abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68928524
quote:
ChristenUnie wil scheppingsverhaal ook in openbaar onderwijs
Uitgegeven: 12 mei 2009 07:13
Laatst gewijzigd: 12 mei 2009 07:13

AMSTERDAM – Fractieleider Arie Slob van regeringspartij ChristenUnie wil dat op openbare scholen naast de evolutietheorie van Darwin ook het scheppingsverhaal wordt onderwezen. Dat zegt hij in een vraaggesprek met NU.nl.

“Alsof er geen andere theorieën en ideeën bestaan. Er zijn meer opvattingen over het begin van deze aarde dan alleen maar die ene die nu toevallig zwart op wit in de lesboeken wordt afgedrukt", aldus Slob.

De oud-docent vindt dat er breder geïnformeerd moet worden. “Dat is een boodschap aan zowel het christelijke als aan het openbare onderwijs.”

Problemen

Arie Slob doceerde Geschiedenis en Maatschappijleer aan een christelijke school. “Als docent heb ik problemen gehad met nogal wat onderwijsmethodes die net deden of er maar één overtuiging op dit punt was, aan de rest werd geen aandacht besteed.”

Slob pleit ervoor een breder perspectief te bieden aan kinderen door meerdere theorieën zoals het scheppingsverhaal te onderwijzen. “Ik vind het belangrijk dat kinderen breed weten wat er aan opvattingen leeft”, aldus het Kamerlid.
Sterf, gristenhonden. Ga liever aandacht besteden aan belangrijke zaken als taal of wiskunde. Als ik nog op de middelbare school zou zitten en ik kreeg dit als vak zou ik weigeren, uit principe.
-
  dinsdag 12 mei 2009 @ 08:14:05 #2
54164 Sm0keZ
Spatienazi
pi_68928563
Wat is dit nou weer voor trieste wanhoopspoging om grote groepen tere zieltjes tegelijk te indoktrineren met allelei sterke verhalen, die het kwa geloofwaardigheid zelfs niet kunnen winnen van de verhalen van de gebroeders Grimm
pi_68928586
Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Er bestaan nou eenmaal meerdere opvattingen binnen Nederland, en één ervan wordt nu als waarheid onderwezen (ik ben zelf geen christen). Maar dan moet Slob wel consequent zijn en ook het Islamitische scheppingsverhaal (whatever dat inhoudt?) aanbieden.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 08:18:32 #4
54164 Sm0keZ
Spatienazi
pi_68928625
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 08:15 schreef DaFan het volgende:
Maar dan moet Slob wel consequent zijn en ook het Islamitische scheppingsverhaal (whatever dat inhoudt?) aanbieden.
Ook niet. Wat is dat nou voor belachelijks om mensen die nog volop aan het ontdekken zijn hoe alles precies in elkaar steekt, wijs te maken hoe het juist níet werkt. Laat ze zelf lekker op zoek gaan naar hun God, Allah of andere denkbeeldige slavendrijver als ze dat zo graag willen.
pi_68928645
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 08:18 schreef Sm0keZ het volgende:

[..]

Ook niet. Wat is dat nou voor belachelijks om mensen die nog volop aan het ontdekken zijn hoe alles precies in elkaar steekt, wijs te maken hoe het juist níet werkt. Laat ze zelf lekker op zoek gaan naar hun God, Allah of andere denkbeeldige slavendrijver.
Het gaat er niet om wat jij gelooft. Het gaat erom dat er inzicht wordt gegeven in andere denkbeelden dan wat iemand van huis uit meekrijgt.

Dat jij en ik die Christenonzin niet geloven doet niks af. Er wordt één theorie als waarheid verkondigd en dat is toch wel dubieus.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 12 mei 2009 @ 08:22:27 #6
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_68928668
Zorg maar eerst dat het taal en rekenen sterk verbeterd wordt voordat ze hierover wat gaan zeggen.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  dinsdag 12 mei 2009 @ 08:27:54 #7
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_68928735
quote:
Alsof er geen andere theorieën en ideeën bestaan
Ja, precies, onderwijs alle theorieën en laat kinderen zelf kiezen!
Bij Wodan!

Dat geldt overigens dan ook voor het bijzonder onderwijs, dank u.
[KNE]-Mod
  dinsdag 12 mei 2009 @ 08:29:20 #8
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_68928754
Een theorie aanbieden die wetenschappelijk niet te staven is
Daardoor leer je kinderen niet kritisch denken en verwar je hun analytisch denken....

Doe die onzin maar lekker tijdens maatschappijleer of levensbeschouwing of hoe die vakken nu ook mogen heten.

Vliegende spagetti monster kan er anders ook wel bij.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 08:30:03 #9
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_68928765
Hij lijkt de evolutieleer met de scheppingsleer gelijk te willen trekken.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  dinsdag 12 mei 2009 @ 08:31:01 #10
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_68928776
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 08:20 schreef DaFan het volgende:
Er wordt één theorie als waarheid verkondigd en dat is toch wel dubieus.
Evolutie hoeft niet "waar" te zijn maar het is in ieder geval een Wetenschappelijke theorie.
Het idee zoals dat in de bijbel wordt gepresenteerd niet, dat is een theorie zoals we dat in het dagelijks spraakgebruik definiëren; een idee.
[KNE]-Mod
pi_68928796
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 08:20 schreef DaFan het volgende:

[..]

Het gaat er niet om wat jij gelooft. Het gaat erom dat er inzicht wordt gegeven in andere denkbeelden dan wat iemand van huis uit meekrijgt.

