijk? Is het zo geheimzinnig dat je dat niet noemt? Vind het eigenlijk wel interessant om te weten.
Pooldinsdag 12 mei 2009 @ 16:43
Hoe komen jullie aan 'garantie tot aan de deur'? Is dat een standaardvoorwaarde van Marktplaats ofzo?

Verder is zo'n beding niet altijd geldig hoor. Voor dergelijke handel tussen particulieren via een veilingsite gelden inderdaad lagere normen, maar als TS bijvoorbeeld onjuiste mededelingen heeft gedaan over de kwaliteiten van de zaak, dat is het al andere koek.
pfefferkatzedinsdag 12 mei 2009 @ 16:43
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 16:42 schreef ktnxbye het volgende:
Om wat voor product gaat het eigenlijk? Is het zo geheimzinnig dat je dat niet noemt? Vind het eigenlijk wel interessant om te weten.
Spelconsole.
bevertondinsdag 12 mei 2009 @ 16:44
je hebt mij een kapotte Wii verkocht, maar wel aardig van je dat ik het terug mag brengen
Innisdemondinsdag 12 mei 2009 @ 16:44
Hij mag het wel terug brengen, maar jij hoeft 'm niet volledig te vergoeden. WIe zegt dat hij het item niet vernield heeft? Was het een nieuw apparaat?
pfefferkatzedinsdag 12 mei 2009 @ 16:44
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 16:43 schreef Pool het volgende:
maar als TS bijvoorbeeld onjuiste mededelingen heeft gedaan over de kwaliteiten van de zaak, dat is het al andere koek.
Ik dacht dat het gewoon prima werkte, nooit geweten dat er wat mis mee was eerlijk gezegd. Zelf heb ik namelijk nooit problemen ermee gehad, als ik wist dat hij halfstuk was dan had ik dat er wel bij gezet (dan had ik hem zelfs nooit verkocht).
pfefferkatzedinsdag 12 mei 2009 @ 16:45
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 16:44 schreef Innisdemon het volgende:
Hij mag het wel terug brengen, maar jij hoeft 'm niet volledig te vergoeden. WIe zegt dat hij het item niet vernield heeft? Was het een nieuw apparaat?
Was niet nieuw, maar ikzelf had er nooit problemen mee eigenlijk. Maar als ik hem niet volledig vergoed, dan pikt hij dat niet lijkt me
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 16:44 schreef beverton het volgende:
je hebt mij een kapotte Wii verkocht, maar wel aardig van je dat ik het terug mag brengen
Xbox 360
bevertondinsdag 12 mei 2009 @ 16:46
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 16:45 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Was niet nieuw, maar ikzelf had er nooit problemen mee eigenlijk. Maar als ik hem niet volledig vergoed, dan pikt hij dat niet lijkt me
[..]

Xbox 360
Dat is het probleem nou ook, ik wist niet dat het om een Xbox 360 ging. Ik dacht dat het een een Wii zou zijn.
mrPaneraidinsdag 12 mei 2009 @ 16:48
slaat natuurlijk nergens op dat ie pas na 6 dagen reageert....er is echt niemand die een spelconsole koopt en die dan een week laat staan...
Dennis101dinsdag 12 mei 2009 @ 16:49
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 16:48 schreef mrPanerai het volgende:
slaat natuurlijk nergens op dat ie pas na 6 dagen reageert....er is echt niemand die een spelconsole koopt en die dan een week laat staan...
Uit de OP:
quote:
stuk is gegaan
Hieruit kan je wel concluderen dat de console na een aantal kapot is gegaan.
pfefferkatzedinsdag 12 mei 2009 @ 16:50
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 16:48 schreef mrPanerai het volgende:
slaat natuurlijk nergens op dat ie pas na 6 dagen reageert....er is echt niemand die een spelconsole koopt en die dan een week laat staan...
Ik weet ook niet waarom hij het niet meteen mailde, hij zegt dat na 1-1,5 uur gamen het beeld vervormt en pas weer beter wordt als je hem laat afkoelen. Had zelf ook liever gehad dat hij eerder mailde aangezien ik nu even het geld moet regelen
CoolGuydinsdag 12 mei 2009 @ 16:53
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 16:50 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Ik weet ook niet waarom hij het niet meteen mailde, hij zegt dat na 1-1,5 uur gamen het beeld vervormt en pas weer beter wordt als je hem laat afkoelen. Had zelf ook liever gehad dat hij eerder mailde aangezien ik nu even het geld moet regelen
Heeft hij het ding opgehaald? Heeft hij hem werkend gezien? Want ik zou even uitkijken, want voor hetzelfde geld heeft die gast een defecte xbox staan, heeft hij die van jou gekocht, hij mailt nu dat 't ding kapot is en levert dalijk bij jou zijn eigen, defecte xbox in, en krijgt ook nog even het geld dat hij betaald heeft terug.

Ik zeg niet dat 't zo is, maar 't zou wel kunnen. Jij hoeft helemaal niets terug te nemen. Hij koopt iets, meldt na 6 dagen dat 't ding niet goed werkt, en verwacht dan maar even dat jij het geld terug geeft. Heb jij zelf nooit langer dan 1,5 uur op dat ding gegamed? Jij hebt iig nooit iets gemerkt van dat 't kapot zou zijn.

Ik zou 't geld niet terug geven. Als ik iets zou verkopen dan zou 't werken op t 'moment van verkoop, anders had ik 't er bij vermeldt, en als je dan een week later kapot gaat, terwijl het ding al in bezit is van de nieuwe eigenaar, dikke pech voor hem.
Bullet-toothdinsdag 12 mei 2009 @ 16:54
Het beeld vervormt? Laat hem dan eerst maar eens z'n tv nakijken .
pfefferkatzedinsdag 12 mei 2009 @ 16:56
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 16:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Heeft hij het ding opgehaald? Heeft hij hem werkend gezien? Want ik zou even uitkijken, want voor hetzelfde geld heeft die gast een defecte xbox staan, heeft hij die van jou gekocht, hij mailt nu dat 't ding kapot is en levert dalijk bij jou zijn eigen, defecte xbox in, en krijgt ook nog even het geld dat hij betaald heeft terug.

Ik zeg niet dat 't zo is, maar 't zou wel kunnen. Jij hoeft helemaal niets terug te nemen. Hij koopt iets, meldt na 6 dagen dat 't ding niet goed werkt, en verwacht dan maar even dat jij het geld terug geeft. Heb jij zelf nooit langer dan 1,5 uur op dat ding gegamed? Jij hebt iig nooit iets gemerkt van dat 't kapot zou zijn.

Ik zou 't geld niet terug geven. Als ik iets zou verkopen dan zou 't werken op t 'moment van verkoop, anders had ik 't er bij vermeldt, en als je dan een week later kapot gaat, terwijl het ding al in bezit is van de nieuwe eigenaar, dikke pech voor hem.
Heeft het opgehaald, werkend gezien, heb er zelf een paar keer 3-3,5 uur op gagamed.

Ik ga voordat ik hem terugneem in ieder geval goed controleren of het wel mijne is, ik weet wel een paar manieren waarop ik dat kan controleren.

Begin nu wel een beetje spijt te krijgen dat ik meteen gemaild heb dat hij hem terug mag brengen Maar daarentegen heeft hij mijn adres, en ik heb ook geen zin in gezeik dat hij boos langs komt etc.
Ik neem hem gewoon terug, laat hem maken door Microsoft, en verkoop hem dan wel weer aan iemand anders.
CoolGuydinsdag 12 mei 2009 @ 17:01
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 16:56 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Heeft het opgehaald, werkend gezien, heb er zelf een paar keer 3-3,5 uur op gagamed.

Ik ga voordat ik hem terugneem in ieder geval goed controleren of het wel mijne is, ik weet wel een paar manieren waarop ik dat kan controleren.

Begin nu wel een beetje spijt te krijgen dat ik meteen gemaild heb dat hij hem terug mag brengen Maar daarentegen heeft hij mijn adres, en ik heb ook geen zin in gezeik dat hij boos langs komt etc.
Ik neem hem gewoon terug, laat hem maken door Microsoft, en verkoop hem dan wel weer aan iemand anders.
Wat is dat voor gast? Iemand die in staat is je kop er af te trekken of wat? Bedoel, als 't zo'n heetgebakerd typje is zou ik inderdaad voorzichtig zijn, maar als 't een pussy is zou ik gewoon keihard zeggen 'jammer dan'. Sterker nog, dat zou ik nu ook doen. Hij heeft 'm toch werkend gezien? Het apparaat werkte, klaar.