Dat jij en ik die Christenonzin niet geloven doet niks af. Er wordt één theorie als waarheid verkondigd en dat is toch wel dubieus.
Theorie?
Iets is een theorie totdat ie bewezen is, daarna is het een feit.
Evolutie bv is allang geen theorie meer, zo wordt het nog wel vaak genoemd maar als je ff kijkt naar het bewijs dan is het nogal belachelijk om het nog steeds een theorie te noemen.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 08:33:12 #12
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_68928797
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 08:30 schreef Bowlingbal het volgende:
Hij lijkt de evolutieleer met de scheppingsleer gelijk te willen trekken.
Ja, dat gebeurd ook maar al te vaak trouwens. Dat als het als alternatief/tegenpool voor de Scheppingsleer wordt gezien. De evolutieleer zegt alleen iets over de evolutie (!) van de dieren, niet over het ontstaan van hemel en aarde en eigenlijk zelfs niet over het ontstaan van die eerste dieren.

Ik heb zelfs bijna letterlijk eens de evolutieleer verworpen zien worden met "ze biedt geen antwoord op de vraag waar de aarde vandaan komt". Nee precies, inderdaad, dat pretendeert ze dan ook niet, dat is weer een andere theorie.
[KNE]-Mod
pi_68928803
Idioten, iedereen weet dat het Vliegend Spaghettimonster de wereld heeft geschapen.
Op maandag 14 september 2009 10:46 schreef Buschetta het volgende:
Oplosing is simpel.
Koop een paar kuikentjes. Als je er meer als 3 kapot kan stampen voor een groepje kleuters dan ben je een bikkel.
pi_68928845
Waarom alleen het scheppingsverhaal? Ik heb ook wel een paar eigen theorieën over het onstaan van de wereld.
Noodles
  dinsdag 12 mei 2009 @ 08:41:34 #15
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_68928918
Wat zou het nu daarvan nu zijn?
Op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:18 schreef Marie30 het volgende: Zo lief. :) Kusje :*
Op donderdag 14 juli 2016 @ 23:45 schreef GGMM het volgende: Het is altijd bijzonder gezellig als banaantje er is. :)
  dinsdag 12 mei 2009 @ 08:51:50 #16
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_68929059
Dus het scheppings verhaal op openbare scholen.....
Gaan we dan ook de Evolutie op christelijke scholen in het lespakket opnemen?
Want daar hoor je hem niet over.
The Admirals......1995-2007
pi_68929098
Dit slaat natuurlijk nergens op.

Scheppingsleer moet ik in godsdienstles geleerd worden, niet bij biologie o.i.d.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_68929257
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 08:54 schreef koningdavid het volgende:
Dit slaat natuurlijk nergens op.

Scheppingsleer moet ik in godsdienstles geleerd worden, niet bij biologie o.i.d.
Dat is het hele punt van die gast, op openbare scholen wordt er geen godsdienstles gegeven.
pi_68929270
Tuurlijk wil de CU dit, lekker kinderzieltjes beinvloeden voordat ze een eigen mening krijgen, want ja dat achterhaalde geloof sterft ook langzaam uit.
Zodra dit voorstel serieus wordt genomen moet er in Nederland ook meteen een initiatief worden gestart om het vliegende spaghetti monster in het lesprogramma te krijgen. Wat een onzin is dit zeg, er zijn wel betere manieren om de lesuren te besteden op scholen.
There's a frood who really knows where his towel is.
pi_68929304
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 09:03 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Dat is het hele punt van die gast, op openbare scholen wordt er geen godsdienstles gegeven.
Dat is sowieso al dom. Als dat het punt is van Slob, ben ik het met hem eens.

Ik ben het alleen niet eens met christenen die creationisme in natuurkunde/biologie lessen willen verkondigen, omdat het vrij weinig met wetenschap te maken heeft. De scheppingsleer uit de bijbel is godsdienst, niet biologie.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_68929321
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 09:04 schreef Vrieskist het volgende:
Tuurlijk wil de CU dit, lekker kinderzieltjes beinvloeden voordat ze een eigen mening krijgen, want ja dat achterhaalde geloof sterft ook langzaam uit.
!

De wereld is groter dan alleen Nederland. Het christendom groeit nog steeds gigantisch wereldwijd.
  † In Memoriam † dinsdag 12 mei 2009 @ 09:10:22 #22
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_68929399
Denk je je kind vrij te houden van dit soort bagger, komt er zo'n klojo (van een regeringspartij nb!) even pleiten om hun verhaaltje tussen de wetenschappelijk verantwoorde evolutieleer te persen.

De enige plek die ik zie voor scheppingsleer op openbare scholen is evt. bij maatschappijleer, in het hoofdstukje 'Religieuze drogredeneringen ontkrachten'.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_68929401
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 08:51 schreef RodenCity het volgende:
Dus het scheppings verhaal op openbare scholen.....
Gaan we dan ook de Evolutie op christelijke scholen in het lespakket opnemen?
Want daar hoor je hem niet over.
Dat zegt hij wel, lees de OP nog maar eens.

En ik ben het met hem eens. Heb zelf op een Christelijke middelbare school gezeten, en aan mij zijn zowel de Christelijke, Joodse als Islamitische theorieen onderwezen bij godsdienst, en bij biologie kreeg ik evolutietheorie, creationisme, degerenationisme enzovoorts.

Men zou op iedere school de meest voorkomende ideeen moeten onderwijzen. Wederzijds begrip.
pi_68929465
Die kids zouden les moeten krijgen in wetenschapsfilosofie. Dan kunnen ze zelf de verstandige keuze maken tussen scheppingsverhaal en evolutietheorie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2009 09:15:54 ]
  dinsdag 12 mei 2009 @ 09:14:29 #25
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_68929497
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 09:03 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Ís dat wel zo... ?
[KNE]-Mod
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')