Je kunt alsnog zeggen dat je bij nader inzien het ding toch niet terug neemt, om reden x y en z. Jammer dan voor hem.
zwartedoosdinsdag 12 mei 2009 @ 17:02
Mietje.
spijkerbroekdinsdag 12 mei 2009 @ 17:03
Je hebt hem gemaild dat hij hem terug mag brengen, maar je hebt hem niet gemaild dat je hem de verkoopprijs zou vergoeden, toch? Case closed
mrPaneraidinsdag 12 mei 2009 @ 17:45
mail hem ff dat je wat info hebt ingewonnen en dat je hem toch maar niet terugneemt...en je hoeft geen schrik te hebben dat ie terugkomt ofzo...bij fysieke dreiging waarschuw je gewoon ff de politie
rene90vrijdag 15 mei 2009 @ 07:45
Maar gaat het hier niet gewoon om een "niet deugdelijk product" dat Racer geleverd heeft? Ik las hier dat je een deugdelijk product moet krijgen. Maar gaat dit niet ook op voor 2e hands producten?
oinkoink12vrijdag 15 mei 2009 @ 07:56
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 07:45 schreef rene90 het volgende:
Maar gaat het hier niet gewoon om een "niet deugdelijk product" dat Racer geleverd heeft? Ik las hier dat je een deugdelijk product moet krijgen. Maar gaat dit niet ook op voor 2e hands producten?
nee
bug_me_not2vrijdag 15 mei 2009 @ 09:08
quote:
nee
Wel. Je kan niet zomaar bewust een kapot tweedehandsartikel verkopen als zijnde 'in werkende en goede staat' en dan verwachten dan je ook nog in je recht staat...
_Flash_vrijdag 15 mei 2009 @ 09:18
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 17:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Wat is dat voor gast? Iemand die in staat is je kop er af te trekken of wat? Bedoel, als 't zo'n heetgebakerd typje is zou ik inderdaad voorzichtig zijn, maar als 't een pussy is zou ik gewoon keihard zeggen 'jammer dan'. Sterker nog, dat zou ik nu ook doen. Hij heeft 'm toch werkend gezien? Het apparaat werkte, klaar.

Je kunt alsnog zeggen dat je bij nader inzien het ding toch niet terug neemt, om reden x y en z. Jammer dan voor hem.
Waarom zou je hem niet terugnemen na 6 dagen? Zou ik zelf ook doen.
ktnxbyevrijdag 15 mei 2009 @ 09:20
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 09:08 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Wel. Je kan niet zomaar bewust een kapot tweedehandsartikel verkopen als zijnde 'in werkende en goede staat' en dan verwachten dan je ook nog in je recht staat...
Daar gaat het toch niet om in dit topic?
Bootje84vrijdag 15 mei 2009 @ 09:23
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 07:45 schreef rene90 het volgende:
Maar gaat het hier niet gewoon om een "niet deugdelijk product" dat Racer geleverd heeft? Ik las hier dat je een deugdelijk product moet krijgen. Maar gaat dit niet ook op voor 2e hands producten?
Als TS een dealer is van die producten (zijnde als beroep) dan moet hij kúnnen weten dat het product kapot is. Bij een auto is het hetzelfde. Als je een kapotte auto koopt bij een particulier heb je geen garantie, koop je bij een garage kan je aanspraak doen op een bepaald artikel, omdat de garageverkoper beter had moeten weten.
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 09:08 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Wel. Je kan niet zomaar bewust een kapot tweedehandsartikel verkopen als zijnde 'in werkende en goede staat' en dan verwachten dan je ook nog in je recht staat...

Zie boven dus.
DonJamesvrijdag 15 mei 2009 @ 09:24
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 09:08 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Wel. Je kan niet zomaar bewust een kapot tweedehandsartikel verkopen als zijnde 'in werkende en goede staat' en dan verwachten dan je ook nog in je recht staat...
Nee! Het artikel wás in werkende, goede staat, dat heeft de koper zelf gezien. Dat dat ding even later toch overlijdt staat daar los van, die dingen gebeuren. Jij hebt het over oplichting/misleiding, maar daar is hier (lijkt me) geen sprake van.
bug_me_not2vrijdag 15 mei 2009 @ 10:20
quote:
Daar gaat het toch niet om in dit topic?
Lees even op welke vraag mijn antwoord betrekking had. TS had idd aan de koper een goedwerkend product moeten leveren. Dat heeft hij ook gedaan, dat trek ik ook niet in twijfel. Het ging mij erom dat je, ook bij de (ver)koop van tweedehands producten, ook nog bepaalde rechten/plichten hebt.
Sj0rsvrijdag 15 mei 2009 @ 12:04
Ik zou niks terugnemen. Een koop is een koop. Hij heeft het werkend gezien. Dat het na een week stuk is gegaan is het risico van een 2e hands verkoop.
_Flash_vrijdag 15 mei 2009 @ 12:06
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 12:04 schreef Sj0rs het volgende:
Ik zou niks terugnemen. Een koop is een koop. Hij heeft het werkend gezien. Dat het na een week stuk is gegaan is het risico van een 2e hands verkoop.
Ach, een beetje vriendelijkheid voor de medemens kan toch geen kwaad? Verkoop je het na testen weer aan een ander.
mrPaneraivrijdag 15 mei 2009 @ 16:56
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 12:06 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Ach, een beetje vriendelijkheid voor de medemens kan toch geen kwaad?
Het gaat niet over vriendelijkheid...dingen die goed werken gaan heus niet zomaar plots stuk na één week...dan is ie gevallen, of met gegooid of weet ik wat...
quote:
Verkoop je het na testen weer aan een ander.
Dan weet je wel dat er iets aan is, en dan is het wel misleiding als je zegt dat het goed werkt...of kost het je geld vanwege een lagere verkoopsprijs.
Hukkievrijdag 15 mei 2009 @ 20:40
Ik zou die vent een pot koffie geven en hem 2 uur lang met die xbox op jouw tv laten gamen. Als het beeld idd vervormt dan neem je de xbox terug, zo niet dan niet.

Na eerst gecontroleerd te hebben of het wel jouw xbox is natuurlijk.
MervinMinkydinsdag 19 mei 2009 @ 12:38
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 20:40 schreef Hukkie het volgende:
Ik zou die vent een pot koffie geven en hem 2 uur lang met die xbox op jouw tv laten gamen. Als het beeld idd vervormt dan neem je de xbox terug, zo niet dan niet.

Na eerst gecontroleerd te hebben of het wel jouw xbox is natuurlijk.
Rewimodinsdag 19 mei 2009 @ 14:29
Dat vind ik wel een goeie eigenlijk

Jij hebt hem laten zien dat het product goed werkte toen hij het kocht. Laat hij jou nu maar aantonen dat het nu niet goed werkt.
deedeeteedinsdag 19 mei 2009 @ 14:46
Nee volgens mij was je niet verplicht om hem terug te nemen. Was wel beter geweest als je dat meteen gezegd had.

Wie weet wat er met die Xbox is gebeurt ? Kan best zijn dat die man hem zelf kaduuk heeft gemaakt.....
r_onedinsdag 19 mei 2009 @ 14:55
TS reageert niet meer, heeft vast onverwacht bezoek gekregen van een stel tactloze Joegoslaven die een console terug rectaal in kwamen brengen
merkens11donderdag 21 mei 2009 @ 07:09
Jij bent niet verplicht het terug te nemen. Dat is het risico als je tweedehands van iemand koopt. Pech dus voor de koper. Jij hoeft geen garantie te geven, je bent tenslotte geen winkel.
S1nn3rzdonderdag 21 mei 2009 @ 07:32
verkopen op marktplaats en dan ook ook nog gepwnd worden door de eerste de beste koper.
RubenSosadonderdag 21 mei 2009 @ 17:36
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 07:32 schreef S1nn3rz het volgende:
verkopen op marktplaats en dan ook ook nog gepwnd worden door de eerste de beste koper.